Kat waarschijnlijk kwaadaardig gezwel door kattenpil!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Kat waarschijnlijk kwaadaardig gezwel door kattenpil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 17:55

Hallo,

Ik kwam vandaag thuis van school.

En ik til mijn kat even op, en ik voelde iets nattig's en ik kijk eens, en zie me daar een dikke bult!
En helemaal open.
Dus ik belde de dierenarts, en we konden meteen langs komen.
De Da deed onderzoek, en vertelde mij dat het kwaadaardig was, en het is een ontsteking aan de melkklier!
Ze vroeg aan mij of de kat aan de pil was, dus ik zeg ja.
Ze zegt dat het daar van komt.
Dus ik laat als het kan volgends de Da ivm de narcose, mijn kat meteen sterliseren.
Zodat ik niet weer een pil hoef te gebruiken, aangezien we toch geen nestje er meer bij willen hebben.

Ik ben 2 jaar geleden mijn kat ook kwijt geraakt door het zelfde probleem, alleen vertelde mijn oude Da dat het niet door de pil kwam!
Maar nu word het dus bevestigt, en ik had altijd al zo'n vermoeden maar door de vorige Da kon ik het niet bewijzen
Ik heb het toen gelezen op bokt, dat diegene haar kat ook is kwijt geraakt door een gezwel door de pil.

Mijn kat word nu geopereert, en we hopen dat er geen uitzaaiingen zijn.
De pil is dus een erg raar iets voor katten.
Laatst bijgewerkt door parouscha op 30-09-05 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Xox

Re: Kat heeft kwaadaardig gezwel door de kattenpil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:58

Alle manieren van voorbehoedsmiddelen voor katten en honden zoals antiloopsheid spuiten en pillen kunnen kwaadaardige gezwellen in de melkklieren en baarmoeder en ook baarmoederontsteking veroorzaken.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 18:00

Ik vind dat dan behoorlijk raar van die Da dat hij toen heeft verteld dat het niet erg kon zijn en dat niet de oorzaak was!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 18:00

En hoe zit het dan met mensen kwa pil?

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:13

Daar is ook van bekend dat het een verhoogde kans op kanker geeft.

Wij wisten van het feit dat het bij katten kanker kan veroorzaken. Destijds hebben wij onze poes bewust een halfjaar de pil gegeven ( nog iets te jong voor sterilisatie, maar wel vruchtbaar. Na dat halfjaar toch maar knipknip.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 18:15

Deze poes geeft onwijs mooie nestjes.
En we wouden nog graag een nestje van haar.
Maar toen we dit verhaal hoorde net, gelijk dan als het kan maar laten sterliseren.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:20

Als je niet wilt fokken met een hond of kat kun je deze het beste na de eerste loopsheid laten steriliseren.

Ik duim voor je dat er geen uitzaaingen zijn.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:21

Heb haar toen laten steriliseren en ook meteen die bultjes larten verwijderen.
De DA zei ook van als je dat laat zitten, dan heb je kans dat heb openbarst en dat je haar dan kan laten inslapen.
Inmiddels is ze overleden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:23

Ik verplaats het even naar BB .

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:47

We hadden zelf een hond overgenomen van een fokker om haar een verdiende oude dag te geven. Maar binnen een half jaar meerdere kanker gezwellen en een baarmoederontsteking. We moesten haar helaas inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:57

Volgens mij staat het ook in de bijlsuiter van de pil, dat het melkklierkanker kan veroorzeken. Ik hoop voor je dat er geen uitzaaingen zijn!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 19:16

Ik hoop het ook niet.
Ze hebben haar gelijk gesteriliseert.
De eileiders waren erg groot, de het waren ballonnetjes
Ze ligt nu bij te komen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:17

Het geven van de pil geeft een verhoogde kans op tumoren. Dat is wat anders dan 'door het slikken van de pil krijgt mijn huisdier kanker'!

Je wéét gewoon niet of je kat ook een tumor zou hebben gekregen als je niet de pil had gegeven... Dat je vorige dierenarts dus niet met zekerheid kon zeggen dat de tumor was ontstaan door de pil, klopt...

Daarnaast gebeurt het niet snel dat een tumor openbarst en je nattigheid kunt voelen. Ik vraag me dus af of er nu een ontsteking of een tumor is gevonden?! Heeft je kat nu antibiotica gekregen?

Uiteraard maakt het bovenstaande alles niet minder erg. heel veel sterkte dus voor jou en de poes de komende tijd!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:22

parouscha schreef:
En hoe zit het dan met mensen kwa pil?

Dat is de reden waarom ik de pil niet gebruik... het hoeft niet, maar het kan wel, en er zijn wel andere manieren om te voorkomen dat je zwanger raakt... ik wil eerst de 3e generatie pillenslikkende ouders van kinderen weleens zien... ik weet zeker dat er ooit nog wel op teruggekomen wordt, op dat soort hormoonsturingen...

Maar goed, over je kat, hoop dat het allemaal meevalt en goed gaat komen! Fijn dat je haar nog een kans kunt geven, voor mijn oma's hondje was het al te laat...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 19:28

Chubby schreef:
Het geven van de pil geeft een verhoogde kans op tumoren. Dat is wat anders dan 'door het slikken van de pil krijgt mijn huisdier kanker'!

Je wéét gewoon niet of je kat ook een tumor zou hebben gekregen als je niet de pil had gegeven... Dat je vorige dierenarts dus niet met zekerheid kon zeggen dat de tumor was ontstaan door de pil, klopt...

Daarnaast gebeurt het niet snel dat een tumor openbarst en je nattigheid kunt voelen. Ik vraag me dus af of er nu een ontsteking of een tumor is gevonden?! Heeft je kat nu antibiotica gekregen?

