mensen, ent alsjeblief jullie konijnen!!! zie hier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enten jullie ze in?

ja
13 (39%)
nee
20 (60%)
eerst niet, maar na dit gezien/gelezen te hebben wel
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 33

mekkera

mensen, ent alsjeblief jullie konijnen!!! zie hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 21:06

Hallo allemaal! Ik zet het hier even neer in de hoop dat zoveel mogenlijk mensen het lezen, mensen met konijnen.

Ik Volg heb weblog van bunnybin, Daar zijn ruim een week geleden een aantal konijnen met myxomatose binnengebracht, voor een nog (zo goed als mogenlijk is) einde als het echt niet meer gaat. Aan deze ziekte is (net als aan VHS) niets te doen, behalve je konijn laten inenten.

Nou zijn er daar net weer een aantal myxomatose konijnen in laten slapen, en er staan nu foto's op het log (www.bunnybin.web-log.nl). PAS OP. HET KUNNEN ECHT SCHOKKENDE BEELDEN ZIJN!!!! maar het bevestigd wel waarom je je konijn ook al weer laat inenten (of waarom je dat eigenlijk zou moeten doen.

Ik heb het hier neergezet omdat ik weet dat mensen het niet doen, om wat voor reden dan ook, en ik ze op deze manier toch een beetje probeer te over tuigen. Het kost misschien een beetje moeite, en ook geld, maar hoger als 10 euro is te duur, ga dan naar een andere DA voor die prikjes, want op deze manier bespaar je je konijn echt heel erg veel leed. Denk je eens in hoe het konijn op de foto zich gevoeld moet hebben...

Ik hoop dat ik hiermee mensen toch aan het denken heb gezet!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:07

wat houdt die ziekte in?
hoe komt het bij je konijn dan?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:09

mijn konijntjes krijgen allebei netjes hun prikken, zowel tegen myxomatose als tegen een ziekte waar nog niet zo lang een vaccin tegen is... Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:11

de link doet het niet.

en nee, wij laten ons konijn niet enten. hebben onze konijnen nooit laten enten.
lieten onze hond trouwens ook nooit enten.

paard wel, maar da moet ook wel, is verplicht.

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 21:12

ziekte houd in...: zie ok www.konijnen.nl

www.konijnen.nl"]
myxomatose
dikke, vochtige zwellingen om het hoofd en de snuit. Gezwollen oogleden (slaperige ogen) zijn een klassiek teken, samen met gezwollen lippen, kleine zwellingen aan de binnenkant van het oor en dikke zwellingen rond de anus en geslachtsorganen.
[/quote]
zie dus ook het weblog.

[quote="www.konijnen.nl schreef:
VHS
Het konijn stopt met eten en krijgt meestal diarree, soms vloeibaar stinkend, soms bloederig, en het bloedt op het laatst soms uit de neus. De inwendige organen worden aangetast.Of het dier wordt alleen maar stil, en sterft plotseling al na een paar uur, zonder verdere symptomen.

dit was even in het kort, het is echt afschuwelijk..

myx word over gedragen door steklende insecten, VHS door echt alles, net als bv MKZ (dus wandelen in een besmat gebied kan het einde van je konijn beteken). Biede ziektes zijn zo goed als niet te genezen (myx in uitzonderlijke gevallen, VHS niet), zkere als je weinig tot geen ervaring hebt met konijnen ziektes en ziekte beelden herkennen.
Laatst bijgewerkt door mekkera op 13-10-04 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:14

ik ent mijn konijn niet in. dat komt 1 doordat ze niet tegen die enting kan en 2 omdat ik iets tegen enten heb... het kan ook homeopatisch dus dat doe ik nou

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 21:16

dat kan ook Lachen maar dat is vaak het laatste waar mensen aan denken. dan liever een gewoon prikkie ipv helemaal niets Knipoog

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 21:16

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:16

Ik heb mijnkonijnen nooit geënt, en ze zijn altijd oud geworden (gemiddeld 7, is oud voor hangoortjes)
Heb nu geen konijnen meer, maar als ik ze had, ik weet niet of ik ze zou enten.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:25

ik weet nog niet of ik ze laat enten,

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 21:27

een gezond konijn kan 12 worden, van gemiddelde maat, heb net een dwerg (een echte, raszuivere) in laten slapen op een leeftijd van 9 jaar, 7 is echt niet oud voor een hang oor...... sorry

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:31

De dierenarts vond 2 eigenlijk al te oud om haar te behandelen toen ze larven had. Aangezien het niet bepaald goedkoop was waarschuwde hij van te voren. En hij zei toen van gemiddeld worden hangoortjes 3/4 jaar oud.
En ze is op 7,5 jaar oude leeftijd gestorven door ouderdom.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:35

Mijn konijn hebben we laatst laten enten Knipoog

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:42

Ethelate schreef:
De dierenarts vond 2 eigenlijk al te oud om haar te behandelen toen ze larven had. Aangezien het niet bepaald goedkoop was waarschuwde hij van te voren. En hij zei toen van gemiddeld worden hangoortjes 3/4 jaar oud.
En ze is op 7,5 jaar oude leeftijd gestorven door ouderdom.

