Houtsnip tegen het raam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Houtsnip tegen het raam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 06:13

Gut wij hadden gisteren zoiets bijzonders. We wonen midden in een woonwijk en opeens hoorden we echt keihard * pok * tegen het raam. M'n vriend keek naar buiten en zei meteen het is iets aparts dus hup naar buiten. Lag daar een houtsnip! Oogjes nog open en volledig in shok, beetje bloed bij de snavel maar verder leek er zo op het oog niets stuk. Handschoentjes aan (wij hebben zelf pyrrhuras dus toch beetje voorzichtig voor ziektes) en houtsnip op een doekje in een doosje. Vogel opvang gebeld en houtsnip daarheen gebracht. We hebben onze gegevens achtergelaten en ze zouden nog iets laten weten of ie overleeft of niet. Wel heel bijzonder om zo'n vogel van zo dichtbij te kunnen zien. Ik hoop dat ie blijft leven en ze 'm weer vrij kunnen laten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Nelleke_

Re: Houtsnip tegen het raam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 07:18

Dat is inderdaad bijzonder! Hopelijk overleeft hij het

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 07:26

Wat bijzonder !

Ik hoop dat die het redt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 07:31

Ach gossie, hebben wij hier ook eens gehad! Ik had hem op een donker plekje gezet en hij vloog zelf weer weg naderhand.
Ze zijn meestal s nachts actief, vliegen vrij laag en kunnen niet zo goed diepte zien. Dus ze klappen vrij regelmatig tegen ramen, vooral in het najaar als het trektijd is. Hopelijk gaat hij weer opknappen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 07:44

Ik hoop dat ze binnenkort iets laten weten hoe het gaat, maar ik mocht ook zelf bellen om te informeren.
Omdat ie toch een beetje bloed had en het echt een harde klap was en veel katten in de buurt durfden we het niet aan om te kijken of ie zelf weer zou gaan vliegen.
Dit was begin van de middag dus volop daglicht. Midden in de woonwijk. We wonen er nu 2 jaar en dit was de eerste keer dat ik een vogel tegen het raam had. Nu heb ik vanwege het gure weer ook wel altijd voer en water buiten dus zie ik steeds meer tuinvogels ons tuintje vinden, maar dit was toch wel heel bijzonder.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 08:17

Ahgossie, de arme schat, die moet wel heel versuft zijn geweest als je hem zo kon oppakken :(:)

Wat goed dat je hem naar de vogelopvamg hebt gebracht! Ik hoop dat hij snel weer de oude is :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 09:25

Ah wat zielig, zal een beste klap geweest zijn

Heb je m naar Ecomare gebracht? Meestal gaat ie dan naar Den Helder volgens mij, daar zit dacht ik een grote vogelopvang

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 10:01

wat een mooie vogel! jullie hebben goed gehandeld, ik hoop dat hij het overleeft.

hier vliegen wel af en toe vogels tegen het raam.. helaas kennen de katten het geluid en die vliegen er vaak op af. Zijn sneller dan ik.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 10:09

Oh wat bijzonder!! Hopelijk haalt hij het.

Ik heb ooit een gansje naar de opvang gebracht en zou ook op de hoogte gehouden worden, maar hoorde maar niks. Ben toen gaan bellen en niemand wist iets van een gansje. Dus dacht, die heeft het dan denk niet gehaald. Was jammer, hele nacht voor dat beestje gezorgd zodat ik hem in de ochtend naar hun kon brengen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 10:24

Wat een mooi bijzonder diertje <3

Breken die hun snavel nooit als ze zo hard tegen een raam klappen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 14:13

Ach jee, arm dier :(:)
Wat bijzonder wel! De 100 gulden vogel, ik heb er nog nooit een in het echt gezien.

Goed dat je de vogelopvang hebt gebeld.
Zo had ik laatst een bonte specht tegen het raam, die zag er heel zielig uit maar was een uurtje later toch uit het doosje gevlogen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 14:16

Wat een mooie vogel zeg! Inderdaad de 100 gulden vogel.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 14:19

Oskarrino schreef:
Oh wat bijzonder!! Hopelijk haalt hij het.

