Dove kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Dove kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 20:02

Dolgelukkig was ik. EINDELIJK had ik een wit katje gevonden. De mevrouw bij wie we hem hebben opgehaald zei: 'Nee, hij is niet doof, dat weet ik zéker'

We hebben nog gezellig 4 weken gemsn'd. Ik kreeg constant nieuwe foto's, zelf nog voor de webcam gezien hoe het katje eruit zag.

Toen we na 2 uur rijden in Venlo waren aangekomen, zei de mevrouw opeens: 'Er is wel iets. Waarschijnlijk is het kitten doof, ik heb 'm vanmorgen geobserveerd'.

We hebben hem tóch meegenomen. Ik was eigenlijk overdonderd. Baal er nu van dat ze niet eerlijk is geweest. Niet omdat het katje doof is, maar omdat ik er niet tegen kan dat mensen niet eerlijk zijn. We wonen aan een vrij drukke weg, hebben een katteluikje en nog 3 andere katten...

Hebben jullie misschien tips voor het opvoeden??

Afbeelding

Afbeelding

Sylvia

Re: Dove kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:50

Waarschijnlijk doof, of zeker doof? Ik heb verder geen ervaring met het opvoeden van dove katten, maar het lijkt me dat het wat verkeer betreft geen onoverkomelijk probleem zal zijn. De mijne is absoluut niet doof en steekt toch voor auto's de weg over... Maar eerlijk gezegt zou ik mijn katten zowiezo in mijn tuin houden als ik aan een drukke weg woon...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:05

oei lastig hoor, een echt dove kat kun je eigenlijk niet op straat laten, iig zeker niet bij een drukke weg, tuurlijk zijn er ook horende katten die doodgereden worden maar goed... veel katten schrikken iig al van het geluid van een auto en dat maakt dat ze daar voor weg rennen, een dove kat zal dit nooit zo leren... nee ik vind dat wanneer je dus nu voor zo'n beestje gekozen hebt je verantwoordelijkhedi moet nemen en hem niet de straat op laten...

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:12

tja maar als die andere katten vrij in en uit lopen wordt het toch lastig...
misschien toch ervoor kiezen het kattenluikje te sluiten en de katten erom laten vragen om naar buiten te kunnen...

ik zou wel even goed checken of de kitten echt doof is ('t klopt wel dat witte katten vaak last van hun gehoor hebben)

Maar hoezo was die vrouw niet eerlijk? misschien dat ze er eerst zeker van was en uiteidnelijk toch begon te twijfelen? Ze heeft het tenslotte wel eerlijk gezegd vóórdat je besloten had de kitten toch mee te nemen.... ik vind niet dat je die mensen daarop mag afrekenen

't is wel een schatje trouwens.. Lachen

trouwens heb nog even na zitten denken.... dove katten horen het verkeer dan wel niet aankomen, maar ze vóelen de trilling wél.
onze kat was op z'n 17e ook doof geworden(ouderdom) maar reageerde wel op je als je op de vloer stampte.
's nachts was een rámp! als iedereen sliep in huis voelde hij geen trillingen meer, en had hij het gevoel dat hij alleen was (echt heel zielig). Dan zette hij het op een klaaglijk mauwen.... maarja hij was dus doof en hoorde zichzelf niet...
MAUW!... MAUWAUWAUWAUW!
je kan je dan wel voorstellen hoe onze nachtrust was.... Gaaaap

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:19

Ze heeft het inderdaad gezegt voordat jullie 'm kochten. Vanuit Waalwijk is 't trouwens toch ook maar een dik uur naar Venlo?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:23

Rhiannon schreef:
tja maar als die andere katten vrij in en uit lopen wordt het toch lastig...
misschien toch ervoor kiezen het kattenluikje te sluiten en de katten erom laten vragen om naar buiten te kunnen...

ik zou wel even goed checken of de kitten echt doof is ('t klopt wel dat witte katten vaak last van hun gehoor hebben)

