Dwerkonijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PartTwo

Dwerkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 18:26

Hoi,

Ik krijg woensdag een dwergkonijn van ongeveer 4á5 maanden echt lief hij is bont met bruin en zwart en wit Haha!

Heeft iemand misschien nog leuke foto's van zijn/haar dwergkonijn en tips over ze? ik heb wel altijd cavia's gehad maar dit is mijn eerste konijn Haha!

plutolover

Re: Dwerkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:29

ik denk dat dit bij beestenboel hoort

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:30

Neem hem veel in handen, dwergjes worden snel "agressief"

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 18:34

ok dat wist ik niet dat ze snel aggresief werden. thanks Knipoog

Hij is ook nog niet zo heel tam zei die vrouw, en ze hebben hem pas ''Kareltje'' genoemt dus als julie nog een leuke naam weten hoor ik het graag Tong uitsteken

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:37

Ik heb mij twee jaar geleden ook een 'dwergkonijn' aangeschaft Schijnheilig Ik had de moeder gezien, maar niet de vader.

Bleek dat mijn 'dwergkonijn' een minireus werd Clown . Zet er toch maar ff een foto bij Knipoog

Afbeelding

Die van mij was ook enorm agressief, maar eens ze doorhebben dat je ze heel graag ziet... Die van mij laat me nu niet meer met rust Schijnheilig Ben echt zot geworden van dat beesie Tong uitsteken

Die van mij heet trouwens 'flupkonijn' Clown

Goh, een mooie naam... Zou het eerlijk gezegd niet weten... Toch nog veel succes ermee Knipoog

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 18:44

wat een lieverd Haha!
Wat eet die van jou graag naast zn gewone voer en zijn er nog dingen die ze echt niet mogen?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:48

Leuk zeg! Ik heb 5 konijnen, waarvan 1 dwergje. 9pooltje denk ik, iig. iets wat er op lijkt) Tips: Ik zou er een 2e konijn bij nemen. Konijnen zijn met een vriendje veel gelukkiger Knipoog
Dit is mijn dwergje:
Afbeelding
Afbeelding

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 18:53

Ahh wat zijn ze lief allemaal.

Mn moeder was bij de dierenwinkel geweest en daar hadden ze ook al gezegt dat ze met zn 2en gelukkiger zijn maar dan moet die eerst gecastreerd worden want het is nog een echte man Tong uitsteken

Maar willen julie ook nog vertellen wat ze echt lekker vinden en wat ze echt niet mogen Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:21

hoi allereerst gefeliciteerd

we hebben der 2 uh nu 6 dus Bloos de jongen mogen over een maand ongeveer op zijn vroegst weg dus als er nog liefhebbers zijn hoor ik het wel

jeetje waar moet je op letten

als je een flinke ren hebt kun je een paar bakstenen of stoeptegels er in leggen kunnen ze zelf de nagels bijhouden , wel zelf in de gaten houden of je ze niet moet knippen , idem voor de tanden ! je kunt een blok hout neerleggen , daar scherpen ze de tanden op , maar als nog wel in de gaten houden (tandjes groeien namelijk ook levens lang door)

geen sla ed dat is niet zo uh goed
gewoon goed hooi en gemengde konijnen brok
je kunt speciale lekkernijtjes voor ze krijgen in de shop maar af en toe een stukje appel of peen vinden ze ook heerlijk

en een BAL ! gewoon simpele bal , kunnen ze uren mee spelen

veel plezier met nijnie

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:23

of een dwergkonijn met een cavia!! Wil ook super goed!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:26

Mijn konijntje is helemaal gek op rieten katteballetjes, het zijn grote gekleurde rieten balletjes met een belletje erin, en Bravo *jaja mijn knijn heet oko een naam* is er helemaal gek van, gooit hem ale kanten op, rent er achteraan en vermaakt zichzelf uren op die manier.

Ze had een cavia vriendje, maar die is helaas kort geleden overleden dus dnek dat ik er binnenkort weer 1 bij haal.

