Melkgeiten bok houden in tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NoraNamalaa

Melkgeiten bok houden in tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:32

Halloo, ik loop nu al zo’n 12 weken stage bij een kinderboerderij bij mij in de buurt. Nu hebben ze hier een klein melkgeiten bokje van een paar weken oud. Ik verzorg hem nu al sinds dat hij een dag of 2 oud was nadat zijn moeder is overleden. Nu willen ze alle lammetjes naar de slacht sturen. Ik ben heel erg gehecht geraakt aan hem en hij aan mij. Dus ik heb gevraagd of ik hem zo mogen overnemen. Hierop krijg ik direct een enthousiaste ja. Nu is hierbij mijn vraag of ik deze in mijn tuin kan houden en wat hier allemaal bij zou komen kijken.
Alvast bedankt!
*\o/*

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:36

Hoe groot is je tuin en hoeveel vriendjes kan je hem bieden?

Sowieso moet hij gecastreerd worden, en omdat hij niet alleen kan moet je er minimaal 2 castreren. Geitjes zijn meester uitbrekers dus erg stevige omheining.

Edit:
Kijk hier eens:
Muronia @ [BB] Fleslam (geitenbokje) verzorgen?
Laatst bijgewerkt door troi op Vandaag, 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:37

Afbeelding

Afbeelding
Dit is hem trouwens, ik heb hem Alfie genoemd. We kunnen ook met hem rond lopen over de boerderij zomder dat hij van ons weg loopt. Het is echt het liefste geitje ooit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:39

NoraNamalaa schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Dit is hem trouwens, ik heb hem Alfie genoemd. We kunnen ook met hem rond lopen over de boerderij zomder dat hij van ons weg loopt. Het is echt het liefste geitje ooit.

Bokjes krijgen enorm heftig last van hun hormonen. Gedrag en stank. Castreren ontkom je niet aan. En dus minimaal 2

Super schattig diertje!!
Laatst bijgewerkt door troi op Vandaag, 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:39

troi schreef:
Hoe groot is je tuin en hoeveel vriendjes kan je hem bieden?

Sowieso moet hij gecastreerd worden, en omdat hij niet alleen kan moet je er minimaal 2 castreren. Geitjes zijn meester uitbrekers dus erg stevige omheining.

Kijk hier eens:

Mijn tuin is uit mijn hoofd 6 bij 7, als het niet in mijn tuin lukt zal ik opzoek gaan naar een weilandje ofzo iets. Ik kan hem eventueel met een dwerggeitje zetten.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:40

Goede omheining, een maatje, klimtoestellen en castreren.
Dat laatste zeker, anders gaan je buren klagen :=

Ik heb 4 melkgeiten in mijn "tuin" (weitje) en ze hebben 2 nachthokken, eentje kunnen ze ook op springen. Een flinke boomstam om op te klauteren.

Overigens zijn melkgeiten wat makkelijker binnen te houden dan die dwerggeitjes. Ons hek is een stevige 1.50 (harmonicagaas)

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:41

troi schreef:
NoraNamalaa schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Bokjes krijgen enorm heftig last van hun hormonen. Gedrag en stank. Castreren ontkom je niet aan. En dus minimaal 2

Super schattig diertje!!

Ja hij gaat zeker gecastreed worden, de bokkjes die wij op de boerderij hebben zijn inderdaad stinkertjes.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:41

Wat een schatje!

Geiten kunnen in de tuin, mits je tuin groot genoeg is. Inderdaad nog een vriendje erbij en castreren (want een bok stinkt ontzettend!). Natuurlijk een fijn schuilplekje, en wat leuks om op te spelen.

Je moet ook een ubn aanvragen, dat zorgt ervoor dat jouw tuin een soort weiland wordt. Dit kan vaak niet in een stadsachtertuin, maar wel in een meer agrarische omgeving.

Zie nu je berichtje. 6*7 meter is helaas echt te klein voor 2 geitjes.

Mariska_28

Re: Melkgeiten bok houden in tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Wat een schatje. Anders is er misschien wel iemand hier op bokt of in jouw omgeving die hem een goed huisje kan geven?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Geiten zijn meester uitbrekers en vreten jou tuin kaal, en alles waar ze bij kunnen, wasgoed, papier klimmen in bomen enz. Je moet ook opletten dat je geen giftige planten er in hebt staan.
En je leert goed vloeken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Misschien een andere inval: vraag eens of "jouw" bokje tegen betaling op de kinderboerderij kan blijven? Dat het jou eigendom is, dus jij betaald alle dierenarts kosten enz en dat je hem "in pension" zet bij de kinderboerderij tegen een vergoeding per maand.

Dan heeft ie gelijk z'n ruimte, vriendjes enz en heeft de kinderboerderij er geen kosten aan. Je kan hem dan op eigen kosten laten castreren.

Wat is eigenlijk de rede van de kinderboerderij dat ze alle lammeren naar de slacht willen brengen?

