Uitzetlijst hond (Golden Retriever)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

7September

Uitzetlijst hond (Golden Retriever)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 15:25

Binnenkort mogen wij een Golden Retriever pup verwelkomen in ons gezin. Nu ben ik alvast het e.e.a. aan het verzamelen aan spullen wat er straks echt nodig is.

Hebben jullie tips voor vachtverzorging, specifiek voor de Golden Retriever? Er is zoveel te vinden online hierover en door de bomen zie ik het bos niet meer.
Of andere tips wat echt niet mag ontbreken voor de hond?

Ik heb uiteraard mijn research al gedaan (voor mij is dit mijn eerste hond, mijn vriend heeft altijd al honden gehad) en zo staat o.a. een bench, drinkbak/eetbak, bakken om voer in te bewaren, bal, flostouw, penning, poepzakjes, losse lijn (hoe lang moet deze zijn?) al op de lijst. Via via kan ik halsbandjes in verschillende formaten (voor als de pup gaat groeien) lenen, een tuigje wil ik via de dierenwinkel laten aanmeten zodat deze goed zit.

De fokker zal ik uiteraard ook vragen naar haar verdere tips (ook voor vachtverzorging) en naar het voer, zodat wij hetzelfde voeren als in het nest nu.

Hopelijk kan ik met jullie tips mijn lijstje aanvullen en mij zo goed mogelijk voorbereiden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:33

Koop zo min mogelijk van tevoren. Koop iets op het moment dat je het nodig hebt. Dus je begint met een halsband en riem (krijg je vaak van de fokker mee) en de volgende halsband koop je als hij uit deze gegroeid is.
Uiteraard heb je een voerbak nodig, maar ook die moet in de loop van de tijd een maatje groter worden. Een soepkom voldoet de eerste weken ook. Je kan ook advies vragen aan de fokker. Die heeft ervaring met het ras en dus met de vachtsoort.
Heel veel plezier met je puppy!

Goof

Re: Uitzetlijst hond (Golden Retriever)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:36

Eens met Rien.
Zorg voor een fijne slaapplek, de rest komt.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 15:37

rien10 schreef:
Koop zo min mogelijk van tevoren. Koop iets op het moment dat je het nodig hebt. Dus je begint met een halsband en riem (krijg je vaak van de fokker mee) en de volgende halsband koop je als hij uit deze gegroeid is.
Uiteraard heb je een voerbak nodig, maar ook die moet in de loop van de tijd een maatje groter worden. Een soepkom voldoet de eerste weken ook. Je kan ook advies vragen aan de fokker. Die heeft ervaring met het ras en dus met de vachtsoort.
Heel veel plezier met je puppy!

Goede tip(s)! Bedankt!
Ik word inmiddels bedolven onder advertenties met leuke honden dingen, dus op en duur wil je echt alles kopen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:38

Wat een heerlijk vooruitzicht! Alvast heel veel plezier met de voorpret! *\o/*

Op internet zijn veel lijstjes te vinden, bijvoorbeeld de site van LICG vond ik erg fijn.

Wat ik écht pup essentials vond en vind;
- een puppyren; een bench vind ik niet zo ideaal omdat het de ruimte van de pup erg beperkt en honden graag gaan verliggen in hun slaap. Die komt niet meer bij een volgende pup. Een ren vond ik echter echt een lifesaver en blijft er zeker in. De pup kan goed begrensd worden om rust te bieden en heeft een eigen veilige plek met voldoende ruimte.
- een Y-tuigje, liefst al zo vroeg mogelijk. Een halsband kan best belastend zijn voor het nekje zeker omdat een pup onverwachte bewegingen kan maken. Wij hebben alle maatjes Anny-X gehad tijdens de groei maar wat zijn ze ideaal en goed verstelbaar. Vaak zijn ze tweedehands, zoals via Vinted, ook wel goed te krijgen.
- natuurlijk gedroogde snacks als zalmhuiden, oortjes zonder pit, enz. Belangrijk is dat ze zacht worden bij het kauwen zolang ze hun puppytandjes nog hebben. Kauwsnacks zijn ook echte lifesavers :D Na een wandeling of spelen even een paar minuutjes kauwen en dan heerlijk slapen.

