Hij vroeg of ik al beneden was geweest en ik zei nee, ik kom net onder de douche vandaan, ik heb de eerste twee uur vrij

oh zei hij, nou marije, eeh... er is iets gebeurt met een van je duifjes...
*stilte*
WAT?!?! zei ik, WAT IS ER GEBEURT???
Een kat had de volliere open weten te maken en wan binnen gekomen. Een duif was dood... hij wist niet welke, kon ze nooit uit elkaar houden. Helemaal in tranen ben ik toen naar beneden gestormd, naar de tuin, naar de volliere. Ik dacht onee, het MOET Daoud wel zijn, die kan nog niet goed vliegen omdat hij nog maar heel jong is. Beneden in de tuin aangekomen zie ik daoud nog in het hok zitten, Victoria was weg en ik dacht: HEA? dat kan niet. Victoria was dood, vermoord door die kat, ze moet Daoud hebben willen beschermen. Ik ben niet naar school gegaan.
Uiteinelijk het hele verhaal uit mijn oom gepeuterd:
mijn neefje hoorde gekrijs en vleugelgelketter en ging snel kijken, zag een dikke zwarte kat de volliere bij mijn lieve duifjes, graaiend naar ze. Hij heeft snel zijn vader geroepen... het einde van het gevecht was net te zien

dood
een grote wond onder haar vleugel en bloed uit haar snavel, ik heb het zelf nog niet gezien, ik kan het niet.
Victoria is de nobelste, zorgzaamste en dapperste duif die ik ken.
Lieve, lieve Victoria bedankt dat je zo geweldig was, ik zal je nooit vergeten R.I.P vergeet me niet, vergeet Daoud niet, ik mis je

* It is better to die on your feet, than to live on your knees she must have thougt *
hier 2 foto's, als herrinnering:

Lieve Victoria ik zal je nooit vergeten en als ik die kat te pakken krijg dan zal hij boeten voor wat hij je aangedaan heeft....
ik mis je heel erg en Daoud ook, hij zit maar de hele tijd een beetje heen en weer te hupsen, snapt niets van de heldendaad die jij hebt verricht, waar jij nu bent. Jij en Daoud zijn heel dierbaar voor mij, en zullen me altijd dierbaar blijven.
Lieve Victoria, rust zacht
xxx marije