Gemiddelde koe en vreselijk leven?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tiara

Gemiddelde koe en vreselijk leven?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 23:21

Heej!
Ik zag dit topic: [PP] waarom is PAARDEN slachten altijd zieliger? . Dat ging dus over of het wel of neit even erg was als er een paard naar de slacht gaat of een koe bijvoorbeeld.
Maar er stond dus ook dat 'de gemiddelde koe een vreselijk leven in de bio-industrie achter de rug heeft en vele kalveren en melk heeft geleverd'. En dit is dan niet voor punkies bedoelt ofzo, maar denken meer mensen er zo over? Want ik vond het toch wel erg raar Scheve mond . Ik woon zelf op een boerderij, ze hebben een ventilator, kunnen zichzelf lekker borstelen aan een koeborstel en ze kunnen de hele dag door zo'n beetje eten. En ik ken echt geen enkele boerderij waar het er zo aan toe gaat, dat de koeien als 'product' worden behandeld enzo. Maarja, volgensmij komt dat gewoon doordat veel mensen er niet zoveel vanaf weten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:23

hmm ja ik vind het ook wel zielig, 1 : koeien leveren meer op als je ze GOED verzorgt, dan gaan ze ook meer geld opleveren mocht je ze voor de slacht willen..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:30

Ik ben ook bij veel koeienboeren over de vloer geweest en heb ook geen verschrikkelijke dingen gezien eigenlijk.
Ik vraag me ook serieus af waar dat dan wel is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:33

in nederland hebben de melkkoeien het NOG goed
ze staan zomers op het land
swinters op een loopstal , in goepen
word wel anders als de regering steeds meer regeltjes blijft verzinnen
en de mensen steeds maar TE goedkope melk willen , dan krijg je dus straks geen koe meer te zien op de wei
das dan onmogelijk kwa bedrijfsvoering

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 23:36

Naja, wat ik eigenlijk wou zeggen is dat een boer het zelf ook wel door heeft dat als ie goed voor zijn koeien zorgt ze meer melk geven een langer blijven leven.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:49

draumpje schreef:
word wel anders als de regering steeds meer regeltjes blijft verzinnen
en de mensen steeds maar TE goedkope melk willen , dan krijg je dus straks geen koe meer te zien op de wei
das dan onmogelijk kwa bedrijfsvoering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:48

1. De mensen moeten eerst maar eens zelf gaan kijken op de moderne koeienstallen, ipv de kortzichtige propaganda van de dierenbescherming en die andere activisten.
2. De consument moet beseffen dat hij niet én dierwelzijn kan hebben én goedkoop voedsel. De consument moet eens realistisch worden over de kosten van hun voedselproductie.

Maarja, dit verkeerde beeld zal toch wel blijven voortbestaan. Want als boer doe je het nooit goed...

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:54

We hebben het over melkkoeien!!!! Die moeten produceren! Kistkalveren staan in donkere hokken waar ze niet in kunnen bewegen omdat hun vlees mooi wit blijft!
Leg kippen in legbattarijen zitten in te kleine hokken omdat het dan goed koper is.
Slachtkuikens worden in een zo kort mogelijke tijd vet gemest.
Melkkoeien hebben het dan idd goed.
(ter info. tijdens opleiding meerdere bedrijven gezien meer dan 2 jaar les gehad verschillende toetsen gemaakt en een diploma dierenhouderij! Ik weet niet alles maar weet wel waar ik in geloof)
En ik geloof ook dat je beter een stier kan zijn in portugal en een keer in je leven in de arena kan komen dan om een dier te zijn in Nederland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:58

En waarom worden slachtkuikens zo snel mogelijk gemest? Om maar financieel uit te komen. Ze zijn daar nu op gefokt ja maar slacht je ze later, dan lijden ze eerst nog ondraaglijk. En je kan ze niet weer terugfokken, want de consument blijft gewoon verdommen om meer te betalen, doet ie gewoon niet Lachen

Legkippen in hokken zijn beter af, vanwege de sterke pikorde dan als ze in grote groepen moeten leven, daar worden ze pas levend doodgepikt, altijd de zwakken, die nu in hun hokken wel overleven. Moet je dan een grote "sociale" groep gaan regelen, waar de helft gewond rondloopt, en een kwart halfdood is? Dat is pas dierenwelzijn.

