Hond verhaart extreem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Hond verhaart extreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 22:33

Hoi,

Onze hond van ongeveer 1,5 jaar verhaart al zeker een jaar extreem veel. 365 dagen per jaar… we zijn bewust voor een kleinere hond gegaan dan de vorige in de hoop minder vuil te hebben :+
Dat het inmiddels nog geen naakthond is verbaasd me :')

Gek word ik er van. Overal is haar, en dan bedoel ik echt overal. Bij de laatste gezondheidscontrole er met de dierenarts over gehad, deze gaf aan dat de hond misschien stress ervaart. Hij leeft als een god in Frankrijk en heeft echt 0 stress. Hij heeft wel last van zijn hormonen, en heeft een obsessie met zichzelf. Mensen geloven het niet, tot ze het zelf zien maar hij bevredigd dus echt zichzelf iedere dag. Over 1,5 week wordt hij gecastreerd omdat hij bij het pension obsessief rijgedrag vertoond en daardoor zelfs niet meer in de groep kan. Zou hij ‘hormonale’ stress kunnen hebben?

Qua voer krijgt hij Carocrock. Dierenarts gaf aan dat dat een prima brok is. Toch twijfel ik, als er een merk/brok is die zijn verharing kan verlichten stap ik meteen over. Prijs maakt niet uit.

Hij heeft geen vacht om te plukken/knippen etc of naar een trimsalon te moeten. Dit bevestigd de dierenarts ook. Afentoe kammen maar niet teveel. Ik ga toch nog contact opnemen met een trimsalon om te kijken wat deze zegt.

Hebben jullie tips voor een andere brok? Ik wil wel op brok blijven.
Andere tips, ideeen die kunnen helpen?

Ik ben overigens geen zeikerd, een dier heeft haar en verhaart. Dit is mijn 3e hond, maar dit extreem verharen heb ik nog nooit gezien.

Goof

Re: Hond verhaart extreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 22:49

Sowieso naar de trimsalon, dat wassen en droogblazen alleen al scheelt heel veel!!
Verder kan voer zeker verschil maken, dus je zou daar eens mee kunnen gaan spelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 22:51

Als een hond seksueel zo over actief is, wat zich uit in zelf bevredigen en obsessief rijgedrag ervaart hij sowieso een vorm van stress. Frustratie om de behoefte niet kwijt te kunnen, zal sowieso stress verhogend werken.
Kans is best aanwezig dat hij ook met hormonale disbalans zit, waardoor dit gedrag zo extreem is.
Te hoog testosteron zorgt voor dit gedrag, maar kan ook een oorzaak zijn van het verliezen van veel haar:

Citaat:
Physical Symptoms (Both Sexes)
Skin & Coat Issues: Hair loss (especially symmetrical on hindquarters/trunk), dry/brittle hair, dandruff, oily/scaly skin, or skin infections.
Skin Darkening (Hyperpigmentation): Areas of dark brown skin.
Enlarged Testes: In males.
Mammary Gland Enlargement: In males (gynecomastia).

En ik denk dat de castratie daarin al veel weg kan nemen, dus fijn dat dat al ingepland is.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 22:52

Niet echt tips, behalve dat ik zelf de castratie zou afwachten voor van voer te veranderen. Castratie heeft vaak invloed op de vacht, en je moet ook in voeding minderen omdat gecastreerde honden minder nodig hebben (hormonen kosten veel energie). Dat zal dus al wat veranderingen opleveren, en om dan ook van voeding te wisselen lijkt mij geen goed idee.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 22:54

Wat de dierenarts zegt over stress is zeker niet gek. Stress klinkt negatief, maar als je het bekijkt als puur fysiologische reactie? Weet je zeker dat je hond 0 stress heeft? Zonder stress overleeft niemand :-) ook je hond niet.

