verzorging konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dragonforce

verzorging konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 20:47

ik wou even weten of ik mijn konijn goed behandelt. Dit is hoe ik hem verzorgt:

dagelijks tot en met zaterdag:

05:00 Konijnenkorrels, "toilet" verschonen, vers water, poep opruimen wat in de kooie zit, wortels snijden en in een bal stoppen (dan speelt hij ermee), verse hooi

zondag wordt er dit gedaan:

hele kooie schoongemaakt, vers water, konijnenkorrels, nieuwe bodembedekking, nieuwe hooie, toilet schoonmaken. en dit is het leukste.Tong uitsteken. hij gaat in bad dan, dan wordt hij met "koud" lucht (van wat veraf) gefont (gefeunt gefunt hoe je het ook al weer typt:P), geborstelt. en flink geknuffeld en kusjes gegeven Haha!.

dan gaat hij weer in zijn kooie.

Ik weet wel dat de voer enz goed is. maar dat douchen en dat fonen, funen. "zucht" je weet wel wat ik bedoel Tong uitsteken.

Oscar
Forumcoördinator

Re: verzorging konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:32

Doe je je konijn elke week in bad?
Mag ik vragen waarom? *LOL*
Volgens mij ben je hartstikke goed voor je konijntje, als ik dit zo lees dan komt hij niets te kort.
Wat ik zelf (behalve een goede verzorging) ook belangrijk vind zijn een vriendje (mijn konijn heeft een cavia als stalmaat Haha!) en bij mooi weer een buitenverblijf.

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 22:37

Oscar schreef:
Doe je je konijn elke week in bad?
Mag ik vragen waarom? *LOL*
Volgens mij ben je hartstikke goed voor je konijntje, als ik dit zo lees dan komt hij niets te kort.
Wat ik zelf (behalve een goede verzorging) ook belangrijk vind zijn een vriendje (mijn konijn heeft een cavia als stalmaat Haha!) en bij mooi weer een buitenverblijf.

zelf zit hij binnen. dit omdat ik hem niet buiten wilt zien in de koud.
En ik doe hem elke week in de bad om het gewoon "schoon" te houden Tong uitsteken.

Ik zat ook te denken om nog een hangoor konijn te nemen (vrouwtje) zodat hij er mee kan spelen. Maar sinds ik hem heb gecastreerd. weet ik niet of dat zo juist een goed idee is.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 23:25

In principe is het niet nodig om je konijn in bad te doen hoor.
Konijnen kunnen zichzelf prima schoonhouden.

Voor de rest kom jouw konijntje niets te kort als het aan mij ligt Lachen

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 01:22

Een konijn heeft echt geen behoefte aan een bad hoor. Die maakt zichzelf veel schoner dan jij met een bad kan doen.
In plaats van een bad kan je beter regelmatig een borstel om hem heen halen. Wel een borstel geschikt voor konijnen dan. Knipoog

Ik weet of je konijntje verders nog wel eens wat groenvoer als peen of appel of iets dergelijks maar zo nu en dun wat groenvoer is erg goed. Verder jonge wilgentakken, zijn echt heel goed. Goed voor hun tanden en je houdt een konijn een beetje bezig.

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 01:28

astridvh schreef:
Een konijn heeft echt geen behoefte aan een bad hoor. Die maakt zichzelf veel schoner dan jij met een bad kan doen.
In plaats van een bad kan je beter regelmatig een borstel om hem heen halen. Wel een borstel geschikt voor konijnen dan. Knipoog

Ik weet of je konijntje verders nog wel eens wat groenvoer als peen of appel of iets dergelijks maar zo nu en dun wat groenvoer is erg goed. Verder jonge wilgentakken, zijn echt heel goed. Goed voor hun tanden en je houdt een konijn een beetje bezig.

ik geef hem wel groenvoer =). vindt hij lekker. Alleen knabbelsticks zijn gevaarlijk Tong uitsteken. als je met een knabbelstick doos schudt komt hij zo hard aanlopen. je kan maar beter opzij gaan dan Tong uitsteken (houdt hij erg veel van Knipoog)

Waar kan ik de borstel eigenlijk kopen? want bij de dierenzaak hier heb ik ze niet gezien.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 01:36

Ik heb de mijne wel gewoon bij een dierenzaak kunnen kopen. Geloof niet dat het officieel een konijnenborstel is met het werkt wel uitstekend.
Waar je in ieder geval voor moet zorgen is dat het een zachte borstel is, ik heb er zelf eentje van met rubber "puntjes".
Waarschijnljk als je het aan een verkoper vraagt kunnen ze je wel verder helpen.

