Ik wil graag twee konijntjes uit 1 nest hebben maar weet niet welk geslacht ik moet kiezen...
De ene zegt absoluut geen rammen samen want die gaan vechten, terwijl ik op internet ook lees dat het wel goed kan gaan als ze uit 1 nest komen en zeker als ze gecastreerd worden....
Helluppp!!!!! het liefst neem ik twee rammetjes en laat ze helpen maar nu twijfel ik enorm....wie helpt me uit de brand?
Laatst bijgewerkt door Vera op 09-06-05 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Het beste is een ram + voedster en de ram laten castereren. Dat gaat meestal het best. Wil je 2 voedsters bijelkaar zetten hebben ze wel in ieder geval genoeg ruimte voor. Ook 2 gecastereerde ramen gaat niet altijd goed.
ik heb ook een gecastreerd mannetje en een vrouwtje samen, dat gaat prima! maar je moet ze wel de tijd geven om aan elkaar te wennen geloof ik. Het vrouwtje is trouwens wel wat gefrustreerd om het mannetje, die heeft namelijk totaal geen interesse in haar, terwijl ze erg haar best doet om hem te verleiden... leuk om te zien!
Zoals al gezegd is, het beste is een ram, die je laat castreren als hij daar oud genoeg voor is, en een voedster. Twee voedsters kan ook, maar dan heb je wel kans dat ze last krijgen van hun hormonen en gaan vechten als ze in de 'puberteit' komen. Dan zou je ze kunnen laten steriliseren. Twee rammen zou ik niet doen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar in het algemeen is de kans echt heel groot dat dat niet gaat, ookal laat je ze castreren.
Kijk anders eens op www.bunnybin.nl voor meer info. Daar zeggen ze het volgende:
Mogelijke combinaties
Voor het bij elkaar zetten van dieren gaan we ervan uit dat er geen jongen geboren worden daar wij in principe tegen fokken zijn, wegens het grote konijnen-overschot, waarvan wij hier de trieste resultaten zien in de opvang. Rekening houdend met de aard van konijnen en de mogelijkheid mannelijke konijnen te castreren, kunnen de volgende combinaties gemaakt worden:
twee of meer voedsters: twee of meer zusjes uit hetzelfde nest of twee jonge voedsters (6-12 weken) gaat erg goed een volwassen voedster bij een jonge voedster (6-10 weken) heeft een goede kans van slagen twee of meer volwassen voedsters kan problemen geven wegens territoriumgedrag; veel ruimte is dan een grote vereiste een gecastreerde ram met een voedster, bij uitzondering gecastreerde rammen die elkaar accepteren met een aantal voedsters, of 1 castraat met een harem van voedsters.
edit: wat is eigenlijk de reden dat je twee mannetjes wilt?
Laatst bijgewerkt door Bohjal op 10-06-05 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb ook ervaring met 2 gecastreerde rammen uit een nest en dat ging prima. Toen er later eentje dood ging heb ik er nogmaals een gecastreerde ram bijgezet (eerst even aan elkaars geur laten wennen) en dat ging wederom prima.
Maar een ram en een voedster uit 1 nest is toch helemaal niet logisch? Dan zou je ze sowieso minimaal een half jaar gescheiden moeten houden totdat de ram gecastereerd kan worden.. Ik zelf heb altijd 2 rammen en 1 voedster gehad, waarbij de rammen bij elkaar zaten. Toen mijn 2de ram kwam, was de eerste al gecastereerd, later heb ik nr 2 ook laten helpen. Ze hebben echt nooit moeielijk gedaan of gevochten!
[quote="marina"]Maar een ram en een voedster uit 1 nest is toch helemaal niet logisch? Dan zou je ze sowieso minimaal een half jaar gescheiden moeten houden totdat de ram gecastereerd kan worden.. quote]
Je hoeft ze volgens mij pas te scheiden als bij het mannetje de hormonen op gaan spelen. Dan kun je hem laten castreren en zul je hem inderdaad wel een paar weken apart moeten houden. Maar ik weet niet waarom TS twee konijntjes uit 1 nestje wil... Ik lees nu trouwens toch wel veel positieve ervaringen over twee gecastreerde rammetjes. Tja, het ligt natuurlijk ook aan de karakters van de diertjes he...