Carocroc zou ik zelf niet als prima voeding zien. En ik ben ook van mening dat dierenartsen, niet allemaal maar wel de meesten, zich niet uit zouden moeten laten over voeding en dat bij voedingsdeskundigen laten. Dierenartsen hebben vaak ook weer een lijn voeding waar ze compleet achter staan… Want wij van wc eend…

En waarom rijd je hond in het pension? Als je hond ook zo verhaart zou ik persoonlijk eerst eens kijken naar de oorzaak van het rijden in plaats van er een hormonale stempel op te drukken. Het is mogelijk dat dat wel eens heel beroerd kan uitpakken zo’n castratie…

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 22:57

Rijden is heel vaak/ bijna altijd een vorm van stress/overprikkeling, waar verschillende oorzaken aan ten grondslag kunnen liggen. Je zegt hij ervaart 0 stress, maar je hond laat toch iets anders zien. Als hij in pension zo'n heftig rijgedrag laat zien, nog erger dan thuis, dan lijkt het mij toch stress gerelateerd.
Verharen kan komen door voeding, stress, binnen leven (dus geen seizoenswissel), maar ook door huidproblemen zoals allergieën. Dat is toch een kwestie van onderzoeken.
Ik weet niet welk vachttype je hond heeft, maar houd wel in de gaten dat sommige honden na castratie een castratenvacht krijgen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 23:00

Wat voor ras is je hond?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 06:54

Het is een straathond uit Roemenië. Ik zal er een foto bijplaatsen zodat jullie een idee hebben qua vacht.

Thuis rijdt hij niet. Hij bevredigd zichzelf oraal :+
Hij gaat met vakanties naar het pension, hij is vorige week van donderdag t/m maandag geweest. Vorige keer vertoonde hij al rijgedrag, maar niet zo extreem. Ze hebben hem nu in verschillende groepen geprobeerd en ook de hond waar hij op reed eruit te halen, maar dan gaat hij gewoon weer naar de volgende. Hij is geen dominante reu, maar misschien probeert hij dat zo te zijn. Uiteindelijk hebben ze hem uit de groep moeten plaatsen om conflicten te voorkomen. Ik wil dat hij ook een leuke ‘vakantie’ heeft als wij weg zijn. En lekker met de groep kan spelen, en niet alleen op een weilandje zijn eigen moet vermaken.

Ik denk dus vooral dat hij stress heeft door de hormonen, maar voor de rest is hij thuis heel chill, niet nerveus, niet zenuwachtig. Gewoon een leuke, speelse hond.

Ik verwacht niet dat hij allergieën heeft, hij heeft geen jeuk/kale plekken of iets dergelijks.

Jullie raden aan beter te wachten met de voerwissel tot na de castratie? Mocht iemand nog tips hebben voor een goede brok heel graag.

Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 07:01

Als hier een hond rijd in pension is het 9 van de 10 keer frustratie/overprikkeld. Is het een groot pension? Is er binnen rust? Of wordt er 24/7 geblaft zoals in de meeste pensions? Mag je een vertrouwde geur van thuis meenemen? Komt hij alleen in vakanties of regelmatig? Ik denk echt dat het voornamelijk overprikkeling is.
Of probeert hij echt daadwerkelijk te penetreren bij andere honden? Bevredigd hij in pension binnen ook zoals hij thuis doet?

Elke vacht verhaard. En met elke vacht kan je naar de trimmer. Ik was en waterblaas de honden zelf, echt een aanrader. Dit scheelt enorm veel haar

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 07:11

Wat vervelend als je hond zo'n last heeft van zn hormonen. Hoe lang heb je de hond en weet je wat van verleden? Hoe lang heeft hij op de straat geleefd
Wat was de reden om nog niet eerder te castreren?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 07:31

Wij hebben zo’n zelfde witte straathond uit Roemenië (gecastreerd toen hij met 8 mnd bij ons kwam). Verhaart ook 365 dagen per jaar, hele huis ligt vol. Gewoon maar af en toe borstelen en elke dag stofzuigen, geloof dat er niet echt iets is dat het vermindert.
Laatst bijgewerkt door FCSA op 22-01-26 07:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 07:33

Ik ga mee met de meeste reacties.
Je hond heeft overduidelijk wél last van erge stress, zeker als dat rijgedrag etc. in het pension erger is.
Dominantie is absoluut achterhaald, zeker als jouw hond niet samenleeft met de anderen honden uit het pension. Honden laten dit gedrag vaak zien uit stress/frustratie en kán mogelijk hormonaal zijn.

