Zijn hier mensen met verstand van cavia's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chichiba

Zijn hier mensen met verstand van cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 18:57

Mijn vriendin heeft vorig jaar mijn 2 cavia's overgenomen omdat mijn vriend
allergisch bleek te zijn. Nu is de ene cavia overleden en zit de andere eenzaam
in zijn kooi. Eigenlijk wil ze er een vriendje bij. Dat wil ik natuurlijk ook.
Het is een mannetje van nu bijna 2 jaar. Kan ze daar nog een andere cavia
bijzetten? Moet dat dan een jonge man zijn of kan een wat oudere ook?
Natuurlijk weet ik ook dat ze hem kan laten helpen en er dan een vrouw bij
kan zetten. Maar ik heb er toen voor gekozen 2 mannen te nemen en dat willen
we eigenlijk zo houden.
Ze is vandaag dus bij verschillende dierenwinkels geweest om te vragen of het
wel kan. Ze kreeg dus 2 maal het antwoord dat ze tot bloedens toe gaan vechten.
Is dit wel zo? Mijn ervaring is namelijk dat ze er over het algemeen weinig van
weten. Ze hebben mij ook weleens een vrouwtje geprobeert te verkopen. gelukkig
was ik op de hoogte van waar ik op moest letten.
Hebben jullie voor mij een antwoord? Het is dringend omdat we hem eigenlijk
niet te lang alleen willen laten.

Groetjes,
Barbara

Sharonaa_

Re: Zijn hier mensen met verstand van cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:10

ik weet niet of het goed gaat als je er een cavia bij in zet , maar een konijn dat wil dat gaat altijd wel goed, ik heb ook een cavia en een konijn en die zitten ook vaak bij elkaar en dat gaat super goed, en een cavia en een hond samen gaat ook goed. maarja daar gaat het nu niet om.

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:44

het kan wel.. maar je kan geen 2 mannetjes bij elkaar zetten dat word wel vechten maar een mannetje en een vrouwtje kan wel hij laat zien dat hij de baas is en dan weet dat vrouwtje het en accepteert het dan...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:45

GEEN KONIJN ERBIJ ZETTEN!!!!
omdat n konijn kan trappen en dan kan de cavia zn nekje breken of andere botjes dus juist GEEN konijn als je wilt dat je
(ex) cavia wilt blijven leven
en ik ken een paar mesnen die verstand hebben van cavia's

gr maylolover

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:50

pOnYlOvSter schreef:
het kan wel.. maar je kan geen 2 mannetjes bij elkaar zetten dat word wel vechten maar een mannetje en een vrouwtje kan wel hij laat zien dat hij de baas is en dan weet dat vrouwtje het en accepteert het dan...

Ja en dan een paar weken later erachter komen dat je onverwachts jongen heb. (of je moet mannetje laten castreren...)
Tsja of het kan.. er is geen algemene regel voor.. de ene cavia's kunnen wel samen en bij de andere word het vechten tot het einde. Je kunt niet meer doen dan het gewoon proberen en als het echt niet gaat dan weer eruithalen.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:38

Zet er zeker geen mannetje bij, dat klopt dat ze gaan vechten heb ik meegemaakt, daarna hebben we die ene teruggebracht en ingeruild voor een vrouwtje, het mannetje hebben we laten castreren.

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:43

ik heb dan miss het verstand van een cavia, maar ik weet wel dat je caavie zo heel eenzaam is
en ik heb ook wel eens gehoord dat je er niet een ander mannetje mag bijzettenn... dat wordt idd vechten
maar een konijn zie je wel eens vaker toch..

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 20:44

Het waren dus 2 mannetjes en dat is altijd goed gegaan.
Een konijn en een cavia gaan bijna nooit goed samen...ze begrijpen elkaar namelijk niet. Ik heb het geprobeert maar het ging absoluut niet...mijn konijn kreeg de zenuwen van de cavia...
Toen heb ik er dus een beertje bij gekocht en erbij gezet en ging meteen goed...Nooit ruzie gehad ofzo. Nou is die ene dood en moet er iets komen...6 weken alleen door de castratie is ook lang...

