Onze kattenren is nog groter en leuker geworden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Onze kattenren is nog groter en leuker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:34

Sommigen van jullie hebben misschien al foto's van onze kattenren gezien. Toen er vier jaar geleden twee kattenbroertjes bij ons kwamen wonen, besloten we na altijd vrij rondlopende katten te hebben gehad dat er voldoende goede redenen zijn om onze katten in onze eigen tuin te houden. Deze is echter lastig om volledig katproof af te sluiten. Dus heb ik een kattenren gebouwd, aansluitend aan ons overdakte terras waar het kattenluikje op uitkomt.

Bij de bouw vond ik het belangrijk dat de katten ondanks beperkte vrijheid zo veel mogelijk indrukken van het vrije buitenleven kunnen genieten. Dus zorgde ik voor veel afwisseling op een beperkte ruimte: verschillende ondergronden (gras, bospad en kiezels), grote en kleine stenen, afwisselende beplanting die ook insecten aantrekt, een mini-vijver, een hol, ligplanken en een hangmat in de hoogte.

Het begon zo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel mooi en gezellig en de katten zijn er absoluut blij mee. Maar er is een groot nadeel: onze tuin ligt op het noorden. Na de middag valt de schaduw van het huis volledig over de kattenren en hebben ze zelfs in de zomer nauwelijks nog een zonnenstraal. Daarom ben in enkele weken geleden aan de uitbreiding van de kattenren begonnen. Achter in de de tuin bij de grote vijver heb ik een tweede ren gebouwd. Daar krijgen ze volop namiddag- en avondzon. De twee rennen zijn met elkaar verbonden door een lange, smalle gang achter de boompjes door.

Afbeelding

Die gang komt hier op uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog niet helemaal af, maar ze lijker er blij mee. *\o/*

Rauka

Re: Onze kattenren is nog groter en leuker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Dit vind ik echt enorm leuk en creatief gedaan! Dankjewel voor het delen :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:39

Wat fijn dat je aan de behoeften van je katten voldoet en tegelijkertijd de vogeltjes en de katten zelf veilig houdt :D
Echt een mooie ren, maken ze er veel gebruik van?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Leuk gedaan, zo voelt het meer aan als een tuin dan een kooi +:)+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:41

Wauw wat leuk voor je katten! <3

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:53

Dankjulliewel voor de leuke reacties!

Konstantine: Jazeker. Uiteraard zijn de katten in de ren te vinden als we zelf ook in de tuin zijn, want dan is er actie. Maar ook zo zijn ze erg veel buiten te vinden, liggend op de uitkijk op de planken of slapend in de hangmat. Ze kunnen er dag en nacht gebruik van maken en ik denk dat ze er 's nachts ook vaak zitten.

pmarena: Dat is ook echt de bedoeling geweest, dat het meer een kattentuin dan een kattenkooi is. :j

We bouwen nu nog verder aan een grote, hoge plank in het nieuwe stuk, waar ze volop zon kunnen tanken. Van daaruit hebben ze dan volledig overzicht over de rest onze tuin en over de grote tuinvijver met kikkers en vissen. :D
Het trapje naar boven is er al.
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

Wow! Ik wou dat ik zo'n grote tuin had om dit te maken.
Heel gaaf hoor!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:55

Echt heel leuk <3

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

Wat een supergave ren! Echt heel tof, en zo te zien op de foto's zijn de poezen er ook erg blij mee <3

Dit voorjaar ga ik beginnen aan de kattenren voor mijn poezendames in mijn tuin, dus ik kijk mooi mee voor inspiratie hier :~

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

Wauw, mooie ren! En wat een leuke katerkerels heb je <3

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Wat gaaf gemaakt.
Je katten kunnen zo veilig buitenspelen. En ook s nachts de mazzelaars.

Ik heb zelf de tuin omheind met gaas. Katten kunnen zo ook veilig naar buiten.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

Heel leuk gedaan <3

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:35

Heel mooi! Wat voor materiaal heb je gebruikt? Wij willen toch ook echt een ren gaan bouwen aangezien ze niet onder de indruk zijn van de dingen die wij aan de schutting bevestigen die het 'onmogelijk' zouden moeten maken om er op te springen :+ :x

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:49

Leuk, die vele positieve reacties, dankjewel! <3
Ik ben er zelf ook erg blij mee. Altijd fijn om te zien hoe de dieren er van genieten en er volop gebruik van maken.

