Afstraffen??!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Afstraffen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 18:01

Nav een topic op algemeen, ben ik benieuwd hoe de rest van bokt denkt over het afstraffen van dieren, vooral de hond...
viewtopic.php?f=2&t=407013

Als hij iemand bijt, wat is jouw reactie?

Als hij iets doet wat minder erg is, bijvoorbeeld een krant kaptbijten, hoe reageer je dan?

Als je thuiskomt en je merkt aan je hond zijn gedrag dat hij iets heeft misdaan, wat doe je?

Is slaan en schoppen echt te erg, en is het zielig voor de hond? Of denk je er niet bij na en geef je hem de straf die op dat moment het beste uitkomt?

Of leer je je hond goed en kwaad door middel van belonen? En dan bedoel ik echt alleen belonen, zonder straffen?

Ik merkte in het andere topic namelijk dat de meningen hierover behoorlijk verdeeld zijn, vroeg me af hoe de rest van bokt hierover denkt!

solarpleure

Re: Afstraffen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:12

Waar ik rij hebben ze een border collie pup die hapt ook. Eerst tik tegen de neus, geen harde maar een corigerende tik. Wordt ze nog feller, moeten we van de eigenaar 'm bij de nekvel pakken en beetje schudden. Dit kan natuurlijk alleen bij een jonge hond omdat de moeder dat normaal ook doet. Bij een volwassen hond zou ik 'm nog een tik geven en echt goed belonen als hij het niet doet. Leren ze veel sneller volgens mij

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:23

yvvv schreef:
Nav een topic op algemeen, ben ik benieuwd hoe de rest van bokt denkt over het afstraffen van dieren, vooral de hond...
viewtopic.php?f=2&t=407013

Als hij iemand bijt, wat is jouw reactie?
Ik verhef mijn stem flink, en stuur hem naar een plek waar hij het niet leuk heeft, en verder negeer ik hem! je mag een hond NOOIT schoppen of slaan..

Als hij iets doet wat minder erg is, bijvoorbeeld een krant kaptbijten, hoe reageer je dan?
Idem Dito, tenminste als ik hem betrap in de daad.

Als je thuiskomt en je merkt aan je hond zijn gedrag dat hij iets heeft misdaan, wat doe je?
Helemaal NIKS! Als je je hond nu gaat straffen zal hij er niks van begrijpen, een hond heeft een korte termijn geheugen van 2 seconde, als je later dan die 2 seconde gaat straffen zal hij niet begrijpen waarvoor hij gestraft word, en kan angstig worden.

Is slaan en schoppen echt te erg, en is het zielig voor de hond? Of denk je er niet bij na en geef je hem de straf die op dat moment het beste uitkomt?
Je mag een hond NOOIT slaan of schoppen. Het die begrijpt dit niet! Honden zien mensen als honden op 2 benen en 3 koppen, de handen zijn zij als koppen. Zie jij honden elkaar slaan met hun koppen? of zie jij hen elkaar trappen met hun poten. Als eigenaar moet je de taal van de honden spreken. Dat betekend de hond in zijn nekvel pakken, of "grommen/blaffen" oftewel stemverheffen, en stuur hem buiten de roedel en negeer hem! Buiten de roedel is het "gevaarlijk" Als je dit consequent doet zal hij het vanzelf leren! Bovendien, kun je slecht gedrag zoals bijten (in mijn opinie de ENIGE situatie dat je een hond als straf niet bij zijn nekvel hoort te pakken, maar er zijn meer methodes.) afleren door te oefenen in roedel gedrag, je hond staat ONDERAAN voor IEDEREEN. Hij gaat als laatste deur uit, en hij gaat als laatste naar binnen op jou commando, hij mag pas eten als jij daar toestemming voor geeft, hij moet weg als je hem weg stuurt, etc etc etc... maak voor de hond duidelijk! dat JIJ de baas bent, dan is er al snel geen probleem.