Ik werk ook op een kinderboerderij en het jaar voordat ik er kwam werken, hadden ze een totale baby-boom....te lang gewacht met het uit de groep halen van één van de jonge bokjes van het jaar ervoor, zorgde ervoor dat dat bokje alle geiten had gedekt.....

Ik geloof dat het merendeel is gebleven en voor de rest is een goed huisje gezocht, bij ons gaan er geen dieren naar de slacht.

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:10

mvdende schreef:
Misschien een andere inval: vraag eens of "jouw" bokje tegen betaling op de kinderboerderij kan blijven? Dat het jou eigendom is, dus jij betaald alle dierenarts kosten enz en dat je hem "in pension" zet bij de kinderboerderij tegen een vergoeding per maand.

Dan heeft ie gelijk z'n ruimte, vriendjes enz en heeft de kinderboerderij er geen kosten aan. Je kan hem dan op eigen kosten laten castreren.

Wat is eigenlijk de rede van de kinderboerderij dat ze alle lammeren naar de slacht willen brengen?

Ik werk ook op een kinderboerderij en het jaar voordat ik er kwam werken, hadden ze een totale baby-boom....te lang gewacht met het uit de groep halen van één van de jonge bokjes van het jaar ervoor, zorgde ervoor dat dat bokje alle geiten had gedekt.....

Ik geloof dat het merendeel is gebleven en voor de rest is een goed huisje gezocht, bij ons gaan er geen dieren naar de slacht.

Dat is ook een goed idee, ik zit ook op een groene school waar ze geiten en schapen hebben dus ik dacht dat ik het daar ook nog kon vragen.

De rede dat ze bijna alles naar de slacht sturen is omdat ze geld nodig hebben. Wij hebben niet genoeg ruimte om alles te houden en ze zeggen dat een goed huisje zoeken moeilijk is. Het vlees verkopen ze dan weer in een winkeltje op de boerderij. Ze krijgen niet veel geld van het bestuur om alles te regelen dus doen ze het op deze manier. Ik vind het jammer maar als stagair kun je daar niet tegen in gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:45

TS, volgens je profiel ben je 17, wat vinden je ouders ervan dat je een bokje wil redden? De kosten van castratie variëren tussen de ongeveer 100 en 165 euro en wie weet zijn ze inmiddels nog hoger geworden. En dat 2x... Moeten je ouders dat betalen? Zijn ze akkoord met 2 dieren aanschaffen? Weten ze wat van geiten/bokken af?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

NoraNamalaa schreef:
mvdende schreef:

Dat is ook een goed idee, ik zit ook op een groene school waar ze geiten en schapen hebben dus ik dacht dat ik het daar ook nog kon vragen.

De rede dat ze bijna alles naar de slacht sturen is omdat ze geld nodig hebben. Wij hebben niet genoeg ruimte om alles te houden en ze zeggen dat een goed huisje zoeken moeilijk is. Het vlees verkopen ze dan weer in een winkeltje op de boerderij. Ze krijgen niet veel geld van het bestuur om alles te regelen dus doen ze het op deze manier. Ik vind het jammer maar als stagair kun je daar niet tegen in gaan.

Voor de kinderboerderij zou het win-win zijn. Ze zijn een geit verloren (moeder bokje) en een kinderboerderij wl natuurlijk wel wat geiten over houden en op deze manier zou het hun niets kosten, juist opleveren én een goed tam lief bokje voor de bezoekers om mee te knuffelen. Alleen jammer dat het een bokje is en geen geit...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

Lief van je ts. Volgens mij is het overigens niet bepaald de bedoeling dat kinderboerderijen dieren fokken voor de slacht. Sommigen deden dat (in het verleden?) omdat de bezoekers juist graag die jonge dieren zien. Maar er niet bij stilstonden waar die dan bleven. :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:14

Fok geeft ook "werk" aan de geiten en dat kan goed helpen om ze netjes op gewicht te houden.
Veel mannetjes zijn knuffeliger, iets met geen meisjes krijgen als je geen contact maakt. Castratie veranderd dat meestal niet, dus als dit een leuke knuffelgeit wordt kan dat voor het bedrijf interessant zijn. Let er dan wel op dat dat enkel onder toezicht gaat, want veel zullen mensen de neiging hebben om zo'n dier ook te voeren ...
Deel van het mensen leuk vinden nu is surrogaat mama zijn, en dan zitten er al snel de nodige uren in om knuffelen prettig te vinden. Wel bij houden, want deel is een karakter ding en als de fles de enige reden is van mensen zijn leuk, dan valt groot deel knuffelig weg als dat weg valt. Deels ook uit minder uren er in steken (ook door slechter weer in de winter). Dat het nu een schat is heeft dus ook te maken met leeftijd, of het zo blijft is een gok.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:45

anjali schreef:
Lief van je ts. Volgens mij is het overigens niet bepaald de bedoeling dat kinderboerderijen dieren fokken voor de slacht. Sommigen deden dat (in het verleden?) omdat de bezoekers juist graag die jonge dieren zien. Maar er niet bij stilstonden waar die dan bleven. :(

Probleem met geiten is dat ze van augustus tot en met maart om de drie weken bronstig zijn en irritant lopen te mekkeren tot ze eindelijk gedekt worden. Dan krijg je vanzelf dat geitenhouders alleen al daarom er een bok bijzetten om van het gemekker af te zijn.