Konijntjes zijn idd meestal blijer mt zijn tweeen of meer, maar sommige konijntjes accepteren geen tweede meer na een bepaalde tijd alleen gezeten te hebben.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:29

Ik heb een dwergkonijn Go jij! Go jij!
Al is hij neit zo dwergig meer Nagelbijten / Gniffelen

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 19:45

Ik heb idd weleens gezien dat een konijn met een cavia kan dus misschien neem ik dan wel een cavia erbij ipv een konijn, maar dat konijn is al 4á5 maanden, kan ik er dan wel een jonge cavia bij kopen of moet dat er dan 1 van de zelfde leeftijd zijn? en maakt het niet uit dat het een mannetjes konijn is? dan moet er toch een vrouwtjes cavia bij als hij gecastreerd is?

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:06

Hey ik heb ook twee konijnen; een japannertje en een echte dwergkonijn (blijkbaar erg zeldzaam volgens mn dierenarts). Mijn dwergkonijntje is een Pooltje en is ook ingevoerd geworden, niet door mij maar door een troela met geld teveel die hem snel zat was en nu is ie van mij. Mijn konijnen lopen los in de tuin, met een grote ren erbij vol met speelgoed; een vatboel, stellage van betonblokken waar ze graag overheen rennen en nog veel meer. Mijn konijnen zijn vooral gek op gras en dorre bladeren en mn moeders chinese rozen (wat zij niet zo leuk vindt) Verder voer ik special voer voor dwergkonijnen, hooi en stro en af en toe wat lekkers. Hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Allemaal veel plezier met jullie konijntjes
ps mijn konijntjes kunnen heel goed opschieten met mn cavias die vaker buiten in de ren zitten. Vroeger had ik twee konijnen en een cavia die allemaal samen buiten liepen, gaat dus prima met n cavia erbij

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 20:09

lief zijn ze, maar nickyu zei dat sla niet goed voor ze was maar mijn cavia's mochten dat wel met mate natuurlijk....

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:15

PartTwo schreef:
lief zijn ze, maar nickyu zei dat sla niet goed voor ze was maar mijn cavia's mochten dat wel met mate natuurlijk....

Ik geef mijn cavia's ook sla, maar idd met mate. Het is gewoon zo dat er erg veel vocht in sla zit dus je moet opletten dat ze geen diarree krijgen. Mijn konijnen geef ik geen sla want die zijn gevoeliger voor diarree als mn cavia's

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 20:17

o ok dus eigenlijk moet ik gewoon een beetje aankijken wat wel en niet kan...?
maar er is eigenlijk niets van groente en fruit wat ze absoluut NIET mogen?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:02

Als je er toch een nieuw beestje nog bij neemt, zou ik toch nog een konijn nemen ipv. een cavia. Want konijn en cavia kunnen soms heel goed samen, maar de kans dat ze vriendjes worden is natuurlijk groter bij een 2 konijnen dan bij een konijn en cavia.
Quagroenten en fruit is er niet echt iets volgens mij wat ze echt niet mogen, alleen kool en sla niet te veel van geven.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:06

Ik heb je topic verplaatst naar Beestenboel.

Ook even een verzoek aan alle gebruikers die (uiteraard goed bedoeld) foto's plaatsen.
Verzameltopics mogen eigenlijk niet, vandaar de vraag om als je foto's wilt plaatsen, dit even met een link te doen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:07

sla en kool (dus ook spruitjes) en aardappel schillen ed kun je gewoon beter niet doen
een cavia moet extra vitamine C krijgen (sinasappel doet wonderen kunnen konijntjes ook eten en een appeltje peen snijboontjes Niet binen bladeren ! die zijn weer gftig

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:17

PartTwo schreef:
o ok dus eigenlijk moet ik gewoon een beetje aankijken wat wel en niet kan...?
maar er is eigenlijk niets van groente en fruit wat ze absoluut NIET mogen?

