Gemiddelde leeftijd van kat?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Clien

Gemiddelde leeftijd van kat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 18:19

BOK BOK!

Ik vroeg me ineens wat af; onze kat is 14, gaat sinds een tijdje wel wat achteruit maar was altijd kerngezond, morgen even voor een APK naar de dierenarts maar stiekem ben ik wel heel bang dat het ineens afgelopen kan zijn met haar.

Ook als mensen vragen, hoe oud wordt een kat dan denk ik uhhhh....

Ik ken katten die over de 20 zijn, maar hoe oud wordt een kat gemiddeld? jullie kunnen me vast helpen!

Anoniem

Re: Gemiddelde leeftijd van kat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:50

Onze poes is 15, een tijdje geleden zijn we naar de DA geweest en die heeft het bloed onderzocht. Nou, ze konden er bijna niet bij dat deze poes al 15 was! Van binnen leek het nog een jong beestje, zeiden ze.
Het ligt er ook aan wat je voert [wij voeren Royal Canin]. Een kat kan wel een jaar of 18/ 20 worden. En ik hoop dat die van ons nog ouder wordt.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:20

het is vaak maar net wat er mee gebeurd..
Ze zeggen altijd krakende wagens lopen het langst..
Je kat kan kerngezond zijn 3 jr. en onder een auto komen (hebbne wij, wij wonen aan de grote weg midden in het centrum..)
Of je kat kan de hele dag liggen luieren en nergens gevaar lopen

Maar gem. ookzo'n 19 20 jr ja

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:51

Troy...............18 jaar en vangt nog steeds vleermuizen en tortelduiven..........ja bah, ik weet het.
Zijn nieren worden wat minder maar verder is hij als een jonge god.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:59

Vriendin van mijn moeder haar kat is 21 geworden en onze vorige kat 18.. volgens mij worden katten als alles goed gaat gemiddeld een jaar of 16

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:14

ik had vier katten, twee ervan werden maar 10 en 11 doordat ze kanker hadden, de derde werd aangereden door een auto toen ze 8 was, en de vierde heb ik nog en word straks 15........

ligt eraan he?
een kat kan best oud worden, maar ze kunnen ook ziek worden...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:37

Onze ene kat is 20 geworden, we hebben haar laten inslapen omdat ze een tumor had in haar ene nier, en de andere ook niet goed meer werkte waardoor ze zichzelf van binnen gewoon aan het vergiftigen was. Dit is trouwens nooit een sterk katje geweest, ze is altijd heel klein/licht gebleven, ging de tuin bijna niet uit en ving nooit eens een muis ofzo en ze had haar hele leven al een slechte vacht, toch is ze zo oud geworden.

Onze andere kat werd 16, ook laten inslapen door slechte nieren.

Nu hebben we drie katten van 9 maanden, bijna 3 jaar en 6 jaar.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:51

Mijn poes van 11jr. heeft het deze zomer plots op haar heupen gekregen. Ze is altijd heel erg lui, gaat niet graag naar buiten en is door haar passiviteit ook erg dik (mja, mollig )
Maar nu vindt ik al een paar weken lang elke dag minstens 1 muis voor mijn deur. Plotseling gaat ze er ook weer vrijwillig s nachts op uit (terwijl ze er normaal een hekel aanheeft om s nachts buiten te zitten).

Misschien een midlife crisis?

Overigens is dit onze oudste kat tot nu toe, ze worden bij ons vaak voor het huis doodgereden en er zitten ook veel honden in de buurt. lijkt me geweldig als ze 20 jaar oud kan worden! Als het zo met alle katten zou gaan hebben we hier over tien jaar een bejaardentehuis (er lopen hier nog negen van haar nakomelingen rond - haar (achter)(klein)kinderen). Zou ik btw niet erg vinden.

-x- Nouska

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:54

Een kat wordt gemiddeld rond de 15 jaar oud! Een leeftijd rond de 20 is echt hoog voor een kat.
Als een kat ineens heel veel gaat drinken, of veel gaat eten en niet aan komt dan moet je echt naar de dpa. Vaak gaan ze slecht in de vacht zitten.
Dan kan het zijn dat ze suikerziekte hebben of iets aan de nieren krijgen. Nierziekte komt vrij vaak voor bij oudere katten.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:26

Volgens mijn dierenarts is de gemiddelde leeftijd van een kat ongeveer 13 jaar. Er zijn voorbeelden genoeg van katten die stukken ouder worden.
Helaas zijn er ook veel die veel jonger sterven, door verkeersongelukken of ziekten.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:14

onze poes is 19 geworden, op het laast ging ze heel snel achteruit.Het was z,n goei ding.Ze is overleden toen mijn ouders net 3 dagen op vakantie waren en ik net 1 maand op me zelf woonde.Ik moest voor de poezen zorgen en op een dag kwam ik er en toen lag ze te stuiptrekken en lag ze er onzettend raar bij helemaal uitgedroogt. Ik gelijk naar de dieren arst gegaan en die zei dat ze een spuit kon krijgen waardoor ze nog langer kon leven.0mdat mijn ouders op vakantie waren.Ik ben toen naar huis gegaan en heb mijn ouders gebeld en die zeiden dat het beter was om haar in te laten slapen dan had ze geen pijn meer.Ik weer terug naar de dierenarts en toen ik daar kwam leefde ze nog 2 minuten en toen is ze overleden,we hebben haar nooit meer een spuitje hoeven te geven.Het ergste is dat mijn broertjes en ouders nooit geen afscheid hebben kunnen nemen. Dat vindt ik wel erg.
Maar ze heeft een mooi leven gehad ze is bijna net zo oud als ik geworden.

lolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:35

een kat word tegenwoordig wel ouder dan 13 hoor haha de katten hebben ook laast van vergrijzing haha

onze kat is 19 geworden maar begon binnen te plassen toen heb mijn moeder hem laten inslapen omdat het toch wel een teken was dat het niet meer ging aangezien hij nooit binnen heeft geplast . nou de naald zat er net in en hij was al weg

de kat van onze buren is ondertussen 21 hardstikke smerig maar verder helemaal gezond dus katten kunnen oud worden mits ze niet aangereden worden of iets anders oplopen

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:03

Katten kunnen met hun gezondheid tegen de 22 jaar worden.
Als ze echt gezond zijn en niks mis mee is.
Wij dachten dat er niks mis was met onze katten, maar ze zijn allebei tegen de 4 en 6 jaar geworden..

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:08

wat is de oudste kat die ooit op de aarde heeft geleeft??

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:08

ik meen me te herinneren dat die 34 was..?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:35

een kat van familie van mij is 26 geworden
die van ons is nou 15

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:41

Ik heb ook een oude dame in huis, ze is 14 jaar. Je merkt wel aan haar dat ze wat ouder gaat worden, ze wordt wat magerder, maar verder is ze nog helemaal in orde. Twee jaar geleden dachten we afscheid van haar te kunnen nemen, ze was in een keer heel erg ziek, at niet meer, zat voortdurend onder het bed en ze was uitgedroogd. Ze heeft toen een aantal dagen bij de dierenarts aan het infuus gelegen. Wonder bovenwonder is ze er weer helemaal bovenop gekomen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:28

Ireentjuh schreef:
ik meen me te herinneren dat die 34 was..?

Clien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 21:12

34??? Pfoeoe...

Nou, ik ben dus met onze Lot naar de DA geweest, ze heeft bloed afgegeven en vandaag heb ik een telefoontje gehad. Haar bloedwaarde van de nieren is te hoog, maar niet vrij ernstig, over een half jaa rmoet ze weer voor controle terug.
Weet iemand wat dat precies betekend, dat haar bloedwaarde te hoog is?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:15

Gemiddeld worden katten een jaar of 15. Inclusief degenen die doodgereden worden als ze 1/2 jaar zijn.
Als de bloedwaarden van de nieren te hoog zijn (Ureum en Kreatinine) wil dat zeggen dat de nierwerking verminderd is. Dat is één van de meest voorkomende problemen bij oudere katten, de nieren houden er op een gegeven moment mee op. Heeft je dierenarts een nierdieet voorgsteld? Zou ik zeker in overweging nemen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:08

onze kat kreeg ook op haar 15e wat last van haar nieren (ging meer drinken en minder eetlust), ze heeft toen nog 5 jaar zonder problemen kunnen leven met dieetvoeding.

Clien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 14:04

gabyfedde schreef:
Gemiddeld worden katten een jaar of 15. Inclusief degenen die doodgereden worden als ze 1/2 jaar zijn.
Als de bloedwaarden van de nieren te hoog zijn (Ureum en Kreatinine) wil dat zeggen dat de nierwerking verminderd is. Dat is één van de meest voorkomende problemen bij oudere katten, de nieren houden er op een gegeven moment mee op. Heeft je dierenarts een nierdieet voorgsteld? Zou ik zeker in overweging nemen.

Geen dieet. Kreeg als advies om over een half jaar terug te komen voor bloedonderzoek...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:44

Mijn kat is 17 of 18 jaar en is een medische encyclopedie. Hij is diabeet en krijgt 2 maal daags insuline, zijn nieren zijn verrot maar hij kan daar geen medicijnen voor krijgen met zijn diabetus, heeft heeft een hartruis, hij heeft astma en de laatste tijd een paar keer een abces gehad. Als je hem ziet zou je hem nog geen 10 jaar geven zo'n glanzende vacht, laatste tijd weer aangekomen, altijd lief.

PattY_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:36

heee..
onze oudtse poes is nu 22!! maar dat komt niejj veel voor ho0r...
ik denk dat ze gemmiddeld 16 ofs0 worden...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:52

Ik vind dat ze de gemiddelde leeftijd niet moeten afrekenen op aangereden katten.
Mijn kat is nu 8 jaar en ik hoop dat hij nog lang mag leven.