Het kan beter ja, maar dan moet eerst de consument maar tonen dat ie bereid is om meer te betalen...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 01:02

Maya schreef:
1. De mensen moeten eerst maar eens zelf gaan kijken op de moderne koeienstallen, ipv de kortzichtige propaganda van de dierenbescherming en die andere activisten.
2. De consument moet beseffen dat hij niet én dierwelzijn kan hebben én goedkoop voedsel. De consument moet eens realistisch worden over de kosten van hun voedselproductie.

Maarja, dit verkeerde beeld zal toch wel blijven voortbestaan. Want als boer doe je het nooit goed...

Amen. Ik denk dat het een hele hoop scheelt of je zelf op een boerderij woont/opgegroeid bent of niet.

Onze stal stond ook vol, dwz: elke koe had een ligplaats en ruimte om zich te verplaatsen. Ze konden de hele dag vreten, hadden borstels om zich aan te schuren en een hele grote, open wand. Op vaste tijden werden ze gemolken (ze stonden dan ook allemaal aan de deur te wachten) en zomers de wei in (overdag).

De kalveren werden bij ons meteen na de geboorte weggehaald, maar kregen wel gewoon echte koeienmelk, geen aanleng oid. De eerste weken stonden ze in zo'n kist, maar vergis je niet: ze hebben daar meer bewegingsruimte dan je denkt hoor! Ze kunnen zich vrij gemakkelijk draaien... Na een paar weken gingen ze de grote stal in met jong vee, zelfde verhaal als de koeien. Zomers stonden de kalveren dag en nacht op wei.

De stieren stonden nog het compactst, waren ook slachtstieren. Maar ze hadden een open, geventileerde ruimte en fatsoenlijk voer, en bewegingsruimte.

Wij hadden dan flink wat weiland waar ook gebruik van werd gemaakt, maar ook zonder dat had ons vee absoluut geen slecht leven. Geen enkele koe of stier die te dik of te mager was, alles was netjes op gewicht en zag er goed uit; glans in de ogen en op de vacht. Zielig? Neuh...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 01:06

Maya schreef:
En waarom worden slachtkuikens zo snel mogelijk gemest? Om maar financieel uit te komen. Ze zijn daar nu op gefokt ja maar slacht je ze later, dan lijden ze eerst nog ondraaglijk. En je kan ze niet weer terugfokken, want de consument blijft gewoon verdommen om meer te betalen, doet ie gewoon niet Lachen

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geschrokken ben van hoe ze met de kuikens omgaan, maar van de andere kant: zo'n beestje is doorgaans nog geen 2 weken op deze aardkloot. In hoeverre lijdt ie dan, vraag ik me af...

Citaat:
Legkippen in hokken zijn beter af, vanwege de sterke pikorde dan als ze in grote groepen moeten leven, daar worden ze pas levend doodgepikt, altijd de zwakken, die nu in hun hokken wel overleven. Moet je dan een grote "sociale" groep gaan regelen, waar de helft gewond rondloopt, en een kwart halfdood is? Dat is pas dierenwelzijn.

Wederom waar... Wij hebben god weet hoe veel kippen in een hele grote groep gehad. En inderdaad meer dan eens een dode kip er uit moeten rukken... Om over de geplukte exemplaren maar te zwijgen. Herschrijf het eens... Wat kun je beter doen: een paard 24/7 in zijn stal laten staan of het in de rijbak zetten waarop het doodgeschopt wordt door een ander paard?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:12

Van AM naar BB.

