is het wel goed om je hondje te laten dekken in het najaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

is het wel goed om je hondje te laten dekken in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 22:53

Nou mijn vraag is dus is het goed om je hondje rond dit tijdstip te laten dekken.
Aangezien ze bijna loops is en ik graag puppy's wil.
Ik heb ook al een mannetje gevonden.
Robby heet ie en hij is erg lief en leuk.
Het gaat hier om jack-russels.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:55

Tja, bij twijfel niet doen. Ik denk zomaar dat het voor pups net als voor veulens leuker is als ze nog lekker de zomer over vaak naar buiten kunnen. En over een half jaar komt de volgende loopsheid, en is de reu er toch ook nog?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 22:59

Ja ik hor altijd dat het in de zomer moeilijker is vanwege de vakantie's.
Ik bedoel ik kan niet alle pups houden.
En daarbij is het qua gezondheid toch niet verschillend???
Of wel???

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:03

Ik heb weleens gehoord dat pups uit een najaarsnest minder sterk zijn dan uit een voorjaarsnest.
En als jij zo nodig een nestje wilt, dan lever je daar toch je zomervakantie voor in? En als er kopers zijn voor een pup, dan hou je die toch bij je tot zij weer terug zijn van vakantie?

Maak je geen illusies, een nestje fokken is vreselijk veel werk....en dan maakt het verder niet uit of je dat in het voorjaar of najaar doet. In het voorjaar kunnen ze wat sneller en vaker naar buiten, terwijl je ze in het najaar toch eerder binnen hebt.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 23:05

Het werk weet ik.
Mijn 2de papa en mama hebben al meerdere nestjes gehad van jacks.
Ook heel onverwacht.
Ik heb daar veel tijd aan besteed aangezien ze ook een manege hebben en niet en voor de paarden en voor 7 pups tegelijk konden zorgen.

brenda21

Re: is het wel goed om je hondje te laten dekken in het naja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:08

Ik zou helemaal niet gaan fokken, dat kun je beter aan de ervaren fokker over laten, helemaal bij Jack Russells, daar loopt tegenwoordig niks meer zuiver van

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:13

brenda21 schreef:
Ik zou helemaal niet gaan fokken, dat kun je beter aan de ervaren fokker over laten, helemaal bij Jack Russells, daar loopt tegenwoordig niks meer zuiver van

Wat kan jou het schelen of dat de dieren raszuiver zijn??

En dan nog: WAAR heeft TS beweerd dat het om doggies zonder papier zou gaan?

Erg nutteloze reactie dus, totaal offtopic.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 23:13

Maar wat is daar zo slecht aan dan.
Dit zijn 2 hondjes die niet op zuiverheid zijn gefokt, maar een karakter hebben daar val je van achter over!

Ik heb nog nooit z'n rustige lieve jack gezien als die van mij.
Er zijn al meerdere mensen geweest die puppy's van haar willen.
Het gaat mij niet om de ras.
Het gaat mij om de ervaring.
Ik wil dat een x meemaken.
En voor sommige mensen doet ras er niks toe, maar karakter.
En daarbij fok ik er gewoon 1 malig een nestje bij en niet om er geld aan te verdienen, want dat lukt toch niet.

En daarbij vraag ik niet om de mmening wel of niet fokken, maar of het problemen op gaat leveren in deze tijd van het jaar!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 25-10-05 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

leaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:14

hoi hoi
het maakt niets uit hoor of het nou voorjaar zomer herfst of winter is wij hadden een duitse herder en die kreeg haar pups op kerstnacht allebij de pups zijn nog steeds kern gezond dus daar ligt het echt niet aan let wel op erfelijke aandoeningen van zowel jou hond als de reu succes ermee

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 23:16

Ja voor zover ik weet en de DA weet zijn bijde hondjes kerngezond!
And thanks voor je reactie.

leaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:19

mooi zo ik hoop dat er mooie pups van komen dan wel laten weten he

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 23:20

absoluut.
dit is BTW de hond toen ze nog puppy was.
Afbeelding

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:26

Niet in het najaar en niet in het voorjaar...... Kijk eens op www.dierenasiels.com allemaal mensen die dachten een 'leuke' Jack Russel (met 1 'l' ja) gekocht te hebben......... Blijkbaar zijn het niet van die makkelijke hondjes? Dit wens je je puppies toch niet toe.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 23:29

die van ons is in het voorjaar geboren net als zijn 6 broertjes en zusjes en het andere nestje waar ook 6 puppy's van waren.
En naar mijn weten nooit geen problemen mee gehad.
Ik denk persoonlijk dat dat met het karakter van je dier te maken heeft en vooral opvoeding.
maar ik wil wel ff kijken op de site

