"Ras"kat naar buiten laten gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adrija

"Ras"kat naar buiten laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:21

Een van mijn twee katten is een kruising tussen een zwerfkat en een Maine Coon of boskat. Ze ziet er heel mooi uit (vind ik ), maar met mij vele anderen. Er zijn al eens mensen aan de deur geweest die haar wilden kopen (hadden haar voor het raam gezien): No way

Ik laat ik haar wel naar buiten. Soms bekruipt me de angst dat iemand haar pikt omdat ze denken dat het een dure raskat is. Het is namelijk best druk in de buurt. Ik woon aan de rand van het centrum van de stad waar veel mensen van buitenaf hun auto gratis parkeren om te gaan shoppen.

Vroger was ik van mening dat indien mogelijk met verkeer enzo, katten naar buiten moesten kunnen . Maar nu ik zelf katten heb, vind ik het een lastige beslissing (zie ook mijn onderschrift ). En ze kunnen ook aangereden worden.. ik voel me soms echt een bezorgde mama...

Wat vinden jullie? Zouden jullie haar naar buiten laten gaan?

Afbeelding

Mlies

Re: "Ras"kat naar buiten laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:30

Ik heb zelf geen kat, maar ik vind het eigenlijk sneu als die beestjes de hele dag binnen moeten zitten Snap zeker wel dat je je zorgen maakt. Het is een mooi beestje

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:35

Ik heb zelf 3 katten. Ik ben er helaas ook al 2 verloren door aanrijdingen. Das echt vreselijk. Maar toch komen ze buiten. Ik vind nl. dat een beest buiten hoort. Ze hebben er zelf niet voor gekozen om binnen gehouden worden.

Ik heb liever dat ze een kort, gelukkig leven hebben dan lang en ongelukkig. Maar natuurlijk het liefst lang en gelukkig!! Mijn oudste kat is nu 15 en ik hoop dat ze nog een paar jaartjes mee gaat.

En wat je onderschrift betreft, je hebt helemaal gelijk. Zet je dus maar over je angst heen en denk aan het welzijn van je kat.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:06

Ik ben zelf opgegroeid met katten en alle katten die we gehad hebben/nog hebben, mogen naar buiten. Van de *even tellen* 7 katten zijn er 2 doodgereden, 2 waren ernstig ziek en 3 leven er nog. De jongste is nu ong 4, de oudste 17. Je kan ze moeilijk in een glazen kastje houden.
Laatst bijgewerkt door Cathelijne op 17-07-05 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:33

Onze drie katten lopen ook buiten, maar het is natuurlijk altijd een risiko. Gelukkig blijven de onze dicht bij huis en wonen we in een rustige buurt. Ik vind dus ook dat als het ook maar mogelijk is, katten die vrijheid moeten hebben.

Maar!
Ik breng hoe langer hoe meer begrip op voor mensen die er anders over denken. Er zijn gewoon veel buurten waar te veel en te snel gereden wordt, waar kattenhaters dieren vergiftigen of buren de katten verjagen of (verkeerd) voederen. En je argument en angst dat het prachtige dier door iemand kan worden meegenomen is helaas ook niet ongegrond

Is er geen tussenoplossing mogelijk? Bijvoorbeeld de tuin van een kattenveilige omheining voorzien zodat ze enkel daarin kunnen? Er zijn verschillende voorbeeldfoto's in het internet te vinden en de oplossingen zijn niet altijd duur! (En nee, je hoeft er geen kooi van te maken die ook bovenaan gesloten is )
Of een volledig gesloten kattenren als de tuin te groot is? Een kattenren of kattennet op terras of balkon?

Als dat allemaal niet gaat en je besluit om je kat toch buiten te laten, raad ik je aan om haar een halsband MET VEILIGHEIDSGESP! en adreskokertje om te doen. Zo is voor iedereeen duidelijk zichtbaar dat ze bij iemand hoort. De veiligheidsgesp zorgt er voor dat de kat zichzelf niet wurgt als ze bijvoorbeeld met haar halsband aan een takje of een omheining blijft hangen. Onze hebben zelfs reflekterende bandje, waardoor je hen in het donker beter ziet lopen. We halen onze dieren ook 's nachts binnen (lokken met voer, het liefst telkens om dezelfde tijd) 's Morgens mogen ze weer naar buiten. Daar wennen ze snel aan en overdag is er toch wat meer sociale controle en de auto's rijden meestal wat minder snel. En je kan ze ook nog een keer in haar oor laten tatoeeren. Dat blijft zichtbaar, ook als de kat haar halsband verloren heeft.

