Teef (pup) castreren voor of na 1e loopsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

Teef (pup) castreren voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:55

Wij hebben een inmiddels 4 maanden oude Duck Toller pup in huis, een teefje. Met haar gaan fokken zullen we nooit, dus tzt zal ze gecastreerd moeten gaan worden. Onze andere hond is een intacte reu van 5 jaar. Nu gaat onze teef natuurlijk een x loops worden, dat zal (volgens google) tussen de 6 en 10 maanden oud zijn. Om ongelukjes te voorkomen, zouden we misschien onze reu tijdelijk chemisch willen castreren. Maar laatst vertelde iemand mij dat tegenwoordig ook wel teven al voor de 1e loopsheid gecastreerd kunnen worden.

Omdat er op Bokt ook veel hondenkenners zitten, kom ik hier met de volgende vraag; wat is wijsheid? Teefje al eerder castreren? Wat zijn daarvan de nadelen? Of toch loops laten worden, maar de reu chemisch castreren. Wat zijn daarvan de voor/nadelen?

Ik hoor graag jullie mening en ervaringen.

Esplendido

Re: Teef (pup) castreren voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

Een hond heeft tijd nodig om volwassen te worden. De hormonen die vrijkomen bij de puberteit van de hond en de cyclus van een teef spelen een grote rol in de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van een hond. Om die reden vind ik castreren voor de eerste loopsheid niet verstandig. Ik zou hiermee wachten tot de teef zowel geestelijk als fysiek volwassen is. Bij de meeste rassen is dit rond de twee jaar.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

Ik heb nu een reu, hiervoor 2 teefjes. De 1e is voor de 1e loopsheid gecastreerd, de 2e erna. Volgens mij was het advies toen de 1e loopsheid af te wachten. Dan loop je minder risico op incontinentieproblemen. Maar ik vond die 1e en enige loopsheid wel de hel :').

Optie 3 is de honden tijdelijk scheiden als dit mogelijk is. Ik heb nooit gefokt, maar ik dacht dat een teefje niet de hele loopsheid vruchtbaar is. Misschien met zo'n broekje aan oid? Ik noem ook maar iets hoor. Maar mocht vooral het chemisch castreren van de reu je tegenstaan. Dit werkt wel in op het gedrag van de reu namelijk. Sommige reuen worden er angstig en onzeker van, de vacht kan veranderen of ze worden heel lui. Het is ook niet met een week uitgewerkt.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op Gisteren, 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:07

Volgens mij steriliseer je een teefje en castreer je een reu :D
En inderdaad, na de eerste loopsheid

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:08

Esplendido schreef:
Een hond heeft tijd nodig om volwassen te worden. De hormonen die vrijkomen bij de puberteit van de hond en de cyclus van een teef spelen een grote rol in de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van een hond. Om die reden vind ik castreren voor de eerste loopsheid niet verstandig. Ik zou hiermee wachten tot de teef zowel geestelijk als fysiek volwassen is. Bij de meeste rassen is dit rond de twee jaar.

Als ik zou wachten tot ze 2 jaar is, dan is dat meer dan 1x loops denk ik? Bovendien moet mijn reu dan 18 maanden chemisch gecastreerd worden, daar ervaring mee?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:10

Kriel schreef:
Volgens mij steriliseer je een teefje en castreer je een reu :D
En inderdaad, na de eerste loopsheid

Steriliseren is alleen maar een "knipje", hormoonhuishouding blijft in stand, maar bevruchten kan niet meer. Dan blijft teef steeds loops worden. Castratie is verwijderen van geslachtsorganen en verandert dan daardoor hormoonhuishouding.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:12

Een goede dierenarts castreert niet voor de eerste loopsheid. Je intacte reu er dus op de cruciale dagen bij weg houden en even door de eerste loopsheid heen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

Esplendido schreef:

Met jou eens, daarom pas na de leeftijd van 2 jaar gecastreerd. Ze is 2 keer loops geweest. Ik heb met de loopsheid trouwens geen moeite en mijn teefjes hebben er ook nooit last van gehad. Met een eigen niet gecastreerde reu is het wellicht wel lastig(er).