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 01:39

astridvh schreef:
Ik heb de mijne wel gewoon bij een dierenzaak kunnen kopen. Geloof niet dat het officieel een konijnenborstel is met het werkt wel uitstekend.
Waar je in ieder geval voor moet zorgen is dat het een zachte borstel is, ik heb er zelf eentje van met rubber "puntjes".
Waarschijnljk als je het aan een verkoper vraagt kunnen ze je wel verder helpen.

zijn er ook andere dingen waar ik op moet letten?

En het is volgens mij ook binnenkort dierendag. wat kan je dan voor een konijn kopen? Tong uitsteken

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:37

dragonforce schreef:

En het is volgens mij ook binnenkort dierendag. wat kan je dan voor een konijn kopen? Tong uitsteken

Ik denk dat je in de war bent met Koninginnedag (30 april) Haha!
Dierendag is op 4 oktober *LOL*

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 08:41

Oscar schreef:
dragonforce schreef:

Ik denk dat je in de war bent met Koninginnedag (30 april) Haha!
Dierendag is op 4 oktober *LOL*

nou ben ik weer te vroeg Tong uitsteken. strax ben ik weer te laat. Slapen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:40

Nou jou konijntje wordt wel verwend zeg!
Alleen konijnen zijn wel sociale dieren dus een vriendinnetje voor hem is wel een goed idee, je kan er eentje uit een konijnenopvang halen zodat als het niet klikt je een ander vriendinnetje kan uitzoelen (wat dus niet kan met eentje uit een dierenwinkel).

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 11:45

Lieke schreef:
Nou jou konijntje wordt wel verwend zeg!
Alleen konijnen zijn wel sociale dieren dus een vriendinnetje voor hem is wel een goed idee, je kan er eentje uit een konijnenopvang halen zodat als het niet klikt je een ander vriendinnetje kan uitzoelen (wat dus niet kan met eentje uit een dierenwinkel).

hoi,

je bedoelt het inruilen?

Ik had dit een keer nagevraagdt. en het is mogelijk om de konijn te ruilen als het "relatie" niet goed gaat.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:38

Elke week wassen is eerder slecht dan goed voor ze. Konijnen zijn zelfs schoner dan katten heb ik wel eens gelezen. Ik zou het dus niet doen. Heb de mijne nog nooit gewassen, behalve hun kontje als ze aan de diarree waren.

Kijk hier eens voor een vriendje voor je nijn:
http://www.knaagdierenopvang.nl/

Ik mis in je verhaal ook het loslopen. Is wel het fijnste als hij elke dag een paar uurtjes los kan lopen. Je konijn heeft het trouwens helemaal niet koud buiten, hij heeft een dikke vacht (en die blijft goed zolang je hem niet wast). Je moet hem natuurlijk niet midden in de winter buiten zetten, dan is de overgang te groot. Maar gewoon vanaf de zomer buiten houden en zorgen dat hij een tocht en vochtvrij hok heeft.

Succes!

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 12:58

_inge_ schreef:
Elke week wassen is eerder slecht dan goed voor ze. Konijnen zijn zelfs schoner dan katten heb ik wel eens gelezen. Ik zou het dus niet doen. Heb de mijne nog nooit gewassen, behalve hun kontje als ze aan de diarree waren.

Kijk hier eens voor een vriendje voor je nijn:
http://www.knaagdierenopvang.nl/

Ik mis in je verhaal ook het loslopen. Is wel het fijnste als hij elke dag een paar uurtjes los kan lopen. Je konijn heeft het trouwens helemaal niet koud buiten, hij heeft een dikke vacht (en die blijft goed zolang je hem niet wast). Je moet hem natuurlijk niet midden in de winter buiten zetten, dan is de overgang te groot. Maar gewoon vanaf de zomer buiten houden en zorgen dat hij een tocht en vochtvrij hok heeft.

