Welk ras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Welk ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:52

Ik dacht dat ik na een leven met honden, van herder tot dobermann en nu 2 jacks, wel het een en ander wist.

De jacks worden ouder 13 en 11 en een leven zonder hond is voor mij niks
We zijn al wat ouder en wat kwaaltjes.
Laat de honden 5x per dag uit waarvan 2 langere wandelingen.
Tot voor kort liepen ze ook veel naast de fiets, maar merk dat ze ouder worden..
En na veel rassen zijn deze 2echt wat mij past, alleen het jagen he :o

Ik zoek
Niet te groot, wel kunnen wandelen en stukken mee fietsen.
Niet teveel haar
Mee kunnen met caravan.
Goed opvoedbaar zijn, ook voor een herplaatser.
Wel karakter hebben.
Geen doodle

Babootje

Re: Welk ras

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:58

Zo te horen passen JR's wel bij jou. Waarom niet weer JR?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:58

Ik zelf heb een beetje dezelfde eisen en als ik een hondje zou nemen zou een Markiesje een grote kans maken. Wel langharig maar met knippen / trimmen en goed borstelen valt dat wel mee denk ik. Zeker omdat ze klein zijn.

Ik vind het jachtinstinct van een terriër ook niet altijd heel fijn, zeker gecombineerd met hun koppigheid.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:59

Kleine poedel?
Welsh terrier? Ierse terrier?
Die verliezen ook niet zoveel haar als je ze laat trimmen. De laatste twee zijn natuurlijk terriërs met dus wel een karakter, maar dat zoek je ook zo te lezen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

MarlindeRooz schreef:
Ik zelf heb een beetje dezelfde eisen en als ik een hondje zou nemen zou een Markiesje een grote kans maken. Wel langharig maar met knippen / trimmen en goed borstelen valt dat wel mee denk ik. Zeker omdat ze klein zijn.

Ik vind het jachtinstinct van een terriër ook niet altijd heel fijn, zeker gecombineerd met hun koppigheid.

Iedere hond is natuurlijk anders, maar ik heb zelf een airedale terrier gehad en iemand die ik ken een markiesje. Dat Markiesje moest je echt veel meer in 't oog houden dan de airedale. Die sprong de lucht in en haalde er gewoon een vogel uit die ze dan dadelijk doodde. Katten waren ook niet veilig. Eigenijk kon je die niet echt vertrouwen in de buurt van andere dieren. (Oké het was wel een hondje met een behoorlijke rugzak, maar toch). Zulke dingen deed mijn airedale echt niet. Die heeft nooit andere dieren aangevallen en zijn jachtinstinct viel echt goed mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Ja ieder dier is anders. En er zijn ook mildere terriërs. Maar denk wel dat een Markiesje makkelijker in goede banen te leiden is dan een Jack Russel.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:21

Ik heb een black and tan 'JR'. Staat iets hoger op de poten.
Ik denk dat er iets van pincher doorheen zit.
Ze is het liefste en makkelijkste hondje wat ik heb/heb gehad.
En wel met pit en speelsheid.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:34

Het enige bezwaar nu is dat het jagers zijn
En werkelijk samen jagen...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:37

Middelslag poedel, australian sheperd, Engelse springer spaniel, Ierse terrier, Kooikerhondje, Munsterlander klein, Nova scotia Duck Tolling Retriever.
Geen ervaring met 1 van deze middelslag rassen, maar misschien zit er iets bij dat jou aanspreekt.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

De ruwharige jacks schijnen iets milder te zijn dan de kortharige versie. Maar, alsnog hondjes met een pak meer energie dan een havanezer bv. Twee keer per jaar laten plukken en verharen amper dan dus. Vind dat persoonlijk prettiger dan die korte stekelhaartjes.
Smous, Markiesje ook beide erg leuk en zo ver ik ze ken dus niet ingewikkeld. Wel heel ander karakter dan de JR. Soft coated wheaten terrier schijnt ook een mildere terrier variant te zijn, of de West Highland White, de Cairn of Norfolk.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:00

Dwergschnauzers?

Moeten wel naar de trimster maar passen wat mij betreft wel bij je eisen.

Het zijn geen slaafse honden maar dat zijn de jack russels die ik ken ook niet. Maar daar moet je wel van houden.

Edit: online staan ze bekend om hun jacht instinct, maar degene die wij kennen en hebben gehad kunnen samen met konijnen etc. Iets wat ik van mijn teckel niet kan zeggen :').

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:47

Italiaanse wind hondjes zijn ook heel leuk.
Kun je ook lekker mee wandelen want zijn actief. Verder zijn het lieve knuffeltjes

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:59

Popstra schreef:
Kun je ook lekker mee wandelen want zijn actief. Verder zijn het lieve knuffeltjes

Deze klinken heel leuk
Schnautzers niet echt waar ik pp val
Keek.nog naar een basset fauve de Bretagne

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:00

Misty12 schreef:
Middelslag poedel, australian sheperd, Engelse springer spaniel, Ierse terrier, Kooikerhondje, Munsterlander klein, Nova scotia Duck Tolling Retriever.
Geen ervaring met 1 van deze middelslag rassen, maar misschien zit er iets bij dat jou aanspreekt.

