Kitten, moeilijke keuze zeg + ervaring gevraagd!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bjarni

Kitten, moeilijke keuze zeg + ervaring gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 14:09

Over een week of 2 ga ik verhuizen en aangezien er maar 1 poes van mij is en meegaat moet er natuurlijk een vriendje bij moet ben ik ernstig op zoek.
Dacht een leuk kitten gevonden te hebben, bij de bijrijdpaardjes van m'n zusje, beetje langharig want er zat pers in. Precies wat ik wilde dus.
Nou is die man zijn huis uit gegaan want huis is gesloopt en kittens zitten nu in een stal, waar ze dus als ze gaan wandelen uit kunnen lopen en het hele erf kunnen verkennen.
Dan vind ik het dus niet eerlijk om er later een binnenkat van te maken. Ook zou er door hem niet ontwormd of ontvlooid worden dus ik zag de bui al hangen en heb afgezegd.

Heb nu maar besloten om dan toch maar een raskat te nemen, kan ik misschien later ooit ook eens een nestje fokken (dus niet vermeerderen)
Maar nou vind ik er toch wel een paar leuk, dus ervaringen gevraagd!
Een Ragdoll lijkt me wel wat, ook Maine Coons lijken me erg leuk, heeft een kennisje van me ook.

Volgende punt is, een goede fokker, wie heeft er ervaringen met fokkers, wat zijn gangbare prijzen en waar moet ik op letten wat betreft stamboom?
Ik hoop op wat antwoorden want zie echt door de bomen het bos niet meer.

JustNanno

Re: Kitten, moeilijke keuze zeg + ervaring gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:15

Zijn er geen rasverenigingen, zoals bij honden? Daar zou je je goed kunnen laten informeren. Dan zou ik een paar fokkers bezoeken, en kijke welke je het meeste aanspreekt.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 14:25

Ja had ik idd ook al bedacht, kan wel even kijken voor de rasverenigingen. Ben alleen ook benieuwd naar ervaringen van mensen, met het karakter en de eigenschappen die eventueel bij een ras horen en ofdat bij hun ook zo is of dat de kat zich juist heel anders gedraagt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:27

Wat is er mis met een kat uit het asiel?

Overigens hoeven niet alle katten een probleem te hebben met het feit dat ze eerst vrijheid proeven en dan binnenkat moeten worden...de katten bij ons op stal kwamen in de winter alleen buiten als het echt moest, de rest van de tijd zaten ze in de kantine.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 14:38

Met een kat uit het asiel is niks mis, heb er ook nog niet gekeken maar ben steeds meer in de richting van een raskat aan het denken.
Ik heb zelf wel de ervaring met een kat die constant naar buiten wilde omdat ze haar als kitten wel eens hadden laten lopen, daar word je dus echt helemaal horendol van dus dat wil ik liever voorkomen.
En misschien wordt het wel een kat uit het asiel hoor, zou best kunnen als ik daar kom dat ik onverwacht verliefd word maar is nog niet de eerste optie.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:24

Een kat van mij (overleden) was een halve wilde en buiten opgegroeit. Nooit problemen mee gehad om die binnen te houden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:27

Als je een volwassen kat uit het asiel haalt kun je het character al voorspellen. Als je expliciet om een binnenkat vraagt, krijg je die ook. Het enige wat dan nog even aankijken is, is of het met je huidige poes klikt. Ook al heb je een raskat, je kunt het character nooit helemaal voorspellen. Geef een dier een tweede kans, neem er een uit het asiel!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:09

Heel ander aspect: een raskat met een beetje stamboom loopt al snel tegen de € 500 aan. Wil je dat echt uitgeven aan een 'gezelschapskat'? Daarbij is het zo dat je straks, met evt. kittens, een hoop dingen in ogenschouw moet nemen (controle/vaccinatie/behandeling op FeLV (leukemie), PKD (erfelijke nieraandoening) en HCM (erfelijke hartaandoening)), raskatten nogal eens wat moeilijker bevallen (vooral als de neus plat is -> ademhalingsproblemen bij de kittens!) en een kitten die niks aan shows doet zoveel helemaal niet waard is... Je moet je in laten schrijven bij een vereniging om überhaupt een stamboom aan te kunnen vragen. Zonder stamboom krijg je er misschien 100 euro voor. Met stamboom misschien 200 a 300. De "waardevermeerdering" zit 'm in de show- en fokkwaliteiten.