Veel succes met je beslissing!

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:19

wij hebben ook 2 katten verloren aan het verkeer..

maar onze laatste kat, komt echt nog wel buiten!
wel elke nacht naar binnen, en tussen de middag enzo binnen eten..
ik denk dat hij meer tijd binnen zit dan dat hij buiten is..
als hij af en toe een nacht wegblijft, zit ons hele gezin ook in 'angst' waar hij nu weer is..

idd suc6 met je beslissing, heb je je keuze al kunnen maken?

edit; meervoud naar enkelvoud.. andere kat nog maar net dood dus ik zeg steeds katten..

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 17:35

bedankt voor jullie reacties!

@soesita. Ja ze gaat nu wel naar buiten en idd alleen overdag ('s nachts rijden ze harder. Helaas met dit weer wil ze vooral 's avonds en 's nachts, is ook wel te begrijpen met zo'n vacht). Tis alleen dat ik eens in de zoveel tijd een onrustig gevoel krijg over jatten en verkeer (er hangen regelmatig briefjes met 'vermist ..'. )

Ze heeft een elastieken halsband (kan meerekken als ze vastzitten). Een veiligheidsgesp heb ik nog nooit gezien; ik zal eens kijken in de dierenwinkel.

De tuin afzetten gaat niet, want die heb ik niet (woon op een hoek in een straat met gesloten gevelwand). De buurman is zo vriendelijk geweest mij een kattenplankje te laten plaatsen vanuit het bovenlichtje in mijn keuken naar zijn tuin.

Misschien moet ik me er nog steeds maar aan overgeven en proberen er niet aan te denken. Ik was benieuwd naar jullie mening, vooral ook over katten jatten (maar als ze verdwijnen weet je natuurlijk nooit of ze nou doodgereden zijn of door iemand meegenomen).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:28

Heb je een tuin??Zo ja een ren bouwen in de tuin, waar je ze in kunt zetten, niemand heeft er last van dat jouw kat in hun tuin schijt en je bent ze niet kwijt. Niemand kan ze zomaar jatten ideaal...Vind ik

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:36

ingeborg schreef:
Ze heeft een elastieken halsband (kan meerekken als ze vastzitten). Een veiligheidsgesp heb ik nog nooit gezien; ik zal eens kijken in de dierenwinkel.

Ja, een elastieken inzet is een goed begin, maar blijkt niet altijd voldoende te zijn: als de kat bijvoorbeeld met haar hele gewicht aan haar halsband hangt of er aan blijft trekken of zo.
Van G*mpet hebben de onze reflekterende anti-vlooien-en-teken bandjes met een veiligheidsgesp én een stukje met beurtelings halve inkervingen. Alle vliegen (vlooien!) in één klap dus!
Het stukje met de inkervingen zorgt ervoor dat het bandje wat rekt als de kat trekt en dat het scheurt als er heel hard aan getrokken word. Maar eigenlijk zou het zover nooit mogen komen, want de veiligheidsgesp gaat bij een harde ruk open en bij een consant getrek gaat het bandje gewoon open. Die combinatie lijkt me echt niet te slaan

Ja, gun je kat gewoon haar (gecontroleerde) vrijheid, ze zal het zeker wetente waarderen. Een kind sluit je toch ook niet op omdat de wereld gevaarlijk is!

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 22:22

soesita schreef:
Ja, gun je kat gewoon haar (gecontroleerde) vrijheid, ze zal het zeker wetente waarderen. Een kind sluit je toch ook niet op omdat de wereld gevaarlijk is!

Ja ik weet het, het is misschien licht neurotisch (maar ook een beetje gegrond), maar de volgende vraag/stap is hoe ga je ermee om..

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:33

Ik heb ook mijn hele leven al katten, ze zijn altijd buiten geweest.
Vorig jaar is een kat van mij verdwenen, achteraf hoorde ik van mensen uit de buurt dat de jagers achter in de weides ook op katten schieten. (zijn al tientale katten in onze wijk "vermist") Ook kwam onze kat laatst thuis met een zelfgemaakte strop om zijn nekje... (zijn dus ook aan het stropen) Helaas doet de politie niks, het schijnt ook dat ze niks kunnen doen! Ik ben dus wel een beetje bang geworden, de kat komt nog steeds wel buiten maar alleen overdag en als ik hoor schieten haal ik hem snel binnen. (als een kat eenmaal gewend is aan het buiten lopen dan vind ik dat echt sneu om ze binnen te houden)
Ik maak me nu ook iedere dag een beetje zorgen.
Hoop iedere keer dat hij weer thuiskomt!
Deze kat blijft dan ook bij mij ouders waar hij gewoon naar buiten kan.

