info/ervaringen over fretten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_kath

info/ervaringen over fretten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:02

Ik heb onlangs mn hondje weg moeten doen en nou wil ik graag over een tijdje weer een beestje in huis...mn hart gaat uit naar een hond maar dat kan dus niet...

ratjes, konijnen heb ik al gehad en ik wil nu een beestje wat niet zo standaard is.

een fretje dus! ik heb al gehoord dat je ze echt met zn tweeen moet hebben..nou dat is geen probleem..in mijn ogen hoe meer beesie hoe beter.

ik heb een aantal vragen:

- geven ze dezelfde allergische reactie als katten e.d.
- hoe groot moet de kooi zijn waar ze in zitten..
- ik werk de hele dag..is het zielig als ze de hele dag dan in hun kooitje zitten...wel dan groot genoeg..mn zusje overdag wel de hele dag thuis die kan ze ook lekker los laten lopen..en ik laat ze ook lekker los als ik thuis ben.
- mannetje/vrouwtje?..2 vrouwtje of 2 mannetjes maakt dat uit...verschil in gedrag
- wat eten ze
- en ten slotte zou ik een keer bij iemand kunnen kennismaken met zijn/haar fretje om te kijken hoe ik ze irl vind?

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:38

Als eerste een compliment dat je je er zo in verdiept voordat je een dier aanschaft!
Vooral fretten zijn dieren die heel anders verzorgd moeten worden dan knaagdieren, en veel mensen kopen in een impuls fretten, die vervolgens weer bij ons of in de opvang belanden.
Het zijn aparte diertjes, zo speels als een kat, zo ondeugend als een klein kind, en zo tijdrovend als een jonge hond.

Een paar belangrijke dingen waar je op moet letten bij fretten;
*het zijn en blijven roofdieren, koop een goed opgevoede fret bij een goed adres. In ieder geval geen dierenwinkel, of een fokker die veel fretten tegelijk fokt. (voor het geld dus) Een frettenopvang is het beste, daar hebben ze veel fretten zitten, en kun je samen kijken welke fret(ten) bij jou past, en daar kunnen ze alles uitleggen.
Een goed opgevoede fret bijt niet, en is niet gevaarlijk.
* Ze hebben een zeer groot hok nodig, omdat ze erg speels zijn, en dit ook blijven tot op oude leeftijd. Ze zijn snel verveeld, en moeten dus altijd kunnen klimmen en spelen. Met hele simpele dingen als buizen en balletjes kunnen ze zich uren vermaken, maar ze zijn dus wel heel actief. Ze moeten ook elke dag een paar uren buiten de kooi. Gewoon los rennen en spelen in de kamer.
* Fretten zijn heel sociaal, en moeten absoluut niet alleen worden gehouden. Mannetjes kunnen meestal prima bij andere mannen en hetzelfde geld voor vrouwen. Ook kunnen mannetjes en vrouwtjes bij elkaar. Vrouwtjes moeten altijd worden gesteriliseerd als ze loops worden. Dit omdat de loopsheid niet weer overgaat bij fretten, en dit uiteindelijk een beenmergdepressie veroorzaakt waarvan ze heel ziek worden. In een frettenopvang zijn de meeste dieren geholpen (mannetjes vanwege de geur) maar anders komen deze kosten er dus wel bij.
* Fretten hebben meestal een vrij sterke geur. Als je ze laat helpen, en de kooien/poepbakken/slaaplapjes goed schoon houd, scheelt dit al aanzienelijk, maar je ruikt ze toch meer dan een gemiddeld huisdier. Fretten zijn zindelijk en poepen dus in een kattebak als je deze in de kooi zet. Voor de rest hoeven ze geen bodembedekking, dat kunnen ze vaak ook niet hebben door hun zeer gevoelige longen. Een paar lappen stof om in te slapen is genoeg.
* De kosten; naast de aanschaf kost een fret ook vrij veel in onderhoud, ze hebben een grote kooi nodig, en goed frettenvoer is ook niet goedkoop.

Als je 2 fretten houd kan dat best als je werkt, als ze er 's avonds maar uit kunnen. Het is echt belangrijk dat ze dagelijks uit hun kooi kunnen komen. Twee fretten in een ruime kooi houden elkaar de rest van de dag wel bezig.
Je kunt ook altijd vrijblijvend terecht bij een frettenopvang in de buurt.

