Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 13:50

Nav een ander topic, omdat er veel misverstanden over bestaan, en omdat ik een groot liefhebber ben wil ik graag een stukje voorlichting over de Jack Russell terrier hier kwijt.

Dit topic is niet bedoeld om ruzie te maken, of om mensen te kwetsen of weet ik veel wat, het is puur informatief bedoeld en ik hoop geen opmerkingen (meer) te krijgen over rasisme of wat dan ook, omdat ik veel geef om een hondenras. Tenslotte zijn hiet ook veel mensen liefhebber van een bep. paardenras......

Ook is het overbodig te melden dat niet rashonden heel lief en gezond en braaf enz., zijn dat weet ik ook wel en daar gaat het niet om.

Het gaat erom dat veel mensen denken dat Black and Tann terriers ook Jack Russell terriers zijn, en dat zijn ze echt niet, ze zijn ook geen mutatie of wat dan ook.

Met enige regelmaat worden in advertenties en op internet, Black and Tan-kleurige Jack Russells aangeboden. Deze honden zouden dan zeer exclusief zijn en worden (dus) ook tegen hoge prijzen aangeboden. Misschien zijn deze honden dan "exclusief", Jack Russells zijn het zeker niet!
Een Jack Russell is volgens de rasstandaard "overheersend wit met zwarte en/of tankleurige aftekening". Het tankleur mag van licht tot warm kastagne-kleur zijn. Maar de hond is dus overheersend wit.
Volgens de zg. kleurvererving kan een Jack Russell nooit black and tan zijn. Stelt u zich eens voor; een witte Rottweiler of Dobermann (beide rassen zijn normaal black and tan)! Dan zou u toch ook zeggen; dit is een miskleur, of dit is geen "echte".

Een dure exclusieve Black and Tan-Jack Russell Terriër is gewoon een hele dure bastaard! Dit heeft niets meer met een rashond te maken.

LET OP: ook blauwe, gouden zilver en voskleurige enz. zijn GEEN Jack Russell Terriers!!

(bron: Nvjrt)

Ook goed om te weten over de JRT:
-niet elke Jack met stamboom voldoet aan de rasbeschrijving....
-kromme pootjes en een brede borst zijn A-typsich voor een JRT
-meer info over het ras oa. op: www.nvjrt.nl

Mochten er nog vragen zijn, hoor ik het wel en er zijn genoeg kenners die ze willen beantwoorden.

GeneralFlynn

Re: Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:06

ik heb me nooit verdiept in dit soort honden,maar wat jij nu schrijft lijkt me onzin hoor. Niet beledigend bedoeld hoor,maar er zijn dus weldegelijk black and tan jacks te krijgen,MET stamboom,en dus ook opgenomen als rasstandaart hond.(ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden,maar je snapt wat ik bedoel denk ik..)
Afbeelding
en hier nog een link naar de betreffende site: http://www.irishjacks.com/index.html

Ik heb geen idee waarom je dit topic hebt geopend,maar ik vrees dat je nogal wat commentaar gaat krijgen hierop..Ik zelf heb twee dwergpinchers,eentje rood(bruin) en eentje black and tan...Allebei rashonden,inclusief stamboek,en ookallebei de kleuren zijn toegelaten bij het stamboek. Dus waarom zouden meerdere kleuren niet kunnen voorkomen bij een bepaald ras? En er zijn ook blonde bouviers met stamboom... Zo kan ik nog wel even doorgaan... Ik heb er totaal geen verstand van hoor,maar ik denk dat mensen die een black and tan hondje hebben (jack) flink op hun tenen getrapt zullen zijn...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:55

Tinkerloos schreef:
ik heb me nooit verdiept in dit soort honden,maar wat jij nu schrijft lijkt me onzin hoor. Niet beledigend bedoeld hoor,maar er zijn dus weldegelijk black and tan jacks te krijgen,MET stamboom,en dus ook opgenomen als rasstandaart hond.(ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden,maar je snapt wat ik bedoel denk ik..)
Afbeelding
en hier nog een link naar de betreffende site: http://www.irishjacks.com/index.html