Voor konijnen kan ik niet echt groente en fruit bedenken wat ze niet mogen hebben. Wees voorzichtig met wat je geeft bv sla, probeer t gewoon uit in beperkte mate wat je beesten lekker vinden en kijk naar hun ontlasting hoe ze op het voer reageren.
Mijn konijnen eten niet echt groente en fruit, laten ze gewoon liggen, het gras en de planten in de tuin vinden ze veel interessanter. Wat ze wel erg lekker vinden is oud brood, wel goed gedroogd en dit is ook nog eens heel goed voor, werkt als krachtvoer, verder vinden ze volkorenbeschuiten ook erg lekker. Ik kan je wel aanraden om je beesten (cavia's en konijnen) gras te voeren, maar dit mag NIET GEPLUKT, dus kijk eens voor een ren in de tuin, gras is een van de gezondste 'groentes' voor je beesten. Wees in het begin wel voorzichtig, ook weer met mate dus gewoon opbouwen en niet meteen een hele dag op het gras, want daar kunnen ze ook diarree en zo van krijgen.
Voor cavia's weet ik wel een paar giftige planten nl: boterbloem, nachtschade-achtige, de winde, de herik, vingerhoedskruid en alle bolgewassen.
Veel succes en plezier met je konijn

MiiGurlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:32

Ramiro schreef:
Hey ik heb ook twee konijnen; een japannertje en een echte dwergkonijn (blijkbaar erg zeldzaam volgens mn dierenarts). Mijn dwergkonijntje is een Pooltje en is ook ingevoerd geworden, niet door mij maar door een troela met geld teveel die hem snel zat was en nu is ie van mij. Mijn konijnen lopen los in de tuin, met een grote ren erbij vol met speelgoed; een vatboel, stellage van betonblokken waar ze graag overheen rennen en nog veel meer. Mijn konijnen zijn vooral gek op gras en dorre bladeren en mn moeders chinese rozen (wat zij niet zo leuk vindt) Verder voer ik special voer voor dwergkonijnen, hooi en stro en af en toe wat lekkers. Hier wat foto's:

http://img2.uploadimages.net/thumbs/tn_ ... url]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Allemaal veel plezier met jullie konijntjes
ps mijn konijntjes kunnen heel goed opschieten met mn cavias die vaker buiten in de ren zitten. Vroeger had ik twee konijnen en een cavia die allemaal samen buiten liepen, gaat dus prima met n cavia erbij

heeft jou pooltje ook blauwe ogen.?? de mijne wel:P

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:53

ik heb dwergkonijntjes gefokt (voor tentoonstelling) het zijn gele gezellige speelse en vooral actieve beessies...ze houden zowel van aandacht als van rustmomentel...je moet wel tonen wie de baas is in het begin maar eens ze je vertrouwen hebben heb je echt fun samen...

qua voeding gaf ik ze gemengd voer (twirling) te verkrijgen bij de boerenbond) en daar deden ze het heel goed op en natuurlijk een prakje hooi dagelijks...oud bruin brood vinden ze heerlijk (moet wel hard zijn) appeltje, peentje, stokbrood (hard) ....
owja geef ze geen yoghurt snoepjes, is echt niet goed voor ze net zomin als sla (krijgen ze een waterbuik van)...

stukje wilgentak vinden ze ook lekker Haha!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 08:29

Lisa_Melody, jij hebt een rusje, mooi diertje trouwens! Net als de rest wat ik hier gezien heb.
Tja verder is eigenlijk alles al gezegd, dus meer heb ik er ook niet aan toe te voegen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 09:29

nickyu schreef:
geen sla ed dat is niet zo uh goed
gewoon goed hooi en gemengde konijnen brok
je kunt speciale lekkernijtjes voor ze krijgen in de shop maar af en toe een stukje appel of peen vinden ze ook heerlijk

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Vaak zit er in de 'gezonde snacks' uit de dierenwinkel heel veel suikers en troep. Sla mag je idd niet te veel va geven, en dat moet je zeer rustig opbouwen. Wortel mogen ze zeker wel hebben, appel ook. Verder is hooi erg belangrijk, en ook gewone zwarte brokken.

Voersites:
http://www.opvangfranky.nl/index.php?op ... 1&Itemid=4

http://konijnen.2dinfo.nl/verzorging/voeding.htm

http://www.konijneninfo.nl/voeding.htm

Er was nog een andere goede site, maar die kan ik niet meer vinden.

Ik zou geen naam weten, en die van m'n eigen konijnen zal ik je ook maar niet aanraden.... Schijnheilig