vogelgriep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:57

Hey,

Ik heb dus 3 kippen ( zie profiel), maar zijn er hier al mensen die, met kippen uiteraard, zich al zorgen maken over de opkomende vogelgriep??

Gr. Marjolein

MissJapke

Re: vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:13

griep?
ik dacht eerder dat het een soort pest was..
of is dat hetzelfde?
maar er is inderdaad iets op komst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:01

t'is toch de vogelgriep??

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:08

ja
ik heb er ook al van gehoord dus ik zou je gevogelte goed in het oog houden

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:09

je bent verplicht ze op te hokken toch?
ik hoop dat je ze mag laten enten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:12

Hmm, ja ik weet het, maar ben nog een beetje eigenwijs.. ik wil even weten in welke gebieden je meer kans loopt, ik woon aan de kust.
Zolang ze nog gewoon lekker los kunnen hou ik dat zo nl.
'T zijn trouwens hobbykippen, en die mogen, zover ik nu weet, nog gewoon in de ren banjeren.
Dat enten moet ik ook even afwachten, maar als het kan, zit ik morgen bij de DA.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:56

Ik hou dit topic even in de gaten.
Ik heb ook 4 kippen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:06

nou, ik heb info gevonden:
www.minlnv.nl
Citaat:
Afschermplicht in hoogrisicogebieden als voorzorg tegen vogelgriep
Vanaf maandag 24 oktober 2005 zijn houders van hobbypluimvee in bepaalde gebieden verplicht om hun dieren af te schermen van wilde (trek)vogels. Het afschermen is een van de voorzorgsmaatregelen van de Nederlandse overheid om te voorkomen dat het pluimvee in Nederland besmet raakt met vogelgriep. Als dit zou gebeuren, bestaat het risico dat het virus zich ontwikkelt tot een variant die een bedreiging vormt voor de volksgezondheid.

Voor welk pluimvee gelden de regels?
De regels gelden voor:
hoenderachtige (Galliformes): kippen, kalkoenen, kwartels, parelhoenders
eenden, ganzen en zwanen (Anatidae)
voor consumptie gehouden duiven (vleesduiven, Columba livia)
De regels gelden niet voor:
fazanten
siervogels
loopvogels: emoes, nadoes, struisvogels
Bovenstaande uitzonderingen worden veelal gemaakt om redenen van dierenwelzijn.

Hoe moet ik afschermen?
Om te voorkomen dat pluimvee in contact komt met wilde (trek)vogels of hun uitwerpselen, kunt u:
Een afdak bouwen boven de uitloop, dat aan de zijkant is afgedicht met gaas of netten.
De dieren ook in hun hok houden.
De verplichting geldt alleen voor hobbydierhouders in hoogrisicogebieden buiten de bebouwde kom.

Wanneer bevind ik me in een hoogrisicogebied?
U bevindt zich in een hoogrisicogebied als u zich binnen een straal van 1 kilometer van een foerageergebied of rustgebied van trekvogels bevindt. U kunt dat ook zien aan de rode vlakken op de Pagina Kaarten.
Als u twijfelt of u kunt de kaarten niet downloaden, dan kunt u ook bellen met Het LNV-Loket, 0800 22 333 22. Het LNV-loket is bereikbaar voor vragen op werkdagen van 8.30 tot 16.30 uur via het gratis nummer 0800-22 333 22, vanuit het buitenland +31 592 33 29 58 (niet gratis).

Ik zit dus, volgens de kaart, in een rood gebied. ( 100 meter verderop is er niets aan de hand, maar oke....)

Nu staat er dus dat je je hok, ik neem aan ren, af kan schermen met een afdak, dat heb ik sowiezo al, alleen het laatste stukje, zeg 50 cm, niet, dus als ik daar een plank op leg, is dat geregeld. Nu staat er ook dat je het af kan zetten met gaas. Nu is mijn ren van gaas?? ze lopen dus niet echt los, 1x per week ofzo, ff de veren strekken zeg ik maar.. Dus als ik dat laatste niet meer doe, en leg een plank op het laatste stukje hok, dan zou ik helemaal klaar moeten zijn voor de vogelgriep..

vreemd, maar als je de text zo leest, moet het kloppen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:26

Klopt ja. Door deze maatregel (gaas als omheining, en overkapping) zorg je ervoor dat de uitwerpselen van de wilde volgels niet in contact kan komen met jouw kippen. Als je dus je overkapping maakt, en ze niet meer 1 keer per week los laat, ben je goed bezig.. :d

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:28

Bitch schreef:
ze lopen dus niet echt los, 1x per week ofzo, ff de veren strekken zeg ik maar.. Dus als ik dat laatste niet meer doe, en leg een plank op het laatste stukje hok, dan zou ik helemaal klaar moeten zijn voor de vogelgriep..

vreemd, maar als je de text zo leest, moet het kloppen.