Langharige katten moet je vaak borstelen, wil je ze een beetje netjes houden.

Ik vraag me af of één nestje je de moeite en het geld waard is...

Moet er trouwens even aan toevoegen dat ik vanuit de Perzen praat, volgens mij zijn Maine Coons wat minder duur in aanschaf etc...?

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 22:53

Sylvia, dat zijn allemaal dingen waar ik inderdaad wel over na aan het denken ben. Maar waar ik wel mee bezig ben, als ik ooit een nestje wil (en wie weet daarna misschien meer) dan wil ik niet nog zomaar een nest huis tuin en keukenkatten op de wereld zetten waarvan ik niet weet of de mensen die ze nemen wel een beetje bedacht hebben wat het hebben van een beestje inhoudt. Ben me echt wel in de rassen aan het verdiepen en weet dat een nestje geen grote geldwinst is.
Vandaar ook mijn vraag naar ervaringen.
Maine Coons zijn wat ik zo zie wel vrij prijzig in aanschaf maar hebben denk ik de geboorte problemen wat betreft platte neuzen niet. Verder heb ik (nog) geen idee of er andere problemen veel bij het ras voorkomen.

Een halve wilde begin ik niet uit vrije wil aan, dus ook niet aan een half verwilderd kitten. Als het ineens op mijn stoep zou staan dan laat ik hem heus niet buiten staan maar ik wil nu gewoon kunnen kiezen wat ik krijg.
We hebben er nu 3 rondlopen (waarvan er dus 1 met me meeverhuist). De eerste een poesje van een boerderij waar ik verliefd op was maar die echt grote moeite had om binnen te wennen. 1 keer een half ziek kitten meegenomen omdat de plek waar ze zat er zo beroerd uitzag, binnen no time dierenartskosten en een huis vol vlooien. Beestje is een schat maar liever niet nog eens alles eromheen als ik dat kan voorkomen.
1tje als 4 maanden oud kitten "gered" van de verwaarlozing en geestelijke mishandeling (de kamer uitsmijten, vergeten eten te geven) van de vorige eigenaar.
Stuk voor stuk lieve beesten maar ben nu wat verder aan het kijken. Weet heus van de mogelijkheid van asiels en als er echt wat tussen zit waar de klik mee is wie weet. Maar ga nu niet perse een asielkat of half verwilderde nemen omdat iemand vind dat ik dat moet doen.
Ben me gewoon eerst meer aan het oriënteren inplaats van weer een impulsieve daad en later te denken ja maar een raskat heeft ook wel wat, ben er al een tijdje in gedachten mee bezig en heb nu de mogelijkheid.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:59

er zijn ook verschillende katten fora's, mischien kun je daar iets duidelijker en gerichter antwoord krijgen en vragen stellen...Knipoog

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 23:02

Ja ben ik ook aan het rondkijken, maar dacht, bokt is een allesforum, misschien dat er toevallig wel die ene liefhebber met ervaring tussen zit!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 23:03

Nog even doorgaan op je opmerking over het fokken: Een raskat wordt vaak wat goedkoper verkocht als het een huiskat wordt. Máár: dit zijn ook vaak de wat slechtere katten, weinig showkwaliteit, weinig fokkwaliteit, etc. Je kunt er dus met fokken mee in de problemen komen en dan hoef je niet bij de fokster aan te kloppen. Je kocht immers geen fokkat. Een kat om mee te fokken loopt daarentegen weer flink in de euro's.

We hebben zelf ambities gehad om te fokken met onze Pers. Zat een erg mooi papier achter en het was iets wat zowel mijn moeder als ik wilden. Voor specifieke vragen mag je dus best pb'en Knipoog

Baroen, waarom zou ze hier geen duidelijk en gericht antwoord krijgen..?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 23:05

Sylvia schreef:
Nog even doorgaan op je opmerking over het fokken: Een raskat wordt vaak wat goedkoper verkocht als het een huiskat wordt. Máár: dit zijn ook vaak de wat slechtere katten, weinig showkwaliteit, weinig fokkwaliteit, etc. Je kunt er dus met fokken mee in de problemen komen en dan hoef je niet bij de fokster aan te kloppen. Je kocht immers geen fokkat. Een kat om mee te fokken loopt daarentegen weer flink in de euro's.