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:18

ik loop nu stage op een boerderij.
en het valt me heel erg mee, je hoort altijd van die verhalenk, over hoe boeren met hun dieren om gaan.
maar nu weet ik precies hoe alles verloopt op zn boerderij.
de koeien hebben absoluut geen slecht leven.
tuurlijk ze krijgen af en toe wel een tik, ook ik heb ze wel eens een "mep"verkocht. anders valt er echt niet mee te werken.
koeien kunnen echt dom zijn. en zn beest kan je behoorlijk pijn doen.

en boeren mishandelen hun koeien echt niet, ze passen wel op.
de koeien zorgen voor zijn inkomen.
hij is gek, als hij zn koeien niet goed behandeld

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:34

Toevallig hebben we die kippen net besproken op de uni. De kip heeft 'n rangorde en in zo'n hele grote stal, is die rangorde gewoon niet uit te vechten. Van 4 soortgenoten onthouden of ze hoger/lager dan jij zijn lukt nog wel, van 1000 soortgenoten gaat dat al wat moeilijker...

Verder die slachtkuikens, die worden binnen 6 weken geslacht. 70 procent heeft dan al klachten als: door de poten zakken, vervetting van het hart enz (de dingen die je hebt als je te dik bent).
Ik ben het er ook niet helemaal mee eens, maar ik denk dat Nederland nu toch behoorlijk goed voor het welzijn zorgt. In ieder geval zoveel als de consument toelaat. Want ja, zielige beestjes is niet goed, maar meer betalen.... Ho maar!

iloveperry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:46

ik doe nu opleiding veehouderij en ik wil dit even melden:

die mensen die alleen maar vooroordelen hebben op boeren, zoals ze behandelen hun dieren slecht, het is allemaal zielig.

ik kots van die mensen
wil je wel even beseffen dat het leven van een boer ook niet makkenlijk is? Die boeren hebben echt wel het beste met hun vee voor. Ze behandelen biggen zonder verdoving als ze gecastereerd worden. denk dan is even verder dan alleen: zielig en stomme boeren. Boeren hebben totaal geen tijd en geld om die dure verdovingsspulen te betalen, en als ze het hele castereren weg laten is dat vlees van die biggen nauwelijks meer te vreten. en ze gaan vechten in de hokken. dat is niet zielig?

en koeienboeren: over die kistkalveren ben ik het ook niet eens, maar kijk maar is even hoeveel het vooruit is gegaan in de laatste jaren,

en het melkvee.. als iedereen het zielig gaat vinden dat die koe melk moet geven dan heb je later helemaal geen melk meer, en dat willen jullie ook niet.
En wat moet je anders doen,,, die koe met een volle uier door laten lopen?
het is echt niet erg voor een koe als ze gemolken worden,,, geloof mij nou maar....

en als jullie nou is van die vooroordelen af komen of willen, ga is stage lopen bij een boer, zie je hoe zwaar dat leven is en kom je de waarheid te weten

nou ik heb mn zegje gedaan

amen Tong uitsteken

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 16:02

Er zijn dus meer mensen die er net zo over denken als ik Lachen . De mensen willen de koeien wel in de wei, maar geen cent extra betalen.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:21

De koeien die ik ken, hebben nog een vrij goed leven. Ik woon op het 'platteland' om het zo maar even te noemen en ik zie vaker koeien met zijn vieren in een enorm weiland staan Lachen

Het maakt me woedend als ik zo lees dat sommige koeien zo'n bitter slecht leven leiden Boos!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:40

mijn paard heeft ook een tijdje op een koeienstal gestaan en de koeien hadden het daar erg goed. Lekker de wei in met de hele kudde en in hun stal hadden ze ook van die lekkere schuurborstels hangen. De boer ging er ook altijd erg netjes met zijn koeien om. Ik vond alleen de kalveren altijd een beetje zielig. Die moesten gelijk van de moeder en kwamen alleen in zo'n iglo terecht. Flink tekeer gaan de eerste dagen en om hun moeder roepen. Maar dat kan niet anderes bij zo'n manier van koeien houden. Een koe heeft misschien niet zo'n lang leven maar de koeien die ik daar zag hadden het beter dan menig paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:42