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:47

Heb je misschien een goede site voor fretten..waar ik kan zien welk fretten opvang het dichts bij mij in de buurt zit.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:06

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:05

Op de site www.fret.nl bieden ze een frettenboek aan. Dit is boek is echt een aanraden. Schaf dit boek eerst aan voordat je verder overweegt om fretjes te kopen.

Ik zal je ook een paar voorbeelden geven wat goed frettenvoer ongeveer kost.

Hope Farms: €9,95 per 2 kg
Tasty Ferret €70,- per 20 kg (2 x 10 kg)

Bij www.fretten.nl kun je zien wat de benodigde spullen en het voer kost. Deze winkel is trouwens behoorlijk goedkoop.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:33

wij geven onze fretten happy ferret Haha!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:22

Casper van fretten.nl is niet goedkoop hoor, integendeel!

Het beste voer, afgestemd op wat een fret nodig heeft is een combinatie van 1/3 Hill's adult chicken, en 2/3 Sluis frettenvoer. Lachen
En het is heel gezond om er kuikens bij te voeren (pak van 20 diepvrieskuikens is ong 1 euro bij de Pet'sPlace.
Het blijven tenslotte vleeseters. Lachen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:29

geven ze dezelfde allergische reactie als katten e.d.
ik zou het niet weten
- hoe groot moet de kooi zijn waar ze in zitten..
Het liefst zo groot mogelijk, maar op z'n kleinst vind ik 100 cm - 60 cm - 50 cm.
- mannetje/vrouwtje?..2 vrouwtje of 2 mannetjes maakt dat uit...verschil in gedrag
vrouwtjes zijn iets zelfstandiger zegmaar, de mannetjes zijn over het algemeen de knuffelberen. Ikzelf heb broer en zus samen zitten, maar ik denk dat je alles wel bij elkaar kan zetten als het klikt, denk ik.

- wat eten ze
Ikzelf geeft ze eukaneuba kitten voer. Maar is ook speciaal voer voor fretten.

- en ten slotte zou ik een keer bij iemand kunnen kennismaken met zijn/haar fretje om te kijken hoe ik ze irl vind?
Je kan wel een keer bij mij komen kijken, maar dat zou k dan eerst aan m'n ouders moeten vragen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 00:50

kuikens ?!
die eten geen kuikens!

sommige fretten kunnen allergish aan iets zijn
ik ken er die het zijn aan frettengrit en zelfs een aan vlooienspray

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 00:51

oja enne
NOOIT katteneten geven aan je fretten die hun darmen kunnen dat niet aan maar kun je kittenbrokjes mengen onder een heleboel FRETTENeten enne HopelessGC je mag een fret niet alleen kittenbrokjes geven

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:52

ze krijgen dit al hun helen leven, en is is nooit iets mis mee geweest, het is trouwens hetzelfde voer dat ze in t frettenopvangcentrum geven.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:33

Goed frettenvoer is het beste, maar kittenvoer kan ook.
Tessyke, fretten kunnen prima tegen kattenvoer hoor, Hill's is goed voor ze.
En kuikens zijn erg gezond voor fretten! De meeste mensen geven het alleen niet, omdat ze het 'vies' vinden.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:02

Lindy schreef:
Casper van fretten.nl is niet goedkoop hoor, integendeel!

Het beste voer, afgestemd op wat een fret nodig heeft is een combinatie van 1/3 Hill's adult chicken, en 2/3 Sluis frettenvoer. Lachen
En het is heel gezond om er kuikens bij te voeren (pak van 20 diepvrieskuikens is ong 1 euro bij de Pet'sPlace.
Het blijven tenslotte vleeseters. Lachen

Als je het vergelijkt wat ik hier moet betalen voor mijn frettenspullen in Casper (incl. de verzendkosten) meestal goedkoper.

Kuikens heb ik nog nooit geprobeerd. Maar nu heb ik zowiezo 1 fretje wat haar neus ophaalt voor alles wat met vlees te maken heeft (het verbaast me soms dat ze de brokjes nog eet). De andere lust het wel.

Hoe geef je ze de kuikens dan? Gewoon in 1 stuk of snij je ze aan stukken?