Succes!

ahhh jah. loslopen Lachen. Hij was eerst iedere dag in mijn slaapkamer aan het rennen, springen, slapen.

tot hij moest schijten. en dat deed hij niet in keutels. hij deed alsof hij diaree had. en dat stonk verschrikkelijk Boos! deed hij 2 keer acvhter elkaar ook nog eens! Boos!. en daar was baasje helemaal niet blij om Boos!:(:(

Sindsdien zit hij in de woonkamer. en wordt hij maar 2 keer in de week losgelaten. wel uren lang. Eergisteren hadden mijn ouders hem in de tuin gelaten, waar mijn hart dus bonkte met 10 X per seconde. Dacht dat hij zou weglopen. (mijn ouders waren weggegaan voor 8 uurtjes. met hem losgelaten en zijn kooie met alleen zaagsel gedaan) Maar dat buitenlucht heeft hem wel goed gedaan. alhoewel ik nog een vaccinatie moet regelen voor hem tegen Myxomatose en VHS.

sinds mijn tijden zo slecht zijn kan ik moeilijk tijd voor hem meer maken. Dit is namelijk mijn rooster. Ik heb mijn schoolexamens in maart afgemaakt en ga ik september weer naar school toe. vandaar de rare rooster Knipoog

05:00 wakker worden
06:00 kranten
07:00 hok verschonen enz
07:30 eten
08:00 slapen
16:30 wakker en tanden poetsen en dergelijk
17:30 douchen (ja ik douche een half uur Tong uitsteken)
18:00 email checken
18:15 werken
20:15 tas pakken en fitnessen
22:15 website afmaken/bouwen
00:00 slapen

Vandaag heb ik maar net 15 minuten slaap kunnen pakken (na 00:00 ook niet geslapen). wat niet veel is. maar toch iets. (moest autoradio nog plaatsen) en om te zeggen dat ik in 4 uurtjes in slaap kan vallen lijkt me sterk Tong uitsteken.

Dus ik denk dat ik een speelmaatje voor hem ga kopen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:03

Je doet er veel mee Knipoog
Maar wassen hoeft niet.

Verder een maatje voor hem is ook wel fijn.
Ik heb 8 konijnen waaronder 1 gecastereerde ram en 7 voedsters.

Ook buiten voor hem is wel fijn en zeker een ren... is heel goed voor een konijn.

Wij thuis hebben een heeeeele grote ren waar ze gaten kunnen graven, voer zoeken, spelen en rennen. Dat is denk ik nog wel het fijnst voor een konijn wat je kunt geven.. een zo natuurlijk mogelijk leven.

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 03:58

Faniek schreef:
Maar wassen hoeft niet.

Ook buiten voor hem is wel fijn en zeker een ren... is heel goed voor een konijn.

Wij thuis hebben een heeeeele grote ren waar ze gaten kunnen graven, voer zoeken, spelen en rennen. Dat is denk ik nog wel het fijnst voor een konijn wat je kunt geven.. een zo natuurlijk mogelijk leven.

ok. ik hou dat wassen in mijn achterhoofd =). Ik wist niet dat die rammetje konijn van jou zo gelukkig was (op het feit dat hij gecastreerd is:P) ik zou wel eens als konijn in mijn volgende leven terug willen komen:P.

nee maar serieus.. Zo een ren is wel leuk. maar we hebben geen boederij of een grond in nederland waar we een ren kunnen zetten zodat we hem los kunnen laten. wel hebben we een voor en een achtertuin (alhoewel de voortuin niet aanteraden is:P)

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 04:55

dragonforce schreef:
Faniek schreef:
Maar wassen hoeft niet.

ok. ik hou dat wassen in mijn achterhoofd =). Ik wist niet dat die rammetje konijn van jou zo gelukkig was (op het feit dat hij gecastreerd is:P) ik zou wel eens als konijn in mijn volgende leven terug willen komen:P.

nee maar serieus.. Zo een ren is wel leuk. maar we hebben geen boederij of een grond in nederland waar we een ren kunnen zetten zodat we hem los kunnen laten. wel hebben we een voor en een achtertuin (alhoewel de voortuin niet aanteraden is:P)

als je een tuin(tje) hebt, kun je toch gewoon een buiten rennetje kopen? bij de dierenspeciaalzaak te koop, gewoon wat hekjes dus Haha! loopt hij toch lekker buiten maar wel veilig......ideaal hoor, wel met lekker weer uiteraard...