@bohjal: Dat is volgens mij al heel snel En dan ben je snel telaat Kun je een ram zo jong laten castereren dan? Ik heb met de mijne een half jaar gewacht...
wij hebben hier ook 2 rammen uit hetzelfde nest, ze zijn gecastreerd toen de hormonen begonnen op te spelen. Het gaat perfect tussen die 2, we weten alleen wel als de 1 dood gaat, gaat de ander er snel achteraan. Zo erg zijn ze aan elkaar gehecht.
@marina: ze zijn vruchtbaar met 4-5 maanden, mannetjes vaak iets later dan vrouwtjes. Sommige dierenartsen raden aan te wachten met castreren tot de ram 6 maanden is, maar mijn dierenarts deed het vanaf 5 maanden. Toen heb ik het al laten doen, meneer begon namelijk flink te sproeien en aangezien hij elke dag los in huis loopt, was ik daar niet zo blij mee. Later heb ik er een voedster bij gehaald (van Bunnybin, waar de ram ook vandaan komt) en heb ik ze gekoppeld. Maar je hebt gelijk, goed opletten want je bent snel te laat
ik heb twee mannetjes in een hok. In het begin zat de oudste wel eens bovenop de jongste...maar dat was na een week over. Nu liggen ze samen naast elkaar te slapen,eten uit dezelfde bak,en drinken omstebeurt uit de drinkfles!! Heel schattig!
Ik heb thuis overigens 7 voedsters bijelkaar zitten, maar wel in een heeeeeeeleee grote ren. Dan nog 1 gecastereerde ram erbij lopen en dat gaat gewoon super. De voedsters vechten inderdaad om rangorde toen ze rond een jaar was. Dan heb ik ook nog een volle ram, maar die zit apart in een ren in de grote ren.
Je ziet 2 mannetjes kan goed gaan. Bij een vriendin van mij is de ander eronder dood gegaan ook al waren ze gecastereerd.
Ik heb 4 voedsters bij elkaar zitten en dat gaat goed Ze zitten in een redelijk grote ren met een binnenhok eraan. Meestal liggen ze gewoon met ze vieren lekker gezellig naast elkaar. Ik ben nu bezig met mijn gecastreerd mannetje er bij te zetten, hij heeft er al een paar keer bijgezeten en dat gaat goed
Ik heb dus 2 mannetjes. Niet uit hetzelde nest, heb er 1 laten castreren. Hiervoor had ik 2x 2mannetjes uit hetzelfde nest. Bij de ene gingen ze wel vechten bij de andere niet. Gewoon even aankijken.
Ze zijn voor onze dochters en die vielen als een blok voor een bepaald konijn, deze bleken dus allebei ram te zijn. De fokster zei dat het geen probleem is, zeker als je ze laat castreren. Maar toen kwam ik op internet allerlei spookverhalen tegen van rammen die vechten tot op de dood en dat het een enorm misverstand is dat rammen bij elkaar kunnen.....dus toen ging ik twijfelen.... Maar toen dacht ik aan twee hengsten en twee ruinen, wereld van verschil, toch?
IK heb ook gehoord dat een konijn erg slecht tegen narcose kan (wat hij toch moet hebben als hij gecastreerd moet worden) en dan op de operatietafel kan overlijden. Maar twee rammen bij elkaar zetten zonder castreren zou ik ook niet doen. Anders moet je ze uit elkaar halen als het samen niet gaat? Ieder een hok apart...
Een konijn kan wel tegen narcose, maar het is bij zo'n klein dier lastiger te doseren dan bij bijvoorbeeld een hond. Dus een zeker risico is er altijd wel. Ik heb meerdere rammen laten castreren en ook voedsters laten steriliseren (wat een zwaardere ingreep is) en dat is altijd goed gegaan. Maar ik heb wel vantevoren nagevraagd of mijn dierenarts er veel ervaring mee had. Zo niet, dan was ik naar een andere gegaan. Er zijn trouwens ook dierenartsen die rammetjes castreren onder plaatselijke verdoving...
Ik heb ook 2 broertjes. Ging in het begin niet goed, ze zaten telkens bovenop elkaar en gingen inderdaad vechten. De raddraaier van de 2 heb ik laten castreren. Nu gaat het eigenlijk prima! Ze hebben wel heel veel ruimte, dus kunnen lkaar ontlopen als ze dat nodig vinden.
Zijn die al voorbij de puberteit Tinkerloos? Jeetje...
weet ik het.. ik heb 1 konijn van anderhalf jaar,en een van 4 maanden... Ik weet niet wanneer de konijnen puberteit is? Maar tot nu toe gaat het prima.