Mijn halsters worden gegijzeld, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Mijn halsters worden gegijzeld, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 15:54

Wij hebben de paarden aan huis en de halsters hangen lekker makkelijk vlak aan de achterdeur. Niet direct de ideale plaats voor een nestje babyvogels zou je denken. Toch heeft ons residentiële winterkoninkje besloten dat dit blijkbaar dé plek is. Voor het vierde jaar op rij heeft hij een nestje gemaakt IN mijn halsters :))

Gisteren viel mijn oog ineens op een verdacht plukje hooi in één van de halsters.... het zou toch niet weer?

Afbeelding

Ja hoor, enkele uren later was het al een klein kommetje :+

Afbeelding

Vandaag kon ik het hardwerkende vogeltje stiekem filmen:

En nu enkele uren later is het nestje gewoon al helemaal af!

Afbeelding

Mijn halsters zijn de komende weken dus weeral in gijzeling _O-

swartbeessie

Re: Mijn halsters worden gegijzeld, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:56

Zo grappig!
Dankjewel voor het delen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:57

Gaaf. Hier heeft eens een roodborstje een nestje gemaakt onder een cap, een randje stond net wat omhoog omdat er een spons onder lag op de plank. Dus de plank met caps is enige tijd verboden terrein geweest voor ons en de caps die er op lagen werden dus even niet gebruikt.

Ook heeft een keer een roodborstje een nestje gemaakt op een voerton, dus tussen 2 stallen. De voerton hebben we met rust gelaten en de paarden gingen gewoon in en uit de stal en wij liepen er langs. Op een gegeven moment heb ik nog een foto gemaakt van de jonge vogeltjes en toen zei ik van 'he, die vliegen binnenkort uit'. Een paar uur later was het nest leeg.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:58

Aww wat schattig! <3
Maar waait dat er niet heel makkelijk uit?

Kan het niet per ongeluk door iemand weggehaald worden?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:00

Bij ons heeft de koolmees mijn regenjas die naast de ingang hangt uit gekozen...Daar hebben we een afdakje boven,als ik nat thuis komt hang ik mijn jas daar onder om te drogen...Blijkbaar vond ze mijn capucon de plek...Dus ik kan alleen maar hopen dat het de komende weken droog blijft :') .Ik vind het een heel bijzondere plaats naast de deur omdat we 5 honden hebben die daar voortdurend in en uit lopen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 16:04

haha1995 schreef:
Bij ons heeft de koolmees mijn regenjas die naast de ingang hangt uit gekozen...Daar hebben we een afdakje boven,als ik nat thuis komt hang ik mijn jas daar onder om te drogen...Blijkbaar vond ze mijn capucon de plek...Dus ik kan alleen maar hopen dat het de komende weken droog blijft :') .Ik vind het een heel bijzondere plaats naast de deur omdat we 5 honden hebben die daar voortdurend in en uit lopen.

Gekke keuze is dat he! Volgens mijn collega bioloog juist door de drukte aan de achterdeur, wat een goede bescherming tegen roofdieren (marter, buizerd, gaai,...) zou zijn. Ze hebben geleerd dat wij veilig zijn.

@Bellatrix: het nestje zit vrij stevig vast op één van de halsters! Ik ben de enige die met de paarden bezig is, dus normaal kan niemand het per ongeluk weghalen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:04

Ok gelukkig. Je gaat het ook niet vergeten en dat je dan per ongeluk een halster wil pakken? :=

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:05

Wat super super cute en wat super van jou om het ook te aanvaarden en met rust te laten!

Hier heb ik sinds vorig jaar tortelduifjes in de stal... Hun nest zit pal naast het stopcontact waar je de stroom inplugt of uitplugt...

Resultaat: vorig jaar meerdere keren plat op mijn buik beland door te blijven haperen aan de stroomdraad in de weide omdat ik de stroom dus niet meer kon uitpluggen want dan werd mama duif helemaal gek en ik wilde niet dat ze in paniek van haar nest zou vliegen en niet meer terug komen...

Ze heeft vorig jaar non stop nestjes groot gebracht tot ver in november...
Dit jaar zijn nu haar eerste 2 kuikens dit weekend uitgevlogen dus ze gaat voor nog meer rondes dit jaar.

Heerlijk topic dit!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 16:06

Bellatrix schreef:
Ok gelukkig. Je gaat het ook niet vergeten en dat je dan per ongeluk een halster wil pakken? :=

Haha nee, daarvoor geniet ik er teveel van <3 heb gelukkig nog wel wat reserve halsters :')

@Little_Gift: ah leuk is dat he! <3

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:28

Och wat super schattig zeg!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:30

Solleke_Noah schreef:
haha1995 schreef:

Gekke keuze is dat he! Volgens mijn collega bioloog juist door de drukte aan de achterdeur, wat een goede bescherming tegen roofdieren (marter, buizerd, gaai,...) zou zijn. Ze hebben geleerd dat wij veilig zijn.

