bevalling van een koe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

bevalling van een koe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:05

Ik moest nog 1 week stage inhalen bij de boer. Ik had er eigenlijk niet zoveel zin in maarja het moest. Hup 5.45 liep me wekkertje af en om 6.30 stond ik al koeien te melken.

Toen zagen we ineens een kalfje liggen tussen de koeien. Helemaal onder het stront maar verder was het gezond. Het was een stiertje.

Toen werden de droge koeien naar binnen gehaald. En hup er werd weer een kalfje geboren. We waren er zelf niet bij. Dit was een vaars.

Er lag nog een koe die binnen nu en paar uur moest kalveren. Ik had nog nooit een bevalling van een koe meegemaakt in die tijd dat ik stage heb gelopen. En vandaag was het eindelijk raakt.

We moesten hem eruit krikken omdat het kalf verkeerd lag en als we niet snel geneog waren was het kalf dood omdat hij zou stikken in zijn eigen slijm.

Ik ben net ook terug van me stage want de boer smste me dat er nog een koe aan het kalveren was dus vandaag heb ik er 2 gezien. Jippie . Helaas was mijn camara leeg dus kheb heel weinig foto;s.

Morgen ga ik weer en er zullen morgen ook wel koeien moeten kalveren

nou hier me foto;s

Je ziet aan de koe als hij gaat kalveren. Hij gaat staan liggen wordt onrusitg
Afbeelding
dan komt er een soort ballon
Afbeelding
dan wordt hij aan zijn pootjes eruit gekrikt
Afbeelding
trekken
Afbeelding
floep daar ligt hij
Afbeelding
en hup in de kruiwagen naar zijn stallentje toe
Afbeelding

en toen was me camara leeg

timilon

Re: bevalling van een koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:08

auw....lijkt me echt fijn zo'n krik:D
wel mooi om te zien heh,die pasgeboren kalfjes.
sneu dat ze niet even bij de moeder blijven,maar ja,that's life.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:14

ik vind het ook altijd erg sneu dat moeder en kind op deze manier gescheiden worden.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:18

auww, pijnlijk zeg.
echt zielug dat hij niet bij de moeder mag!

Vamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:20

lief zo dat kalfje

hmz waarom blijve ze nie bij de moeder?:P

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:20

om ziektes te verkomen.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:23

Ahh leuk zown kalfje.
Jammer ja dat kalfjes niet meer bij de moeder mogen

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:27

zielig dat die niet bij de moeder mag blijven, en wat heeft die koe een mega uier zeg. poe!!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:33

Ik heb het ook weleens gezien... Maar op de boerderij waar mijn paard staat mogen de kalfjes wel altijd even bij hun moeder blijven dacht ik...
Kalfjes zijn zo schattig haha als ze aan je gaan sabbelen enzo

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:34

gelukkig maar dat wij als mens niet zulke dingen hebben hangen(uiers)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:57

Is toch niet om ziektes te voorkomen, maar omdat de melk niet opgedronken moet worden door het kalf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:24

miekelover schreef:
om ziektes te verkomen.

Flauwekul hier op de boerderij staan de kalveren altijd bij hun moeder.Rond deze tijd bevallen zelfs de meeste koeien op de wei,alleen de koeien die en keizersnee moeten gaan naar binnen.
Maar dit zijn ook koeien voor de fok, de kalveren worden verkocht aan handelaars.
bij melkkoeien gaan de kalveren er wel gelijk af.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:53

Ja dat van die ziektes is inderdaad onzin, ze zouden die kalveren op z'n minst de biest moeten laten drinken, worden ze juist NIET ziek van...Maar goed, zo gaat het nou eenmaal niet he, alles voor onze consumptie...

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 23:13

ik vind het vrij zielig. waarom niet op zijn minst idd de biest laten drinken??

Maaii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 23:59

Het is inderdaad wel sneu dat ie er meteen al bij weg gehaald word!!
Maar het is niet om ziektes te voorkomen. Maar het kalf mag het niet drinken want die melk word weer melk dat wij drinken
Minka jij weet het!! goedzo
Minka woon jij op een boerdrij??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 00:02

De biest drinken wij niet .Meestal geven ze de die kalven wel .Maar kolven ze die met de hand af ,en krijgt de kalf het via een fles.Biest is voor een kalf van levensbelang.

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:10

ik moest ook n keer aan zo'n koe lopen trekken om dat kalfje eruit te krijgen.. niet egt prettig..!
en het kalfje was dood geboren.. heel zielig!
sneu dat ie niet ff bij zn mamie mag zeg!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 17:16

melk koeien worden wel gelijk bij hun moeder weggehaald zodat ze ook geen band kunnen opbouwen met elkaar.