Koeien die opgepropt in hokken staan op roostervloeren vind ik zielig. Dit zal natuurlijk niet overal het geval zijn, maar dikwijls wel.
Melk geven vind ik absoluut niet zielig. Wel vind ik het erg dieronvriendelijk dat het kalf direct na de geboorte bij de moeder weg wordt gesleurd. Mensen denken natuurlijk dat het kalf veel melk drinkt en dat er daarom minder over is voor de mensen, daarom halen ze het kalf weg. Maar uit onderzoek ik dus gebleken dat de koe 'gelukkiger' is/ zich prettiger voelt als het kalf erbij is (zal je zelf toch ook vinden als je net bevallen was Verward ) en daarom dus méér melk produceert. En ook al drinkt het kalf dus, er is dan nog steeds méér melk dan dat je het kalf er bij weg haalt. Moeilijk verhaal. Haha!
Het is al door diverse boeren uitgeprobeerd om de kalveren erbij te laten voor een bepaalde tijd en als succesvol bestempeld.

Dikbilkoeien vind ik ook een walgelijke 'uitvinding'. Belachelijk ver doorgefokt om er maar veel vlees aan te krijgen. De koeien kunnen niet eens op een normale manier bevallen daardoor, sorrie hoor.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:09

Sammm, een koe met kalf geeft maar een beperkte hoeveelheid melk, nl zoveel als het kalf wilt drinken/stimuleerd. Als het kalf eraf is wordt die stimulatie gedaan door de melkmachine en een koe geeft dan wel degelijk meer melk... Onze buurman liet ze er ook bij staan, maar die koeien waren toch echt uit de running...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:17

Als je van die dieren aktivisten praat moet geloven, dan hebben alle dieren in de bio het slecht, echter laten ze dingen van 50 jaar terug zien, dingen van het buitenland, maar zetten ze er niet bij waar de foto gemaakt is.

Hier nog een foto van 13 bio industrie koeien, vind ze er erg zielig uit zien

Afbeelding

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:29

Koeien hebben het nog niet zo slecht..
En een boer geeft echt wel om zijn dieren, ze zijn zijn brood en hoe beter ze het hebben, hoe meer melk ze geven..
nu is het ook niet zo dat het alleen de economische waarde is, een boer heeft ook zeker een emotionele band met zijn vee. Toen wij stopten met koeien melken en het vee weg moest had m'n vader het daar echt wel moeilijk mee hoor, maarja door al die "leuke" regeltjes waren we daar wel toe genoodzaakt. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:25

Sylvia schreef:
Sammm, een koe met kalf geeft maar een beperkte hoeveelheid melk, nl zoveel als het kalf wilt drinken/stimuleerd. Als het kalf eraf is wordt die stimulatie gedaan door de melkmachine en een koe geeft dan wel degelijk meer melk... Onze buurman liet ze er ook bij staan, maar die koeien waren toch echt uit de running...

Ja, maar ik bedoel; én een kalf, én de melkmachine.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:56

Ik ken wel een aantal boerderijen waar koeien niet zo'n prettig leven hebben Boos! maar dat zijn er gelukkig maar een paar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:02

Dat van die kippen geld niet alleen met zijn 1000en hoor.Wij hadden er 7 in een RUIM hok zitten(gewoon voor de hobby) en nu zijn er ook nog maar vier over >;) .....sindsdien heb ik het niet meer zo op kippen.Ik vond het altijd zielig dat die snavel werd geknipt,maar nu vind ik het bittere noodzaak Knipoog .....Over die kalfjes trouwens,niemand vind het zielig als een veulen afgespeend word?Dat staat toch ook te schreeuwen om zijn moeder?