Is dit alleen uitdagen of wordt hij vals?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim82

Is dit alleen uitdagen of wordt hij vals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 10:26

Wij hebben een duitse dog pup van bijna 4 maanden oud. Als ik hem bestraf voor bijvoorbeeld in het bankstel bijten doe ik dat in eerste instantie met mijn stem. FOEI!
Het eerste wat hij dan doet is grommen en nog een keer in de bank bijten. Hij krijgt dan een tik over zijn neus. Vaak probeert hij mij dan te bijten.
Dit laat ik natuurlijk niet toe en duw hem met zijn hoofd op de grond, totdat hij opgeeft. Vaak is het daarna wel goed en gaat hij beledigd naar zijn plaats. Ik denk dat dit gewoon uitdagen is.

Maar dan het volgende. Als we aan het spelen zijn en ik kom te dicht met mijn gezicht bij zijn hoofd begint hij ook te grommen. Dit is een ander geluid dan wat ik hiervoor beschreef. Als ik mijn hoofd weghaal is het goed. Als ik mijn hoofd niet weg haal gaat hij steeds harder grommen en uiteindelijk hapt hij naar mijn gezicht. Dit doet hij ook als hij gewoon rustig ligt en ik kom bij hem liggen.
Wat moet ik hiermee?

Ik ga zeker met hem naar cursus.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:29

ik heb nu een pup van 10 maanden, en die gromt oom hoor als ik met hem speel, maar hij hapt niet.... Verward
misschien is het gewoon uitproberen om te kijken hoe jij er op reageerd.
ik zou hem geen tik op zn neus geven, dit is heel dominant naar hem toe.
pak dan zn nekvel en druk hem tegen de grond!
dat deden wij als ie iets stouts zeed.

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 10:33

Ik merk ook duidelijk het verschil tussen grommen uit speelsigheid of uit irritatie. Dat laatste is echt irritatie.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:35

4 maanden is ie he?
nou misschien met koekjes leren dat hij niet mag grommen als je met je gezicht dicht bij hem komt. als ie niet gromt gef je hem een koekje.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:42

Ik heb altijd leren straffen door je hand om zijn neus te doen (zoals moederhond met haar bek doet om te straffen) als je dan de zijkanten van de bek iets naar binnenhoudt bijt hij op zijn eigen wang, als hij dan nog bijt. Is ook voor de hond begrijpelijker dan een tik. Doe je wel al puppycursus? Bel anders een hondenclub op en bespreek met hen het voorval. Wij hadden een Hollandse Herder uit het asiel en die vloog met 9 maanden mensen aan die voorover bukte, daar hebben we toen vervroegd een diploma 1 mee gedaan en behaald. Echter dit deed hij alleen bij vreemden (niet bij ons), zou ook nooit iets aan nemen van een vreemde in de vorm van eten.

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 11:04

Hij mag pas in december mee naar cursus. Een duitse dog groeit namelijk veel te snel voor zoveel beweging. Vaak kunnen ze dit geestelijk ook nog niet verwerken.
Ik ben natuurlijk al wel aan het opvoeden.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:11

Ik zou dit er toch echt uit proberen te halen, ik denk persoonlijk dat 't meer dominantie dan valsheid is. Als ie vals was had ie anders gereageerd, en ook als je niet vermanend sprak.

Onze St-Bernard heeft 't zelfde in veel mindere mate: als ik echt goed boos word, begint ie te grommen. Als ik dat afstraf, gaat ie happen. Het is 1 keer dusdanig uit de hand gelopen dat ie me aanvloog. Over 't algemeen is 't een lief ding, hij kan er gewoon niet tegen als iemand heel boos word (als ik gewoon 'vermanend' spreek, zoals foei, accepteerd ie 't zonder problemen).

Een Duitse Dog is ook geen klein hondje, dus probeer dit eruit te krijgen...

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 11:24

Ik ben ook hard bezig om dit er uit te krijgen. Zo'n grote hond wil ik graag onder controle hebben.
Hij doet het ook alleen bij mij en mijn vriend. (thuis dus)
Hij is ook regelmatig bij mijn ouders en daar luistert hij perfect. Ze hoeven hem alleen maar aan te kijken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:28

Mmm, neit echt goed teken met zo'n klein ding. Het moet er echt uit zoiet, hoe eerder hoe beter, anders kan het nog wel eens flink tegen je gebruikt worden later!

Ik zou het overigens met niet veel slaag doen of tikken, dat kan dan weer angst opwekken wat wee raverecht kan werken...

Probeer eens bij een pupy cursus om tips te vragen, zo'n iemand heeft er vaak geod verstand van en kan je vast wat tips geven Lachen

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 11:31

Bedankt voor de tips. Ik ken wel iemand die bij het asiel werkt. Zij gaat ook vaak met honden naar cursus en zo.
Ik denkt dat ik haar eens vraag.