Of leer je je hond goed en kwaad door middel van belonen? En dan bedoel ik echt alleen belonen, zonder straffen?
Een combinatie is het beste. Straffen als hij iets fout doet, belonen als hij iets goed doet! Leer de taal van de honden, en je zult een hond krijgen die zelden iets fout doet, of dondersgoed weet dat hij fout zit alleen al door je stem te verheffen, als jij consequent bent in jou gedrag als LEIDER, zal een stemverheffing en negeren MEER dan genoeg moeten zijn om je hond duidleijk te krijgen dat hij fout zit! Als dat niet genoeg is, dan ligt dat niet aan de hond, maar aan de incompetentie als leider!
Ik merkte in het andere topic namelijk dat de meningen hierover behoorlijk verdeeld zijn, vroeg me af hoe de rest van bokt hierover denkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:35

Ligt geheel aan de hond en aan zijn karakter.
Als mijn Golden Retriever vervelend was was mopperen al genoeg, ze was erg zachtaardig en onderdanig.
Is mijn diensthond vervelend wordt die echt anders terecht gewezen, ze is vreselijk dominant en zal elke gelegenheid aangrijpen boven mij te komen.
Ik verwacht van werkhonden geen 100% maar 200% gehoorzaamheid, vooral als we aan het werk zijn.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:54

Ik corrigeer zo min mogelijk en vooral met mijn stem. Mocht dat niet werken, dan pak ik ze bij hun nekvel. Als ze iets hebben gesloopt ofzo en ik heb het niet gezien dat doe ik niks, geef hooguit mezelf op m'n kop dat ik niet heb opgelet Haha!
Slaan en schoppen doe ik nooit!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:57

@ shiloh, even ons meningsverschil buiten beschouwing gelaten: je geeft aan dat jij een hond bij de nekvel grijpen in geval van bijten niet passend vind. Wat vind jij dan wél een passende straf in zo'n situatie?

Verder ga ik mee in wat shiloh zei. Behalve dus dat ik het wél terecht vind als een hond een tik krijgt wanneer ze bijt.

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:03

ik denk dat ieder een eigen menig heft over straffen enz...
ik tel tot 3 bij mijn hond en bij 2 is ze eral, omdat ze anders(bijv aan de lijn gaat en ik haar negeer) en ik denk ook zeker wel dat het aan de hond en het karakter ligt,..
lijkt me logisch dat je bij een onzekere hond niet je hand of je stem te veel gaat gebruiken ...
belonen werkt immers beter asl afstraffen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:06

tsja maar patricia, wat doe je dan in geval van bijten? (daar ging het om in vorige topic) Mijn hond kan dus vrij angstig zijn, zeker wanneer je je stem verheft en je duidelijk aangeeft dat ze fout zat. Maar wat doe je dan? Je zal toch moeten straffen, ook al is ze angstig.

Verdre heb je gelijk met je opmerking dat het aan de hond en het karakter ligt welke straf passend is.

(verder hoop ik ook dat shiloh even niet reageert op deze vraag aangezien dat alleen op meningsverschillen uitloopt)

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:16

ik geloof dat ik dan toch (ook al is ze angstig) mijn stem verheffen zodat ze weet dat het niet man..dan is dat al een grote straf voor haar lijkt mij?
en misschien als dat nietzou werken er ergens heem sturen waar ze het niet leuk vind.(geen bench overigens want dat moet haar plekje zijn toch?
ik ben geen trainer maar denk dat dat wel moet lukken?
ik denk dat als je er in haar nekvel pakt en ze heeft gebeten? je ze zou weer kan bijten?
dat denk ik hoor Knipoog

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:20

Als een hond mij express bijt, geef ik ook een trap oid, hangt een beetje van de situatie af. Maar als een hond me pijn doet, komt ie er niet met een simpel 'foei' vanaf. Met in het nekvel pakken moet je, zeker bij dominante honden, erg opletten, voor je het weet hangen ze in je arm.
Achteraf straffen heeft absoluut geen zin en doe ik dus ook niet.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:24

ben niet echt een voorstander van een bench... Maar inderdaad, ik stuurde haar naar buiten en reageerde zoals misser hierboven zegt. ik vond het inderdaad in dit geval niet terecht en logisch om haar naar haar plaats te sturen, aangezien ze daar al was. in andere situaties (aanvallen van poes of grommen of dergelijke dingen) wordt ze weer wél naar haar plaats gestuurd. Hangt dus beetje van de situatie af.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:29

Mijn hond at steeds de post op, ik heb hem een tik gegeven met de kapotte post hij heeft nooit meer de post gesloopt.
Ook trok hij de vuilnisbak overhoop als we niet thuis waren, ik heb hem kompleet genegeerd en de troep opgeruimd dit meerdere malen moeten herhalen maar.... hij laat nu de vuilnisbak met rust.
Een dier slaan is een risico.
Dit is geen natuurlijk gedrag dus zullen ze er waarschijnlijk niets van begrijpen, ze worden alleen maar bang waardoor je juist een hond krijgt die bijt uit angst om zichzelf te verdedigen.