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 23:37

Rosita schreef:
Niet in het najaar en niet in het voorjaar...... Kijk eens op www.dierenasiels.com allemaal mensen die dachten een 'leuke' Jack Russel (met 1 'l' ja) gekocht te hebben......... Blijkbaar zijn het niet van die makkelijke hondjes? Dit wens je je puppies toch niet toe.

nou ik vind er niemand.... (misschien zoek ik verkeerd)
Kun je me precies vertellen waar het staat en wat je met 1 'l' bedoeld?

Lysette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:27

Wat Rosita bedoeld: doe eens bij zoek hond en dan terriers. Precies dan wordt je overspoelt met jack russells waarvan het overgrote deel uit de "ik wil zo graag een keer een nestje met mijn hond"nestjes komt.
Het probleem is dat jij niks van de voorouders van je hondje weet. Je weet dus niks van erfelijke afwijkingen. Jouw hond kan er gezond uitzien maar wie zegt dat ze geen drager is van een ziekte? Patella Luxatie (weet niet of ik het zo goed schrijf :S) is een veel voorkomende afwijking bij jack russells, zijn vader en moeder daarop getest?
Bovendien moet je er ook rekening mee houden dat er veel honden herplaatst worden. Wat doe je als er een pupje uit jouw nestje niet meer op zijn adres kan blijven?

swoeky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:12

je bent verantwoordelijk als je pup niet gezond is, je hebt dan kans dat de kopers of er mee terug komen of dat je alle dierenartskosten mag betalen.

maar over het nestje krijgen: ik zou zelf voor het voorjaar of zomer kiezen. omdat ze dan lekker buiten rond kunnen lopen. maar ja van de andere kant is het in de zomer als het goed heet is, wel heel zwaar voor de hond om te bevallen. ik weet niet wat het beste is.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:38

De tijd van het jaar maakt volgens mij niet veel uit.

Maar als je perse een nestje wilt, neem dan wel de verantwoordelijkheid dat je een goed gezond nest puppies op de wereld zet. Dus de teef laten nakijken door de dierenarts, niet alleen aan de buitenkant maar ook de heupen e.d. en zoek er vervolgens een reu bij die ook is nagekeken met een goed karakter.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 19:41

Lysette schreef:
Wat Rosita bedoeld: doe eens bij zoek hond en dan terriers. Precies dan wordt je overspoelt met jack russells waarvan het overgrote deel uit de "ik wil zo graag een keer een nestje met mijn hond"nestjes komt.
Het probleem is dat jij niks van de voorouders van je hondje weet. Je weet dus niks van erfelijke afwijkingen. Jouw hond kan er gezond uitzien maar wie zegt dat ze geen drager is van een ziekte? Patella Luxatie (weet niet of ik het zo goed schrijf :S) is een veel voorkomende afwijking bij jack russells, zijn vader en moeder daarop getest?
Bovendien moet je er ook rekening mee houden dat er veel honden herplaatst worden. Wat doe je als er een pupje uit jouw nestje niet meer op zijn adres kan blijven?

Oke ik begin van voor af aan.
Ik heb jacks gezien op de site en er zitten ook allerlei andere rassen.
Dus als ik daarom niet mag fokken mag niemand het.
Voorouders ken ik, zelfs z'n oma.
Mijn hondje is helemaal onderzocht door DA net zoals de vader van het toekomstige nestje. Ze hebben allebei verschillende testen ondergaan.
En alles zat goed.
Stel dat er een pup niet kan blijven is hij welkom hier, ik woon op een grote boerderij met heeeeeel veel ruimte dus het hondje komt zeker op z'n plekje.

