Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Afschermplicht in hoogrisicogebieden als voorzorg tegen vogelgriep
Vanaf maandag 24 oktober 2005 zijn houders van hobbypluimvee in bepaalde gebieden verplicht om hun dieren af te schermen van wilde (trek)vogels. Het afschermen is een van de voorzorgsmaatregelen van de Nederlandse overheid om te voorkomen dat het pluimvee in Nederland besmet raakt met vogelgriep. Als dit zou gebeuren, bestaat het risico dat het virus zich ontwikkelt tot een variant die een bedreiging vormt voor de volksgezondheid.
Voor welk pluimvee gelden de regels?
De regels gelden voor:
hoenderachtige (Galliformes): kippen, kalkoenen, kwartels, parelhoenders
eenden, ganzen en zwanen (Anatidae)
voor consumptie gehouden duiven (vleesduiven, Columba livia)
De regels gelden niet voor:
fazanten
siervogels
loopvogels: emoes, nadoes, struisvogels
Bovenstaande uitzonderingen worden veelal gemaakt om redenen van dierenwelzijn.
Hoe moet ik afschermen?
Om te voorkomen dat pluimvee in contact komt met wilde (trek)vogels of hun uitwerpselen, kunt u:
Een afdak bouwen boven de uitloop, dat aan de zijkant is afgedicht met gaas of netten.
De dieren ook in hun hok houden.
De verplichting geldt alleen voor hobbydierhouders in hoogrisicogebieden buiten de bebouwde kom.
Wanneer bevind ik me in een hoogrisicogebied?
U bevindt zich in een hoogrisicogebied als u zich binnen een straal van 1 kilometer van een foerageergebied of rustgebied van trekvogels bevindt. U kunt dat ook zien aan de rode vlakken op de Pagina Kaarten.
Als u twijfelt of u kunt de kaarten niet downloaden, dan kunt u ook bellen met Het LNV-Loket, 0800 22 333 22. Het LNV-loket is bereikbaar voor vragen op werkdagen van 8.30 tot 16.30 uur via het gratis nummer 0800-22 333 22, vanuit het buitenland +31 592 33 29 58 (niet gratis).
Bitch schreef:ze lopen dus niet echt los, 1x per week ofzo, ff de veren strekken zeg ik maar.. Dus als ik dat laatste niet meer doe, en leg een plank op het laatste stukje hok, dan zou ik helemaal klaar moeten zijn voor de vogelgriep..
vreemd, maar als je de text zo leest, moet het kloppen.
Bitch schreef:@dingetje, veel sterkte in deze &*%$-tijd! hopelijk 'vliegt' het deze keer snel over. (rare woordspeling in deze tijd)
peetje82 schreef:mijn vader is ook pluimveehouder, dus ook wij zitten toch ook wel in spanning, het komt zo snel dichtbij he?!
Yaar schreef:Apart, wij zitten net niet in het risicogebied terwijl een paar huizen verderop de afschermplicht wél geld. Anyway, bij ons lopen ze nog gewoon buiten, maar wel in de ren. Vind het allemaal wel vreemd, alsof trekvogels hier het hele boeltje niet kunnen besmetten en een paar huizen verderop wel.
Yaar schreef:Apart, wij zitten net niet in het risicogebied terwijl een paar huizen verderop de afschermplicht wél geld. Anyway, bij ons lopen ze nog gewoon buiten, maar wel in de ren. Vind het allemaal wel vreemd, alsof trekvogels hier het hele boeltje niet kunnen besmetten en een paar huizen verderop wel.