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:15

Nieuw onderzoek heeft aangetoont dat het neutraliseren van Teven na 2,5/3jaar veel voordelen biedt aan de ontwikkeling en gezondheid van het skelet, pezen en aanhechtingen. Hormonen hebben functie, ook voor Teven en daarom zou ik aanraden niet voor minimaal 2,5 te neutraliseren. Pascalle Roulaux van Dog Knows heeft hier een prachtige website/ Blogs over nav haar eigen grote onderzoek naar castratie (bij reuen én teven). Dog-knows.nl

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Had die persoon ook enige onderbouwing waarom dit ook al voor de loopsheid kan? Dit werd vroeger - vroeger gedaan maar het advies is al jaren: (3 maanden) na de eerste loopsheid en in iedergeval ouder dan 1 jaar. Een goede dierenarts gaat ook niet mee met al eerder steriel maken.

Er is tegenwoordig meer onderzoek na later steriel maken dus bijvoorbeeld pas na de 2e loopsheid maar de hoe en wat weet ik niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

Flux schreef:
Nieuw onderzoek heeft aangetoont dat het neutraliseren van Teven na 2,5/3jaar veel voordelen biedt aan de ontwikkeling en gezondheid van het skelet, pezen en aanhechtingen. Hormonen hebben functie, ook voor Teven en daarom zou ik aanraden niet voor minimaal 2,5 te neutraliseren. Pascalle Roulaux van Dog Knows heeft hier een prachtige website/ Blogs over nav haar eigen grote onderzoek naar castratie (bij reuen én teven). Dog-knows.nl

Ik had het liefst ook nog langer gewacht, maar durf het niet meer aan met een wolvenroedel in de buurt. Anders zou ik het liefst met 6 of 7 pas castreren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:18

Een teefje is gemiddeld eens per half jaar loops, dus het is 2 x opletten. De teef pas laten helpen als de loopsheid weer ruim voorbij is, en zodra ze (bijna) 2 jaar wordt.
De eierstokken wegnemen en (gezonde) baarmoeder laten zitten. Dan worden ze niet meer loops en de baarmoeder geeft nog wel wat hormonen af.
Op incontinentie zit je niet te wachten, en alle onderzoeken en statistieken zijn leuk, maar je zal het maar net treffen dat die van jou loopt te lekken.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:21

Jessix schreef:
Flux schreef:

Ik had het liefst ook nog langer gewacht, maar durf het niet meer aan met een wolvenroedel in de buurt. Anders zou ik het liefst met 6 of 7 pas castreren.

Ach wat onwijs zuur te horen voor je. Snap je redenering wel want wat als hea... :(:) Mijne wordt 4 en is nog intact. Ik denk erover volgend jaar te castreren, met 5 jaar.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:23

Het risico op diverse soorten kanker neemt wel toe als je langer wacht. 2 jaar wachten heb ik nooit gehoord trouwens.
De ene hond zal meer last hebben van de loopsheid dan de andere, maar mijn teefje kwam destijds zowat door de ruit heen. Als het raam op een kier had gestaan, had ik een nestje gehad. En de reu van eind van de straat kreeg ik mn tuin niet meer uit. Zo kan het ook :').
In het buitenland worden teefjes trouwens heel vaak al jong gecastreerd. In asiels gaan ze ongeholpen niet weg. Het is dus ook niet dat het niet kan natuurlijk.

Maar goed, mijn advies voor TS wat ik zou doen: De teef na de 1e loopsheid castreren. En ik zou ze tijdens de loopsheid gescheiden houden op de vruchtbare dagen. Ik zou mijn reu niet om deze reden chemisch castreren.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op Gisteren, 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

thequeensmum

Waarom vraag je je dierenarts niet om advies?
Hier krijg je allemaal verschillende meningen, vaak niet onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek.

