Vastgebonden honden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Vastgebonden honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 21:09

Ik fiets regelmatig langs het winkelcentrum hier in de buurt, en vaak zie ik daar honden die aan een paal of fietsenrek zijn vastgebonden, terwijl de baasjes even boodschappen doen. Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht of dat wel of niet goed voor je hond zou zijn, maar sinds een week of wat zit er vaak een hondje aan het fietsenrek, al blaffend en piepend, en meestal helemaal in de knoop met z'n riem. In het begin had ik neiging hem uit de knoop te halen, maar ik doe het niet, ondanks dat ik zelf ook een hond heb weet je maar nooit wat ze kunnen doen als ze daar paniekerig zitten te doen.

Nou vroeg ik me dus af waarom mensen dat doen? Als je hond het nou leuk vindt en daar niet al te lang zit, niet in de stromende regen of kou of wat, maar ze zitten er in de winter in de wind en kou, en in de zomer in de brandende zon. Ik ben niet iemand die alles en iedereen maar zielig vindt, maar ik zit er al een paar dagen over te denken, maar weet niet wat ik er eigenlijk van moet vinden..

Kortom, meningen graag, is het zielig? handig? leuk voor de hond? alternatieve uitlaatmethode? kom maar op Knipoog

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:21

Toen wij Tara nog hadden was dat ook altijd een ramp, de hond uitlaten èn boodschappen doen. Maar ja, soms kon het niet anders.
Je hoorde haar i.i.g. altijd blaffen, zelfs als je bij de slager stond en dus helemaal achterin de winkel. En braaf dat ze was als je weer terug naar huis liep Bloos!.
Hier is het wel zo dat de honden nooit in de felle zon staan of in de stromende regen als de baasjes boodschappen doen, ze staan namelijk onder een afdakje.
Voor een keer vind ik het best kunnen, het is ook een deel van de opvoeding. Ik zou alleen niet de grote boodschappen doen, maar een paar dingen halen kan m.i. geen kwaad. Ook over de weersomstandigheden zou ik me in principe geen zorgen maken. Een hond is daar beter op gebouwd en heeft daar minder last van dan een mens.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:28

Soms kan het gewoon even niet anders. Ik heb afgelopen zomer Droopy bij de Lidl moeten vastbinden omdat er nogal wat eten in de auto lag (gehaald bij de andere supermarkt) en anders was dat er niet meer geweest bij terugkomst
Hij ging inderdaad echt vreselijk tekeer, vond het niet bepaald relaxed boodschappen doen.

Op zich vind ik het niet zielig. Er zijn ook honden die absoluut niet alleen thuis kunnen blijven en ook die hondenbazen moeten af en toe naar de slager of supermarkt. Zolang baas maar geen uren wegblijft natuurlijk.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:07

Ligt eraan hoe lang. Voor een paar minuutjes moet het best kunnen vind ik. En dan idd niet in de stromende regen, of erger, de brandende zon. Voor de hond zal het niet zo erg zijn, maar gevoelsmatig vind ik dat toch 'zielig'.

Waar ik me meer zorgen over maak bij het vastbinden van 'n hond is wat andere mensen er mee doen. Zul je net zien dat er zo'n rotjoch komt dat je hond ziet en denk: "Joepie! Hondje pesten!". Hond vindt het pesten natuurlijk niet leuk en hapt, wie heeft het dan gedaan? Of dat ze hem meenemen. Nou is die van mij niet zo'n grote gevaarlijke hond, maar 'n lief klein allemansvriendje. Die neem je makkelijk mee in je auto.
Dat is voor mij een grotere reden om mijn hond niet vast te binden dan dat het zielig is.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:59

Ligt eraan wat voor hond het is Haha!
Ik neem Bink namelijk altijd mee naar binnen als ik even snel ergens een boodschap moet doen. Is hij zo gewend, sinds hij 10 weken is doen we dat zo Haha! Scheelt ook dat hij rustig blijft zitten op mn arm en niet vervelend doet naar andere mensen. Hem wil ik niet buiten laten, het is een leuk hondje om te zien en het zal niet het eerste russelltje zijn dat gejat wordt.
Bij een grote hond kan ik me beter voorstellen dat je hem even buiten laat, als het echt niet anders kan!

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:19

ik heb daar niet zo veel problemen mee.... de hond doet het zelf, en het is vaak maar voor even.

wij hadden vroeger een hele makkelijke hond, we hadden haar nooit aan een riem, ze had er niet eens 1,
als mn moeder boodschappen ging doen, werd ze voor de deur van de winkel gezet, onder het afdakje.
ze kreeg het bevel, om te blijven zitten, en mevrouw bleef netjes zitten. ze zat zo dat ze me moeder bij de kassa kon zien. geweldige hond was dat

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:55

Als ik boodschappen ga doen, dan neem ik de hond niet mee.
Maar moet ik een paar dingen hebben, dan laat ik hem in de auto. (ik ga altijd met de auto).