Ik heb ooit een gansje naar de opvang gebracht en zou ook op de hoogte gehouden worden, maar hoorde maar niks. Ben toen gaan bellen en niemand wist iets van een gansje. Dus dacht, die heeft het dan denk niet gehaald. Was jammer, hele nacht voor dat beestje gezorgd zodat ik hem in de ochtend naar hun kon brengen.

Het is wel jammer als ze dat beloven en je niks hoort ja. Maar die stichtingen draaien op vrijwilligers en er komen tientallen/honderden dieren binnen in de week. Hun prioriteit is natuurlijk de verzorging van de dieren en niet het informeren van al die vele mensen die een dier komen brengen. Maarja dan moeten ze het niet beloven, das wel jammer.

Goed gehandeld TS :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 15:16

Houtsnipje <3 Die heb ik ook regelmatig verzorgd toen ik nog bij een vogelopvang werkte. Ik heb nooit gebroken snavels gezien, wel versufte vogels met bloedende snavels (zoals die van TS). Ze zijn heel mooi om te zien, de individuele veertjes hebben ook heel mooie patronen.

Voor wie het leuk vindt, online staan veel filmpjes van dansende exemplaren. Vaak met muziekjes eronder gemonteerd :+ <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 18:07

O wat leuk! Ik zie ze altijd alleen in het bos als mijn hond ze laat schrikken, dan vliegen ze op ( je schrikt je kapot) en dan zijn ze heel snel weg. Ik hoop dat ie opknapt. De Amerikaanse variant is wel een andere soort dan de Europese.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 18:13

Ja klopt, de Europese heb ik nog nooit zo zien dansen! -O- :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 19:01

Woodcocks :')
Degene die al die Engelse vogelnamen heeft verzonnen moet een lintje krijgen :')

Komen ze in heel Nederland voor? Lijkt me zo gaaf om eens op de foto te zetten!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 20:07

Ja, je kan ze in heel Nederland zien in bossen. Zeker bij de trek.Vooral s avonds tijdens de baltsvluchten vliegen ze boven de boomtoppen in het bos
D Nachts foerageren ze ook buiten de dekking van het bos. Je ziet ze met de warmte kijker gemakkelijk in de weilanden dan foerageren. Naast op de foto zetten is lastig. Zijn schuwe vogels.

Ik heb hier in de kast een Houtsnip opgezet staan. Helaas ook een slachtoffer van een raam botsing. Even buitengezet voor de foto.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door janouk op 07-02-26 20:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 20:08

Prachtige vogel, hopelijk knapt ie op. Goed dat je hem direct naar de opvang hebt gebracht.

De 100 gulden vogel inderdaad...doet me denken aan een stage 35 jaar geleden, daar hadden we een dode gevonden. Werd een oproep gedaan of iemand een snip verloren was. :+
Ik denk niet dat ze in heel Nederland zitten, ik heb er hier nog nooit eentje gezien.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 20:16

8nnemiek schreef:
Degene die al die Engelse vogelnamen heeft verzonnen moet een lintje krijgen :')

Yes, in vochtige bossen en andere plekken met dichte begroeiing/open plekken en veel mos. Ze zijn moeilijk te vinden, hun camouflage is perfect. Ze zitten overdag meestal stil op de grond en vertrouwen op hun schutkleuren. De keren dat wij ze zagen vlogen ze op voor onze hond die dan net te dichtbij kwam.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 20:30

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 06:52

Siers83 schreef:
Ah wat zielig, zal een beste klap geweest zijn

Heb je m naar Ecomare gebracht? Meestal gaat ie dan naar Den Helder volgens mij, daar zit dacht ik een grote vogelopvang

Ja naar Ecomare gebracht :j Weet niet of ze 'm daar houden of dat ie ergens anders naartoe gaat. Maar ze hebben een briefje erbij gedaan met mijn gegevens en waar ie gevonden is. Wellicht dat ze 'm dan als ie opknapt wel in de buurt vrij laten?
Gelukkig is het geen broed seizoen. Weet ook niet of deze vogels ik paartjes leven eigenlijk.

juval schreef:
wat een mooie vogel! jullie hebben goed gehandeld, ik hoop dat hij het overleeft.

hier vliegen wel af en toe vogels tegen het raam.. helaas kennen de katten het geluid en die vliegen er vaak op af. Zijn sneller dan ik.

