Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
stef schreef:Ik dacht dat er in NL een algeheel coupeer verbod goldt.
Toch zag ik vanmiddag enkele lammetjes zonder staart lopen.
Geldt dit voor schapen niet?
Annechien schreef:Dat doen ze niet daarom, want dan zouden ze de rammen niet doenals ik het goed heb mag er sinds 2000 of 2001 niet meer gecoupeerd worden bij schapen. Maar ja, lak aan de wet hebben schijnt leuk te zijn, want er zijn boeren die denken dat een schaap zonder een staart sneller drachtig is dan met staart
Citaat:Laat ze kwispelen . . .
Ieder voorjaar dartelen de lammetjes volop in de wei.
Jong leven, een volmaakt lentegevoel. Hoewel... volmaakt? Helaas niet, want al snel worden de staarten van de lammetjes er botweg afgehaald. In 1996 heeft de politiek terecht besloten dit amputeren per 2001 te verbieden.
Anno 2005 is amputeren echter nog steeds toegestaan. Vorig jaar besloot minister Veerman het verbod immers op te schorten tot september 2006! Zo mag er nog twee seizoenen lang geamputeerd worden en dat gebeurt dan ook op grote schaal.
Roosmarijn schreef:Oormerken vind ik trouwens veel zieliger dan couperen, als dat al het geval was.
Larish schreef:Dit is inderdaad tegen de wet. Laatst nog wat over bij het nieuws geweest. Een boer beweerde gewoon op de televisie dat dit beter voor de dieren is vanwege poep wat aan de staarten blijft hangen. Als ze kwispelen gaat heel de vacht/kont onderzitten. En zo zouden ze meer kans hebben op ziektes oid.. Bullshit naar mijn idee
Annechien schreef:Wat is er zielig aan oormerken (behalve het feit dan dat ze tegenwoordig ook al van die gele dingen hebben?). Ik heb beide soorten (dus het blikje en de gele flap) in de oren gedaan en als je het goed doet is er niks aan de hand en bloed het niet.
Roosmarijn schreef:Ik zal maar niet vertellen hoe ze biggen castreren hier, want dat iedereen helemaal over de rooie.
Citaat:Ik denk dat een boer meer te doen heeft dan iedere dag kijken hoe ieder schaap erbij staat. Eens in de zoveel tijd krijgen ze een bad tegen ongedierte en worden ze bekapt en ontwormt.
Larish schreef:Dit is inderdaad tegen de wet. Laatst nog wat over bij het nieuws geweest. Een boer beweerde gewoon op de televisie dat dit beter voor de dieren is vanwege poep wat aan de staarten blijft hangen. Als ze kwispelen gaat heel de vacht/kont onderzitten. En zo zouden ze meer kans hebben op ziektes oid.. Bullshit naar mijn idee
Annechien schreef:Roosmarijn schreef:Oormerken vind ik trouwens veel zieliger dan couperen, als dat al het geval was.
Wat is er zielig aan oormerken (behalve het feit dan dat ze tegenwoordig ook al van die gele dingen hebben?). Ik heb beide soorten (dus het blikje en de gele flap) in de oren gedaan en als je het goed doet is er niks aan de hand en bloed het niet.