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:08

Ik denk dat dit uitproberen is wie hoger in de rangorde komt te staan. Waarschijnlijk wil jouw pup graag de baas spelen. En gaat dan kijken tot hoever hij kan gaan. Dus ook dominatie gedrag.
Dit is zeker heel vervelend maar wel wat aan te doen. Door vooral erg consequent te zijn!
Dus jij eet eerst en daarna krijg hij zijn eten waar hij natuurlijk wel iets voor moet doen van te voren. Jij gaat als eerst door de deur. Jij speelt met hem wanneer jij het wilt en jij stopt daar mee wanneer jij wilt. Hij moet komen naar jouw als jij hem aandacht wil geven. Dit allemaal om duidelijk aan hem te laten zien dat jij de baas bent.
Vooral omdat het straks een grote flinke hond wordt moet hij helemaal duidelijk weten dat jij de baas bent en helemaal niet mag grommen.
Met dit aan de bank bijten kan ook aandacht vragen zijn. Omdat hij weet dat jij er op gaat reageren.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:39

uit wat voor nest komt ie?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:29

Kim, realiseer je je dat je het antwoord zelf al geeft?

kim20 schreef:
Hij doet het ook alleen bij mij en mijn vriend. (thuis dus)
Hij is ook regelmatig bij mijn ouders en daar luistert hij perfect. Ze hoeven hem alleen maar aan te kijken.

Jullie staan duidelijk niet boven de hond...

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:44

Ik begrijp dat ik op dit moment niet boven hem sta. Ik weet ook wel waar het aan ligt. Ik zal de situatie even uitleggen.
Wij hebben hem nu 4 weken. Na een week is hij erg ziek geworden. Hij had een E. Coli bacterie. Hij was er bijna niet meer geweest.
Hij heeft twee dagen aan het infuus gelegen enz.
Hij was erg vermagerd en had het koud. Goed warm houden zei de DA.
Wat doe je dan? Je neemt hem op de bank met een dekentje over.
FOUT! Maar ja dat is achteraf.
Hij was ook zindelijk en kon eventjes alleen thuis zijn. Toen hij terug uit de kliniek kwam was alles weg en konden we opnieuw beginnen.

Misschien kunnen jullie je zo een beter beeld vormen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:46

In dat geval... Hij is dus pas een week of 2 'beter'? Misschien dat 't dan nog naweeen van die bacterie zijn, dat ie gewoon niet lekker in z'n vel zit...

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 19:05

Hij is nog niet beter. Woensdag heeft hij zijn laatste medicijnen gehad.
Maandag wordt hij ingeent en dan mag hij weer naar buiten.
Hij mag nu namelijk alleen nog in de tuin omdat we te laat waren met enten ivm die bacterie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:24

Tancreda4 schreef:
Ik zou het overigens met niet veel slaag doen of tikken, dat kan dan weer angst opwekken wat wee raverecht kan werken

Maar ook niet met koekjes.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:26

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar vaak wordt grommen gezien als vals, maar vaak genoeg is het ook een waarschuwing, en das beter dan meteen happen toch?

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:30

ook al zijn ze niet in orde, als je aan het spelen bent met hem of je wilt hem op zijn plaats zetten omdat hij in de bank bijt en ze grommen gelijk bestraffen. Als je het nu niet doet loopt ie nog verder over je heen! Want hij heeft voor je ouders namelijk wel respect. Bij zijn snuit beetpakken en erin knijpen. Dat is voor hem een teken dat jij hoger staat. Als je het nu niet doet zit je binnen kort met de gevolgen!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:35

Besef je wel dat als je een dier strak aankijkt, dat jij HEM aan het uitdagen bent???
Dus als jij met je gezicht bij zijn gezicht zit, daag je hem uit...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:40

Annechien schreef:
ook al zijn ze niet in orde, als je aan het spelen bent met hem of je wilt hem op zijn plaats zetten omdat hij in de bank bijt en ze grommen gelijk bestraffen. Als je het nu niet doet loopt ie nog verder over je heen! Want hij heeft voor je ouders namelijk wel respect. Bij zijn snuit beetpakken en erin knijpen. Dat is voor hem een teken dat jij hoger staat. Als je het nu niet doet zit je binnen kort met de gevolgen!

niet knijpen, maar je hand losjes over zn snuit heenleggen, even je hand oz houden en weer loslaten.

verder zijn er nog veel meer rangorde regeltjes die het voor de hond makkelijker makwn om te snappen dat jij boven hem staat.

ligt de hond op de grond of staat ie ergens en wil e er langs, dan moet je niet om hem heenlopen maar zorgen dat hij voor jou aan de kant gaat.

als hij ergens ligt niet hem zomaar aaien, nee altijd naar je toe roepen en dna pas aaien. ranglagere komt altijd naar ranghogere toe en niet andersom!