Maar hoezo was die vrouw niet eerlijk? misschien dat ze er eerst zeker van was en uiteidnelijk toch begon te twijfelen? Ze heeft het tenslotte wel eerlijk gezegd vóórdat je besloten had de kitten toch mee te nemen.... ik vind niet dat je die mensen daarop mag afrekenen

't is wel een schatje trouwens.. Lachen

trouwens heb nog even na zitten denken.... dove katten horen het verkeer dan wel niet aankomen, maar ze vóelen de trilling wél.
onze kat was op z'n 17e ook doof geworden(ouderdom) maar reageerde wel op je als je op de vloer stampte.
's nachts was een rámp! als iedereen sliep in huis voelde hij geen trillingen meer, en had hij het gevoel dat hij alleen was (echt heel zielig). Dan zette hij het op een klaaglijk mauwen.... maarja hij was dus doof en hoorde zichzelf niet...
MAUW!... MAUWAUWAUWAUW!
je kan je dan wel voorstellen hoe onze nachtrust was.... Gaaaap

jazeker leren katten hun andere instincten extra scherp ontwikkelen wanneer ze doof zijn, maar dan nog.... de horende katten lopen al best veel gevaar om geschept te worden, het gebeurt gewoon zoo vaak.. een dove kat is weer een extra risico, ik zou dat niet willen nemen, ik zou dat niet eerlijk vinden zeker in de eerste periode als ze jong zijn en voor het eerst buiten op ontdekking gaan is juist de combinatie van geluid en trillingen zo belangrijk, ook geen misverstaane risico's zijn andere katten, wanneer katten elkaar waarschuwen, pas op kom niet bij mij, dan gaat dat met een boel geluid, ja ook mimiek, maar het geluid is het belangrijkste, ook dat mist dit katje... ik ken meerdere dove katten en die zijn allemaal wel eens de dupe geweest, die worden in elkaar gemept, vind ik niet dat je een diet daar aan bloot moet stellen als dat risico groot is...

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:33

je hebt helemaal gelijk... ik woon langs een drukke weg en ben een zeer groot kattenliefhebber... Maar juist die drukke weg is de reden dat ik geen katten neem... Vind mijn huis namelijk te klein om een kat in te houden..
Ik weet niet hoe het bij de TS zit, maar ik vind het voor een kat heel belangrijk dat ze lekker buiten kunnen schooien. En ik dénk dat die kitten een paar klappen er wel voor over heeft....Die auto's zal ze niet minder last van hebben dan een andere kat.... de meeste katten die ik ken gaat stokstijf staan als ze een eng geluid horen, analyseren het en rennen dan pas weg.. ik weet niet of dat karaktereigen is of kateigen, maar toch.... ik denk dat die kitten niet zo heel veel extra kans heeft op een aanrijding als een andere kat... Ze zal ook meer visueel ingesteld zijn en misschien beter uitkijken? En bovendien doet de trilling in de weg ook heeel veel...

En als je de kat zou laten kiezen: "veilig binnen of naar buiten en klappen krijgen" dan zal ze toch voor buiten kiezen denk ik... Mocht ze het heel erg vinden buiten dan blijft ze toch wel binnen... (ik ken ook genoeg katten die liever binnen blijven omdat ze niet echt bepaald de stoerste van de straat waren)

ik zou gewoon even aankijken hoe ze zich staande houdt tussen de andere katten en wat de weg betreft...héél goed in de gaten houden..

't scheelt dat ze wit is...valt ze eerder op voor de auto's Clown

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:38

Een kat die ineens oversteekt raak je, of ze nou wit is of zwart. Overigens hebben we hier 2 Perzen zitten die niet naar buiten willen en durven en is Elmo ook véél liever binnen dan buiten.