Volgens mij is het dan idd goed.

Mijn vader is pluimveehouder dus er breken wéér spannende tijden voor ons aan stress, stress en nog eens stress)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:57

oke, nu snap ik dus ook waarom die overkapping moet, de uitwerpselen...doosje..
@dingetje, veel sterkte in deze &*%$-tijd! hopelijk 'vliegt' het deze keer snel over. (rare woordspeling in deze tijd)

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:41

Bitch schreef:
@dingetje, veel sterkte in deze &*%$-tijd! hopelijk 'vliegt' het deze keer snel over. (rare woordspeling in deze tijd)

Dank je , jij ook!

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:01

Ze zijn hard bezig om alles zover te krijgen dat de vogels in Nederland beschermt blijven tegende Vogelgriep.
Ophokplicht, dakjes boven de kippen enzo.
Ik hoop voor de mensen met kippen dat alles goed komt en dat we net op tijd genoeg maatregelen hebben genomen voordat het hier uitbreekt.
Succes.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:22

mijn vader is ook pluimveehouder, dus ook wij zitten toch ook wel in spanning, het komt zo snel dichtbij he?!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:26

Ik heb ook 3 kippen. Voor alle zekerheid houden wij ze gewoon in het hok. Normaal als het mooi weer is en wij zijn ook in de tuin mogen ze ff bij het konijn in het rennetje.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:47

peetje82 schreef:
mijn vader is ook pluimveehouder, dus ook wij zitten toch ook wel in spanning, het komt zo snel dichtbij he?!

Zitten we dus in hetzelfde schuitje.
Sterkte !!

Overigens is het (ook voor mensen gevaarlijke variant) vogelgriepvirus nu ook in Engeland bij een geimporteerde papegaai geconstateerd. Deze zat echter wel in Quarantaine.
Het komt dus wel heel snel dichter bij ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:57

Apart, wij zitten net niet in het risicogebied terwijl een paar huizen verderop de afschermplicht wél geld. Anyway, bij ons lopen ze nog gewoon buiten, maar wel in de ren. Vind het allemaal wel vreemd, alsof trekvogels hier het hele boeltje niet kunnen besmetten en een paar huizen verderop wel .

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:15

Yaar schreef:
Apart, wij zitten net niet in het risicogebied terwijl een paar huizen verderop de afschermplicht wél geld. Anyway, bij ons lopen ze nog gewoon buiten, maar wel in de ren. Vind het allemaal wel vreemd, alsof trekvogels hier het hele boeltje niet kunnen besmetten en een paar huizen verderop wel .

Idd. De afschermplicht zou voor heel Nederland moeten gelden vind ik. Vogels houden zich echt niet aan de grenzen van de hoogrisicogebieden hoor. Ik vind dit trouwens ook wel van het ministerie!

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:25

Yaar schreef:

precies daarom zou heel nederland zijn of haar vogels moeten op hokken.
en zouden ze dus gewoon beter moeten weten.
ik vind het erg onosol van mensen dat ze hun beestjes toch buiten laten, daarmee vergroot je het risico.. poep komt echt uit de lucht vallen en hupa weer een besmeting.
Voorkomen is beter dan genezen..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:48

Bij mijn verzorgpaarden lopen ook zoveel kippen, moet er niet aan denken dat ze opgeruimd worden
Ben net terug van vakantie, maar ze zullen ook alwel opgehokt zitten.

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:58

klopt het nou ook dat andere dieren dan ook geruimt moeten worden?
dus konijnen geiten paarden ect als die in contact zijn geweest met de besmete dieren?
klopt het ook dat andere dieren er niet aan ovelijden maar hetw el over kunne brengen/bijzich dragen?
of klopt dit niet?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:02

Ik hoef ze nog niet vast te zetten. MAar ik ben wel bang dat ik ze straks moet af laten maken. En ik kan er helemaal niets tegen doen. Als ik ze zodanig afscherm dat ze het niet kunnen krijgen, en het barst los binnen een 3 km moet ik ze toch laten afmaken. ik hoop echt dat die ziekte weg blijft hier.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:25

Net gelezen op NU.nl:
Vogelgriep breidt zich verder uit.
Frankrijk nu ook ophokplicht.

Niet zo best.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:25

Kunnen we niet allemaal aan het ophokplicht voldoen om te voorkomen dat die ziekte hier zich spreidt? Ik heb het er best voor over als we daarmee een hoop ruimingen k unnen voorkomen. Het is zo dieronwaardig.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:48

@Desiree: Ik ben het helemaal met je eens.
Maar ja, zolang het ministerie dit niet verplicht, lopen de kippen in Nederland bij veel hobbyboeren gewoon vrij rond. De pluimveehouder is "denk ik" een ander verhaal.
Ik vind ook dat de ophokplicht nu ingevoerd moet worden, maar naar mij luistert het ministerie niet hoor ?!