We hebben zelf ambities gehad om te fokken met onze Pers. Zat een erg mooi papier achter en het was iets wat zowel mijn moeder als ik wilden. Voor specifieke vragen mag je dus best pb'en Knipoog

Baroen, waarom zou ze hier geen duidelijk en gericht antwoord krijgen..?

oh nee dat bedoel ik helemaal niet Knipoog tuurlijk kan dat hier ook... was meer een en en tip Knipoog

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 09:07

wij hebben een kat uit het asiel! We wisten bijna niks van haar, behalve de leeftijd en dat ze goed met andere dieren overweg kon.... Bleek het een zwerver geweest te zijn. Ze zit binnen en dit gaat perfect, als ze in het reismandje zit dan is ze zelfs bang als we buiten zijn, binnen fleurt ze helemaal op. Ik vermoed dat deze dame zeer naar gedumpt is.
Met een Maine Coone kitten zit je ook al op de 450 euro of meer per kitten! Over ziektes en aandoeningen weet ik niet veel, maar er is een rasvereniging die ook bemiddeld, ben alleen even de naam kwijt. Ohja, voor een kitten die veel kwaliteiten heeft voor shows ben je meer kwijt dan die 450 euro. Als je wilt gaan fokken moet je de moederpoes helemaal binnenstebuiten laten keren op gebreken, vervolgens zoek je een kater uit waarbij je de minste kans op inteelt hebt en schrik niet het dekgeld is ongeveer net zoveel als een kitten (rond de 500 euro). Een vriendin van ons had gehoopt haar eerste nest te hebben, blijkt het van binnen niet goed te zitten met de poes. De poes is geholpen, weet je wat nou het ergste was? De tijd die er in gestoken is en de kans op kwaliteitskittens, moeders had namelijk behoorlijk hoog gescoord op een show en vaders bleek ook geen verkeerde te zijn.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 09:14

Ik zou niet moeilijk doen, en een kat uit het asiel halen...
Waarom een raskat?
Alleen maar om er een nestje uit te kunnen fokken?
Kittens zijn leuk, maar er zijn er al veel te veel van, zeg maar...
Bovendien geef je er belachelijk veel geld aan uit, wat je ook aan "nuttigere" dingen kun besteden.
Stel je eens voor; je koopt zo'n dure kat, en hij wordt aangereden ofzo..
Weg geld.
Nu kom ik misschien wat hard over, maar zo is het wel...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 10:52

Annechien schreef:
Een vriendin van ons had gehoopt haar eerste nest te hebben, blijkt het van binnen niet goed te zitten met de poes. De poes is geholpen, weet je wat nou het ergste was? De tijd die er in gestoken is en de kans op kwaliteitskittens, moeders had namelijk behoorlijk hoog gescoord op een show en vaders bleek ook geen verkeerde te zijn.

Dit is dus ook wat er bij ons gebeurd is. We wilden wel echt één nestje om daarna met de kittens verder te gaan. Ze deed het erg goed op shows. Dus geënt voor FeLV en gecontroleerd op HCM en PDK. Beiden waren in orde, máár ze miste 1 nier. Laten controleren op nierwaardes, die waren prima, dus de gok genomen. Eerste kitten dood en onvolgroeid geboren, daarna stopten de weeën. De andere 3 zijn met een keizersnede gehaald. Nog één onvolgroeid en dood, de andere 2 leven. Eén heeft het 30 uur vol gehouden, met iedere 1,5 uur flessenvoeding en insuline-injecties. De andere is onlangs gestorven, 1,5 jaar oud. Waarschijnlijk iets aan zijn hart.

Tijdens de keizersnede bleek al dat er een hele hoop fout zat. Behalve een niet miste ze een eierstok en een deel van de baarmoeder of baarmoederwand. Dit hebben we ook gezien in het kitten dat het overleeft heeft: hij kreeg een scheef gebit en een onderbeet; beiden erfelijk. We hebben 350 euro dekgeld betaald. De eigenaar van de kater vond het heel erg... Maar haar katerlijn was tiptop in orde, het zit echt aan moeders kant. Fokster had ook gelogen over de testen van de ouders van onze poes... De entingen en de controles hebben ons ook nog een euro of 200 gekost; plus reiskosten en tijd (we moesten naar Wageningen). Tijdens de dracht een keer op zondag naar de da gemoeten en een keer foto's moeten laten maken, weer een dikke 100 euro... We hebben al met al zo'n 1.000 euro uitgegeven voor een gesterriliseerde poes zeg maar.