Ik zou hem in ieder geval nooit alleen buiten achterlaten en vastbinden. Je weet nooit wat andere mensen met je hond doen.
Mijn hond is een echte iedereensvriend en loopt zo met vreemde mensen mee.
En ik wil mijn hond echt niet kwijt raken op zo'n manier.

Maar ja, iedereen moet het zelf weten hoe ze het doen. Maar zielig is het niet. Dan kan je hem in de zomer beter buiten vastbinden dan in de warme auto achterlaten.

Bayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:50

Ik neem mijn hond nooit mee, als ik boodschappen doe. Daar heeft hij niks aan en hij is toch niet blij als hij daar alleen zit...
En als we op vakantie zijn met de hond en we willen ergens binnen durven we hem wel in de auto laten. Met raampjes open en in schaduw natuurlijk. Maar nooit langer dan een uur.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:59

Wij doen het eigenlijk nooit omdat hij zo tekeer gaat. Maar of vakantie (met een zeilboot) moesten we 3 km lopen voor de winkel. Tja dan neem je de hond toch maar mee. Hond vastgebonden en m'n ma boodschappen doen. Op het moment dat zij naar buiten komt ziet ze een vreemde (iets in richting van dakloos of verslaafd) vent die Pablo los had gemaakt en net tegen Pablo vertelde; zo en nu ga jij met mij mee. M'n ma om te spetteren natuurlijk en ik wil niet weten waar hij was als ze 5 minuten later naar buiten was gekomen. Kenissen zijn zo ook hun hond kwijtgeraakt.. Nooit meer terug gezien en Pablo zetten we nooit meer vast aan een winkel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:52

Ligt aan het soort hond.
Ik heb in een supermarkt gewerkt, en daar is een keer een klein meisje gegrepen doordat ze zich van dr moeder losmaakte (liep aan het handje) en *Hondje hondje hondje * *hap*

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 05:14

ik neem in principe mijn honden niet mee als ik boodschappen ga doen, heel soms komt het uit dat ik op de terugweg van een fietsrondje met de hond even stop om wat te halen, ik heb 5 honden, en ik heb er 1 die echt niet aan een paaltje wil zitten, dus die blaft ... oordeel niet te snel over zielig oid, bij mijn hond is het vaak ook een soort training, als je echt een hondje ziet zitten dat erg vaak uur/uren vast zit en jankt, tja das anders dat vind ik niet kunnen.

daarbij ik laat mijn honden zowiezo niet makkelijk voor een winkel achter, of ik moet ze dus steeds kunnen zien, zoveel verhalen van honden die voor een winkel gejat worden, mm nou nee, dan laat ik ze wel thuis

anoeschka13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:12

idd ik neem die van mij ook nooit mee weet ook zeker als ik dat wel zou doen dat ze buiten zitten te blaffen tot ik terug ben kunnen ze beter thuis blijven

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:25

Hangt van de hond af. Als honden er echt niet tegen kunnen en het is voor langere tijd, laat ze dan gewoon thuis.
Maar anders vind ik dat honden best wel even meekunnen, beter dan dat ze de hele dag thuis liggen. Oke, het is minder leuk dat ze af en toe een paar minuutjes voor de winkel moeten wachten, maar daar staat wel tegenover dat ze er even uitkomen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:57

als ik droopy vasthang haast ik mij altijd want ik ben altijd bang dat ze hem gaan stelen ofzo...
(maar dan hoef ik alleen te luisteren want hij blijft blaffen tot ik terug ben)

Lady_Promiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:04

ik vind het best wel schandalig dat ze dat doen , sommige honden hebben dan ook nog wel eens een slipketting om ( heb ik niks op tegen soms moet het..) maar als ze dan nog vastgebonden worden zonder toezicht.. daar kan ik met mijn kop helemaal niet bij !! met een gewone halsband zal het stikken heeel veeel minder snel gaan dan met een slipketting..

Enne.. wat ik ook niet snap is dat de eigenaar niet bang is dat zijn of haar hond door een ander zal worden meegenomen. Het zal vast niet de eerste keer zijn.

Onze hond bind ik niet vast het risico dat iemand die mee neemt is nogal groot bij een Bordeauxdog met super papieren... nee laten we dat maar niet doen. maar snap het zoiezo niet!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:57

Er is niks mis met een slipketting, mits deze op de goede manier wordt gebruikt, heb je niet meer stikgevaar dan bij een halsband.
Bij het africhten van honden zijn slipkettingen (is toch ander woord voor wurgketting? beter dan gewone halsbanden.