Ik ga vanaf volgende week samenwonen en heb twee kittens die ik dan ga ophalen. Ik woon dan vlak aan de A2 en heb er dan ook voor gekozen om ze binnen te houden. De mensen waar ze geboren zijn houden ze ook voor me binnen zodat ze het niet kennen!
Was wel een moelijke beslissing!

Ik denk dat omdat je kat gewend is buiten te lopen het erg moeilijk wordt om hem binnen te houden!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:34

Bij de titel moest ik aan wat anders denken
Iig, ik ben voor liever een kort maar goed leven, dan een lang maar saai leven. Succes met je beslissing.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:58

Ik ben het er mee eens, wij hebben ook een maine coon, die komt ook buiten, daar heeft ze recht op! Ik zou het echt niet kunnen aanzien om ze voor het raam te zien wegkwijnen. Trouwens maine-coons zijn echte buiten katten!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:43

ik denk dat het aan de omstandigheden ligt. natuurlijk is het goed voor katten om naar buiten te kunnen, maar ik ben van mening dat de beste manier is , als de kat naar buiten kan, maar niet de weg op. als je een tuin hebt, zorgen dat ze niet over de omheining kunnen, of een grote ren maken, en als je in een bovenhuis woont, kunnen ze gewoon op het balkon. die van mij zitten altijd buiten op het balkon, en bij de buren.
je moet natuurlijk ook zeker weten of je buren last van je katten hebben, en zo ja dat ze niet in de tuin/balkon van de buren kunnen komen. vooral als je kattenhaters in de buurt hebt wonen is dat erg belangrijk,......

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 18:17

Gelukkig woon ik in een buurt waar mensen weinig om hun tuin geven.. (en de tuintjes hebben weinig zon).

Maine Coones echte buitenkatten: inderdaad ik zie wel dat ze het erg naar zin heeft als ze buiten is, maar het is geen echte buitenkat zoals haar half broertje (geen Maine Coone)

Ik denk ook wel dat ik haar met beleid naar buiten zal laten gaan; ik ben alleen op zoek naar wat wijsheid om het nare voorgevoel dat ik soms heb, kwijt te raken.

Bedankt voor de reacties

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:22

Onze ras kat gaat absoluut niet naar buiten...
Hij vind het buiten helemaal niks en het is ook nog een keer een ras wat niet graag buiten is ...
wij hebben de tuindeuren regelmatig open maar verder dan de drempel komt hij (gelukkig) niet..

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:41

Een van mijn katten komt niet buiten. Die is namelijk doof en springt achter alles aan wat los en vast zit, dus ongetwijfeld ook achter auto's.

Ik vindt het niet leuk om t edoen, en daar komt bij dat hij ook erg graag naar buiten wil (achter de andere kat aan) maar ik vindt het risico gewoon te groot. Hij mag wel regelmatig op het balkon (onder toezicht, hij is hem al een keer gesmeerd over het dak).

Ik vindt het heel begrijpelijk om je kat binnen te willen houden, en als je kat niet sanders gewend is is het ook nog niet zo'n ramp, alhoewel verre van ideaal.

Al sze eenmaal buiten gewent zijn kun je ze eigenlijk niet meer binnen houden. Kat wordt gek en jij erbij

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:52

hoi,
ik zal je kat niet naar buiten doen omdat het een raskat is.
meestal alle langharige katten worden gestolen omdat ze erg in trek zijn en op internet vanaf 150 euro voor betalen.
dus heb je mensen die ze dan liever van de straat pakt.
en dan ben je kat mooi kwijt.
ik heb zelf drie katten en de halve pers gaat echt niet naar buiten die andere twee wel maar dat zijn gewone europeese kortharige.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:59

Een binnenkat heeft niet per definitie een ongelukkig leven. Mijn eerste kat kwam van de straat en was als de dood om weer buitengesloten te worden!