Nestjes zijn helaas niet altijd rozengeur en manenschijn...

@Heinekengirl: dergelijke katten laat je niet buiten... Vaak hebben ze niet eens de intentie om naar buiten te gaan. Bij onze 2 Perzen kun je de deuren en de ramen open laten staan, ze durven gewoon niet.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:17

Hoi,
Als je een raskat zou willen zit er inderdaad verschil of je alleen een kat als huisdier wilt of er ook een nest mee fokken.

Dan krijg je fokkwaliteit, dat zijn meestal mooie dieren maar net niet goed genoeg om hoge ogen te gooien op de show.

Als je bij een goede fokker koopt zijn de ouderdieren getest en zijn de papieren daarvan ter inzage.
Bij de perzen zal een leuk "huisdierkitten" rond de 200- 300 liggen en een fokkwaliteit rond de 500.

Veel succes met je keuze.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 23:01

Jullie geven me inderdaad wel even goede dingen mee om over na te denken! Toch goed dat ik even om meningen ben gaan vragen.
Ondertussen denk ik wel dat het hele fokgebeuren misschien voor nu wat te hoog gegrepen is. Maar het lijkt me wel ontzettend gaaf om daar in de toekomst meer mee bezig te gaan, en ja dan ook met alle +en en -en erbij van het stel dat het niet lukt verhaal.
Blijft de vraag voor mezelf (dus dat ben ik nu aan het overwegen) of ik nu dan wel of niet echt voor een kat met eventuele fokkwaliteiten zal gaan, of dat ik nu wel een raskat neem maar dan nog niet perse met de fokintentie. Doet het aankoopbedrag voor nu natuurlijk wel weer flink zakken en zo kan ik toch meer kennis maken met het ras en er op die manier misschien weer verder in groeien.
Ik heb wel al voor mezelf de keus gemaakt een (half)langharige te willen. Ik weet wat het aan tijd kost om de vacht te onderhouden en dat heb ik er ook echt voor over.
Het asiel wil ik nog steeds wel gaan kijken maar denk niet dat ik daar vind wat ik echt zoek, heb na 3 huis tuin en keuken katten gewoon mijn eis voor de volgende wat scherper gesteld op het uiterlijk in combinatie met gedrag.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:46

Absoluut niets ten nadele van een "htk" kat maar een half langhaar of een langhaar zijn totaal anders van karakter ze trekken meer naar een hond.

Het onderhoud valt eigenlijk erg mee hoor, een halflanghaar wordt meestal 1 x in de week echt goed gekamd -zo doet een kennis van me tenminste ze fokt ze al een jaar of 10-
Een langhaar kam je wel iedere dag en dan kost het ook niet veel tijd ,hooguit een kwartiertje en tijdens het kammen knuffel je ook met de kat en speelt er wat mee. Alleen tijdens de rui in het voor en najaar moet je er wat meer tijd aan besteden vooral tijdens de vorst willen ze wel eens "dichtslaan" en dan moet je echt goed kammen en borstelen .

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:03

Ze trekken naar een hond? Qua karakter? Qua druktemakerij?

Ik weet wel van onze Perzen dat ze heel rustig zijn. De ene heeft totaal niets met mensen, de ander komt als het hem belieft en de derde was een kroelkont (ons eigen fokproduct)... Hoewel ik moet zeggen dat zijn mams, die helemaal niets met mensen heeft, inmiddels ook af en toe aandacht komt vragen. Gelukkig maar, ze was voorheen zo schuw...

Overigens wellicht ook een optie: iets met Pers oid erin. We hebben voor de laatste 4 (de 2 die we nu nog hebben, ons overleden kitten en een poes die we in hebben laten slapen) 3 kruisinkjes gehad. Zo'n lieve beesten... Karakter van een huiskat (aandacht vragen, speels, druk) en uiterlijk van een Pers.

En ja, er zijn ook een hoop raskatten die heel erg speels en druk zijn, maar mijn ervaring bij Perzen (en bij Ragdolls!!) is dat het hele rustige, ingetogen katten zijn.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:15

Qua aanhankelijkheid , ligt ook wel een beetje aan uit welke lijn
(stamboom) je een kat hebt ik heb er een paar apen bij hoor dat zijn helemaal geen ingetogen bedaarde perzen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:03

We hebben zelf een raskat (Britse korthaar).
Wij hebben 'm uitgekozen omdat we de Britse Korthaar ontzettend mooie katten vinden en ze doorgaans een erg lief karakter hebben en goed binnen kunnen zitten.

