Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
yvvv schreef:Nav een topic op algemeen, ben ik benieuwd hoe de rest van bokt denkt over het afstraffen van dieren, vooral de hond...
viewtopic.php?f=2&t=407013
Als hij iemand bijt, wat is jouw reactie?
Ik verhef mijn stem flink, en stuur hem naar een plek waar hij het niet leuk heeft, en verder negeer ik hem! je mag een hond NOOIT schoppen of slaan..
Als hij iets doet wat minder erg is, bijvoorbeeld een krant kaptbijten, hoe reageer je dan?
Idem Dito, tenminste als ik hem betrap in de daad.
Als je thuiskomt en je merkt aan je hond zijn gedrag dat hij iets heeft misdaan, wat doe je?
Helemaal NIKS! Als je je hond nu gaat straffen zal hij er niks van begrijpen, een hond heeft een korte termijn geheugen van 2 seconde, als je later dan die 2 seconde gaat straffen zal hij niet begrijpen waarvoor hij gestraft word, en kan angstig worden.
Is slaan en schoppen echt te erg, en is het zielig voor de hond? Of denk je er niet bij na en geef je hem de straf die op dat moment het beste uitkomt?
Je mag een hond NOOIT slaan of schoppen. Het die begrijpt dit niet! Honden zien mensen als honden op 2 benen en 3 koppen, de handen zijn zij als koppen. Zie jij honden elkaar slaan met hun koppen? of zie jij hen elkaar trappen met hun poten. Als eigenaar moet je de taal van de honden spreken. Dat betekend de hond in zijn nekvel pakken, of "grommen/blaffen" oftewel stemverheffen, en stuur hem buiten de roedel en negeer hem! Buiten de roedel is het "gevaarlijk" Als je dit consequent doet zal hij het vanzelf leren! Bovendien, kun je slecht gedrag zoals bijten (in mijn opinie de ENIGE situatie dat je een hond als straf niet bij zijn nekvel hoort te pakken, maar er zijn meer methodes.) afleren door te oefenen in roedel gedrag, je hond staat ONDERAAN voor IEDEREEN. Hij gaat als laatste deur uit, en hij gaat als laatste naar binnen op jou commando, hij mag pas eten als jij daar toestemming voor geeft, hij moet weg als je hem weg stuurt, etc etc etc... maak voor de hond duidelijk! dat JIJ de baas bent, dan is er al snel geen probleem.
Of leer je je hond goed en kwaad door middel van belonen? En dan bedoel ik echt alleen belonen, zonder straffen?
Een combinatie is het beste. Straffen als hij iets fout doet, belonen als hij iets goed doet! Leer de taal van de honden, en je zult een hond krijgen die zelden iets fout doet, of dondersgoed weet dat hij fout zit alleen al door je stem te verheffen, als jij consequent bent in jou gedrag als LEIDER, zal een stemverheffing en negeren MEER dan genoeg moeten zijn om je hond duidleijk te krijgen dat hij fout zit! Als dat niet genoeg is, dan ligt dat niet aan de hond, maar aan de incompetentie als leider!
Ik merkte in het andere topic namelijk dat de meningen hierover behoorlijk verdeeld zijn, vroeg me af hoe de rest van bokt hierover denkt!
SuperSmurf schreef:tsja maar patricia, wat doe je dan in geval van bijten? (daar ging het om in vorige topic) Mijn hond kan dus vrij angstig zijn, zeker wanneer je je stem verheft en je duidelijk aangeeft dat ze fout zat. Maar wat doe je dan? Je zal toch moeten straffen, ook al is ze angstig.
Verdre heb je gelijk met je opmerking dat het aan de hond en het karakter ligt welke straf passend is.
(verder hoop ik ook dat shiloh even niet reageert op deze vraag aangezien dat alleen op meningsverschillen uitloopt)
SuperSmurf schreef:lysette: ze had al wat gehad en als ik het gepakt zou hebben zou ze ook nog een klein stukje uit het zakje krijgen (dat wéét ze natuurlijk niet, maar dat was het plan) Vind het ook niet raar hoor dat honden dat hebben. Ene hond heeft t nou eenmaal wat meer dan de ander.
kimmie261 schreef:en de onzin van een geheugen van 2 sec...???echt niet!!!daar steek ik mijn hand voor in het vuur...ze weten donders goed dat ze iets gedaan hebben wat niet mocht,al is het uren later!!
kimmie261 schreef:
en de onzin van een geheugen van 2 sec...???echt niet!!!daar steek ik mijn hand voor in het vuur...ze weten donders goed dat ze iets gedaan hebben wat niet mocht,al is het uren later!!