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:32

ja idd .. en hangt idd ook van de situatie af daar ben ik het ook mee eens, ik kan me ook niet echt indenken wat ik zou doen als ik echt gebeten zou worden.. mijn andere hond(is overleden) heeft mij een keer gebeten maar dat was niet zijn bedoeling en daar schrok hij zelf van dus dat is eigenlijk weer het tegenovergestelde...
heel moeilijk zeg!
en anders misschien iets gebruiken waar hij bang voor is (opgeroldekrant of sleutelbos ofzo) waar hoij dan op dat moment heel erg van schrikt ?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:52

nou ja weet je? Het is niet zo dat onze manier van straffen niet effectief is of zo hoor, was gewoon benieuwd naar hoe jij het zou doen.

@mirella: hoe kan dat nou werken? <et die vuilnisbak? Dan is het toch al een tijd geleden dat ze dat gesloopt had en is het dus toch weer vergeten? als jij het dan alleen opruimt en meer niet, dan werkt dat toch niet? Wij hebben er ook zo 1 die t vuil overhoop haalt

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 00:06

SuperSmurf schreef:
tsja maar patricia, wat doe je dan in geval van bijten? (daar ging het om in vorige topic) Mijn hond kan dus vrij angstig zijn, zeker wanneer je je stem verheft en je duidelijk aangeeft dat ze fout zat. Maar wat doe je dan? Je zal toch moeten straffen, ook al is ze angstig.

Verdre heb je gelijk met je opmerking dat het aan de hond en het karakter ligt welke straf passend is.

(verder hoop ik ook dat shiloh even niet reageert op deze vraag aangezien dat alleen op meningsverschillen uitloopt)

Dat een hond voernijd heeft is niet iets heel raars. In een wolvenroedel mag een ranglagere zijn voedsel verdedigen. Veel honden doen dit niet omdat hun eten nooit wordt afgepakt of dat het juist positief is dat hun baas bij de bak komt. Maar het is dus niet een raar iets. Ik had in dat geval dus al helemaal niet het zo afgepakt maar geruild voor iets anders.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 00:11

lysette: ze had al wat gehad en als ik het gepakt zou hebben zou ze ook nog een klein stukje uit het zakje krijgen (dat wéét ze natuurlijk niet, maar dat was het plan Knipoog ) Vind het ook niet raar hoor dat honden dat hebben. Ene hond heeft t nou eenmaal wat meer dan de ander.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 08:32

ik straf onze hond eerst door haar snuit vast te pakken, ze kan dan geen kant op en daarnaast dwing ik haar om op de grond te gaan liggen: ik ben de baas, zij niet. Maakt ze het echt te bont, dan ligt ze op haar rug en dan weet ze dat ze te ver gegaan is. Maar 9 van de 10x hoef ik alleen maar mijn stem te verheffen, dan weet ze genoeg.

luvvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:01

onze hond is streng opgevoed. (en ja dat hield soms ook een schop onder der kont in als ze b.v. iemand wou bijten ofzow) dat houd dus ook in dat de hond onderaan in de rang staat. als mijn neefje van 2 onze hond haar eten afpakt moet zij daar maar mee leven. en dat doet ze ook. klinkt misschien hard allemaal maar daardoor hebben we nou de fijnste hond die je maar kunt wensen! ze zou nooit iemand iets aandoen laat staan iemand bijten. daarom vind ik dat je door een goede opvoeding voor een groot deel al kunt voorkomen dat je hond later verkeerd gedrag gaat vertonen. natuurlijk doet onze hond ook wel ooit iets fout (de weg oversteken ofzo :S) maar dan is een boos woord voldoende en weet ze al dat ze fout is geweest.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:42

SuperSmurf schreef:
lysette: ze had al wat gehad en als ik het gepakt zou hebben zou ze ook nog een klein stukje uit het zakje krijgen (dat wéét ze natuurlijk niet, maar dat was het plan Knipoog ) Vind het ook niet raar hoor dat honden dat hebben. Ene hond heeft t nou eenmaal wat meer dan de ander.

Ja dus? Als ze het niet wist dat ze daarna iets kreeg is het toch ook niet raar dat ze het verdedigd? En dus ook niet eerlijk om haar daar voor te straffen?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 10:43

Shiloh... Je zegt dat honden een korte termijngeheugen van 2 seconden hebben... Daar is volgens mij dus echt niks van waar, want waarom weet mijn hond dan zo goed het verschil tussen goed en kwaad?