Hier echt veel tuinvogels maar nog niet eerder een tegen het raam. En ook veel katten in de buurt dus mazzel dat we het hoorden gebeuren en er snel naartoe konden. Vrees dat ie anders ook een hapje had geworden.

Jolliegirl schreef:
Wat een mooi bijzonder diertje <3

Breken die hun snavel nooit als ze zo hard tegen een raam klappen?

Er was een klein beetje bloed bij de snavel, maar stond wel nog recht dus ik hoop geen blijvende schade.

8nnemiek schreef:
Ach jee, arm dier :(:)
Wat bijzonder wel! De 100 gulden vogel, ik heb er nog nooit een in het echt gezien.

Goed dat je de vogelopvang hebt gebeld.
Zo had ik laatst een bonte specht tegen het raam, die zag er heel zielig uit maar was een uurtje later toch uit het doosje gevlogen.

Oh ja wat grappig! Daar dacht ik helemaal niet aan dat 100 gulden biljet :))
Wat fijn dat de specht het gered heeft!
Vroeger bij m'n ouders vloog ook wel eens wat tegen het raam en dan inderdaad even op een veilig plekje zetten en vliegen ze vaak wel weer weg (onze eigen pyrrhura's hebben een enkele keer ook wel eens een aanvaring met een raam of muur als ze gek zijn en onhandig doen := gelukkig nog altijd goed gegaan)

En wat betreft of de opvang nog wel of niet iets gaat laten horen dat wacht ik gewoon af. Zullen meer vogels binnen komen en ze zullen het daar druk genoeg mee hebben. Zou het fijn vinden om te horen als ie is opgeknapt natuurlijk. Maar als ze het vergeten dan is dat ook niet erg. We hebben ons best gedaan en verder kunnen wij er nu toch niets aan doen.

Ze horen inderdaad in het bos. Wij zitten midden in een woonwijk. Wel op Texel dus veel natuur. Maar ik las ook dat als overal de grond bevroren is ze geen wormen kunnen eten en verder op zoek gaan naar voedsel. Ik heb in ons tuintje altijd wat gedroogde meelwormen voor de tuinvogels en zet water neer dus wellicht is ie daar op af gekomen. Of gewoon een foutje natuurlijk.

Het blijft akelig dat ie tegen het raam is gevlogen en ik hoop dat ie herstelt. Maar het was ook wel heel bijzonder om zo'n vogel zo van dichtbij te kunnen bekijken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 14:18

Het is een prachtige vogel, inderdaad bijzonder om zo van dichtbij te zien.
Hopelijk red hij het.

Wij hebben een keer een duif tegen het raam gehad. Ik kwam de tuin binnen in de poort en hij schrok zo erg van mij dat hij in paniek weg vloog, zo tegen het slaapkamerraam. Dood... Dat was echt heel sneu.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 16:43

Je schrikt jeninderdaaf het apenzuur als een houtsnip vlakbij je opvliegt.

Ik hoop dat ie het redt!

Van de week verongelukte een kramsvogel bij ons tegen het raam.

Plots grote paniek inde vlucht vogels in het land naast ons vanwege een roofvogel.

Paar jaar geleden twee dode draaihalzen.
Die zijn dermate territoriaal, dat ze zichzelf doodvechten in de reflectie in een raam tijdens het paringsseizoen.
Heel sneu.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:51

8nnemiek schreef:

Je moet eens de “red-bellied woodpecker” opzoeken :+

Hoop dat het beestje herstelt. Altijd sneu zoiets.