Ik heb geen idee waarom je dit topic hebt geopend,maar ik vrees dat je nogal wat commentaar gaat krijgen hierop..Ik zelf heb twee dwergpinchers,eentje rood(bruin) en eentje black and tan...Allebei rashonden,inclusief stamboek,en ookallebei de kleuren zijn toegelaten bij het stamboek. Dus waarom zouden meerdere kleuren niet kunnen voorkomen bij een bepaald ras? En er zijn ook blonde bouviers met stamboom... Zo kan ik nog wel even doorgaan... Ik heb er totaal geen verstand van hoor,maar ik denk dat mensen die een black and tan hondje hebben (jack) flink op hun tenen getrapt zullen zijn...

nee er zijn geen black and tan jack russells met stamboom!
verschillende kleuren bij een het het zelfde ras , daar gat het niet om, ja tuurlijk zijn er blonde bouviers met stamboom, zo ook gele, blauwe, zwarte duitse doggen, dat zijn kleuren die in een ras voorkomen, kleuren die ook in de rasstandaard worden vermeld, sommige daarvan misschien niet gewenst qua fok en show maar wel kleuren die voor kunnen komen, bij de jack is dat niet zo, de jack is er in tweekleur(bruin/wit of zwart/wit) of driekleur(zwart/bruin/wit), en dan MOET wit overheersen, net zoals bv een rottweiler wel altijd black and tan is, een dalmatier wit met stippen is.

ik hoop dat men kan begrijpen dat het voor het behoud van een ras, en dan dus een zuiver ras, (want de black and tan ontstaat door in kruisen van bv pincher en teckel) het niet oke is dat er maar met alles wat klein is en vlekken heeft of wat reekleurig, blauw, black and tan enz is en maar iets lijkt op een jack russell gefokt word als zijnde jack russells. er zijn mensen die erg hun best doen voor het ras jack russell, dan kan dat hierdoor sommige als arrogant of achterlijk afgedaan worden, maar dat vind ik niet fair... de rasliefhebbers zeggen hier niet dat de andere honden niet mooi of niet lief zijn, maar dat het geen jack russells zijn....en dat het het ras geen goed doet om van alles er maar voor door te laten gaan en als het jullie nou niks uitmaakt hoe je zo'n hondje noemt, noem het dan gewoon black and tan terrier, iedereen blij... Knipoog

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:03

Ja inderdaad, dit is inderdaad waar.

Het ras Jack Russel Terrier wordt helemaal verkloot zo en dat vind ik jammer!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 15:07

Daarom heb ik dit topic geopend.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:19

Ik heb ook even het andere topic gelezen, en ben gewoon echt boos nu over hoe sommige mensen reageren.
Maar ik denk dat die mensen niet begrijpen hoe een fokker van rashonden zoals bijvoorbeeld de Jack Russell dit niet kunnen goedkeuren.

Als fokker ben je bezig om je ras te verbeteren en als je dan van die idioten hebt die van dit soort kruisingen gaat fokken, vind je dat niet leuk.

Het gaat er -denk ik- eigenlijk om het feit dat door mensen die deze kruisingen kopen, het fokken van kruisingen en rasloze honden in stand blijft. WAT DUS NIET DE BEDOELING IS

(al hoewel ik zelf ook een kruising heb Bloos )

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:30

Shaienne schreef:
Ik heb ook even het andere topic gelezen, en ben gewoon echt boos nu over hoe sommige mensen reageren.
Maar ik denk dat die mensen niet begrijpen hoe een fokker van rashonden zoals bijvoorbeeld de Jack Russell dit niet kunnen goedkeuren.

Als fokker ben je bezig om je ras te verbeteren en als je dan van die idioten hebt die van dit soort kruisingen gaat fokken, vind je dat niet leuk.