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:00

2 mannetjes kan wel maar het is wel slim om er een jonkie bij te zetten. Ik zou mn cavia trouwens niet bij een dierenwinkel halen maar bij een goede fokker!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 21:09

Ja dat zou ik nu ook doen of bij een opvang.
Ik heb ook al verschillende opvangs gemailt met mijn vraag.

Dat meisje kent alleen de dierenwinkels, vandaar dat ze het daar is gaan vragen. Ik probeer haar nu zover te krijgen dat ze naar een opvang gaat om combi's te proberen.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:04

bullshit dat de mannen tot bloedens toe zouden gaan vechten! Koop een jong mannetje bij een goede fokker of bij een opvang (4-5 weken oud, net uit het nest en de andere accepteerd hem gelijk). Ik zet hier jonge beertjes net uit het nest bij een oudere beer in en ik heb nergens geen last van, net als andere fokkers. Het zijn niet helemaal spookverhalen, maar als je 2 volwassen mannen bij elkaar zet heb je dus het verhaal, maar jong en oud gaat prima samen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:31

Bij mij is het gelukt om bij een ouder beertje een jonger beertje te zetten. Ze leven nu alweer heel wat jaartje super tevreden samen.

Het lukt niet altijd, maar met een jong beertje heb je grote kans dat het wel goed gaat.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:34

ik cavia is nu 5 jaar en hij was een beetje ziek zat heel stil in een hoekje. toen heb ik er een konijn bij gekocht en hij is nu helemaal opgeleefd Het gaat stik goed een konijn en een mannentje cavia. Ze zijn de dikste maatjes.

Cavia's zijn solitaire dieren

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:41

Volgens mij kan je best 2 mannetjes bij elkaar zetten, als er maar geen vrouwtjes in de buurt zijn...

(Dames, jullie weten toch dat mannen pas gaan vechten als het om vrouwen gaat , nee hoor grapje)

Je kan er gewoon een mannetje bij zetten. het is wel aan te raden eerst de cavia''s kennis te laten maken op neutraal terrein. Want anders zou de oude cavia zijn teritorium gaan verdedigen.

Ook een konijn kan je goed bij een cavia zetten. Kan wel het beste een wat kleiner konijn zijn. Vlaamse reus tegen over een borstelcavia is niet echt een eerlijke partij.

Het gaat hier echter wel om beesten en exact voorspellen hoe het zal gaan kan je niet. Dus het kan best wezen dat je een mannetje koopt en dat het toch niet goed gaat. Ik ben nu 2 konijnen aan het koppelen. Ook 2 mannetjes. Ik doe het geleidelijk. Ik zette ze al uiten op het gras naast elkaar met gaas ertussen. Na een aantal maanden, toen het jong groot genoeg was samen in een grote buitenren gedaan. Na was gekibbel ging het goed. Heb ze nu sinds 2 dagen bij elkaar in de kooi en het gaat hartstikke goed.

Hoop dat je wat aan al mijn geneuzel heb. Ik kan er niet echt een mooi verhaal van maken. Sorrie. Ik heb altijd konijnen en cavia's gehad, dus denk dat je hier wel wat aan hebt.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:05

je kan wel 2 mannetjes samen houden , alleen dan moet het wel een jonkie zijn wat je er bij zet, dan gaat het meestal wel goed.
maar als je 2 volwasenen bij elkaat zet gaan ze wel vechten.
ik zet ook vaak jonge mannetjes bij een oudere man , en dat gaat eigenlijk altijd goed. ( ik fok ze namelijk, heb er nu zo,n 50 dus als je vriendin er nog 1 zoekt )

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 00:00

miekelover schreef:
Cavia's zijn solitaire dieren

Hoe kom je daar nu bij?
Cavia's zijn juist groepsdieren die het liefst in grote groepen leven en heel ongelukkig kunnen worden als ze alleen gehouden worden.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:47

Solitait is toch juist dat ze veel kunnen hebben en makkelijk kunnen omgaan met andere dieren/cavia's. Ze vinden alles goed, of vergis ik me nou?