Lady_Promiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:40

Lindy schreef:
Er is niks mis met een slipketting, mits deze op de goede manier wordt gebruikt, heb je niet meer stikgevaar dan bij een halsband.
Bij het africhten van honden zijn slipkettingen (is toch ander woord voor wurgketting? beter dan gewone halsbanden.

daar zeg ik toch ook verder niks over
slipketting , prima..... wij gebruiken hem zelf ook.

Ik zeg alleen dat ik niet snap dat mensen hun hond vast binden met een slipketting om. Op dat moment heb je wel meer stikgevaar. Helemaal als je erdus geen toezicht op hebt.

een hond met een slipketting om hoeft maar 1x een verkeerde beweging te maken en zijn ketting word aangetrokken , omdat je er dan geen toezicht op hebt kun je hem niet losser maken en zal het dier veel eerder stikken.

ALs je met de hond aan het lopen bent is het een ander verhaal , wij gebruiken zelf ook een slipketting.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 11:02

slipketting is idd wel gevaarlijk als je je hond daar aan vast zet het is al zo dat als je hond erg trek aan de riem dan hoor je vaak al raar gehijg en zo, van dat ze niet genoeg adem krijgen dus aqan de paal vast maken met slipketting zou ikzeker niet doen....!!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:56

Dat verhaal van de slipketting kan je goed verhelpen door de riem aan de andere ring vast te doen (of aan beide), zo staat de ketting niet op wurgen en werkt het hetzelfde als een halsband.

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:31

wyko schreef:
Dat verhaal van de slipketting kan je goed verhelpen door de riem aan de andere ring vast te doen (of aan beide), zo staat de ketting niet op wurgen en werkt het hetzelfde als een halsband.

maar denk eraan dat veel honden die slibketting af kunnen halen en los lopen

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:41

Slipketting raad ik erg af en ik vind dat je die pas kan gebruiken als je er vanaf weet! veel mensen weten er niks vanaf en gebruiken zulke riemen. Hiermee verknallen ze hun hond alleen maar mee!

Ik heb mijn hond ook wel eens vast zitten aan een paal (fietsrek) maar ik blijf nooit langs weg en zzomers zit ze altijd in de schaduw (of ze gaat niet mee) en s'winters gaat ze alleen mee als het droog is!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:19

Ik durf dat niet. Omdat ik geen vertrouwen heb in andere mensen. en ook niet in kinderen. Je weet niet wat ze ermee uitvreten als je er niet bij bent. Ik heb het wel eens gedaan bij een kleine albert Heijn, en dan dat ze bijna binnen zat, zodat ik haar in het oog kon houden. stel dat zo'n rotjong de hond schopt, de hond vervolgens bijt en dan zo'n kwaaie vader of moeder er op af gaat.....
ik heb ooit meegemaakt dat een jongetje naar mijn hondje trapte toen ze zo vastgebonden zat, ik vloog woest naar buiten en toen riep zijn moeder hem haastig bij zich.
En dan worden honden ook nog gejat tegenwoordig, ik moet er neit aan denken.

En dat vastbinden bij rotweer, dat is weer een gebrek aan inlevingsvermogen. Het is een dier dus dat moet allemaal maar kunnen. Maar dat is dus niet altijd zo.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:20

ja daar ben ik ook bang voor hoor! dus ik neem m'n honden ook niet vaak mee! Maar als ik er eentje meeneem is dat mijn Golden Retriever! Zij bijt niet (ookal schop je haar) (ze zal dan weg duiken maar niet bijten) en blaft tegen mensen als ze in haar buurt komen dus dan blijven ze wel uit de buurt Haha!

Een keertje toen kwam ik aanlopen en normaal is ze dan blij maar nu bleef ze liggen. En toen ik voor haar stond begon ik tegen haar praten en ze bleef stil en opeens begon ze te blaffen! Toen kwam ze erachter dat ik het was en was het over! (Was dat een soort plan van mensen weg jagen ofzo? :S). Ik moest er wel om lachen want het zag er heel grappig uit!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:26

Nope, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn honden vast te binden voor de supermarkt of wat dan ook.
Net wat hierboven al staat, ik heb niet zo heel veel vertrouwen in bepaalde mensen, buiten het feit om dat mijn honden prima te vertrouwen zijn, ook met vreemden, zitten ze wel vast! en een hond die in het nauw gedreven wordt zal een uitweg zoeken, en dan kan je hond nog nooit gebeten hebben, ELKE hond kan een keer bijten dus ik ga het risico niet nemen, buiten dat, straks jatten ze mijn honden...
Ik zie het nut er niet van in eigenlijk.

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:29

soms gaat mijn vader shag kopen en dan neemt hij de hond ook mee maar dan is hij hooguit 5/10 minuten binnen... dus dan kan dat wel, en als mijn ouders zaterdags naar de markt gaan en ze nemen toevallig de honden mee, dan blijft er altijd sowieso buiten bij de honden..

het kan dus wel, als het mar niet te lang duurt