Als hij maar geheugen van 2 seconden had, had hij dat ook niet geweten! Waarom herrinert hij zich al die kunstjes keer op keer weer die ik hem heb aangeleerd in zijn eerste jaar? (Hij is nu 4?)

Nee, geheugen van 2 seconden is bullshit!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:26

ik heb hier 6 honden,allemaal redelijk grote en sterke honden,meestal corrigeer ik met mijn stem,als ze het echt te bont maken dan wil het weleens zijn dat ik een peut onder het achterwerk geef...

probleem is dat ze hier nog weleens aan de knok gaan,en dan heb je echt grote problemen,zo heeft eens een argentijnse dog vanuit het niets in de poot van een rottweiler gezeten,nou die heb ik echt getracht zijn maag uit zijn lijf te trappen,uiteindelijk liet ie wel los,nadat we met 2 man op zijn kop zijn gaan slaan met een balk,hij heeft toen ook nog wel wat meppen van mij na gekregen..maar ja deze hond loopt vrolijk rond geen enkele angst voor mensen,ook niet voor mij.al die onzin met dat een hond meteen bang wordt al je een keer een tik of schop geeft!!

ga gerust eens in een roedel leven en zie wat honden elkaar aandoen ,en dit bedoel ik vooral tegen Shiloh.

een kennis van mij had 6 herdershonden waarvan 1 moeder met 4 kinderen waren,uiteindelijk heeft moeders samen met 3 kinders 1 kind/zusje compleet verscheurd,zo leuk zijn honden niet voor elkaar.

en de onzin van een geheugen van 2 sec...???echt niet!!!daar steek ik mijn hand voor in het vuur...ze weten donders goed dat ze iets gedaan hebben wat niet mocht,al is het uren later!!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:34

kimmie261 schreef:
en de onzin van een geheugen van 2 sec...???echt niet!!!daar steek ik mijn hand voor in het vuur...ze weten donders goed dat ze iets gedaan hebben wat niet mocht,al is het uren later!!

Yup...... hier ook zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:48

Ik hoef alleen maar boos naar mijn hond te kijken dan weet hij al genoeg. Gelukkig doet hij niet vaak iets wat niet mag Knipoog

Mijn opa vertelde pas dat ze vroeger een hond hadden dood geschoten.. ik vroeg "waarom dan" ja hij had iemand gebeten.. Gelukkig gebuert dit niet zo vaak meer als toen,.. Datvind ik namelijk echt niet kunnen,.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:23

kimmie261 schreef:

Een hond weet niet het verschil tussen goed en kwaad. Een hond herhaald dingen die hem iets opleveren of dingen waardoor een verwacht negatief gevoel voorkomen kan worden. Dingen die hem niks opleveren of een negetief gevoel opleveren zal hij niet meer doen (misschien nog 5 keer proberen, maar uiteindelijk niet). Dit koppelen van die dingen gebeurd binnen ong 2 sec. Die link legt hij, wat doe ik op dat moment, en wat volgt erop. Dus als je je hond op zijn fl*kker geeft als hij thuiskomt en hij heeft de vuilnisbak leeggehaald dan legt hij de link: troep in de kamer + baasje = niet goed! Hij weet allang niet meer dat hij dat heeft gedaan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 12:35

Ben ik niet met je eens Lysette...

Als mijn hond bijvoorbeeld om 10 uur iets sloopt en ik ben niet thuis... Ik kom thuis om 2 uur... Aan zijn gedrag merk ik al meteen dat hij iets heeft gedaan wat niet mag, ik kan hem alleen niet straffen , omdat het te laat is, en ik hem er niet op betrap. Maar zekers dat hij nog wel weet wat hij heeft fout gedaan...

Soms voor het geintje, kom ik thuis, en merk ik aan zijn gedrag dat hij weer stiekum op de bank heeft gelegen... Als ik dan voor het geintje de plaats aanwijs (waar hij waarschijnlijk heeft gelegen), merk ik zo op uit zijn gedrag of ik de goede of foute plaats aanwijs. Ik geef hem niet op zijn flikker, maar gewoon om uit te proberen wat hij fout heeft gedaan...

Als hij een geheugen van 2 seconden zou hebben, zou hij na 4 uur echt niet zo reageren als ik die bewuste plaats aanwijs!