Ik vraag me af of zo'n kat een auto kan associeren met bepaalde trillingen om maar even iets te noemen. Een kat die op latere leeftijd doof wordt kan die link makkelijker leggen lijkt mij. Bovendien hebben die veel minder de drang om naar buiten te gaan.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 21:44

Sylvia schreef:
Ze heeft het inderdaad gezegt voordat jullie 'm kochten. Vanuit Waalwijk is 't trouwens toch ook maar een dik uur naar Venlo?

hahaha Lachen Ja klopt, maar we waren érg verkeerd gereden.

Ik reken haar er niet op af, we hebben het er net even over gehad en ze gaf me gelijk in dat ze het inderdaad eerder had kunnen melden. Ik vind het absoluut ook niet erg mocht het zo zijn dat Blanco doof zou zijn.

De andere katten blijven in principe in de tuin of binnen. Blanco is nu al héél gericht op Perro de hond, dus waarschijnlijk komt het vanzelf goed.

Ze reageert inderdaad erg op trilling.

Waarschijnlijk doof zei ik omdat ik het niet zeker kan zeggen. Soms lijkt ze ineens te reageren op geluid. Maar dat kan ook de trilling zijn....

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:44

Sylvia schreef:
Ik vraag me af of zo'n kat een auto kan associeren met bepaalde trillingen om maar even iets te noemen. Een kat die op latere leeftijd doof wordt kan die link makkelijker leggen lijkt mij. Bovendien hebben die veel minder de drang om naar buiten te gaan.

dát weet ik ook niet... misschien vind deze kitten de grote boze buitenwereld ook wel veel te eng...

toen onze oude kat doof werd was hij al te stram om over ons muurtje heen te klimmen, dus daar hadden we weinig last van.... Wel kon hij behoorlijk fel uit de hoek komen als mijn jongere kat hem liets schrikken Haha!

Ik denk dat de TS het gewoon even moet aankijken hoe het gaat en hoe de kitten reageerd op "enge" dingen die trilling veroorzaken... misschien zelf testen met het rollen van een bal als de kitten even niet oplet..... véél spelletjes doen die het "voelen" trainen (al kan ik nu even geen voorbeeld verzinnen)...
de kitten proberen te roepen door op de grond te stampen en te "straffen" door heel hard te stampen of in combinatie met een tikje....
Lijkt me wel lastig hoor! ik gebruik mijn harde NEE toch wel heel vaak....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:48

Wij hebben ook een dove kat.
We wisten wel dat ze iets 'raars' had (volgens mij is ze ook niet helemaal normaal namelijk) maar thuis kwamen we erachter dat ze stokdoof was.
We wonen ook aan een drukke weg en de andere, niet-dove, kat mag gewoon (via de deur, dus ik blijf af en toe aan de gang met portieren) naar buiten, dat is ze nog gewend (helaas) uit de tijd dat we in een rustig wijke woonden.
Bij mijn ouders is het de ervaring dat bij zo'n kattenluikje met zo'n zendertje de katten die geen zendertje omhebben (en dus ook niet geleerd hebben om door het luikje te gaan) ook daadwerkelijk binnenblijven totdat je ze leert hoe het moet.
Da's een idee dus.
De dove kat mag niet naar buiten bij ons, ook al denk ik dat ze de trillingen van een naderende auto wel voelt. Ze weten meer dan je denkt. Ze voelt het ook als je thuis komt aan de deur. Alleen bijv. stofzuigen merkt ze niet. Je kan ook rustig de kat stofzuigen Clown op een zachte stand natuurlijk.
Soms wandelt ze ongemerkt de deur uit en dan loopt ze ook niet op de weg, maar als ze kwijt is, kan je niet roepen natuurlijk Afbeelding
Verder praat ik uit automatisme wel tegen haar, maar ze hoort het niet, dus doen we ook gebarentaal.
Dat begrijpt ze op zich wel, uiteindelijk Pling
En ze heeft het meteen door als ik bezig ben met het voer hoor, waar ze ook is Vork
Het grootste nadeel is eigenlijk dat ze je niet hoort als je roept, dus soms ligt ze achterin een kast en ik heb weleens 3 uur buiten in de kou lopen zoeken, omdat ik dus niet meer zeker wist of ik het raam had open gelaten en of ze er nou wel of niet doorheen was gegaan Verward
Een normale kat komt dan gewoon als je roept. Tenminste, op een gegeven moment wel.
Kijk, als je nou een redelijke tuin zou hebben (ik weet niet of je dat hebt, maar ik heb slechts een open balkon/ galerij namelijk..) dan kan je bijvoorbeeld een stuk, of de hele tuin, omheinen of afzetten met schrikdraad bijvoorbeeld, zodat ze niet kwijtraakt. Dan valt het te overzien en kan je haar met 'gebarentaal' roepen als je wil.

