Cavia's veel te vroeg geboren erg zwak, tips?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Cavia's veel te vroeg geboren erg zwak, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 11:19

Ik had 3 drachtige cavia's 2 zaten op 7 weken en 1 op net geen 5 weken.
Vrijdags ben ik naar Emmen vertrokken en was er niets aan de hand. Gister kom ik terug en vind ik 9 kleine baby's! Ik had dus verwacht dat de 2 zeugjes van 7 weken ontploft waren, echter mijn zeugje van 5 weken is ook ontploft al had die nog maar net een buikje.
Ik heb dus 4 purivian baby's en 4 gladhaar 1ruwharigeborstelachtig. Ik vermoed dat de 4 gladhaar van de nogmaar 5 weken drachtige zeug zijn.
ze zijn dus echt vreselijk mini net zo groot als een muis,hebben hun oogjes nog dicht en 1 ervan lag gister voornamelijk op zijn zij.Een ander houd zijn koppie vreselijk scheef.
Gisteravond is 1 van de groten al overleden.(dus nu nog 8 over)Ik had vanmorgen dus een aantal dodebaby's verwacht maar ze zijn de nacht eigenlijk heel goed doorgekomen. de zijligger zit nu rechtop.
de scheve kop heeft nu een rechtkoppie en op 1 na zijn de oogjes nu min of meer open. ze piepen inmiddels en er waren er 2 (van die 4 te vroeg geboren dus) die al door het huisje schuivelen.

Ze zijn nog zo klein en superzwak dus ik verwacht niet dat ze het redden maar hoemaak ik de kans dat ze het redden het grootst?
Ik kan ze niet bij de rest vandaan halen want 8 baby's hebben meer warmte dan 4 lijkt me bovendien weet ik niet helemaal zeker welke baby bij welke moeder hoort Scheve mond

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:25

goed warm houden! en naar de dierenarts gaan

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:25

Oeh dat is erg lastig.
Wat nu heel belangrijk is en vooral met deze kou buiten is warmte.
Aangezien ze echt heel klein zijn is het misschien slim om even een bezoekje naar de DA te gaan, voor de zekerheid.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:10

Vijf weken drachtig is dus 35 dagen. Ik geloof echt niet dat die al levensvatbaar zijn hoor...... Zelfs die van 7 weken (49 dagen) heeft een fokker die ik kan (en al jaren fokt) nog nooit als levensvatbaar meegemaakt. Ik denk dat ze dus toch wel langer drachtig geweest moeten zijn, maar dat ze inderdaad wel te vroeg geboren zijn. Ik ben bang dat je verder heel weinig kan doen. Bijvoeren etc. heeft meestal niet zoveel zin bij zulke kleine diertjes; de kans op een longontsteking of andere problemen is heel groot.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:36

Goed warm houden lijkt me, en even langs de dierenarts gaan misschien of advies vragen.
Misschien wat meer zaagsel en hooi in de kooi leggen.
Succes. Lachen

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:44

Naar de dierenarts gaan heeft geen enkele zin, ik zie het somber in.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:47

Relliej, Ik weet zeker dat ze nooit langer dan 5 weken drachtig is geweest omdat ze 2 weken bij een beertje heeft gezeten en ik 5 weken aanhoud vanaf dag 1 dat ze erbij is geweest.
Spontaan drachtig worden is me nog nooit eerder gelukt Haha!

Topcob heeft helaas gelijk.
volgens de veearts kan ik behalve warm houden ook niet veel meer doen.
Inmiddels is er nog1 overleden maar de rest houd zich goed.
De albino die nu is overleden had ik wel verwacht die was het zwakste.
de andere heel erg zwakke is erg goed bij. zodra je 'm aanraakt begint ie heel hard te piepen
Afbeelding
de 2 witjes, goudagutti bovenin en het zwartbontje onder1 zijn vermoedelijk van de 5 weken drachtige caaf.
1 van de witjes is inmiddel overleden)

Afbeelding
het verschil de bonte is normaal van grootte de witte past er makkelijk 2 keer in...op dezelfde dag geboren

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:48

Afbeelding

nog 1tje de witte gladhaar is dus niet meer de borstel doet het gelukkig erg goed ik heb iig iets meer hoop dan eergister

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:35

Gelukkig gaat het dan al een beetje beter, niet de moed opgeven hoor Lachen
Eten en drinken ze allemaal goed? Of gaat dat nog niet zo goed?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:53

als ze vast voedsel eten .. takken om aan te knagen in het hok leggen .. vitamine c pilletjes of druppeltjes geven hooi geven en een liksteen en genoegt cavia brokjes dat is het beste .. en nu goed warm houden .....