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:58

wreckh schreef:
Solitait is toch juist dat ze veel kunnen hebben en makkelijk kunnen omgaan met andere dieren/cavia's. Ze vinden alles goed, of vergis ik me nou?

nee, solitair wil zeggen alleen leven (denk aan solo).

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:05

Ik heb dit zelf 3 keer gedaan en is altijd prima gegaan De oudere beertjes waren zelf tussen de 2 en 4 jaar oud toen er een kleintje bij kwam. De oudjes behandelden de kleintjes als een pleegkindje, ruzie heb ik nooit meegemaakt.
Wat je ook kunt doen is bij de cavia opvang een gesteriliseerd, ouder vrouwtje ophalen. Dat gaat ook meestal wel goed, en doe je nog een goede daad ook

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:19

wreckh schreef:

Solitair betekend dat ze alleen leven: zoals bijvoorbeeld de goudhamster
Een cavia is een echt groepsdier en over het algemeen zeer tolerant naar soortgenoten maar ook naar andere dieren zoals konijnen.
Helaas zijn konijnen niet altijd even tolerant.
Ik heb hier een konijn zitten die cavia's echt vermoord als ze de kans krijgt. Die heeft dus een gecastreerd mannetje gekregen als maatje en dat gaat gelukkig prima.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:23

Het kan WEL hoor! Er zijn gevallen bij waarin het niet werkt, maar meestal gaat het goed. Daarom kun je beter naar een fokker ipv dierenwinkel gaan, die heeft waarsch ook al wat mannetjes bij elkaar zitten waardoor je direct kan zien bij welke het wel en niet goed gaat.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:28

met solitair bedoel je waarschijnlijk: solidair... en dat is wel precies wat jij uitlegde..

Pheebs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:38

Over het algemeen gaat het wel goed als je er een jonge man bij zet, even lekker in een schoonhok zetten en de jonge man even een ander luchtje geven dan het nestlucht, als hij namelijke meteen uit het nest komt hangt de lucht van zijn mam er aan en dus gaat het dan wel mis.

Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen dat het niet goed gaat, haal je hem in een goede dierenwinkel of bij een aardige fokker mag je hem meestal wel ruilen of terug brengen.

maar omdat hij altijd al samen heeft gezeten met een andere man denk ik haast wel dat het goed gaat

Veel succes!!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:41

Twee gecastreerde mannetjes kunnen samen leven. Twee echte mannen meestal niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld twee broertje die vanaf het begin af aan samen zijn. Of een jonkie (beertje) bij het oudere mannetje plaatsen. Soms blijkt dit goed te gaan. Als ze gaan vechten gaat dat echt tot bloedens aan toe!! De dierenwinkel heeft jouw vriendin dus zeker wel een goed advies gegeven.
Hoe oud is de cavia? Castreren is namelijk niet zonder risico, oudere of verzwakte dieren kunnen niet altijd de narcose aan.. Als het een gezond mannetje betreft zou ik hem zeker laten castreren. Dit kost nog geen 30 euro en met een week is hij weer de oude. Daarna een vrouwtje erbij zetten.
Ik vind dat ericalucasz ook met een goede tip komt, een gesteriliseerd vrouwtje bij de opvang halen. Hoewel ik wel mijn twijfels heb of je zo'n vrouwtje zult vinden. Castratie bij de beer is een standaard ingreep, sterilisatie bij het zeugje niet.
Succes ermee!

Pheebs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:45

als je hem laat casteren hou er dan wel rekening mee dat hij waarschijnlijk nog wel 1 keer dekken

Ligt eraan na welke tijd je er een vrouwtje bij zet