8nnemiek

Bij de fokkers van mijn hond zitten de teven en reuen allemaal gewoon bij elkaar, en zodra er een teefje loops is wordt de groep tijdelijk gescheiden. Teefjes zijn maar een paar dagen daadwerkelijk vruchtbaar, dus als je in de gaten houd wanneer ze loops wordt kun je ze makkelijk op tijd even gescheiden zetten.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

https://tollertales.nl/index.php/steril ... castratie/

Ik zou zeker niet voor de eerste loopsheid castreren en als je het toch wil laten doen pas met 3 jaar. Dan weet je zeker dat ze volwassen zijn.

Mijn toller is een keer per jaar loops en heeft er weinig last van, alleen de vruchtbare dagen (2-3 dagen) gaat ze niet mee met mijn hus. Een eerste loopsheid kan onrustig verlopen, loopsheden daarna gaan vaak makkelijker.
Mijn jongste toller is 10 maanden en nog geen tekenen dat het binnenkort gaat komen.

Hou bij een toller rekening met een plofvacht na castratie, dat is echt niet lollig met borstelen of hitte.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:18

Diddykong schreef:
Het risico op diverse soorten kanker neemt wel toe als je langer wacht. 2 jaar wachten heb ik nooit gehoord trouwens.
De ene hond zal meer last hebben van de loopsheid dan de andere, maar mijn teefje kwam destijds zowat door de ruit heen. Als het raam op een kier had gestaan, had ik een nestje gehad. En de reu van eind van de straat kreeg ik mn tuin niet meer uit. Zo kan het ook :').
In het buitenland worden teefjes trouwens heel vaak al jong gecastreerd. In asiels gaan ze ongeholpen niet weg. Het is dus ook niet dat het niet kan natuurlijk.

Maar goed, mijn advies voor TS wat ik zou doen: De teef na de 1e loopsheid castreren. En ik zou ze tijdens de loopsheid gescheiden houden op de vruchtbare dagen. Ik zou mijn reu niet om deze reden chemisch castreren.

In landen waar veel straathonden zijn ja. Of de straathonden zelf.
Dan weegt het vroeg steriliseren velen malen op tegen een hongerige tienermoeder zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:22

Nyaleti schreef:
Diddykong schreef:

In landen waar veel straathonden zijn ja. Of de straathonden zelf.
Dan weegt het vroeg steriliseren velen malen op tegen een hongerige tienermoeder zijn.

Het is inderdaad een afweging die je zelf moet maken. Er zijn genoeg onderzoeken te vinden om je te informeren over de voor- en nadelen en dan is het maar net wat voor jou en je hond zwaarder weegt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:51

Jessix schreef:

Mede daarom heb ik het ook na de eerste loopsheid laten doen. Maar ook omdat de buren rondom intacte reuën hebben. En tuinen zijn groot en een gat zo gegraven. Continu binnenhouden is ook nauwelijks een optie bij een hyperactief hondje.
Onze hond was ongeveer 15 maanden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:54

NOOIT voor de eerste loopsheid steriliseren en liever nog helemaal niet steriliseren!
Áls je het al doet zou ik het niet doen voor het derde levensjaar.
Lees je alsjeblieft in over de nadelige gevolgen voor de hond , er is tegenwoordig zoveel meer kennis hierover dan vroeger!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:08

Je weet dat niet steriliseren ook heel ongunstig kan uitpakken? Ernstige baarmoederontsteking, melkkliertumoren etc.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

Oeh, geen van beide. Liever wachten tot je teefje mentaal en lichamelijk volwassen is. Ik zou voor een toller zeker niet castreren voor 18-20 maanden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:35

Wij hebben een Toller van 1,5 jaar. Tollers zijn gevoelige honden en pas na hun tweede volwassen. Je ziet heel veel Tollers met gedragsproblemen omdat ze te vroeg zijn gecastreerd (angst bijters).
Ze hebben hun hormonen nodig om stabiel volwassen te worden. Dierenartsen sturen veel te snel aan op castreren. Wij kiezen er bewust voor om ons teefje niet te laten helpen.

Hoe staat de fokker hierin?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:40

Degene die niet steriliseren; ook niet voordat je hond 'oud' is?