Wat die slacht betreft: tenzij de boerderij ook het vlees van hun eigen dieren verkoopt, brengen jonge bokjes nauwelijks iets op, een euro of 10-18 per 10 kilo als ik het even google, dus voor het geld hoeft het niet. Maar zou men die bokjes houden, gaan ze meer geld kosten: castratie kan al snel 100 euro kosten of meer, en meestal heeft men dat er niet voor over, en zijn ze niet gecastreerd gaan ze stinken en dekken. Allebei ongewenst...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:56

TS ik zou als ik jou was eerst vragen of het bokje tegen maandelijkse betaling op de kinderboerderij of op je school mag staan. En hem zogauw het kan castreren. Gaandeweg komt er dan misschien wel weer een andere plek waar je hem kan neerzetten, als het eenmaal een makke gecastreerde bok is.
Mooi kleurtje heeft hij. Is het echt een melkgeit, zo 1 die best groot wordt en zonder hoorns?

Ik heb trouwens nog nooit gehoord van kinderboerderijen die bokjesvlees verkopen. Zou wel goed zijn voor de bewustwording want het gros van die schattige jonge sikkies gaat na de zomer weg voor de dood. Is gewoon verder geen markt voor.
Nu ik dit typ vraag ik me ineens af, zou het leer (de huid dus) niet ook geld waard zijn, misschien meer nog wel dan dat kleine beetje vlees dat eraan zit?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:59

Hier bij een kaasboerderij hebben ze ook twee dwerggeitjes die elk jaar lammetjes krijgen om bezoekers te trekken 'leuk voor de kinderen'.
Ook elk jaar gaan de lammetjes naar de slacht of worden verkocht want klein zijn ze nog leuk, daarna niet meer.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:31

cissy schreef:
Hier bij een kaasboerderij hebben ze ook twee dwerggeitjes die elk jaar lammetjes krijgen om bezoekers te trekken 'leuk voor de kinderen'.
Ook elk jaar gaan de lammetjes naar de slacht of worden verkocht want klein zijn ze nog leuk, daarna niet meer.

Is dat dan erger dan alle andere lammetjes in Nederland die geslacht worden voor hun lamsvlees? Dat zijn er 500.000 per jaar.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:44

informeer eerst even bij de gemeente wat de regels zijn voor dieren in de tuin. Volgens mij mag je namelijk niet zomaar boerderijdieren in een woonwijk houden. Voor je buren lijkt het me minder fijn die herrie en stank naast ze.
Daarbij, staat het bokje dan helemaal alleen? zonder soortgenoten? Vind je dit niet zielig?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:52

Ik zou het niet doen. Een kleine achtertuin is geen plek om geiten te houden.
Kan me ook niet voorstellen dat je buren dat tof gaan vinden. :=
Daarnaast zijn het grote slopers en moet je alles hufterproef maken. Een geit alleen is geen optie en zoals ook benoemd hebben ze uitdaging nodig, lekker kunnen klimmen.

En je hebt een UBN nodig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

Lieser schreef:
cissy schreef:

Is dat dan erger dan alle andere lammetjes in Nederland die geslacht worden voor hun lamsvlees? Dat zijn er 500.000 per jaar.

Dat is ook vreselijk. (Ik ben vegetarier overigens). Echter wat voor teken geef je aan kinderen die een band opbouwen (als ze die geregeld bezoeken wat vaak het geval is) met dieren op een kinderboerderij, en aan die dieren die mensen zijn gaan vertrouwen? Ze hebben de positie van huisdier gekregen en daar horen rechten bij. Zoals honden en katten die ook hebben. Vaak krijgen kinderboerderijen ook nog subsidies en donaties en ze werken met vrijwilligers.Dus ze hoeven geen winst te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Subsidies en donaties zijn al lang niet meer kostendekkend. Zeker niet met een overheid die moet bezuinigen, minder mensen die kinderen krijgen en een economie die instabiel is.
Sorry anjali, maar je bent heel lief naief over de mogelijkheden van de huidige werkelijkheid

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:46

tamary schreef:
Subsidies en donaties zijn al lang niet meer kostendekkend. Zeker niet met een overheid die moet bezuinigen, minder mensen die kinderen krijgen en een economie die instabiel is.
Sorry anjali, maar je bent heel lief naief over de mogelijkheden van de huidige werkelijkheid

Als dat zo is dan maar "afbouwen". Geen nieuwe dieren meer bijfokken. Maar degenen die er nog zijn wel fatsoenlijk blijven verzorgen.