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:25

wij hebben ook al jarenlang cavia's.. en wij voeren bij grote nesten of te vroeg geboren nesten altijd bij. dat doen wij door middel van brinta pap. (die kennen we allemaal wel..) gewoon in een spuitje.. en ze vinden het heerlijk.. zo heb k een nestje van 2 groot gebracht waarvan de moeder was overleden tijdens de bevalling...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 12:34

Kilian thanx voor de tip zal het straks gelijk doen ze lijken goed te drinken.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:39

Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen hoe je ze warm houdt? Heb je een warmtelamp boven ze hangen? Of misschien kruikjes? Lachen

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:40

graag gedaan.. laat je nog even weten of het is gelukt??

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:41

vikki schreef:
Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen hoe je ze warm houdt? Heb je een warmtelamp boven ze hangen? Of misschien kruikjes? Lachen

wij leggen er een kruik(je) in met een handdoek erover heen.. het is maar een klein dingetje.. maar dat zien ze dan als hun warmtebron.. zo hebben wij het gedaan... maar als de moeder er nog gewoon bij is.. is dat helemaal niet nodig.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 16:08

warme washandjes op de kachel en dan in het hok alleen 's morgens zijn de washandjes niet zo warm meer, ze hebben 3 mammie's waar ze met z'n allen onderpassen das wel weer handig

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:59

Kilian schreef:
wij hebben ook al jarenlang cavia's.. en wij voeren bij grote nesten of te vroeg geboren nesten altijd bij. dat doen wij door middel van brinta pap. (die kennen we allemaal wel..) gewoon in een spuitje.. en ze vinden het heerlijk.. zo heb k een nestje van 2 groot gebracht waarvan de moeder was overleden tijdens de bevalling...

dat wilde ik net zeggen....Brinta pap erin met een klein spuitje Haha!
succes en hou ons op de hoogte

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:49

Even tussendoor... Albino cavia's bestaan niet. Knipoog Het zijn gewoon wit roodoog cavia's (zo noem je ze ook). Jammer voor die ene caaf. Maar wel fijn dat de rest er nu nog wel zijn! Ik hoop dat ze het alsnog halen. Lachen

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:37

Die beestjes hebben drie dingen nodig:

*warmte
*eten
*water

Kruiken in het hok en warmtelampen erboven. Het hok hoeft niet zo groot te zijn, dicht bij elkaar wordt de warmte beter vastgehouden.
Ze drinken wel allemaal? Het is maar de vraag of ze allemaal genoeg melk binnen kunnen krijgen in zo'n groep.
Je kunt recoveryvoer halen bij de dierenarts, maar het is makkelijker om bij de dierenwinkel een zak hopefarms pellets te halen. Dat is kwalitatief supervoer, minstens net zo goed als recoverypoeder. Dit kun je pletten tussen 2 lepels, of in een vermaler doen, en vervolgens oplossen (mag vrij waterig) in water. Met een spuitje kun je dit in de bekjes spuiten.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 23:49

ze zijn inmiddels 8 dagen oud. 1 is er duidelijk zwakker dan de rest en voer ik als enige nog bij de rest verlaat al het huisje en er zijn er 4 (van de 7) die al met mams mee uit de voerbak eten

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 09:40

zodra zelf eten wordt de kans steeds kleiner dat het mis gaat (het kan altijd misgaan, zelfs met een volwassen ik weet het.....). Je kan ook geitenmelk gaan voeren (heb het nog nooit geprobeert, de laatste keer dat ik 1 van de dood heb gered is nu 4 jaar oud en papa van 4 nesten, volgend jaar wordt hij papa van zijn laatste nest heb ik besloten). Daarnaast inderdaad goed warm houden (mocht je geen kruik hebben, dan maar een lege fles met statiegeld opofferen, heb ik ook gedaan, dus in Duitsland komen ze een fles tekort Haha! ).
Maar ze zien er wel mooi uit! Papa had er zeker zin in met zijn 9 jongen...... en dan ook nog eens verschillende kleurtjes Verward

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 09:47

Relliej schreef:
Even tussendoor... Albino cavia's bestaan niet. Knipoog Het zijn gewoon wit roodoog cavia's (zo noem je ze ook). Jammer voor die ene caaf. Maar wel fijn dat de rest er nu nog wel zijn! Ik hoop dat ze het alsnog halen. Lachen

Wat is genetisch het verschil dan tussen een albino en een wit roodoog?
Bij alle diersoorten noemen ze die kleur een albino, waarom bij de cavia's niet?

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 09:49

Billy schreef:
Wat is genetisch het verschil dan tussen een albino en een wit roodoog?
Bij alle diersoorten noemen ze die kleur een albino, waarom bij de cavia's niet?

Genetisch is er geen verschil. Als je wit roodoog zegt, weet een leek nog zoveel, maar zeg je albino dan weet een leek genoeg. Maar in de fokwereld noemen ze het wit roodoog.

love_oscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:37

wij hadden een een jong konijntje dat ook erg zwak was en die hebben we kattenmelk gevoert.(op advies van de DA)

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:01

Gaat het nu allemaal goed met de overgebleven kleintjes?