Whaaaa! Konijn gaat vandaag bevallen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spunky

Whaaaa! Konijn gaat vandaag bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 10:54

Ja! Een maand geleden was mijn konijn Lotje gedekt. Gister was ze uitgerekend, maar nu gaat het gebeuren! Ze had al een mooi nestje gemaakt, maar nu zit ze druk haar haren te plukken! Een teken dat het niet lang meer zal duren. Ze is heel druk in de weer met haren en strootjes in haar nestje te brengen. Gister had ik ook al even voorzichtig gevoeld, en ja hoor, een klein iets tikte tegen haar buik en mijn hand, net een flinke bruine boon. Haar hok staat bij de PC op een grote tafel, dus ik kan haar mooi in de gaten houden, en mischien net optijd fotos maken . Ik word Oma! Ik hoop dat alles goed gaat, het enige wat me heel erg tegenzit is, of ze wel melk gaat geven.....hoe kun je zien of ze melk produceerd, en wanneer doet ze dat al?
Ze ligt nu met haren en stro in haar bek lang uit te hijgen... is dat normaal? Zijn het weeen?

Ik hou jullie op de hoogte! Ik kan niet wachten!
En als iemand nog ervaring en tips heeft, laat het me weten!

Ps: Ik weet dat er al genoeg konijnen zijn en blabla, (ze kunnen beter iets aan het mensen overschot doen, maarja) ik hou 1 konijntje zelf, die blijft bij haar moeder en komen op mijn nieuwe kamer die ik konijn proof maak zodat ze loskunnen lopen als ik thuis ben. Voor de anderen hang ik een affiche op op school tegen die tijd. 470 leerlingen van het Groenhorst, er zullen er wel een paar een konijntje willen

Ilsiie

Re: Whaaaa! Konijn gaat vandaag bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:26

ahhh wat lieff!! heb geen verstans van fokken

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 11:54

Oh help ze zijn er! Ze liggen niet in het nest, ik weet niet wat ik moet doen...HELP iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:58

~lekker slim om een nest te fokken zonder dat je er verstand van hebt....

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 12:00

Heb er wel verstand van, was alleen in paniek! Is de eerste keer......ze zijn nu aan het drinken, ze kruipen vanzelf wel in het nest....er zit wel een zwakke bij....nah ja, moet gewoon rustig wachten.....tis zo bijzonder om het te zien

OetMoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:27

Ooh lijkt me echt kei leuk om te zien
Hoeveel zijn het er?

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 12:38

Het zijn er nu 3 ze liggen in het nest, maar ze heeft nog steed een dikke buik.....mischien komen er nog meer. Als ze morgen nog een dikke buik heeft en nog steeds 3 jongen, ga ik de DA bellen. Mischien zit er een vast. Maar idd het is geweldig om ze te zien, en hoe de voedster ze schoonmaakt

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 12:40

correctie, 4! er lag er nog een verstopt!

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 13:47

Weet iemand of het erg is als ze nog een beetje dik is? Ze is nog steed even dik aan één kant. Er zit volgens mij geen jong meer in, maar ik vind het wel raar...is het mogelijk dat de baarmoeder verschoven is? Ik bel in iedergevan de DA als het morgen nog zo is..

Ze heeft haar jongen net gevoed, ze hebben mooie ronde buikjes. echt heel erg leuk dat ze goed voor ze zorgt!

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:52

Ah leuk hoor.
Gaaf gezicht is dat als ze zo zorgzaam is he?
Ga je nog wel foto's maken?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:59

Ah, wat lief! Heb je er ook foto's van?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:17

lief hoor... je hoeft niet bang te zijn als je konijn niet bij het nest zit... over het algemeen besteden ze maar weinig tijd aan de kleintjes....

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:55

Is ze bevallen waar jij bij bent? Dat hoor je bijna nooit. Ze vinden het compleet niet prettig als er mensen bij zijn.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:04

Het eerste wat ik eens zou doen is dat beestje een beetje rust geven! Dek die kooi voor driekwart af (dus ook boven het nest) en laat dat arme dier in alle rust voor haar kinderen zorgen.

Collinnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:48

Ik fok zelf konijntjes,Nederlandse hangoor dwergen.
Is het het eerste nest van de voedster?
Dan verspreid ze namelijk vaak de jongen door heel het hok heen,omdat ze niet weet wat ze met de jongen aan moet...
Het beste kan je de jongen dan met een handschoen ( ! ) in het nest leggen en er wat haar van de moeder overheen doen,maak het nest 'diep' genoeg,zadat de jongen er niet uit kunnen kruipen.
Verder geef je de moeder Ad-libitum voer,dat betekent onbeperkt,dus er moet ten alle tijden voer opgenomen kunnen worden.
Wat voor konijn is de moeder?
En wat de vader?
Het is logisch dat de moeder ligt uit te hijgen,aan de jongen kan je zien of de moeder melk produceert,hebben ze dikke,gevulde buikjes?
O ja,een konijn voert de jongen maar 2x per 24 uur,dat betekent dat je het bijna nooit te zien gaat krokgen,dus niet stressen als je de moeder de jongen nooit ziet voeren,want dat doen ze het liefst alleen.
Met ongeveer 10 dagen kan je er ongeveer zeker van zijn dat de jongen gaan overleven.
Nog iets: jonge konijntjes kunnen NIET zelf het nest terug inkruipen als ze er eenmaal uit liggen en gaan dan dood van de kou.
Succes!!!!
Kan je me de antwoorden PBen?

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 20:14

Het gaat heel erg goed met ze...mams is lekker uitgerust en geniet van al het lekkers dat ze krijgt. (Fruit, brood, korrels, groen enz)

Ik denk dat ik een telfout gemaakt heb...ik zie er nu nog maar 3.
Waarschijnlijk heb ik er een dubbel geteld, heb verder niet in het nest gekeken, alleen gevoeld, ik vind het ook onzin om het nest overhoop te halen. Maargoed, ze zijn heel gezond, ronde buikjes en slapen veel

Vader is een zwarte dwerg en moeder is een kruising Leeuwenkopje met waarschijnlijk een kruising van een Papillion.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 'witte' is het grootst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:02

dacht dat je er verstand van had........ konijntjes zo jong mag je even vasthouden om ze te controleren, maar niet helemaal uit de kooi halen!!! Grote kans dat moeders ze nu verstoot... mischien toch eens beter een beetje info moeten inwinnen...

Laat die moeder met der kinders toch een beetje met rust.. Eerst zit je er met je neus bovenop als ze aan het bevallen is, dan ga je er bij zitten als ze ze doet voeden, en nu haal je ze uit de kooi.. wonder dat ze nog leven..

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:06

Ik kan hier echt wel om huilen..

Onvoorstelbaar hoe dom mensen kunnen zijn. Hoe haal je het in je hoofd om ze nog uit kun kooi te halen ook

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 08:41

Ok, even voor de duidelijkheid. We hebben de kooi 3 weken van te voren in de bijkeuken gezet, op tafel bij de computer. Hier is het het meest lawaailoos. We hadden de kooi toen ook al voor de helft afgedekt met een grote doek.

Ik zat op de computer toen het gebeurde, dus ik zat er niet met mijn neus bovenop, ik kon het gewoon zien! En dat voeden deed ze ook toen ik hier zat. Trouwens, ze is ze nu OOK aan het voeden. En ik zit er niet boven op. Ik zie het gewoon...

Ze doet het dus zelf als ik hier 2 en een halve meter verderop zit...

Hier even wat ik deed toen ik ze uit de kooi haalden:

Ik legde een handdoek vlak naast de kooi (zie rode bak op foto..)
Zette mijn vader met camera er bij.
Gaf moeder konijn wat lekkers voor alfeiding.
Vreef mijn handen door haar mestplek.
Pakte de jongen voorzichtig 1 voor 1.
Vader maakte snel de fotos.
En klaar!

Dus zeg alsjeblieft niet dat ik niet weet waar ik mee bezig ben...Ik weet donders goed hoe ik ze moet behandelen. Ik zit heus niet de hele dag naar ze te loeren hoor, ik heb ook andere dingen te doen, gister was ik de hele dag weg, en toen ik terug kwam (ze waren toen 2 dagen oud) Ik had ze nog niet gecontroleerd, dus dat kon ik dan meteen snel doen.
Ze waren ong 1,5 minuten uit de kooi (en 15 centimeter verder het hok uit). En moeder zat gewoon te eten.
Direct daarna sliepen ze al weer lekker in hun nest.