Carocroc vind ik ook niet de beste voeding, ik raad je aan om contact op te nemen met een orthomoleculair of integraal therapeut.
Zij kijken naar de voeding en naar het totaalplaatje van je hond en kunnen je vaak ook helpen met stress/hormonen.

Verder valt witte haartjes vaak wat meer op dan donkere haartjes en soms is er echt niets aan te doen dat haren uitvallen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 07:40

Kortharige honden laten sowieso frequenter / doorlopender haren los dan lange vachten. Ook kan mate van vacht los laten genetisch bepaald zijn.
Een waterblazer is sowieso ideaal, ook voor kortharige honden! Dagelijks even een paar minuten uitblazen scheelt heel veel haar binnen.

Vacht staat ook zeker onder invloed van hormonen. Maar het gedrag dat je omschrijft bij het pension zou ik toch echt als stress zien. Hormonaal overprikkeld gedrag van intacte reuen uit zich niet persé in rijden. Rijden kan wel een gevolg zijn van stress vanuit hormonale onbalans.

Kritisch kijken naar de voeding is altijd belangrijk, ook met oog op eventuele stress. Alles staat met elkaar in verbinding. Er zijn veel goede voedingen, maar wat voor de ene hond goed is past de andere absoluut niet. Een voedingsdeskundige kan zeker met je mee kijken.
Carocroc bevat veel granen en weinig dierlijke eiwitten, welke een hond juist nodig heeft voor een goed metabolisme. In de voeding zal dus ook zeker winst te behalen zijn. :j

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 07:54

Wij hebben een (gecastreerde) hond die af en toe rijdt op de andere hond. Hij doet dat als hij zelf stress heeft en ook om zijn eigen stress te verminderen. In zijn geval als hij bijvoorbeeld denkt dat hij eten krijgt of als er bezoek is waar hij niet bij mag.

Ik heb begrepen dat het op zich niet erg is en niks met dominantie te maken heeft. Maar sommige honden geeft het wel een fijn gevoel en daarom blijven ze doorgaan of doen ze dat. Wij stoppen hem daarom altijd.

Ik lees hier ook vooral stress eerlijk gezegd. Ik heb verder geen tips, maar wil dat toch even meegeven. Succes!

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 08:31

Voor brok kun je bijvoorbeeld kijken naar DARF vol brokken, die hebben een hoog vleesgehalte. Ik geef mijn hond dat 50% van de maaltijden en de andere helft is vers vlees, KVV uit de vriezer van verschillende merken. Geusdiervoeding is een fijne webshop voor dit voer.
Verder zou ik na de castratie zorgen dat je de hond stopt met zijn zelfbevrediging en rijden, gewoon doorbreken door hem te roepen en met hem te spelen, een kauwsnack te geven of een lickmat oid. Gewoon afleiden. Na een tijdje is enkel bij je roepen om lekker te knuffelen hopelijk genoeg. Het klinkt mij niet heel goed in de oren dat hij dit dagelijks doet en omdat het nu een gewoonte zal zijn geworden zou ik er echt op trainen na de castratie, want dan zou hij in principe geen seksuele drang meer ernaar voelen.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:09

Booooo schreef:
Thuis rijdt hij niet. Hij bevredigd zichzelf oraal :+
Hij gaat met vakanties naar het pension, hij is vorige week van donderdag t/m maandag geweest. Vorige keer vertoonde hij al rijgedrag, maar niet zo extreem. Ze hebben hem nu in verschillende groepen geprobeerd en ook de hond waar hij op reed eruit te halen, maar dan gaat hij gewoon weer naar de volgende. Hij is geen dominante reu, maar misschien probeert hij dat zo te zijn. Uiteindelijk hebben ze hem uit de groep moeten plaatsen om conflicten te voorkomen.