Daarbij zijn er zoveel gevaren waar je een kat aan bloot stelt: vergiftiging, aangereden of doodgereden worden, besmettelijke dodelijke ziektes zoals kattenaids en kattenleukemie. Vergeet niet de wrede mensen die er zijn: ik ben zelf een kattenliefhebber, maar kan de katten van een ander wel wat aandoen als ik door m'n tuin loop en uit moet kijken waar ik m'n voeten zet omdat de katten uit de buurt onze tuin als kattenbak gebruiken. Ik zorg ervoor dat de mensen geen last hebben van onze katten, waarom moet ik dan wel last hebben van die van hun?

Voor onze katten hebben we een ren gebouwd zodat ze ook lekker maar beschermd naar buiten kunnen en wanneer ze dat zelf willen.

=^.,.^=

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:09

Onze Mainecoon blijft ook lekker binnen. Naar buiten mag hij alleen onder begeleiding omdat hij altijd over de schutting klimt. Onze birmanen mogen wel los in de tuin want die luilakken lopen niet weg. Die gaan alleen maar liggen slapen in de zon Je zou eens op www.mainecoon.nl op het forum kunnen kijken. Daar staat een onderdeel "naar buiten" op met handige tips voor het maken van een kattenren ed.
In ons nieuwe huis komt er zekere een ren voor de poezels.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:18

ik heb een Chocolatepoint Snowfoot Siamees (pff wat een mond vol)
hij wil niets liever (als het weer lekker is) dan buiten rondsjouwen, en ik heb er ook vaker aan gedacht. De hele buurt vind hem o zo mooi, en hij laat zich door iedereen aaien, en als ik met de auto stop (ook bij mijn moeder, en de buurman), springt ie soms gewoon in de auto.

maarja, hem niet meer buiten laten zou voor hem een grote straf zijn.. Dus laat ik hem maar.

Afbeelding
Afbeelding
hij kijkt een beetje boso op de foto's, en jammer dat je zijn ogen niet goed ziet, die zijn helblauw

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:23

Marshaha schreef:
ik heb een Chocolatepoint Snowfoot Siamees (pff wat een mond vol)
hij wil niets liever (als het weer lekker is) dan buiten rondsjouwen, en ik heb er ook vaker aan gedacht. De hele buurt vind hem o zo mooi, en hij laat zich door iedereen aaien, en als ik met de auto stop (ook bij mijn moeder, en de buurman), springt ie soms gewoon in de auto.

maarja, hem niet meer buiten laten zou voor hem een grote straf zijn.. Dus laat ik hem maar.

Afbeelding
Afbeelding
hij kijkt een beetje boso op de foto's, en jammer dat je zijn ogen niet goed ziet, die zijn helblauw

Wauw, dat zie je ook niet vaak of wel?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:03

als je een tuin hebt doe er dan een hekje of gaas omheen sooh kunnen de katten naar buiten maar niet van het terrein af se hoef je oowk nie bang te zijn dat se worden aan gereden of dat iemand hem pikt

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:52

Aparte kat Mashaha, zo een had ik nog nooit gezien (en die naam nog nooit gehoord).

Anyway.. het 'probleem' heeft zich vandaag spontaan opgelost . Na een aantal inbraken heeft de woningbouwvereniging besloten de (enige!) toegangspoort tot de schuurtjes, tuintjes en dus ook mijn keukenraam af te sluiten met een zware deur. Ze kan dus niet meer de straat op. Tenzij iemand haar door die deur laat maar ze is vast bang voor die deur met die smalle poort. Bovendien heeft ze genoeg ruimte hierachter.

Overigens zou ik een ren ook acceptable vinden (ook in verband het gebruik van andermans tuin als kattenbak)..maar ja, ik heb geen tuin... En zoals ik al zei bekommeren de mensen hier in de buurt zich toch niet echt om hun tuin..dat scheelt

Nu heb ik een ander probleem. Haar broer...
Afbeelding

De koning van de buurt. Hij heeft niet genoeg aan de ruimte in de achtertuintjes... Pech voor hem .. nu moet ie maar vriendjes worden met alle buren zodat ze deur voor em opendoen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:18

Naar drie katten te hebben verloren.Komen mijn laatste katten niet meer buiten.2 ragdolls van een jaar, en een scharminkel van een week of 8(heb ik laatst in de bossen gevonden ).We hebben een ren van 12 meter op 2 1/2 meter en ze doen het er maar mee .Verder racen ze door het hele huis en zie ik ze absoluut niet ongelukkig zijn.
En het is wel leuk een kort maar goed leven, maar mijn eigen verdriet weegt ook mee hoor.Ik zie ze graag en dan die tijd dat je maar zit te wachten of ze thuis komen of niet.Nee, ik ben blij met mijn rennetje.