Uiteraard maakt het bovenstaande alles niet minder erg. heel veel sterkte dus voor jou en de poes de komende tijd!

Hay

Bedankt voor je uitleg!
Ze heeft nu ook antibiotica gekregen.
Ja ze zei:

Het is een onsteking in de melkklier die zich is gaan uiten in een gezwel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:30

Citaat:
Het is een onsteking in de melkklier die zich is gaan uiten in een gezwel
.

Als je dierenarts dit zo letterlijk heeft gezegd, zou ik als ik jou was gauw op zoek gaan naar een andere dierenarts! Dit is namelijk ontzettende onzin

pilou

Re: Kat waarschijnlijk kwaadaardig gezwel door kattenpil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:38

onze poes heeft dat ook gehad. Ze was te jong voor sterilisatie dus de pil, toen kreeg ze 2 'ballen' onder haar buik dus wij dachten dat ze toch gedekt was door de jonge kater maarja 2 ballen waren wel raar dus naar de DA. Die constateerde niets vreemds............

Maar de ballen groeide maar door dus toen maar naar een andere DA, die vroeg meteen, krijgt ze de roze kattenpil? ja............. ze moest meteen geopereerd. Anders konden die ballen ook openspringen. Ze zijn helaas niet meer helemaal weggetrokken. Ze heeft een mega hangbuik!!

Toch vreemd dat de een het zo weet en de ander weer niet. MAarja hopenlijk waren jullie ook op tijd! Dan maar een hangbuik.......

Sterkte

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:22

Ik heb het ook wel eens in eerdere topics gezet:
De poezenpil geeft een verhoogde kans op mammae(melkklier)tumoren, baarmoedertumoren en suikerziekte.
Ook bij kort gebruik is deze kans al verhoogd, dierenartsen en assistentes horen eigenaren hierover te informeren als die de poezenpil willen gaan geven.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:51

Bij mijn werk als DA assistente informeren wij ook de mensen en die meeste mensen besluiten wel te Sterilisreren. Maar er zijn ook mensen die dat te duur vinden, maar dan niet beseffen dat jaren de pil ook eeen kostenplaatje wordt. Zeker daar in de meeste gevallen deze dieren vroeg of laat gezwellen krijgen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:07

Dat de pil zulke consequenties kan geven is allang bekend, daarom wordt het ook vaak ten zeerste afgeraden.
Ook een sterilisatie/castratie (vaak is het laatste het geval, ook bij vrouwtjes dieren) kan nare gevolgen teweeg brengen, dus denk er goed over na voordat je wat besluit.
Zoek informatie op, de voordelen, de nadelen etc etc. Dan weet je enigzins de risico's ed.
Jammer genoeg houden niet alle Da's zich op de hoogte over veranderingen op het medisch dierengebied, net als dat ze vaak niet alle nadelen opnoemen (kijken meer naar de knip), dus ga niet alleen uit van je Da, maar zoek er zelf ook informatie over op.

Helaas is het nu al te laat en hoop van harte met je mee dat de kat goed uit de operatie komt en nog lang en gezond mag leven!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:18

Het is mij idd ook al bekend dat de pil verhoogt gevaar opleveren kan.
De pil is eigenlijk alleen bedoeld voor in het begin, wanneer de poes al wel vruchtbaar is, maar nog niet oud genoeg is voor castratie of sterillisatie.
Je kan beter castreren, wil je ooit nog een nestje kun je ervoor kiezen te sterilliseren en dit later ongedaan te laten maken.

Voor de mensen die roepen dat een poes niet gecastreerd wordt, jep, dat wordt ze in de meeste gevallen wel.
Bij castratie wordt het grootste gedeelte weggehaald.
Bij sterillisatie worden de eileiders afgebonden, maar kunnen later wel weer open gezet worden.

1 van mijn poezen heeft ook baarmoederkanker gehad, en hoogstwaarschijnlijk ook door de pil, in het beginstadium. Ze is geopereerd en de baarmoeder is compleet verwijderd, ze hefet het gelukkig overleefd en is inmiddels alweer 7 jaar.

Ik hoop voor je dat je kat goed uit deze rompslomp komt, en het overleefd. Sterkte!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 09:44

We hebben gisteren van half 7 tot half 1 bij haar gezeten.
Zo lang duurde het voordat ze uit de narcose kwam.
Ik werd zo moe, en heb besloten haar in de bench te zetten, daar sliep ze lekker verder.
Heb de Da nog gebeld want die zei dat als het langer dan 6 uur geen resultaat oplevert ik moest bellen, maar kreeg al een weekeindarts ervoor, en die zei dat hij niets kon doen voor haar.
Dus afwachten.
Nu vanacht nog een paar keer gekeken en net , loopt ze al door de kamer heen, alleen met die lampekap om der hoofd vind ze niets

Bedankt voor de reacties, onze kat is vrijwel een goede raskat met stamboom, er is altijd met haar gefokt, en wij hebben haar sinds haar 4de jaar gekocht, vandaar dat de keuze best wel moeilijk was om haar te steriliseren, maar dat is bij deze wel gedaan, misschien te laat, maar we hopen er het beste maar van.
Mijn andere kat gaat er volgende week ook heen voor een sterilisatie.
Laatst bijgewerkt door parouscha op 01-10-05 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Boxer11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:46

Poezen en honden die jarenlang leven en niet worden gesterriliseerd ontwikkelen sneller melkklierkanker (mamatumoren) dan gesteriliseerde dieren...

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:40

Dat is al achterhaald Boxer...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 15:27

Ik heb haar nu in de kamer.
Ze werd gek van die kap om.
Ik heb hem dus even afgedaan.
Maar toen zat ze net naast mij, begon ze er wat aan te likken, dus meteen de kap weer omgedaan.