Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
.
Esplendido schreef:Een hond heeft tijd nodig om volwassen te worden. De hormonen die vrijkomen bij de puberteit van de hond en de cyclus van een teef spelen een grote rol in de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van een hond. Om die reden vind ik castreren voor de eerste loopsheid niet verstandig. Ik zou hiermee wachten tot de teef zowel geestelijk als fysiek volwassen is. Bij de meeste rassen is dit rond de twee jaar.
Kriel schreef:Volgens mij steriliseer je een teefje en castreer je een reu
En inderdaad, na de eerste loopsheid
Esplendido schreef:Een hond heeft tijd nodig om volwassen te worden. De hormonen die vrijkomen bij de puberteit van de hond en de cyclus van een teef spelen een grote rol in de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van een hond. Om die reden vind ik castreren voor de eerste loopsheid niet verstandig. Ik zou hiermee wachten tot de teef zowel geestelijk als fysiek volwassen is. Bij de meeste rassen is dit rond de twee jaar.
Flux schreef:Nieuw onderzoek heeft aangetoont dat het neutraliseren van Teven na 2,5/3jaar veel voordelen biedt aan de ontwikkeling en gezondheid van het skelet, pezen en aanhechtingen. Hormonen hebben functie, ook voor Teven en daarom zou ik aanraden niet voor minimaal 2,5 te neutraliseren. Pascalle Roulaux van Dog Knows heeft hier een prachtige website/ Blogs over nav haar eigen grote onderzoek naar castratie (bij reuen én teven). Dog-knows.nl
Jessix schreef:Flux schreef:Nieuw onderzoek heeft aangetoont dat het neutraliseren van Teven na 2,5/3jaar veel voordelen biedt aan de ontwikkeling en gezondheid van het skelet, pezen en aanhechtingen. Hormonen hebben functie, ook voor Teven en daarom zou ik aanraden niet voor minimaal 2,5 te neutraliseren. Pascalle Roulaux van Dog Knows heeft hier een prachtige website/ Blogs over nav haar eigen grote onderzoek naar castratie (bij reuen én teven). Dog-knows.nl
Ik had het liefst ook nog langer gewacht, maar durf het niet meer aan met een wolvenroedel in de buurt. Anders zou ik het liefst met 6 of 7 pas castreren.
Mijne wordt 4 en is nog intact. Ik denk erover volgend jaar te castreren, met 5 jaar.
.Diddykong schreef:Het risico op diverse soorten kanker neemt wel toe als je langer wacht. 2 jaar wachten heb ik nooit gehoord trouwens.
De ene hond zal meer last hebben van de loopsheid dan de andere, maar mijn teefje kwam destijds zowat door de ruit heen. Als het raam op een kier had gestaan, had ik een nestje gehad. En de reu van eind van de straat kreeg ik mn tuin niet meer uit. Zo kan het ook.
In het buitenland worden teefjes trouwens heel vaak al jong gecastreerd. In asiels gaan ze ongeholpen niet weg. Het is dus ook niet dat het niet kan natuurlijk.
Maar goed, mijn advies voor TS wat ik zou doen: De teef na de 1e loopsheid castreren. En ik zou ze tijdens de loopsheid gescheiden houden op de vruchtbare dagen. Ik zou mijn reu niet om deze reden chemisch castreren.
Nyaleti schreef:Diddykong schreef:Het risico op diverse soorten kanker neemt wel toe als je langer wacht. 2 jaar wachten heb ik nooit gehoord trouwens.
De ene hond zal meer last hebben van de loopsheid dan de andere, maar mijn teefje kwam destijds zowat door de ruit heen. Als het raam op een kier had gestaan, had ik een nestje gehad. En de reu van eind van de straat kreeg ik mn tuin niet meer uit. Zo kan het ook.
In het buitenland worden teefjes trouwens heel vaak al jong gecastreerd. In asiels gaan ze ongeholpen niet weg. Het is dus ook niet dat het niet kan natuurlijk.
Maar goed, mijn advies voor TS wat ik zou doen: De teef na de 1e loopsheid castreren. En ik zou ze tijdens de loopsheid gescheiden houden op de vruchtbare dagen. Ik zou mijn reu niet om deze reden chemisch castreren.
In landen waar veel straathonden zijn ja. Of de straathonden zelf.
Dan weegt het vroeg steriliseren velen malen op tegen een hongerige tienermoeder zijn.
Jessix schreef:Ik had het liefst ook nog langer gewacht, maar durf het niet meer aan met een wolvenroedel in de buurt. Anders zou ik het liefst met 6 of 7 pas castreren.