Het gaat er -denk ik- eigenlijk om het feit dat door mensen die deze kruisingen kopen, het fokken van kruisingen en rasloze honden in stand blijft. WAT DUS NIET DE BEDOELING IS

(al hoewel ik zelf ook een kruising heb Bloos )

dank je, ik heb zelf ook een kruising hoor, (niet van een jack maar oke) en dat mannetje is mij net zoveel waard als mijn jacken, daar gaat het ook niet om, het gaat er idd om dat men een bepaalde broodfok en onzorgvuldige fok in stand houd door bewust zo'n hondje te kopen .. of nog erger er bewust een nest mee fokken...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:57

ik heb dit zo allemaal even gelezen,en ik denk ook dat als er hondjes worden gefokt die dus eigenlijk kruisingen zijn,dat ze dan ook niet als ras hond verkocht mogen worden! Kan je dan misschien nagaan bij welke fokker dit soort hondjes verkocht worden?Ik bedoel:ik vind het verkopen van die hondjes niet erg,maar wel als ze verkocht worden als zijnde ras honden.(wat ze dus niet zijn) Kunnen die fokkers niet aangepakt worden dan? Ik heb zelf ook twee hondjes,waarvan er een een kruising is,maar er is mij dan ook niks wijs gemaakt daarover..er werd meteen verteld dat er een ander ras in de voorouders zat,dus dat het eigenlijk gewoon een *vuilnisbak* was. En idd. vind ik ook,net als jullie,dat als een bepaalde kleur niet word toegestaan binnen een stamboek,dat je het dan dus geen ras zuivere hond mag noemen. (een dwergpincher gekruist met een chiuwawa die lijkt op een dwergpincher,is natuurlijk GEEN dwergpincher) Wat dat betreft hebben jullie helemaal gelijk!! Haha!

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:12

baroen schreef:
Tinkerloos schreef:
Afbeelding

verschillende kleuren bij een het het zelfde ras , daar gat het niet om, ja tuurlijk zijn er blonde bouviers met stamboom, zo ook gele, blauwe, zwarte duitse doggen, dat zijn kleuren die in een ras voorkomen, kleuren die ook in de rasstandaard worden vermeld, sommige daarvan misschien niet gewenst qua fok en show maar wel kleuren die voor kunnen komen, bij de jack is dat niet zo, de jack is er in tweekleur(bruin/wit of zwart/wit) of driekleur(zwart/bruin/wit), en dan MOET wit overheersen, net zoals bv een rottweiler wel altijd black and tan is, een dalmatier wit met stippen is.

ik hoop dat men kan begrijpen dat het voor het behoud van een ras, en dan dus een zuiver ras, (want de black and tan ontstaat door in kruisen van bv pincher en teckel) het niet oke is dat er maar met alles wat klein is en vlekken heeft of wat reekleurig, blauw, black and tan enz is en maar iets lijkt op een jack russell gefokt word als zijnde jack russells. er zijn mensen die erg hun best doen voor het ras jack russell, dan kan dat hierdoor sommige als arrogant of achterlijk afgedaan worden, maar dat vind ik niet fair... de rasliefhebbers zeggen hier niet dat de andere honden niet mooi of niet lief zijn, maar dat het geen jack russells zijn....en dat het het ras geen goed doet om van alles er maar voor door te laten gaan en als het jullie nou niks uitmaakt hoe je zo'n hondje noemt, noem het dan gewoon black and tan terrier, iedereen blij... Knipoog

Nee, want de Manchesterterrier of ook black and tan terrier genoemd is een rashond en geen Jack Russel kruising.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:25

Citaat:

Citaat:
Nee, want de Manchesterterrier of ook black and tan terrier genoemd is een rashond en geen Jack Russel kruising.

ja oke, oorspronkelijk was de benaming voor de manchester black and tan terrier, maar goed, zo heb je ook de duitse jacht terrier... iemand die een manchester koopt, zal hem nu echt wel zo benoemen... maar goed dan noem je een jack russell kruising, een jack kruising, of een jack hussel, wat dan ook, ging mij er vooral om dat het geen jack russell terrier genoemd word wanneer het dat niet is Knipoog
[/quote]

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:25

Helemaal mee eens, Biepmiep!

