2 mannelijke konijnen samen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

none

2 mannelijke konijnen samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 13:47

Wij gingen vandaag kijken voor 2 hollanders.
Nu blijkt het dat ze bijna alleen mannetjes hadden.
Die vrouw zei dat je best 2 mannetjes bij elkaar kon doen als ze maar vanaf hun geboorte bij elkaar zaten. (het zijn ook broertjes)
Wij hebben nu dus 2 konijnen hollanders van 8 weken, maar heeft iemabnd ervaring met 2 mannetjes?
Als we ons bedenken kunnen we ze nog terug brengen, aan de ene kan tvind ik ze namelijk heel leuk, maar ik moet natuurlijk ook niet hebben dat ze naar een jaar ofzo ineens gaan vechten...

Valentijn

Re: 2 mannelijke konijnen samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:26

Als ze bij elkaar zitten van de geboorte kan het volgens mij wel. Je moet er in ieder geval geen vrouwtje bij doen/zetten. Dus op zich kan het wel, of ze gaan vechten dat moet je dan maar weer afwachten.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:33

Het hangt van konijn tot konijn af. Als één van de twee heel dominant is zullen ze waarschijnlijk gaan vechten, als ze elkaar accepteren kan het goed gaan.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:35

hmm, dus je loopt wel een risico, ookal zijn het broers en eleven ze al heel hun leven samen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:37

ja, ik heb broers gehad die elkaar de tent uit knokten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:37

konijnen dan he, mijn eigen broers kunnen prima met elkaar overweg

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:45

haha
en die hadden ook van jongs af aan bij elkaar gezeten? nooit uit elkaar geweest? en zo van de een op de andere dag gingen ze vechten?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:46

yep, toen ze geslachsrijp werden, met dik een half jaar

fluffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:49

héééél soms gaat het goed tussen 2 broertjes, maar meestal niet hoor! Je kan proberen (als ze heel veel plaats hebben) maar meestal gaan ze beginnen vechten als ze ouder worden (enkele maanden)....succes ermee

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:54

he.. ze zeiden me van neit

Hmm, ik had het dus beter niet kunnen doen..
*slikt*

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:57

Ik had ook 2 mannentjes konijnen vanaf de geboorte bij elkaar.. Op een gegeven moment moest ik met ze naar de dierenarts omdat ze gaten in elkaars oren en neus beten. Ze gingen veel vechten dus heb ik ze maar gescheiden. Je kan in de gaten houden hoe lang het goed gaat.. maar wees voorzichtig want het gaat dus niet altijd goed!

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:27

hmm, dus ik had het beter niet kunnen doen.
Naja, ik houdt het goed in de gaten. ALs ik ze dan laat castreren dan kunnen ze toch wel weer samen neem ik aan?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:55

Met konijnen van een vriendin is het ook flink mis gegaan. De 1 liet de ander niet meer eten en maar bijten opgegeven moment was het te laat.

Ook met castereren is het maar de vraag of het goed gaat. Het is net als met paarden sommige paarden blijven na casteratie heel dominant andere niet. Zorg in ieder geval dat ze dan heel veel ruimte hebben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:56

Ik ken ook iemand die van de fokker (die ook ook ken) 2 hollanderrammetjes meenam, ook broertjes. Maar later was ze toch gedwongen er een om te ruilen. Want het ging helemaal niet goed. Op tijd castreren zou kunnen helpen inderdaad.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:51

Ligt denk ik ook een beetje aan de ruimte die ze krijgen. In een hok bij elkaar gaat denk ik niet lukken. Maar een groooot hok met uitloop dan zou het wel goed kunnen blijven gaan.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 21:49

Ze hebben niet een extreem groot hok.
Maar in de zomer mogen ze wel de hele dag buiten lopen. In de winter natuurlijk ook als het enigzins gaat.
Maarja, dan blijft het nog de vraag hoe het gaat. En nu ze zo klein zijn zet ik ze liever nog niet buiten. Lijkt me niet zo verstand?!

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:23

Niet doen. Dat is gel*l van die fokker. 99% van 2 rammen gaat niet goed. De beste combinatie is een gecastreerde ram met een voedster.

Echt niet doen dus.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 22:43

klopt dat hoorde ik al.
Maar nu zit ik er wel mee, ik kan nog wel terug natuurlijk.