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:31

Hangt er vanaf hoe graag ze ze lusten.
Als ze ze helemaal opeten gewoon een heel kuiken, de zinnigere fretten een halve.
Mijn fret Kaylee was zo'n zinnig tutje, die at lekker veertjes en de pootjes eraf. Dan nog een paar hapjes vlees en de rest liet ze liggen.
Ik ontdooide ze in een goed afgesloten zakje in een bak warm water, daarna meteen voeren. Lachen
Maar ik voerde de kuikens wel in een aparte kooi, want sommigen maakten er een bende van, die verstopten allemaal stukken kuiken op diverse plekken in de kooi voor later. Tong uitsteken

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:55

Zijn er ook kleinere verpakkingen te koop? Ik wil het best wel eens proberen, maar als ze het niet lusten, dan zit ik met nog 19 van die kuikens waarvan ik niet weet wat ik er mee moet. En ik eet ze niet op Haha! .

Tytsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:13

Mijn fred heet ed

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:56

Tammie schreef:
Zijn er ook kleinere verpakkingen te koop? Ik wil het best wel eens proberen, maar als ze het niet lusten, dan zit ik met nog 19 van die kuikens waarvan ik niet weet wat ik er mee moet. En ik eet ze niet op Haha! .

Ze kosten maar een euro, of iets meer dan een euro. Wat er over is gooi je gewoon in de groene container. Knipoog
Maar de meeste fretten eten het wel, al moeten ze vaak wel even wennen als ze nog nooit eerder vers vlees hebben gegeten.
(hoe jonger, hoe makkelijker ze meestal zijn met eten)
Als ze het de eerste keer niet hoeven, hoef je het niet meteen op te geven.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:09

Hebben jullie dieren ook zo'n frettengeur? Of zijn het enkel de mannetjes die wat sterker ruiken?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:14

Me mannetje stinkt echt een uur in de wind Lips are sealed , t vrouwtje wat minder, gelukkig. Hopelijk word het wat minder nadat ze gecastreerd zijn Schijnheilig

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:30

Mannetjes stinken vaak het meest, maar bijna alle fretten hebben een aparte geur, dat hoort er gewoon bij. Knipoog

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:25

Mijn fretjes hebben ook een echte frettengeur. Geeft niks, dat hoort bij het diertje. En ik vind het wel lekker ruiken.

Mannetjes gaan vaak wat minder stinken als ze gecastreerd zijn. Met mijn vrouwtjes heb ik dat nooit gemerkt. Zowel voor als na de castratie ruiken ze naar mijn idee het zelfde.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:58

HopelessGC schreef:
ze krijgen dit al hun helen leven, en is is nooit iets mis mee geweest, het is trouwens hetzelfde voer dat ze in t frettenopvangcentrum geven.

tja eigenlijk als ze heel hun leven het al krijgen zeg ik niets meer Knipoog
(wij hebben ook een fretje opgevangen dat al heel oud is en dat ook moet krijgen)
maar als je fret het gewend is om fretteneten te eten blijf dat dan kopen
Lachen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:10

tessyke schreef:
tja eigenlijk als ze heel hun leven het al krijgen zeg ik niets meer Knipoog
(wij hebben ook een fretje opgevangen dat al heel oud is en dat ook moet krijgen)
maar als je fret het gewend is om fretteneten te eten blijf dat dan kopen
Lachen

Idd, anders had ik ze wel fretten voer gegeven Knipoog

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:51

hoeveel fretjes hebben julie allemaal
wij hebben er 14(eigenlijk 13 en 1 bunzing)
wij komen goed overeen met de opvang en als er een te oud fretje zit dat niet meer geplaatst kan worden kan dat bij ons van zijn laatste jaren of maanden genieten

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:20

Ik heb op dit moment 2 fretjes: Rocky en Anne. Ik heb er in totaal 5 gehad.

Rambo en Rocky heb ik 3½ jaar geleden op Ibazar gekocht en komen uit Zoetermeer. Ik ben toen lid geworden van een frettenvereniging en heb 2 opvangfretjes over geneomen. Dat waren Ying en Yang, hun komen uit Steenwijk. Yang is begin 2004 overleden, toen haddden we er nog maar 3. In augustus 2004 is Rambo plots overleden, dus nog 2 fretjes over, maar aangezien Ying ook al oud was heb ik me weer aangemeld voor een opvanfretje en dat is Anne geworden, zij komt uit Almere-Stad. Eind 2004 is Ying overleden en staat de teller op 2 fretjes.

Voorlopig blijft dat ook zo, want Anne en Rocky zijn niet de beste vriendjes. Het gaat steeds beter, nu na 4½ maand slapen ze samen. We zijn er nog lang niet en als ik er nu weer een fretje bij ga nemen ben ik bang dat het dunne bandje wat ze nu met elkaar hebben weer breekt. De band tussen die 2 moet eerst maar sterker worden.