Materialen die ze veilig kunnen en mogen ontdekken.

Qua vachtverzorging deed ik met onze pup (Aussie) niet gek veel. Ik had een zachte borstel om te wennen. Sommige mensen gaan al wennen bij een trimsalon op regelmatige basis. Pas na de vachtwissel was borstelen bij ons echt nodig.

Veel succes met de voorbereidingen!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:40

Een verhuisdoos _/-\o_

Hierin kan je pup de eerste paar nachten naast je bed slapen.
Die tip kreeg ik toen mijn labradorpup kwam.
En daar heeft hij idd de eerste week in geslapen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:41

Het allerbelangrijkste: GENIET!!!

Geniet van de pup straks MAAR geniet ook van de voorpret!!

Als je de basisdingen hebt (wat wel zo klinkt uit je op), dan komt de rest later wel!
Gaandeweg ontdek je wel wat je nog kan gebruiken, wat handig zou zijn, wat dat niet is, wat je wil, wat je niet wil... Dan heb je nog tijd genoeg om aan te schaffen immers.
Veel van de zaken die je op voorhand aanschaft, blijken dan net niet zo handig of zo leuk als je ze effectief moet gebruiken en het is zonde als je er dan niks mee kan.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:46

Vergeet geen foto's te maken.
Achteraf gezien heb ik dat te weinig gedaan.
En ze zijn groot voordat je het doorhebt...

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 15:49

Bedankt voor de tips allemaal!

Petpa schreef:

Jaa ik ben bang dat ik de eerste dagen/weken van elke stap een foto ga maken. Maar liever teveel dan te weinig.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:50

7September schreef:
Bedankt voor de tips allemaal!

Petpa schreef:

Jaa ik ben bang dat ik de eerste dagen/weken van elke stap een foto ga maken. Maar liever teveel dan te weinig.

Ik verwacht uiteraard wel een foto-volg-topic *\o/*

Wanneer komt hij/zij?

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 15:54

Petpa schreef:
Ik verwacht uiteraard wel een foto-volg-topic *\o/*

Wanneer komt hij/zij?

Ik ben wat fanatiek op tijd met de voorpret: verwachting is dat de pups begin april geboren gaan worden. Dan mag de pup begin/halverwege juni mee naar huis!
Nog 'even' geduld (en voorpret ;)).

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:55

Een flostouw kan soms gevaarlijk zijn als de pup er draadjes uit gaat trekken en opeet.
Dit kan een verstopping in de maag/darmen geven dus ik geef de voorkeur aan kauwspeeltjes waar niks los kan komen zoals een puppy-kong of iets wat echt eetbaar is zoals een stukje kophuid.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:56

Een vetbed voor in de bench vond ik erg fijn, makkelijk schoonmaken en zacht. Daarnaast vind ik 5 meter een prettige lengte voor een sleeplijn waarmee je loslopen kan oefenen, als je dat bedoelt. Voor een normale riem heb ik vaak een riem van 2 a 3 meter, maar dat is langer dan gemiddeld.
Persoonlijk zou ik een bal en flostouw vervangen voor ander speelgoed, flostouw geeft nare kleine stukjes touw die tussen tanden kunnen gaan zitten en een bal wil je eigenlijk pas gooien wanneer de groeischijven gesloten zijn (circa 2 jaar oud dacht ik?). Dat is heel belastend voor de heupen, en met een golden retriever zou ik dat niet willen ivm heupdysplasie. Je kunt kijken naar speeltjes en snacks om op te kauwen, een snuffelmat en likmat vond ik heel fijn om mijn pup rustig en slaperig te krijgen. Qua speeltjes, als je hond geen knuffels sloopt vindt mijn hond de zippypaws burrows geweldig, maar bij kleine pups is dat misschien nog wat te bijtbaar en gaat het snel stuk. Een kauwring en van die kauwsleutels vond mijn hond als pup ook geweldig.
Verder, mijn grootste tip: geef prioriteit aan genieten, en leg niet teveel druk op jezelf die eerste weken. Ik had een enorme druk op mezelf gelegd omdat ik alles goed wilde doen en hem alles wilde leren, waardoor ik alleen maar gestresst was en overbelast. Toen terug naar basis gegaan, gewoon genieten en elkaar leren kennen. Dan sluipt die opvoeding er toch wel in ;) en na een tijdje heb je samen je routine, zijn ze zindelijk en slapen se en dan komt er rust om regels en trucjes aan te leren. Veel plezier!!!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:05

Ik zou flostouwen ook afraden. Zo'n fleece vlechtje als uit het puppy pakket van Beeztees is veiliger, al is natuurlijk niets 100% sloopproof.