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 05:00

Citaat:
als je een tuin(tje) hebt, kun je toch gewoon een buiten rennetje kopen? bij de dierenspeciaalzaak te koop, gewoon wat hekjes dus Haha! loopt hij toch lekker buiten maar wel veilig......ideaal hoor, wel met lekker weer uiteraard...

ik zal dus even moeten kijken ervoor vandaag
[/quote]

MiiGurlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:33

hOii
mijn konijnen (5) die laat ik ook bijna nooit loslopen alleen als ik ze verschoon maar eentje heeft er ondekt dat je ook naar de voorkant kan dus naar de auto's toe gelukkig ging ze niet de weg op kschrok wel !!! mijn konijnen die staan gewoon buiten dus die hebben een dikke vacht.
en eentje die krijgt kippenvoer
ik vindt wel dat je je konijn goed verzorgt!!!!

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 22:36

MiiGurl schreef:
hOii
mijn konijnen (5) die laat ik ook bijna nooit loslopen alleen als ik ze verschoon maar eentje heeft er ondekt dat je ook naar de voorkant kan dus naar de auto's toe gelukkig ging ze niet de weg op kschrok wel !!! mijn konijnen die staan gewoon buiten dus die hebben een dikke vacht.
en eentje die krijgt kippenvoer
ik vindt wel dat je je konijn goed verzorgt!!!!

Hoe verzorgen jullie de konijnen dan eigenlijk?

MiiGurlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:56

ik geef ze s ochtends gewoon eten en ze krijgen smiddags een wortel en op zondag worden ze verschoont verder niks

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 10:57

MiiGurl schreef:
ik geef ze s ochtends gewoon eten en ze krijgen smiddags een wortel en op zondag worden ze verschoont verder niks

wow...en ik ben dagelijks 30 minuten aan hem kwijt Tong uitsteken

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:07

Mijn konijn zit samen met 2 cavia's en kan ook nog 24/7 los lopen in huis. Bij goed weer ook los in de tuin.
Elke avond springt ze op de bank en ligt ze de hele avond bij ons.
En dan gewoon de dagelijkse verzoring. 's morgens brokjes, schoon water en groente ( witlof, andijvie, wortel, appel, paprika ) en 's avonds hooi, brokjes en schoon water.
Ik heb haar overigens bij de db vandaan.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:02

Mijn konijn krijgt 's ochtends eten en wat lekkers. 's middags als ik thuis kom, een wortel en brood.
En haar hok wordt verschoond natuurlijk.
Verder, als t mooi weer is, mag ze even los in de tuin. En anders even los in huis.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:17

Even off topic: Slaap jij elke dag van 8:00 tot 16:30 EN van 00:00 tot 05:00?? Dat is meer dan 13 uur per dag! Dan vind ik het niet gek dat je geen tijd over houdt!

Mijn konijn loopt in ieder geval elke dag een uurtje los door de huiskamer. Meestal zelfs meer, gelijk als ik thuis kom, tot ik ga slapen. Als ik 's avonds laat pas thuis ben, blijf ik gewoon nog even op om hem te laten huppelen.

Verder krijgt hij 's morgens groenvoer en hooi, en 's avonds brokjes en groenvoer. Een paar keer per week maak ik zijn pies-hoek schoon, en elke week/anderhalve week de hele kooi. Die was ik dan ook helemaal uit met sop.

Ik heb mijn konijn ook wel eens gewassen, omdat hij mijt in zijn vacht had, maar hij vond het echt NIET leuk. Ik doe het dus ook nooit. Het is dan ook niet nodig, hij wast zichzelf wel!

Volgens mij verzorg jij je konijn prima, alleen zou ik hem idd wat meer beweging geven (de hele dag in een kooitje lijkt me ook niks...) Ik een achtertuin kan je prima een rennetje zetten hoor!
Ik vind 30 minuten per dag met je beest bezig zijn niet meer dan normaal. Je hoort toch voor hem te zorgen en het hem naar zijn zin te maken? Ik ben er ook zeker wel zo lang mee bezig dagelijks hoor!
Alleen maar voeren en verder niet naar omkijken vind ik stiekem heel asociaal, mensen die dit doen kunnen beter een goudvis nemen!