Vandaag was er weer een kalf geboren en de moeder keek er niet eens naar om. Dus hebben we die maar gelijk weggehaald voordat het doodgetrapt wordt.
Laatst bijgewerkt door miekelover op 09-08-05 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:20

Ik denk dat ook een rede is dat ze de kalveren direct weg halen, en niet eerst even laten drinken, is zodat kalf en koe geen band kunnen krijgen.
Maar ben ERG tegen deze manier van melk consumptie. Zou het liefst gewoon willen dat het melk duurder werd, en de kalveren wel gewoon bij de moeder mogen blijven. Maar ja...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:23

Laat de geboortekrik nou verboden zijn...
Het zal niet de eerste keer zijn dat een kalf kapotgetrokken wordt met zo'n rotding.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 18:53

Billy schreef:
Het zal niet de eerste keer zijn dat een kalf kapotgetrokken wordt met zo'n rotding.

soms is het nodig voor de veiligheid van koe en kalf. Je zou niet willen dat je kalf doodgeboren wordt omdat jij niet geholpen heb en gestikt is in zijn eigen slijm

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:58

Wat gaaf dat je dat mee hebt mogen maken lijkt me heel leuk

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:08

Billy schreef:

Hier ben ik het mee eens...

Maar je kan de kalveren op melkveebedrijven onmogelijk bij hun moeder laten staan...Je zou dan vrijwel geen melk over houden en om over het melken dan nog maar niet te spreken, hoe moet je dat in hemelsnaam doen met al die kalveren ertussen, die niet zonder hun moeder kunnen...

Ik heb zelf ook bij een melkveebedrijf meegelopen en m'n melkdiploma gehaald en op dit puntje van critiek na, hebben deze koeien het toch denk ik behoorlijk goed in Nederland. Ze hebben loopstallen, ligbedden met dikke lagen stro en er wordt werkelijk ALLES aan gedaan om te zorgen dat ze zich op hun gemak voelen en dus veel melk geven. Overal hangen borstels waar ze aan kunnen schuren, de radio staat aan er ligt voldoende voer...

Je zou de situatie eens in een ander land moeten bekijken, wij zijn naar Tjechie geweest, nou dat wil je niet zien hoor. Daar lagen de koeien gewoon met prolaps in de stallen, en vies dat het was...

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:28

melkdiploma bestaat dat ook al tegenwoordig (dat wist ik niet als boerendochter wat is dat voor idioots )

Wij gebruiken bijna nooit die krik alleen als het kalf verkeerd ligt en het heel moeilijk gaat, wij doen het altijd met een dik stuk touw dan heb je niet zo'n raar ding om de bekken heen van de koe..

Ja indd de koeien hebben het best goed in Nederland.. onze kalveren gaan niet altijd gelijk naar de moeder toe ligt aan de situatie hoe de koe is en hoe het kalf er aan toe is.. als het kalf dapper is gaat ie naar zijn eigen hok en is het kalf wat minder dan kan de moeder hem schoon slikken en dat stimuleert het hard en bloedvaten..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:30

De biest wordt bijna altijd de eerste voeding van een kalf hoor. Een koe geeft meerdere melkbeurten nog biest voordat het overgaat naar melk. De biest kun je aan het kalf geven maar ook opsparen voor jezelf of voor noodgevallen (kalf met groeiachterstand door te vroeg geboren). Een krik is zeker niet verboden en wanneer je het met beleid doet kun je een kalf niet kapot trekken. Je moet pas met een krik gaan werken wanneer de koe perst. Anders trek je inderdaad de hele boel kapot. Ik denk dat veel koeien hun leven te danken hebben aan een krik...! Zeker zoals Minka zegt, het is geen doen als jij een melkproductie bedrijf hebt en er allemaal kalfjes tussendoor lopen. De kalfjes groeien met elkaar op, komen niets tekort, en weten niet anders. Kalfjes zijn wat dat betreft al vroeg zelfstandig en bijdehand genoeg om uit een speenemmer te drinken. Paarden zijn wat dat betreft veel moeilijker groot te brengen.

@ zoro: ja een melkdiploma is er (agrarische opleiding) en mijn vader is leraar En inderdaad net wat je zegt het ligt aan de situatie. Wij laten trouwens altijd de koe het kalf schoonlikken en de eerste biest zelf uit het uier drinken, zo is het gebruik van een speenemmer ook weer makkelijker.