Maar NU ECHT VOOR DE LAATSTE X: Ik vraag niet of ik wel of niet moet fokken!
Ik vraag of er extra risico's aan zitten in de winter?
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 26-10-05 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 19:45

Ik wil verder echt geen info meer over DA onderzoeken over karakters enz...
Ik ben bij de DA geweest en de mensen van het mannetje ook.
Alles zat bij bijde goed.
Ik ken de oma opa vader moeder tante en de andere oma van diesel.
Zijn allemaal goede hondjes, ras zuiver.
En allemaal stuk voor stuk een eerlijk karakter.
Diesel zelf is echt de makkelijkste jack die je je kunt wensen.
Die heeft z'n lief karakter.
Robby is ook een heel rustig lief hondje.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:46

Dank je Lysette;-). Er wordt dus van heel veel Jack Russels (één 'l' = zónder stamboom en gezondheidsonderzoeken, de zogenaamde gelegenheidsnestjes. Met 2x 'l' (Russell) koop je een hond mét een stamboom, veelal van een fokker die zich verdiept heeft in het ras en zijn gezondheid, bijvoorbeeld door lid te zijn van de rasvereniging en het fokhondje te laten beoordelen op schoonheid en gezondheid. Bij deze laatste fokker kun je ook alleen een pupje kopen wanneer je kunt overtuigen van een goed teokomstperspectief. Bij een fokker van pups met 1 'l' is het veelal oppakken, meenemen en garantie tot de voordeur. Die hondjes met 1 'l' worden dus vaak in een impuls gekocht en men neemt daar ook makkelijk weer afscheid van.

Als je dan een nestje zou fokken....... doe het dan langs de weg waarop je de minste kans hebt op problemen bij hond en nieuwe baasjes. Nee, er zitten geen risico's aan de winter dat hebben al verschillende mensen gezegd. 't Is alleen leuker in het voorjaar want dan kunnen de pups meer buitenspelen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:49

Zomer of winter maakt volgens mij niets uit. Zelf heb ik nog nooit een nest jonge hondjes gehad maar wel een nest katjes in de winter.

Denk maar zo als het slecht zou zijn zou ze ook niet loops worden.

Je moet alleen wel zorgen bij een nestje in de winter dat je jonge hondjes de eerste week a 2 weken warm genoeg blijven. Dus niet de verwarming uit doen als iedereen weg is zodat de hondjes in een onverwarmde kamer achterblijven.

Kruik bij het nest leggen of verwarmingslamp erboven kan ook maar dan moet je weer zorgen dat het niet te warm wordt want dat is ook niet goed. Bovendien kan een kruik voor nare brandwonden zorgen als hij lek raakt.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:50

de meeste nesten worden geboren tussen koninginnedag en dierendag, zowel bij honden als bij katten. Natuurlijk zijn er altijd nesten die buiten die tijd geboren worden maar dit is wat het meest voor de hand ligt qua omstandigheden buiten e.d.
In de natuur wordt de teef ook maar 1 x loops, juist op dat moment dat ze gedekt kan worden om puppies in het goede seizoen te krijgen.

Maar als de oma, opa, moeder, tante en de andere oma raszuiver zijn, waarom zou je dan gaan knoeien zonder stamboom.....
Een nestje fokken voor de leuk oke, maar doe het dan volgens de regels van het ras.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:56

er zitten volgens mij geen risico's aan in het voorjaar kan het nog net zo koud zijn als in de winter,
gewoon zorgen dat de pups warm liggen warme dekens kruiken en of lamp waar ik geen voorstander van ben de warmte van hun moeder moet eigenlijk genoeg zijn.
als ik een nest zou trekken dan zou ik dit ook in de winter doen in plaats van de zomer je zit dan namelijk met de vakantie's
ik zou wel koopvoorwaardes maken dat als ze geen tijd meer voor de pup hebben dat jij bv het hondje een huisje geeft of helpt zoeken met een nieuwe eigenaar.
mijn zus is ook aan het wachten tot haar teef loops word om die te laten deken.
ik vind het trouwens een pracht van een hond wat je hebt

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 19:57

Oke dank jullie wel.
Ik denk dat ik wel genoeg weet.
Namelijk er zitten voordelen en nadelen aan de winter.
In de zomer is het mooier weer en kunnen ze inderdaad buiten spelen lekker in de wei in het zonnetje.
In de winter zijn de meeste mensen niet op vakantie.
En hebben we zelf meer tijd.
Ik denk er nog even over na.
Van mij mag dit topic op slot.
Want iedereen blijft praten over dat ik geen nest zou moeten fokken bla bla bla..
Ik ken zat mensen die een pup van diesel willen en ik heb mijn onderzoek gedaan.
Diesel is getest bij da net zoals zijn mannetje.
En het zijn bijde hondjes met een karakter daar zeg je U tegen en dat is voor mij het allerbelangrijkste!!!
Bedankt voor de antwoorden.