Supplement artrose oudere kat gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TamaraFloor

Supplement artrose oudere kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 16:17

Zoals de titel al zegt zoek ik een ondersteunend supplement voor onze poes van 16,5 jaar oud.
Ze begint moeilijker te lopen en word echt oud. Verder doet ze nog lekker haar ding en hoop ik dat ze nog jaren mee gaat natuurlijk.
Ze krijgt al 2 jaar schildklier medicatie en is laatst op controle geweest bij de DA daarvoor en ze ziet er nog prima uit voor haar leeftijd!
Ik hoop haar ergens mee te kunnen ondersteunen zodat ze minder stram word.
Iets wat makkelijk te geven is en 1x per dag. Het is al een uitdaging haar schildklier pilletje 2x per dag met een beetje natvoer naar binnen te krijgen.
Hopelijk weet iemand iets. Als je op internet zoekt zie je door de bomen het bos niet meer.

zonnebloem18

Re: Supplement artrose oudere kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 16:20

Wij geven Flexadin, onze kat vindt het heerlijk en het lijkt wel echt te helpen. Niet heel goedkoop trouwens.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:15

Het suplement PEA

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:30

Misschien is groenlipmossel een optie? Dat ruikt sterk naar vis (want het is letterlijk gedroogde en vermaken mossel), dus misschien eet ze het zo op.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:35

Ik lees mee voor het supplement. Mijn senior krijgt voor zijn artrose in ieder geval een pijnstiller. Nu onsior, eerder metacam. Dat maakt al een hoop verschil hier. Welk van de 2 het makkelijkste is ligt aan de kat. De metacam is vloeibaar, dat schijnt er bij sommige katten zo in te gaan. Hier helaas niet dus daarom een klein pilletje wat met Easypill en favoriete snoepje eromheen er inmiddels goed in gaat.

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:37

Ik geef ook PEA. Werkt wel.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:37

Vetplus Synoquin, Flexadin of Seraquin Omega. Er bestaan ook veterinaire voedingen die ondersteunen bij de gewrichten. Het lastige is dat er bij katten wel onderzoeken gedaan zijn waaruit blijkt dat ze op langere termijn baat hebben bij extra glucosamine en chondroitine, maar dat er niet helemaal zeker is hoeveel er dan nodig is.

De dierenarts heeft nog geen pijnstilling besproken? Als je echt moeite hebt met medicatie of pilletjes ingeven, kan je ook nog eens met je dierenarts overleggen of Solensia niet een optie kan zijn. Dat is een maandelijkse injectie die inwerkt op een bepaald eiwit die de pijnsignalen doorgeeft van de gewrichten naar de hersenen. Maar wellicht is die voor nu nog een brug te ver.

Houd er wel rekening mee dat katten bikkelhard zijn en dus pas laat tonen dat er wat is. Dat je de kat duidelijk moeilijker ziet lopen, zegt eigenlijk wel een heleboel over wat er in dat lichaam om gaat. Wat natuurlijk helemaal niet gek is op deze respectabele leeftijd.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 19:28

Ik sluit mij aan bij het pijnverhaal. Mijn senior is pas 11,5. Nu bijna een jaar op pijnstilling. Ik zag bij hem een gedragsverandering en dacht niet meteen dat hij veel pijn had. Hij was bozig en wilde niet meer op pad, had al een tijdje neurotische likgedrag aan zijn achterpoot. Bij controle bij de Da was het heel snel duidelijk. Hij doet het nu zoveel beter. Gaat weer een blokje om, speelt en springt weer soepeler. En die plek die die maar bleef likken, daar is hij helemaal mee gestopt. Achteraf had ik minstens een jaar eerder aan de pijnstillers moeten beginnen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 19:36

Atrosan van A Vogel werkte hier bij de poes erg goed.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 19:45

Mijne krijgt Solensia. Ik merk nu na 1,5 jaar dat het effect wat uitdooft, maar de eerste keren echt verbluffend! Flexadin is ook fijn! En veel vis voeding met omega vetten.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 21:18

Ik heb niet het idee dat ze pijn heeft al weet je dat nooit zeker natuurlijk.
Als ik merk dat ze wat slechter eet dan geef ik wat metacam. Meestal is dat een teken dat ze niet lekker in haar vel zit. Ze eet dan wel weer normaal maar merk niet dat ze anders loopt.
Niet met de DA besproken want valt me pas sinds een paar dagen op.
Ik vergelijk het nu maar met een ouder mens die loopt ook minder snel en soepel.
Het is niet dat ze echt slecht is maar valt me op dat het echt minder soepel gaat.
Die Flexadin klinkt wel goed. En dat is dus gewoon een snoepje?
Is het eventueel ook wel in het bakje te geven of is het daar te groot voor?
Ze is echt een klein katje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:21

Ik heb bij mijn hond verschillende supplementen geprobeerd, en uiteindelijk blijven hangen bij Synopet. Dat heb ik jaren met veel tevredenheid gevoerd, ze wilde weer rennen en spelen.
Toen mijn moeder meer last van artrose kreeg heeft ze de variant voor mensen geprobeerd, de Synofit, en zij is inmiddels ook helemaal van de pijn in haar heup af.
Synopet is er ook voor katten, dus als ik een oude kat zou hebben dan zou ik daarmee beginnen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:34

Flexadin is echt een snoepje, eventueel ook in kleinere stukjes te maken, hij is zacht en chewy.
Onze kat komt echt schreeuwend aangerend als ik het zakje pak.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:35

TamaraFloor schreef:
Ik heb niet het idee dat ze pijn heeft al weet je dat nooit zeker natuurlijk.
Als ik merk dat ze wat slechter eet dan geef ik wat metacam. Meestal is dat een teken dat ze niet lekker in haar vel zit. Ze eet dan wel weer normaal maar merk niet dat ze anders loopt.
Niet met de DA besproken want valt me pas sinds een paar dagen op.
Ik vergelijk het nu maar met een ouder mens die loopt ook minder snel en soepel.
Het is niet dat ze echt slecht is maar valt me op dat het echt minder soepel gaat.
Die Flexadin klinkt wel goed. En dat is dus gewoon een snoepje?
Is het eventueel ook wel in het bakje te geven of is het daar te groot voor?
Ze is echt een klein katje.