Bellatrix: Heb je helemaal geen tuin? De nieuwe ren heeft een oppervlakte van 2,5 x 2m. Dat is is niet erg groot, maar als je het doordacht inricht en ook de hoogte (2m) optimaal mee gebruikt toch een zee van ruimte en mogelijkheden. Maar onze katten waren vroeger (voor we dit huis kochten) ook al erg blij met een uitstapje op het balkon.

Vientje: Fijn dat jouw poezels ook een ren krijgen. Daar gaan ze vast blij mee zijn! Het lijkt me leuk als je ons daarvan ook op de hoogte houdt. Dat mag wat mij betreft gerust in dit topic. Ik vind zoiets ook altijd interessant om te volgen.

Koper: Dankjewel! Leuk zijn ze hé? Eigenlijk zijn het er drie: twee zwarte broers en onze jonge rode maine-coon-mix-kater. Maar de zwarten zijn niet zo gemakkelijk uit elkaar te houden als je ze niet kent.
We hebben ook nog een oude rode poezendame (17 jaar). Die geniet als enige nog het privilege om vrij rond te lopen omdat ze het zo gewend is. Maar die gaat ook niet meer ver buiten de eigen tuin.

luuntje: Ja, dat zou wat mij betreft ook een gave oplossing zijn; de hele tuin omheinen. Maar daarvoor is hij simpelweg te groot en te ongunstig beplant. Dat zou een reusachtig en erg duur project geworden zijn. Bovendien hou ik enorm van de natuur en zijn onze katten helaas toch een bedreiding voor de vogels, vissen en kikkers in de tuin. Wat we nu hebben is een compromis.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:50

Jawel ik heb een tuin maar het is een voortuin en daar zijn regels voor. Ik mag ook niets aan mijn huis bevestigen (huurwoning).

Maar ik leer ze nu aan een tuigje lopen, dat is ook prima.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:02

Super! Wat heb je hier ongeveer aan uitgegeven, als je dat wil delen? Aan geld en aan tijd?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:05

xRoossie95 schreef:
Heel mooi! Wat voor materiaal heb je gebruikt? Wij willen toch ook echt een ren gaan bouwen aangezien ze niet onder de indruk zijn van de dingen die wij aan de schutting bevestigen die het 'onmogelijk' zouden moeten maken om er op te springen :+ :x

De basis bestaat uit verzinkte metalen rails voor stellingkasten voor de kelder. Die zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar, kunnen goed tegen de nattigheid en zijn door hun vele schroefgaten erg handig om snelle en creatieve constructies te maken.
Daar tegenaan heb ik groen ommanteld tuingaas gebonden. Dat heb ik gekozen omdat het mooi in de omgeving opgaat. De kleine mazen van gewoon kippen- of konijnengaas vond ik te gesloten en heb ik enkel voor de rand onderaan gebruikt, zodat de katten niet aan de deels giftige beplanting kunnen.
Je moet bij tuindraad wel even uitkijken dat de maaswijdte niet té groot is. Als het hoofd er door past is de kat ook weg. :+
Onze mazen zijn 5 x 10 cm.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:06

Wat is dat gaaf geworden!! Zoiets zou ik in de toekomst ook heel graag willen, maar jammer genoeg in de huidige postzegel tuin geen optie. Bij ons dus vooralsnog aan het tuig naar buiten, maar ohh ik vind dit echt leuk om te zien haha. Mooi gemaakt <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

Aha, ik had inderdaad niet in de gaten dat er twee verschillende zwarten in het spel waren :D