Aankijken hoe het gaat en als het niet gaat castreren en/of 1 wegdoen gaat waarschijnlijk ook niet?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:28

Ik heb nooit meer problemen ondervonden met 2 mannetjes samen dan met 2 vrouwtjes of een mannetje en een vrouwtje samen. Ik heb op dit moment ook 2 mannetjes samen en ze vinden elkaar erg lief
Het hangt vooral van de ruimte waarin je ze hebt af en de karakters van de konijnen. de kans dat het na een tijdje fout gaat is er altijd wel...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:45

De ruimte speelt inderdaad wel een hele grote rol ja. MAar ja, hokjes mogen niet veel geld kosten he....
Te veel konijnen zitten in een te klein rothokje weg te rotten. Ze zouden die hokjes eigenlijk ookn iet moeten verkopen. 'Het is net zoiets als het verkopen van een ronde viskom. NIet deugdelijk als verblijf voor het dier dat er in moet.

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:31

none schreef:
klopt dat hoorde ik al.
Maar nu zit ik er wel mee, ik kan nog wel terug natuurlijk.

Aankijken hoe het gaat en als het niet gaat castreren en/of 1 wegdoen gaat waarschijnlijk ook niet?

Ik zou als ik jou was ze uit elkaar laten en ze dan na een tijd laten castreren. (Mag vanaf een bepaalde leeftijd). Dan heb je natuurlijk nog niet 100% zekerheid, maar dit is wel aan te raden.

Want nu gaat echt zeker een keer goed mis. En dan komt het waarschijnlijk ook niet meer goed.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:58

hier hebben wij ook 2 Hollander broers...... Toen ze de 1e poging tot vechten deden was het bye bye met de balletjes. Inmiddels zijn ze 8 jaar oud en ze zijn nog steeds zeer verslaafd aan elkaar (kortom als 1 van de 2 dood gaat, gaat de ander er snel achteraan).

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:43

Mijn tante had ook 2 broertjes bij elkaar. In het begin ging het prima, maar na een paar maanden, continu vechten. Daar wordt je echt gestoord van en het is ook nog eens heel erg zielig voor de konijnen.
Hier ging het dus ook niet goed.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:27

none schreef:

Denk er wel aan dat je voor een ouder konijn moeilijker een huis vind dan voor een jonge. Mits je hem op oude leeftijd nog naar de fokker mag doen.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:36

Ja weet je, ik denk dat je er heel goed over na moet denken, en persoonlijk zou ik het niet doen.

Tussen mannetjes gaat het inderdaad vaker fout dan goed, en het praatje over dat ze broertjes zijn en dat dat wel goed gaat is echt een verkooppraatje hoor!
(hetzelfde als dat ze tegen mij zeiden dan mn konijntje zes weken oud was en een dwergje, maar later bleek ze gewoon veel te klein en ondervoed te zijn, want dan kon ze nog voor dwerg door)

Je wilt echt niet weten wat een gelul fokkers en dierenwinkels verkopen om hun beesten maar kwijt te raken!

Mannetjes gaan bijna altijd vechten omdat ze geslachtsrijp en dominant worden (meestal na ongeveer een half jaartje) en dat los je echt niet zomaar op.
Castreren zou een oplossing kunnen zijn, maar er zijn ook gevallen zat aan te wijzen waarbij dat niet de oplossing was en er toch een van de twee moest moven....
Gevolg: in ieder geval een ongelukkig konijn, want raak een konijn op leeftijd nog maar eens kwijt.
Ook moet je dan voor je andere konijn alsnog een maatje zoeken, en koppelen op latere leeftijd is ook sper-moeilijk en moet er voorzichtig gedaan worden, het is namelijk een fabeltje dat je konijnen zomaar bij elkaar kunt zetten.

Ik ben met mijn vrouwtje naar een konijnenopvang gegaan om een maatje uit te zoeken, en dat was super, vooral ook omdat je cht goed adies krijgt en dergelijke...

Waarom neem je trouwens geen konijnen uit een opvang?
Die zijn vaak al gekoppeld en dan weet je zeker dat het goed gaat, bovendien kun je altijd terug als je toch problemen blijkt te krijgen, voor advies en dergelijk!

Kijk eens op: www.bunnybin.nl