Citaat:
ik ken meerdere dove katten en die zijn allemaal wel eens de dupe geweest, die worden in elkaar gemept

Die dove van ons is nergens bang van en bespringt zelfs een hond Bloos!
De andere kat is dus niet de baas...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:48

Wellicht is het aan te raden om eerst eens te checken of ze echt doof is. Eens op een afstandje in je handen klappen. Mobieltje vlakbij haar oor af laten gaan. Wel op een dusdanig plek waarop zij het niet kan zien. En even naar de da, wellicht zit er gewoon viezigheid in 't oor.

Blanco is overigens wel een erg gave naam Haha!

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:49

gaaf trouwens! nu heb je een blanco en een rossi Haha! Leuke kat is die rossi trouwens! (vond je website net)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 21:51

moederliefde!

Ze ravot met de hond, schrikt eigenlijk nérgens van... Ook niet van onverwachte dingen.

Het gezin waar ze vandaan komt heeft een peuter rondlopen die er niet heel zachthandig op z'n kinders mee om ging. Blanco is wel wat gewend, kun je heel duidelijk merken.

Het stelt me wel gerust dat de meesten denken dat de weg niet zóveel gevaar op gaat leveren....

Rossi Rules!!! Die is écht de koning hier hoor... Krijgen we straks nog kleine rossietjes/blancootjes... haha Lachen Nee hoor!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:53

Nadeel van dat luikje is dat ze het zo doorgeeft als ze de anderen erdoorheen ziet gaan.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:54

Nicolletje schreef:
Soms wandelt ze ongemerkt de deur uit en dan loopt ze ook niet op de weg, maar als ze kwijt is, kan je niet roepen natuurlijk

dáár had ik nog niet over nagedacht! Bloos! Dat is inderdaad waar!
Nicolletje schreef:
En ze heeft het meteen door als ik bezig ben met het voer hoor, waar ze ook is Vork
ze ruiken het van kilometers afstand Knipoog

verder wat je zegt: als je ze niet leert door het luikje te gaan dan doen ze het (waarschijnlijk) ook niet... dat zou een optie zijn, maar is natuurlijk ook wel afhankelijk van het karakter van de kat.... sommige katten hebben dat soort dingen gauw genoeg door...
een zendertje zou inderdaad ook een oplossing kunnen zijn...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:55

Wat ik me trouwens wel net bedenk, en dat zou voor mijzelf een reden zijn om een witte kat binnen of in de tuin te houden: Witte katten zijn érg geliefd... Mijn oma heeft vaak witte katten gehad, de meesten hielden het een maand uit. Die dingen worden gepikt bij het leven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:55

Rhiannon schreef:
de kitten proberen te roepen door op de grond te stampen en te "straffen" door heel hard te stampen of in combinatie met een tikje....
Lijkt me wel lastig hoor! ik gebruik mijn harde NEE toch wel heel vaak....

Stampen op de grond helpt niet, ik zat de eerste tijd echt met de plantenspuit naast me hoor.
Wij hebben het trouwens idd getest door een mobiele telefoon op zijn hardst (met de trilfunctie uit)naast haar oor te houden Bloos! Het deed haar niks, nog geen haartje in het oor bewoog als reactie hierop...
Als je van dichtbij in je handen klapt of hard roept in haar oor, voelt ze de trilling ook dus dan is het net alsof ze het hoort...