Die van ons komt uit ouders/grootouders die HCM en PDK getest zijn en vrij hiervan waren. Maar zekerheid geeft dit natuurlijk nooit.

Ik weet dat het asiel vol zit met katten. Maar als je liever een raskat hebt is dat gewoon eigen keuze. Ik vind het wel wat typisch dat als je een hond neemt iedereen het heel normaal vind dat deze van een fokker af komt en papieren heeft en als je een raskat koopt iedereen je voor gek verklaart.

Een raskat heeft inderdaad z'n prijs. Maar dat heeft een rashond ook.
Een kat heb je makkelijk voor 15 jaar, dus vind ik het bedrag nog wel meevallen. Let inderdaad wel goed op dat je bij een goede fokker terecht komt!

Onze vorige Brit kwam van een slechte fokker en deze kat hebben we tengevolge van HCM op 5 jarige leeftijd in moeten laten slapen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:09

Sterk argument van die hond Ja

Wat PKD betreft heb je ook helemaal gelijk. Zoals ik al zei waren de papieren van de moederkant vals; of beter gezegt, de fokster zei dat ze de papieren niet kon vinden van de vader, maar dat ook hij prima in orde was en HCM en PKD vrij. Toch is ons kitten vrijwel zeker aan de gevolgen van HCM gestorven. 1,5 jaar oud... De moeder van hem, en moeders-moeder, waren HCM-vrij volgens de keuringsresultaten; hoewel de papieren van de 'oma' oud waren (geloof 3 a 4 jaar) en je hier eigenlijk jaarlijks op moet testen als je fokt. Ons kitten was in één keer dood; om 6 uur heb ik hem de kamer uitgezet en hij moet vrijwel direct erna zijn overleden. Om kwart over 8 vond mijn moeder hem helemaal stijf en koud op de wasmand.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:21

Misschien kan je eens contact opnemen met de rasvereningingen en daar eens informeren en ga gewoon bij meerdere fokkers kijken (niet op dezelfde dag i.v.m. evt ziektes) en praten en kijk naar het doel waar om zij fokken en hoe de katten erbij zitten, vraag hoe de kittens opgroeien etc.
Ik heb meerdere Britten gehad, de eerste bij een kennis vandaan die al heel lang fokte, beestje bleek later een ersntige aangeboren afwijking aan zijn darmen te hebben en is maar 4 jaar geworden, de 2e heeft mijn moeder gefokt fantastische beestje, en de 3e is nu 2,5 had chlamydia (niesziekte vorm) uit het nest meenomen en is altijd ieniemienie gebleven en heeft tevens een lichte onderbeet dit kwam pas na het wisselen aan het licht (beestje kwam bij een ervaren/professione fokker vandaan die helaas niet reageerde op mijn mailtjes om haar hiervam op de hoogte te stellen). Ik ben ook bij heel wat fokkers wezen kijken en heb helaas de verkeerd gekozen. Vraag zo veel mogelijk, stel je eerst op de hoogte van eventuele (ras-specifieke) erfelijke aandoeningen en kijk wat de fokkers hiermee doen.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:22

Ja, dat hcm is een drama, ook testen geeft geen 100% zekerheid.
Helaas wordt altijd de fokker erop aangekeken maar zeker een ziekte als hcm kan ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch ineens opduiken
Stel je test jaarlijks en na 4 jaar komt je kat ineens toch positief uit de test, dat betekent dus dat in de eerdere nesten die je gefokt hebt de kittens het ook kunnen hebben en dan mag je het "blijde" nieuws
gaan vertellen ;alle kitteneigenaren opbellen die hier echt niet vrolijk van worden terwijl je toch trouw getest hebt en geheel te goeder trouw nestjes gefokt hebt.

pkd is nu een dna test voor gevonden.en nu blijkt dat pkd dus wel degelijk recessief vererfd ipv dominant zoals altijd gezegd is.
Daar is ook al heel wat ellende over geweest , kittens uit geteste ouders die toch positief waren.(want ja dan moet de fokker de boel
bedondert hebben)
Er zijn nu 3 testuitslagen; positief, negatief en negatief maar wel kunnen vererven. ook zo "fijn".