Overwegend wit heeft ook een reden:
Jack Russells zijn oorspronkelijk gefokt voor de vossenjacht. Ze werden in de zadeltassen meegenomen en eenmaal bij het vossenhol aangekomen, het hol ingestuurd (vandaar de korte pootjes). Als de hond donker is en hij komt toevallig eerder het hol uit dan de vos, schiet de jager zijn eigen hond dood ipv de vos. Is de hond overwegend wit, dan zal hij die vergissing niet zo snel maken.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 09:55

I know. Daarom hoort een brede borst ook niet, en omspant een goede keurmeester tijdens de keuring de borstkast.

Dit is onze JAck Russell terrier Switch:

Afbeelding

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:15

Dit is de onze:
Afbeelding

Is moeilijk te verwarren met een vos!

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:35

ik begrijp niet dat sommige mensen niet gewoon zeggen. Je hebt gelijk het is geen Jack. Ik denk echt wel dat deze mensen weten wat ze zeggen aangezien ze zelf ook dit ras fokken.

En oke het belagelijk dat dit zo blijft voorbestaan. Zolang mensen blijven geloven dat het Jacks zijn zal het ook niet zo snel verdwijnen.
Jammer. Er worden kruisings verkocht voor een hoop geld. En mensen maar denk leuk ik heb een B&T Jack en dan is het eigelijk helemaal niet zo.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 11:43

shirley23 schreef:
ik
. Zolang mensen blijven geloven dat het Jacks zijn zal het ook niet zo snel verdwijnen.
Jammer. Er worden kruisings verkocht voor een hoop geld. En mensen maar denk leuk ik heb een B&T Jack en dan is het eigelijk helemaal niet zo.

Sommige mensen verdiepen zich ook niet van te voren in een ras, wel jammer heh. Wat zou je eraan kunnen doen?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:27

Biepmiep schreef:
shirley23 schreef:
ik
. Zolang mensen blijven geloven dat het Jacks zijn zal het ook niet zo snel verdwijnen.

Sommige mensen verdiepen zich ook niet van te voren in een ras, wel jammer heh. Wat zou je eraan kunnen doen?

toch proberen voorlichting te blijven geven, soms loopt dat helaas op bepaalde discussies uit en voelen mensen zich vreselijk aangevallen, daarom vind ik het belangrijk om nog eens te melden dat hij mij (ons) niet gaat over liever, beter, mooier... wel over gezonder (qua verantwoord fokken dus) maar dat is een andere discussie Knipoog tuurlijk mag men kruisingen leuk vinden, en een papiertje maakt een hond geen beter maatje of huisgenoot, het gaat mij puur om een stuk rasbehoud, het is toch gewoon doodzonde dat je in het straatbeeld meer kruisingen, niet bestaande kleuren enz ziet, en die dan wel jack russell terrier genoemd worden, dan de werkelijke jack russell terrier... ook mensen die niks met rashonden hebben maar bv wel met paarden... ras paarden dan, zullen dat toch moeten begrijpen?
daarbij zeker, bij de "jack russell"er is zoveel vresleijk veel gelegenheids fok, broodfok, bedenk ook dat wanneer je daar een pup uit koopt, wat je in stand houd, teven die veel en veel te jong en te vaak gedekt worden, die met 5 afgedankt worden, die in een schuur liggen... honden met erfelijke afwijkingen, waar in dat soort fokkerij dus niet op getest en gelet word... dus mensen voel je niet aangevallen als je een kruising hebt of een hondje wat door gaat voor jack russell maar het gewoon niet is, maar probeer het ook van mijn kant te zien... Knipoog

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:56

Ik vind het ergste van alles dat mensen zich niet beseffen wat die andere kleur nou eigenlijk inhoud. Dat het niet aan het rasstandaard voldoet zal me een worst wezen maar die kleur komt er niet zomaar. Die is er omdat er een ander ras doorheen is gefokt en je dus een heeeel ander karakter krijgt!! Als er, zoals in de meeste gevallen, duitse jachtterriër doorheen zit hebben veel mensen een groot probleem want dit zijn echt geeeeen gemakkelijke honden. Dus over een paar jaar zullen de asiels wel weer volzitten met deze black en tan jack russeltjes die bij mensen terecht zijn gekomen omdat het oh zo orgineel en cool was om een black en tan jack russel te hebben Rolleyes