Een toller en een aussie zou ik echt afraden ivm ts eisen.

Shi Tzu? Kort laten knippen, dan geen last van haar. Of een Maltezer?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:05

Echwel schreef:
Popstra schreef:

Deze klinken heel leuk

Oh ja, die zijn zo leuk!
Supervriendelijk en lollig.
Met kou wel een jasje aan :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:06

Ik ben het jagerige wel gewend. Ik heb altijd Ridgebacks gehad.
Ik heb nu nog een Ridgeback van 8, meest lieve hond ooit. Nog een oude JR van 17. Die niet eens weet wat jagen is (de sul) en dan nu 2 JR pups. Ze komen uit een "gewone" korthaar JR bruin/wit moeder en een merle vader. Ze zijn eigenlijk van mn dochter zijn, dus die gaan tzt hier ook weer weg.

Die zijn in ieder geval al flink waaks dus ik denk ook dat dit wel jagertjes gaan worden.
We voeden ze zoveel mogelijk afzonderlijk van elkaar op. Betekent dat ze meestal niet samen uitgaan. Apart slapen. Wel samen spelen. Ik blijf altijd wel een zwak houden voor JR. Vooral de zwarte Patch) heeft een bijzonder knuffelig en lief karakter en is heel slim. De kleinere (Pixel) is wat feller. Samen zijn ze erg ondeugend nog.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:17

Kortharige Border Collie? Of een Spaniel achtige? Moet wel ook naar de kapper op z'n tijd geloof ik (weet niet of dat met elke variant van de Spaniel is hahha)
Of een Kooiker hondje? Of gewoon een leuk vuilnisbakkie uit het asiel of buitenland :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:20

Lancashire Heeler? Zulke leuke mensgerichte hondjes, en actief zat zonder echt gejaag (de exemplaren die ik ken tenminste).

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:20

Echwel schreef:
Popstra schreef:

Deze klinken heel leuk

Een Basset Fauve De Bretagne is een jachthond pur sang. Als het jagerige hetgeen is wat je tegenhoudt om terug voor een JR te gaan, dan zou ik de ganse Jachthondengroep wel schrappen. BFDB is nog meer jachtgedreven dan een JR namelijk.

Verder denk ik ahv jouw verhaal dan eerder aan bijvoorbeeld (als je het bij de Terriërs wenst te houden) een Border Terriër (minder jagerig dan een JR en de Ierse, de Fox, de Welsh etc) of een Parson Russell (al vaak ervaren dat deze veel minder fel is dan de gewone JR).

Of los van de Terriër groep misschien richting een Lancashire Heeler of een Schipperke ofzo?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:24

Babootje schreef:
Ik ben het jagerige wel gewend. Ik heb altijd Ridgebacks gehad.
Ik heb nu nog een Ridgeback van 8, meest lieve hond ooit. Nog een oude JR van 17. Die niet eens weet wat jagen is (de sul) en dan nu 2 JR pups. Ze komen uit een "gewone" korthaar JR bruin/wit moeder en een merle vader. Ze zijn eigenlijk van mn dochter zijn, dus die gaan tzt hier ook weer weg.

Die zijn in ieder geval al flink waaks dus ik denk ook dat dit wel jagertjes gaan worden.
We voeden ze zoveel mogelijk afzonderlijk van elkaar op. Betekent dat ze meestal niet samen uitgaan. Apart slapen. Wel samen spelen. Ik blijf altijd wel een zwak houden voor JR. Vooral de zwarte Patch) heeft een bijzonder knuffelig en lief karakter en is heel slim. De kleinere (Pixel) is wat feller. Samen zijn ze erg ondeugend nog.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Jack Russels komen niet in merle voor. Dus die zijn sowieso gemixt. Bijvoorbeeld met een teckel oid. Dat kan ook al een ander karakter geven. :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:30

Als Italiaanse windhondjes je leuk lijken, kijk dan zeker ook naar een whippet. Hele leuke hondjes, lopen graag maar zijn zoals alle windhonden in huis gewoon lui :D. Luisteren best goed, zo'n trainbaar en over het algemeen genomen een gezond ras.
Afbeelding

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:43

Whippet ziet er ook goed uit
Maar zijn die niet heel kwetsbaar

Jagen vind ik biet erg
Maar mijne zijn echte killers, je wil het echt niet weten
Dat wil ik dus niet meer..

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:49

Basset Fauve de Bretagnes zijn ontzettend leuk, dus ik snap je daarin wel. Heel wat anders: heb je al eens gedacht aan de mini Aussie? Of vind je die teveel haar hebben?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:50

Schipperke. Wel meer vacht maar ideale stugge en toch zachte vacht. En anders een leuke mix nemen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:53

Echwel schreef:
Whippet ziet er ook goed uit
Maar zijn die niet heel kwetsbaar

Jagen vind ik biet erg
Maar mijne zijn echte killers, je wil het echt niet weten
Dat wil ik dus niet meer..

Nee dat valt best mee. Breken doen ze niet eerder dan een gewone hond, enige is dat als ze gebeten worden ze door het strakke huidje wel meteen een echte wond hebben.