De kauwsleutels van Nylabone waren hier een grote hit qua duurzaam kauwmateriaal.

Verder inderdaad een Y-tuigje, die zijn zoals gezegd prima op Vinted te scoren.

Alles bij voorbaat op puppymaat kopen is verleidelijk want SCHATTIG <3 <3 maar eigenlijk niet zo handig. De helft gebruik je helemaal niet en de andere helft groeien ze binnen een week of drie uit :')

Als je niet middenin de rimboe woont kun je denk ik prima even naar de winkel op het moment dat je ontdekt iets nodig te hebben.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 16:09

Bedankt voor de waarschuwing voor het flostouw!
Ik ga even kijken naar de Nylabone kauwmaterialen.

En inderdaad Konstantine, alles is schattig als het om puppy spullen gaat. Ik heb nog niets gekocht, omdat ik bij alles denk "is dit wel echt nodig dan". Ook al die halsbandjes en dingen zijn schattig, maar ze groeien echt als kool. Mijn zusje heeft alles bewaard van haar hond m.b.t. tuigjes, die komen deze kant op om te lenen. Zij heeft inmiddels meer ervaring en komt ook even kijken wat dan past.

Hebben jullie nog een advies voor een bench?
Ik weet dat een puppy een kleinere bench fijner zal vinden. Ik heb een bench gezien waar je een tussenstukje in kan zetten, zodat je niet steeds een grotere bench hoeft te kopen.

Maar nu zegt iemand in de nabije omgeving dat je schuifdeurtjes wil in de bench, en een ander zegt de "normale" deurtjes.

Ik vond voor mijn eerste paard de spullen kopen toch makkelijker haha.

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:10

Ik vond een Kong echt top om te vullen met wat lekkers. Eerst droog en later deed ik er natvoer in. of een likmatje. Met beide zijn ze lekker bezig want soms kun je ze ook weleens achter het behang plakken ;-)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:14

Wij hebben meteen een grote bench gekocht en hadden in het begin een koelbox naast de pup in de bench, zodat het wat meer een holletje was. Van het bestaan van die met hekje wist ik niet af, maar dat lijkt me ook handig!

Wij hebben een bench met gewone deurtjes, maar bij nader inzien had ik schuifdeurtjes handiger gevonden. Onze hond duwt hem namelijk soms per ongeluk dicht.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 16:16

noox schreef:
Een vetbed voor in de bench vond ik erg fijn, makkelijk schoonmaken en zacht. Daarnaast vind ik 5 meter een prettige lengte voor een sleeplijn waarmee je loslopen kan oefenen, als je dat bedoelt. Voor een normale riem heb ik vaak een riem van 2 a 3 meter, maar dat is langer dan gemiddeld.
Persoonlijk zou ik een bal en flostouw vervangen voor ander speelgoed, flostouw geeft nare kleine stukjes touw die tussen tanden kunnen gaan zitten en een bal wil je eigenlijk pas gooien wanneer de groeischijven gesloten zijn (circa 2 jaar oud dacht ik?). Dat is heel belastend voor de heupen, en met een golden retriever zou ik dat niet willen ivm heupdysplasie. Je kunt kijken naar speeltjes en snacks om op te kauwen, een snuffelmat en likmat vond ik heel fijn om mijn pup rustig en slaperig te krijgen. Qua speeltjes, als je hond geen knuffels sloopt vindt mijn hond de zippypaws burrows geweldig, maar bij kleine pups is dat misschien nog wat te bijtbaar en gaat het snel stuk. Een kauwring en van die kauwsleutels vond mijn hond als pup ook geweldig.
Verder, mijn grootste tip: geef prioriteit aan genieten, en leg niet teveel druk op jezelf die eerste weken. Ik had een enorme druk op mezelf gelegd omdat ik alles goed wilde doen en hem alles wilde leren, waardoor ik alleen maar gestresst was en overbelast. Toen terug naar basis gegaan, gewoon genieten en elkaar leren kennen. Dan sluipt die opvoeding er toch wel in ;) en na een tijdje heb je samen je routine, zijn ze zindelijk en slapen se en dan komt er rust om regels en trucjes aan te leren. Veel plezier!!!