Gemiddelde leeftijd van een konijn is ook een jaar of 7 a 8, volgens onze konijnenfokker.
3 a 4 jaar is echt zwaar aan de lage kant, de meeste hangoren die ik mee maak zitten tegen de tien, zijn meestal wel taaie krengen Knipoog

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 21:45

Het verschilt wel per ras hoor, grotere konijnen worden gemiddeld ouder, maar 3/4 is echt te jong (jammer genoeg wel de gemiddelde sterfleeftijd van een konijn in gevangenschap)

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:26

AM -> BB.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:23

Ik ent ook niet, Ook de kat wordt niet meer geent.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:30

mekkera schreef:
een gezond konijn kan 12 worden, van gemiddelde maat, heb net een dwerg (een echte, raszuivere) in laten slapen op een leeftijd van 9 jaar, 7 is echt niet oud voor een hang oor...... sorry

ons konijn dast nog leeft is nou bijna 14.
de andere is dood gegaan toen ie 9 was.

we zijn met die laatste naar de da geweest en die kon bijna niet geloven dat ie 9 was.
konijn in gevangenschap werden nooit oud zei hij. gemiddeld een jaar of 3-4.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:43

Hoe vaak laten jullie ze enten? De mijne worden iedere lente geent als de mugjes weer actief worden. Wou eerst 2 x per jaar (net als mijn paard) maar dat vond de da niet nodig.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:10

Het is goed dat je dat hier neer zet, ik wist namelijk niet dat je ze er voor kon laten enten..

Ik ben vorig jaar mijn twee wilde babyhaasjes en mijn konijn kwijtgeraakt door deze ziekte.. Ze waren alledrie binnen 10 minuten,na dat ik had bedacht dat er iets niet goed met ze was, dood. Echt een heel naar gezicht, stuiptrekkingen, schuim uit hun mondjes, dat wil je echt niet meemaken.

Nou heb ik inmiddels weer een nieuw konijn en de DA komt as. vrijdag om mijn rammen te castreren, Matsi een algehele controle te geven, dus dan kan hij ook mooi het konijn enten! Ga hem meteen vanmiddag bellen!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:15

Mijn konijn heb ik al 7,5 jaar en die is nog nooit geënt, ben redelijk vaak bij de DA met hem geweest. Die zijn echter nooit begonnen over enten, dus tja wist ik veel. Tot ik bij een andere dierenarts geweest was met hem en ineens een kaart kreeg om hem te enten. Maar heb het niet laten doen. Beestje is al bijna 8.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:15

mijn ko is bijna 15 geworden.. goed he?? is 1x geent.. Groetjes

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:51

ik heb mijn konijn elk jaar laten enten. Die is 8 jaar geworden. Nu heb ik geen konijn meer maar als ik er ooit weer een neem wordt ie ook elk jaar ingeent hoor.
Hier hebben de dierenartsen dat heel goed geregeld. Want als jij 1 keer bent geweest met je konijn bij de DA krijg je elk jaar een brief in de bus dat je konijn geent moet worden. Ze gaan dan allemaal tegelijk en dan krijg je dus flinke korting. Dus dan heb je een hele wachtruimte met nijntjes en dan aan de lopende band wordt er geent. Zouden meer dierenartspraktijken moeten doen! Lachen
Mijn konijn werd voornamelijk geent omdat wij elk jaar op vakantie gingen en dan ging hij mee. Dat was in een gebeid waar ook veel wilde konijnen liepen en wij lieten hem daar vak uit aan zo'n tuigje.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:58

Ik laat ze niet enten. De ene is al 12 jaar en de andere 9. zijn nooit ziek geweest o.i.d.
Ze lopen in een grote ren en ik krijg ze toch niet te pakken

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:05

Ik laat Simba wel enten. Super veel kost het niet en ik heb liever dat ik wat betaal dan dat ik dadelijk met een super ziek konijn zit! Ik doe 2x per jaar myxomatose en VHS. VHS is eigenlijk maar 1x per jaar nodig, maar die krijg ik er van de DA dan gratis bij. Ik betaal €12,50