voor wat hoort wat, geen knuffel, speeltje, lekkers zonder dat hij er iets voor heeft gedaan, zoals zit/af/pootje etc

zo zijn er nog veel meer kleine simpele dingen die het voor de hond duidelijk maken dat jij boven hem staat

succes!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:42

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:49

Wanneer je grommen door je stem corrigeert moedig je je hem eigenlijk aan., d.w.z je gaat mee doen aan dit gedrag. Zodra de hond gromt moet je stoppen met spelen en hem bijvoorbeeld in zijn nevel pakken en schudden, in ieder geval iets doen waardoor JIJ bevestigd dat JIj dominant bent en niet jij. Grommen niet accepteren.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:54

idd biepmiep, dat is iets wat veel mensen vergeten en zo onbewust hun vervelende gedrag in stand houden!
alleen in n nekvel pakken is dan weer niet de beste oplossing. als hij zo doet, speeltje laten vallen en weglopen en hond negeren. daarna bij je roepen, opnieuw gaan spelen(hij komt naat jpou toe!niet jij naar hem!!) en begint hij weer te erg te grommen, opnieuw weglopen en hond negeren, als jij niet meedoet is de lol er snel af voor hem, verder bezig gaan met rangorde regeltjes, bouw dat in tot een gewoonte, dat is voor de hnd veel duidelijker!

en let wel op:
negatieve aandacht is ook aandacht

even een simpel voorbeeld: de deurbel aat de hond blaft, wordt bestraft, tegen hem gemoppert, naar zn mand gestuurd etc, allemaal dingen die het blaffen ergens maken, immers de hond wordt bevestigd in zn gedachte dat als de deurbel gaat dat er dan iets gebeurt! er staat iemand bij de deur, er komt iemand binnen etc

zo krijg je dus door hem alsmaar te corrigeren een hond die alleenmaar gekker wordt als de bel gaat

negeren is het beste en het gewenste gedrag belonen

maargoed, dat kost meer tijd dan even snel de hond straffen dus kiezen veel mensen voor straffen ipv negeren en krijg je honden waarvan het ongewenste gedrag wordt versterkt(onbewust) door de eigenaar...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:24

kim20 schreef:
Wij hebben een duitse dog pup van bijna 4 maanden oud. Als ik hem bestraf voor bijvoorbeeld in het bankstel bijten doe ik dat in eerste instantie met mijn stem. FOEI!
Het eerste wat hij dan doet is grommen en nog een keer in de bank bijten. Hij krijgt dan een tik over zijn neus. Vaak probeert hij mij dan te bijten.
Dit laat ik natuurlijk niet toe en duw hem met zijn hoofd op de grond, totdat hij opgeeft. Vaak is het daarna wel goed en gaat hij beledigd naar zijn plaats. Ik denk dat dit gewoon uitdagen is.

Maar dan het volgende. Als we aan het spelen zijn en ik kom te dicht met mijn gezicht bij zijn hoofd begint hij ook te grommen. Dit is een ander geluid dan wat ik hiervoor beschreef. Als ik mijn hoofd weghaal is het goed. Als ik mijn hoofd niet weg haal gaat hij steeds harder grommen en uiteindelijk hapt hij naar mijn gezicht. Dit doet hij ook als hij gewoon rustig ligt en ik kom bij hem liggen.
Wat moet ik hiermee?

Ik ga zeker met hem naar cursus.
het eerste is echt uitdagen kijken hoever hij bij jou kan gaan. niet intrappen en echt consequent blijven. je kan het beste niet foei maar nee zeggen als hij iets niet mag doen dan kom je duidelijker voor de hond over. maar tik hem aub niet op zn zwarte dop, is ongeveer het zelfde als je bij een jongen in zn ballen trapt en dat doe je ook niet als iemand niet luistert(toch).zn neus is heeel erg gevoelig. je kan beter dan idd 1 hand onder de snoet leggen en 1 er over heen pakken. dat betekend over de snuit bijten en dat is een dominate houding tegen over de hond.

bij de tweede alinia moet je toch eens gaan nadenken of je de hond niet verkeerd aanpakt. bij een spel mag een hond nooit en te nimmer naar een persoon grommen. wel blaffen en bijten helemaal niet. dit gene houd in dit gedeelte houd in dat de hond dominant is over jou. wees niet lief tegen de hond maar zeer consequent zitten is zitten en af is af. jij gaat ook als eerste door de deur dan pas de hond.

een spel met een hond is zo wie zo moeilijk. alle speeltjes moeten opgeruimt zijn en jij gaat met de hond spelen wanneer jij wil en niet wanneer de hond wil. jij stopt ook het spel wanneer jij wil en legt dan de speeltjes weg. een trek spelletje is ook altijd leuk om te doen maar doe het niet als de hond gewoon te sterk is. ook weer bij het trek spelletje je mag de hond echt wel een aantal keren laten winnen maar het laatste spelletje win jij en legt daarna het ding waarmee jij het trekspelletje hebt gespeelt weg.

het is alleen onzin dat je met jou hond nog niet naar een honden cursus mag omdat die in het begin te snel groeien. je laat je hond als het goed is ook in de regel uit. en je bent bij zo'n cursus echt niet contineu bezig! iedere pup heeft in het het begin zwaar (lees moe) want het zijn allemaal nieuwe indrukken.

succes