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:56

wát lief die foto!

enneh wat je zegt over de wég: ik ben wel anti-drukke-weg-voor-katten maar ik denk inderdaad niet dat het heel veel meer problemen opleverd voor een dove kat.... uiteraard wél meer, maar ik weet niet of je het dan aan de doofheid moet wijten of aan het karakter van de kat

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 21:57

Ik ben het met je eens hoor, de drukke weg vind ik eng... maar dat vind ik ook als ik m'n andere katten over zie steken... Ja

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:00

Sylvia schreef:
Nadeel van dat luikje is dat ze het zo doorgeeft als ze de anderen erdoorheen ziet gaan.

Bij mijn ouders is dat dus bij 2 totaal verschillende katten niet het geval geweest Verward
De ene is wat dommig (de mijne Haha! ) en die moest ik er na anderhalf jaar echt doorheen duwen, en de andere is een slimme kater die ze net pas hebben (half jaartje ofzo) en die mag nog niet naar buiten en dat doet ie dus ook niet.
Hij gaat wel binnen bij het luikje zitten als de andere kat binnenkomt en dan gaat ie vanaf binnen dus tegen het luikje meppen zodat de andere kat niet naar binnen kan Afbeelding

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:03

iefke schreef:
Ik ben het met je eens hoor, de drukke weg vind ik eng... maar dat vind ik ook als ik m'n andere katten over zie steken... Ja

ja dat snap ik, ik heb ook katten, ik woon dan niet dicht aan een drukke weg, dat scheelt, ik heb ook in rotterdam gewoond en nee daar mochen (het kon ook haats niet hoor) die katten niet naar buiten, dus zowiezo wanneer je echt aan een drukke weg woont loop je een groot risico maar met een dove kat nog meer....

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:22

Ik heb vroeger ook een wit katertje gehad, die was ook zo doof als het maar zijn kan (en allebei zijn witte broertje en zusje ook, alleen zijn grijze zusje was niet doof). Wij woonden destijds in een niet zo heel drukke buurt, hadden nog 2 katten en hebben toen de keuze gemaakt om hem toch ook maar buiten te laten. Soms leverde dat wel komische taferelen op, zag hij namelijk een vogeltje dan begon hij echt keihard te miauwen, zodat het vangen van een vogeltje voor hem al een kansloze missie was. Helaas is hij toen hij 2 jaar oud was doodgereden.
Nu wonen we aan een drukke 80-kilometerweg, hebben 2 uitstekend horende katten maar die komen dus niet buiten, het risico dat ze hier doodgereden worden vind ik te groot, ze zijn van kitten af aan gewend om in huis te zijn en lijken daar ook gelukkig mee, ze proberen nooit naar buiten te lopen of zo. Aan de ene kant vind ik het wel jammer, we wonen pal tegen een bos aan, dus ze zouden lekker het bos in kunnen of in de wei spelen, maar de ervaring leert dat de weg toch trekt, er ligt hier zo ongeveer iedere paar weken wel een doodgereden kat op de weg, dus wij wagen het er niet meer op.

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:56

Ik heb hier dus ook een stokdove (witte) poes zitten. Ze geeft zelf snel genoeg aan wat ze wil, en dat is heel duidelijk....Helaas gebeurt dit 's nachts ook wel Koe

Wij hebben de mazzel dat ze gewoon uit zichzelf lekker in de tuin blijft. Ze heeft de neiging niet om aan de wandel te gaan, haar veilige omgeving vindt ze veel prettiger!

Veel plezier in ieder geval met jullie kitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:26

Bij witte katten kun je gemakkelijk zien of ze doof zijn; Hebben ze groene ogen dan zijn ze niet doof, hebben ze blauwe ogen dan zijn ze wel doof. Die van jullie heeft blauwe ogen, dus dan is het vrij waarschijnlijk dat ie doof is. Knipoog
Een dove kat zou ik niet buiten laten, dat vind ik veel te gevaarlijk.