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:08

Lysette schreef:
Ik vind het ergste van alles dat mensen zich niet beseffen wat die andere kleur nou eigenlijk inhoud. Dat het niet aan het rasstandaard voldoet zal me een worst wezen maar die kleur komt er niet zomaar. Die is er omdat er een ander ras doorheen is gefokt en je dus een heeeel ander karakter krijgt!! Als er, zoals in de meeste gevallen, duitse jachtterriër doorheen zit hebben veel mensen een groot probleem want dit zijn echt geeeeen gemakkelijke honden. Dus over een paar jaar zullen de asiels wel weer volzitten met deze black en tan jack russeltjes die bij mensen terecht zijn gekomen omdat het oh zo orgineel en cool was om een black en tan jack russel te hebben Rolleyes

in de meeste gevallen zit er teckel doorheen, de pincher en de duitse jacht terrier zijn wat exclusiever (gelukkig) maar idd ook dan krijg je te maken met een heel ander karakter als wat een jack behoort te hebben... Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:25

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:46

dat zijn geen jack russell terriers... hebben ook geen officiele papieren, maar ze hebben zelf een soort standaard verzonnen, zijn niet erkend... wat ze dan dus gewoon de ierse b & t jrt noemen, tja zo kan iedere gek ergens een naampje aan geven, ik heb bv een kruising die wat lijkt op een friese stabij, die kan ik bv wel Goorse Stabij noemen (ik woon in Goor Knipoog ) ( beetje simpele vergelijking maar oke )

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:53

Haha! Haha!
Het erge is alleen dat heel veel mensen er wel in trappen. En dat soort 'fokkers' er nog grof geld mee verdienen ook....

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:55

Wiepie schreef:
:D Haha!
Het erge is alleen dat heel veel mensen er wel in trappen. En dat soort 'fokkers' er nog grof geld mee verdienen ook....

ja dat is ook zo... daarom blijven we het ook maar vertellen... ondanks de verwensingen die we naar ons hoofd krijgen hier en daar Haha!
en idd het grof geld mee verdienen, dat is nou ook net iets waar men de verantwoorde fokkers van beschuldigd, omdat de prijs voor een rashond gewoon best hoog ligt, maar goed reken maar eens uit.. een broodfokker die de "betaalbare "hondjes aanbied, fokt pak hem beet 20 /30 pups per jaar a ? 200 euro, ik heb in bv de afgelopen 5 jaar ongeveer 20 pups gefokt... tel uit mijn "winst" Haha!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:06

En daarbij laat je ze ook netjes ontwormen, inenten, komt er een stamboom bij (is ook niet gratis) en ga je naar keuringen met je honden...veel serieuze fokkers geven bovendien nog van alles mee met de pup, foto's, voer, riempjes, enz.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:07

Wiepie schreef:
En daarbij laat je ze ook netjes ontwormen, inenten, komt er een stamboom bij (is ook niet gratis) en ga je naar keuringen met je honden...veel serieuze fokkers geven bovendien nog van alles mee met de pup, foto's, voer, riempjes, enz.

juist , en ouderdieren worden voordat er mee gefokt word onderzocht bij een specialist op erfelijke afwijkingen en alleen met vrije honden word gefokt (en die onderzoeken zijn ook niet gratis Knipoog ) pups gaan hier met koopovereenkomst weg, zo heeft een koper ook bepaalde rechten mocht er toch iets aan de hand zijn (verkoper uiteraard ook )

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:16

Deed iedereen het maar zo.... Zou een hoop dierenleed en ook mensenleed besparen.

Maak maar een hoop reclame hoor voor een gezonde en eerlijke fok van honden, welk ras dan ook. Mij heb je mee OK dan!