Ik probeer mezelf geen druk op te leggen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan ;).
De eerste week/twee weken wil ik vrij zijn als de pup komt, daarna veel thuis werken en genieten. Niet alles gelijk willen leren.

Mijn vriend en ik zeiden gister ook "die pup heeft ook geen idee he". Zo lang wij het doen met de beste intenties, en naar puppycursus gaan en graag willen leren "hoe dit werkt", moet het goedkomen.
Al ben ik mij ook bewust dat het lastig kan zijn met zo'n kleine pup. En van mezelf weet ik dat ik graag alles goed wil doen.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 16:18

Konstantine schreef:
Wij hebben meteen een grote bench gekocht en hadden in het begin een koelbox naast de pup in de bench, zodat het wat meer een holletje was. Van het bestaan van die met hekje wist ik niet af, maar dat lijkt me ook handig!

Wij hebben een bench met gewone deurtjes, maar bij nader inzien had ik schuifdeurtjes handiger gevonden. Onze hond duwt hem namelijk soms per ongeluk dicht.

Oo die koelbox is een goed idee zeg!
Ik zet een bench met schuifdeurtjes op het wensenlijstje, dat klinkt slimmer ;).

jestop schreef:
Ik vond een Kong echt top om te vullen met wat lekkers. Eerst droog en later deed ik er natvoer in. of een likmatje. Met beide zijn ze lekker bezig want soms kun je ze ook weleens achter het behang plakken ;-)

Goede tip van het likmatje en de Kong! Ik zag dat je die ook in puppy formaat hebt. Goed om mee te beginnen dus.

Gebruiken jullie ook van die slowfeeder voerbakken? Die ogen alleen wel echt nog gigantisch voor zo'n pup, dus in de eerste weken zal dat echt te groot zijn.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:18

Wat leren betreft wil ik je de tip meegeven om voordat de pup komt bij een paar hondenscholen te gaan kijken.
Dan kan je een goede keuze maken naar welke school je je hondenkind stuurt.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 16:18

Ik ben heel blij met jullie tips en adviezen. Heel heel fijn!!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:20

Wat super leuk! Heel veel geluk gewenst.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:56

Petpa schreef:
Wat leren betreft wil ik je de tip meegeven om voordat de pup komt bij een paar hondenscholen te gaan kijken.
Dan kan je een goede keuze maken naar welke school je je hondenkind stuurt.

En alvast inschrijven, bij sommige hondenscholen is er een aardige wachtlijst. Hetzelfde geldt voor opvang, mocht dat mogelijk zijn. Echt dezelfde problemen als met kinderen. :')

Ik vind het verder verstandig om alvast een snuffelmat in huis te nemen. Dat is niet alleen een stukje verrijking, maar je pup wordt ook rustiger van snuffelen. Zeker voor pups die moeilijk rust kunnen vinden kan het erg helpen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 17:04

Wij hebben 2 jaar geleden onze eerste hond, ook een golden retriever aangeschaft. Onze hond heeft nooit in een bench gezeten. Waarom zou je die aanschaffen, misschien heb je dat helemaal niet nodig.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 17:17

onpaard schreef:
Wij hebben 2 jaar geleden onze eerste hond, ook een golden retriever aangeschaft. Onze hond heeft nooit in een bench gezeten. Waarom zou je die aanschaffen, misschien heb je dat helemaal niet nodig.

Hier staat de bench niet in de woonkamer, maar we hebben hem wel en ook de honden erop getraind. Tot nu toe 2x nodig gehad, bij herstel van een blessure en herstel van een operatie. In zo'n geval is het wel fijn als je hond aan een bench gewend is.