Als je kat minder eet en na een pijnstiller weer gaat eten is dat toch een overduidelijk teken van pijn.

Mijn kat heeft afgeplatte heupkommen en daardoor al behoorlijke artrose. Krijgt dagelijks Onsior en een half pilletje gabapentine. Daar doet ze het goed op. Ze komt uit het asiel en is nu 6-7 jaar oud (geschat), met gedoseerde beweging (buiten) blijft ze goed comfortabel.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 21:55

Ik vergeet te vertellen dat ze bijna geen kiezen meer heeft.
Ze zijn er vanzelf uit gegaan. Eentje die er nog zit had nu wat tandsteen wat ging bloeden toen ik de DA er naar liet kijken en hij daar aan zat met zijn nagel.
Dus die zal ook wat pijnlijk zijn soms.
Misschien dat ze daarom beter eet na metacam.
Er uit halen is geen optie met narcose en leeftijd. Verwachting is dat deze kies er ook vanzelf uit valt.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:04

Sorry, maar als de kiezen uit haar bek rotten dan moet ze toch gewoon permanent pijn hebben? Hoe kan je tot een conclusie komen dat dat niet zo zou zijn? Dat ze de pijn niet aan jou laten zien of jij het niet herkent wil niet zeggen dat het er niet is.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 22:13

De kiezen zijn er heel lang uit dat is niet van de laatste tijd.
Ze heeft nooit iets laten merken.
En ja ik let goed op haar.
Het schijnt dat dat bij katten vaker zo gaat. De DA vond het een paar jaar geleden ook niet schokkend.
Toen kwamen we voor iets anders bij de DA en kwamen we er achter.
Ze had toen ook altijd gewoon goed gegeten en was helemaal haarzelf.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:17

Ja, helaas is het oprecht zo dat mensen hun huisdieren pijn laten lijden en dat dierenartsen ze daar niet op wijzen…… -O- Kom nou…

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 22:21

Zeg je nou dat ik niet luister naar wat dierenartsen gezegd hebben?
Ik heb 4 katten en allemaal opvangers waarvan 2 meer dood dan levend waren. Waarvan de DA zei die halen het niet. Alle tijd en geld in gestopt en nu tegen alle verwachtingen in blije katten zijn.
Toen we een keer bij de DA waren en we een afspraak hadden ingepland om een kies te verwijderen was die er vanzelf al uit. Dat gaat dus vrij snel.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:35

Nee, ik bedoel het zoals het er staat. Dat er, ook bij dierenartsen schijnbaar, niet genoeg aandacht is voor dieren die pijn meesterlijk verbergen. Ik vind het wel heel verdrietig. Zoals ik eerder al schreef, ik wou dat ik het eerder had gezien. En dat wil nog niet zeggen dat ik het nu altijd zal herkennen. Ik heb wel geleerd dat katten goed pijn verbergen. Dat je kat in het verleden waarschijnlijk pijn heeft gehad zonder dat iemand het door heeft gehad wil niet zeggen dat je er nu niet anders naar kan kijken.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 22:41

Bedankt voor je reactie want ik schrok er van.
Ik probeer echt altijd het beste voor mijn dieren te doen. En ik voelde mij erg schuldig toen bleek dat er kiezen uit waren gegaan zonder dat ik het gemerkt heb!
Maakt nu wel dat mij nu sneller opmerkt dat ze iets strammer beweegt en daarom ook deze vraag.
Eerlijk gezegd denk ik dat het bij vele misschien niet eens opvalt maar mij wel.
Zelfde als dat ik na een lichte peesblessure bij mijn paard waarop ze niet eens kreupel was maar alleen lichte zwelling had ik 2x een extra echo heb laten maken terwijl me gezegd was dat het over was.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 08:54

Ik kan je uit ervaring het eerder genoemde Solensia aanraden. Je kunt het ook eenmalig proberen. Wij zagen 1 dag na de injectie al een groot verschil bij onze kat.

Intussen krijgt hij al bijna een jaar elke 5-6 weken een dosis. Veel makkelijker dan dagelijks pijnstilling en niet schadelijk voor de organen (wat Metacam op lange termijn wel is).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 08:59

Hier ook flexadin, doet iets maar niet veel.

Solensia 2x geprobeerd maar dat doet hier helaas niets. Ik geef nu Onsior (ipv metacam), dat lijkt wel goed te helpen.

Je kunt Easypill eens proberen, dat is kneedbaar snoep. Mijn dame eet dat goed, maar de rest van de katten vindt er niet zo veel aan.

Er is ook Easypill tegen haarballen, die is ook kneedbaar en is blijkbaar meer in trek. Die is wel een stuk duurder.

Er zijn ook staafjes snoep, bijv van Vitakraft, dat plakt minder goed maar om te proberen misschien een optie.

Wat verder bij mij goed werkt (maar mijn poes is echt heel makkelijk met de meeste pillen) is snoepje - pil al dan niet verpakt - snoepje.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:14

Flexadin inderdaad.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:26

Ik plak ze met wat easy pill in een klein stukje vitakraft. Zo blij toen ik dat eenmaal door had….

Als ik flexadin Google zie ik 2 soorten. Welke gebruiken jullie?