Valt dus wel mee hé? Niet meteen oordelen over iets waar je geen weet van hebt. Lotje en ik hebben een hele goede band. Ze laat me toe in haar hok zonder te bijten, en komt altijd, en nu ook nog, naar me hand toe om geaaid te worden.. Als ik iets doe wat ze echt niet leuk vind laat ze dat heus wel merken hoor. Nu ik het heb uitgelegd snap je het mischien beter.
Ik had gister geen tijd meer on mijn bericht af te schrijven, ik wou er ook nog een foto van moeder konijn bij doen....

Afbeelding

Voor degene die het wel intereseren; Dit is Lotje , de moeder van de 3. Ze is een kruising met een leeuwenkopje en waarschijnlijk heel ver ergens een papillion.

Van de vader heb ik nog geen foto, komt mischien nog wel.

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 08:55

Hier nog een paar fotos van Lotje:

Afbeelding
Lotje op schoot

Afbeelding
Lotje wassen

Afbeelding
Kijk eens hoe mooi ze glimt.

Afbeelding
Verder durf ik niet hoor....en dat behang! Wat lelijk o.0

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:33

achos wat een humpies, moeders is ook leuk zeg veel plezier ermee

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:42

veel plezier. Maar ik zou wel vaak voor controle naar de DA met ze gaan. dan weet je of de groei van die kleintjes goed verloopt.
En voor die mensen die zo veel commentaar hebben: hebben jullie dan ooit wel eens zelf gefokt. Geeft niet meteen zo veel commentaar!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:43

en soory hoor maar als je met ze naar de DA gaat worden ze toch ook uit elkaar gehaald om alles te controleren. Ik snap niet dat sommige mensen daar zoveel commentaar over moeten geven

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 00:11

Wij fokken zelf al jaren konijnen en ik wilde toch even ingaan op de opmerkingen. Het is heel goed om de konijnen dagelijks te controleren, juist als ze zo jong zijn. Zoals ik het vanaf de foto's kan beoordelen kan ik zien dat ze ronde buikjes hebben. Dat moet je elke dag controleren. Daarvoor hoef je ze echter niet helemaal uit de kooi te halen. Je kunt gewoon wat haar weg halen en kijken of ze bol zijn, zodra ze gerimpeld worden moet je in gaan grijpen. Absolute rust is noodzakelijk, de jongen alleen aanraken als er eentje buiten het nest ligt. Ik zou persoonlijk die meest zwarte wat meer in de gaten houden, deze oogt zo op de foto wat minder dan de anderen. Om de groei in de gaten te houden, hoef je niet naar de da te gaan, gewoon af en toe wegen. Op internet kun je wel groeitabellen vinden voor dwergkonijntjes.

Overigens weet ik bijna zeker dat jouw konijn niet van een papillon afstamt. Dat zijn dieren van een paar kilo Jouw konijn is ook te gedrongen om van een papillon te zijn, dan zou ze meer nek hebben en zeker grotere oren. De aftekening en kleur van je konijn heeft niet veel met een bepaald ras te maken, dit is gewoon een zwart (of blauw)-bonte die je bij de dwergjes ook tegen komt. 'De witte' is trouwens hoogstwaarschijnlijk een Japanner, die donkere wordt waarschijnlijk zoals de moeder en die voorste wordt volgens mij ook een bonte, maar kan ook nog een marter kleurige worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:43

annepaardoes schreef:
veel plezier. Maar ik zou wel vaak voor controle naar de DA met ze gaan. dan weet je of de groei van die kleintjes goed verloopt.
En voor die mensen die zo veel commentaar hebben: hebben jullie dan ooit wel eens zelf gefokt. Geeft niet meteen zo veel commentaar!

de DA doet NIETS met jonge konijntjes, die zecht "doe t maar lekker zelf" dat is echt onnodige geld verspilling!

En ja ik heb zelf enkele nestjes gehad... dus weet heel goed hoe t hoort