Zo'n ren is toch echt ideaal als je een tuin hebt. Mijn poetie heeft alleen een balkon, wat nog niet ingericht is (vorige maand verhuisd en nog bezig met de binnenboel) maar ik heb al wel materiaal gevonden om langs het schot naar het aangrenzende balkon het katdicht af te zetten. Ze is behoorlijk onder de indruk van de nieuwe omgeving dus het balkon is nog spannend. Maar in dit topic heb ik wat dingen gezien waarvan ik wil kijken wat ze ervan vindt :) Een bakje voor opvang van regenwater (veel lekkerder dan kraanwater, blijkbaar) en een wat hoger zitje had ik al bedacht. Maar een trappetje naar een ander hoogteniveau, met daar dan een hangmat ofzo, is superleuk! En een hol, dat is briljant. Een verstopplek waar vandaan ze ongezien de vogels kan bespieden en de omgeving van commentaar kan voorzien :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:25

WillemijnL schreef:
Super! Wat heb je hier ongeveer aan uitgegeven, als je dat wil delen? Aan geld en aan tijd?

Tijd viel me mee. Zoals hierboven geschreven gaat het ineenschroeven van de basisconstructie best vlot. Het meeste werk is het op maat snijden en bevestigen van het tuindraad, het afwerken van de randen onderaan (oneven ondergrond en je wil niet dat ze er onderdoor ontsnappen) en de inrichting met planken, beplanting,... Het meeste werk heb ik alleen gedaan en dat gaat redelijk goed. Voor het aanschroeven zijn helpende handen soms handig.

Geld: Hangt er uiteraard van af hoe groot je je ren maakt. De rails kosten hier in Duitsland afhankelijk van de lengte 5 à 11€ per stuk. (1,5 tot 2,5m) Voor onze constructie met tunnel hadden we daar helaas veel van nodig. Voor een gewone rechthoekige of vierkante ren heb je minstens 12 rails nodig. Daarmee kan je dus principieel een ren van 2,5 x 2,5 x 2,5m maken. Voor de hoogte koos ik voor 2m. Daarin kunnen we allemaal lopen en het komt mooi uit met de tuindraad.
Voor een rol tuindraad van 1m hoog en 25m lang heb ik 40€ per rol betaald.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:29

cursebreaker schreef:
Wat is dat gaaf geworden!! Zoiets zou ik in de toekomst ook heel graag willen, maar jammer genoeg in de huidige postzegel tuin geen optie. Bij ons dus vooralsnog aan het tuig naar buiten, maar ohh ik vind dit echt leuk om te zien haha. Mooi gemaakt <3

Dankjewel. Je mag als je wil ook wel een keertje "real life" komen kijken. Krijg je er een koffie bij. Wel mooi weer meebrengen! :brr:

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:31

Wat mooi gedaan!
En zo fijn voor je katten dat ze volop en veilig buiten kunnen leven en genieten.
Zonder dat ze het zoveelste katten verkeersslachtoffer worden!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:36

Bellatrix: Jammer. Bij een huurhuis zijn de mogelijkheden vaak beperkt helaas. Maar aan een tuigje in de tuin is ook fijn. Knuffel voor jouw prachtige poezels!

Koper: Leuk, inspiratie mag je komen halen zoveel als je wil. :D
Van het hol maken ze hier graag gebruik op dagen dat het echt heet is. Dan gaan ze graag daarin liggen om af te koelen.

Afbeelding

Maar het is uiteraard ook ideaal als verstopplaats om de andere katten onverwacht te overvallen als ze voorbijlopen. :+

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Dat hol vind ik ook echt een briljant idee, superleuk en handig :j Die gaat er hier zeker ook komen (beter goed gejat dan slecht verzonnen toch :P )!

Dank je voor de berekening qua kosten, dat is een stuk gunstiger dan mijn inschatting met hout en kattengaas :) (en zo te lezen ook beter te doen in mijn eentje, en minder bulky qua beeld, dus driedubbelop gunstig). Wanneer ik ook aan de slag ga zal ik ook wel info en beelden delen, leuk! :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:43

mika11 schreef:
Wat mooi gedaan!
En zo fijn voor je katten dat ze volop en veilig buiten kunnen leven en genieten.
Zonder dat ze het zoveelste katten verkeersslachtoffer worden!

Ja, dat was voor mij een van de belangrijkste redenen om voor een ren te kiezen. Als kind ben ik helaas meerdere katten in het verkeer verloren. We woonden op het platteland waar stevig doorgeraasd werd. ;(