@Bellatrix: het nestje zit vrij stevig vast op één van de halsters! Ik ben de enige die met de paarden bezig is, dus normaal kan niemand het per ongeluk weghalen.

O dat zou best kunnen,hoewel de brievenbus ook altijd een geliefde plek is...hebben we weer weken een plastick tas er aan hangen....En dan te bedenken dat er volop hagen bomen en schuren zijn...

Ik had ooit een oud vogelhuisje op de tuintafel staan met de bedoeling om het te schilderen . toen ik er aan wilde beginnen hadden er zich ook al bewoners in gevestigd...dan hebben we een stelling kastje buiten gezet en daar boven op het huisje....want op tafel was wel erg hapklaar....Gelukkig gingen ze in mijn ongeschilderde huisje verder met bouwen...
Ik kan zo genieten van de vogels bezig te zien..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:34

Oh wat lief!! <3

Wij hebben een koppeltje duiven die elk jaar in de kapschuur hun kraamkamer maken. Gevolg: een deel van de kapschuur is dus weken achtereen niet te gebruiken omdat de duiven een rolberoerte krijgen als je in de buurt van het nest komt. Ach ja, eerlijk zullen we alles delen, dus ook de kapschuur. :D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:37

Geweldig! Zo’n mini wereldje, en helemaal fanatiek met twijgjes in de weer, zo via via naar het nestje.
Die vogeltjes twijfelen geen moment aan het voorjaar, die beginnen gelijk aan het nest en voor je het weet komen er al eitjes uit!

Gelukkig heb je er oog voor en de rust op stal zodat het niet verstoord raakt.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 17:01

Wat een leuk topic, geweldig om te zien! :D

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 18:11

Wat leuk! <3

Hier zoekt 't winterkoninkje meestal gewoon een vogelhuisje uit. Zoals een paar jaar geleden eentje die ik voor de sier had opgehangen, niet echt met het idee dat er ook echt een vogel in zou gaan zitten...

Ik heb toen maar op een andere plek in de tuin koffie gedronken. Het was niet echt leuk (voor beiden denk ik) om direct in de aanvliegroute te zitten :+

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 18:20

Ow wat leuk.
Ik heb wel eens op het station een merel zien nestelen op de bagagedrager van de fiets naast die van mij (fietskluis, dus lekker veilig). Fiets stond blijkbaar al een tijd ongebruikt daar. Op een gegeven moment heeft de eigenaar van de fiets die toch blijkbaar nodig gehad en had het nest in een kartonnen doos in de fietskluis gezet. Werd gewoon netjes uitgebroed!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 18:21

Een winterkoninkje bouwt een heleboel nestjes (tot wel 10 aan toe) en het vrouwtje kiest er uiteindelijk 1 uit. Dus best mogelijk dat je je halsters niet de hele zomer kwijt bent, omdat madam een andere plek een betere keuze vond :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 18:30

Dit is gewoon het uitstekende excuus om (elk jaar) een nieuw halster te kopen O:)

Wat leuk zeg! Dankje voor het delen

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 18:30

Wat ontzettend leuk om te zien!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 18:31

Ibbel schreef:
Een winterkoninkje bouwt een heleboel nestjes (tot wel 10 aan toe) en het vrouwtje kiest er uiteindelijk 1 uit. Dus best mogelijk dat je je halsters niet de hele zomer kwijt bent, omdat madam een andere plek een betere keuze vond :D

Oh wat grappig! Leuk om te weten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 19:42

Ibbel schreef:

Haha we zullen zien, tot nu toe heeft het vrouwtje het toch altijd een goeie plek bevonden :)) (snap nu wel hoe ze tot 10 nestjes kunnen bouwen, die opbouw gaat razendsnel!)

Dit was drie jaar geleden in een vliegenkap dat bij de halsters hing :')

Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 19:49

Wat een grappige plek!
Leuk om zo te kunnen volgen voor jou

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:00

Oh ooit op een stageplek hadden we zo'n rvs asbak buiten naast de deur hangen. Die werd door zowel personeel als cliënten veel gebruikt. Tot er fanatiek door 2 koolmezen nestmateriaal werd aangevoerd. Werd gewoon een briefje opgehangen, tijdelijke andere aanval gebruiken, deze is bezet.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:04

Wat ontzettend lief en leuk! <3
En heel fijn dat je het vogeltje daar lekker het nestje laat maken en dat het mag blijven. _/-\o_

Hier soms ook nestjes op de gekste/drukke plekken, toch wel slim aan de ene kant. :D

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:10

Hmph, ik koester al 5 jaar een vogelhuisje, hangt aan een boom in een plantsoen, heb daar recht zicht op van mijn eettafel. Jaar 1 bijna in gebruik (zag koolmees paar x in- & uitvliegen), daarna niet meer. Na dit voorjaar ruim ik hem wel op.

Misschien moet ik halsters in de boom hangen :)* .