Ik denk dus vooral dat hij stress heeft door de hormonen, maar voor de rest is hij thuis heel chill, niet nerveus, niet zenuwachtig. Gewoon een leuke, speelse hond.

Jullie raden aan beter te wachten met de voerwissel tot na de castratie? Mocht iemand nog tips hebben voor een goede brok heel graag.

Ik ga even per punt reageren.

Iedere keer een groepswissel levert ook stress op. Je hond komt uit Roemenië, daar worden ze zonder nadenken in groepen of in kennels gezet. Je hond heeft waarschijnlijk daarom zelf al geleerd om het conflict niet te starten. Want als je dat doet in Roemenië overleef je het niet. Daar tolereren honden elkaar en dat is wat anders als sociaal zijn. Als hij dus op een andere locatie is met meerdere honden is rijden een logisch gevolg. Op een onhandige manier probeert hij zichzelf gerust te stellen.

De dominantie theorie is inderdaad achterhaald. Hier vind je daar meer info over: https://dog-ability.nl/informatie/dominantie

Stress van de hormonen kan, op een bepaalde leeftijd heeft het invloed op de emmer, maar kies je verkeerd dan zit je er mee. Het kan zomaar zijn dat zijn gedrag erger wordt en dat hij van rijden naar uitvallen gaat. Daarnaast is castreren ook qua gezondheid zeker niet de beste optie. Je kunt je daarin beter laten adviseren door Pascalle van Dog Knows.

Ik raad een voerwissel aan en op basis van deze informatie een castratie af. En ik zou dan niet afgaan op wat de mensen hier op bokt je vertellen. Tenzij Leo je een advies geeft. Die heeft er voor geleerd. Voeding is echt maatwerk.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:11

Booooo schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ja, ik zou zelf na de castratie nog een aantal weken wachten. Wisselen van voeding ten tijden van zo'n grote lichamelijke verandering zou ik niet doen, eerst even het effect van de castratie afwachten. Door de castratie zal de voedingsbehoefte van de hond veranderen, dus het is goed om dit te monitoren voordat je van voer wisselt. Ook goed wegen in de tussentijd, dan weet je of je goed zit qua hoeveelheid.
Tenzij je hond het heel slecht doet op dit voer natuurlijk, dan heb je aanleiding om eerder te veranderen. Maar alleen verharen zou ik niet perse aan het voer linken. Hoe is verder de gezondheid van de hond? Is de vacht mooi, is de ontlasting goed en regelmatig?

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:40

Ik heb een trimsalon en zie toch met regelmaat mensen die kortharige honden hebben die langs komen voor een was en blaas behandeling.
Het is niet dat je hond dan haarvrij is maar het kan wel heel veel schelen! Misschien eens proberen als het mogelijk is.
Gemiddeld komen deze honden bij mij elke 2 a 3 maand. Is vaak een uurtje werk en het scheelt een hoop haar.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 17:30

Kabayo: hij ging eerst wekelijks naar de dagopvang bij hetzelfde pension. Dit was onnodig, maar vond fijn voor hem om te wennen voordat hij voor het eerst langere tijd zou blijven. Of hij zichzelf bevredigd in het pension weet ik eigenlijk niet.

Boedjang: ik castreer in principe niet zolang het niet nodig is. Mijn vorige hond is 10 geworden met ballen. Hij heeft maar enkele weken vanaf geboorte op straat geleefd en is vrij snel bij iemand in huis gekomen.

FCSA: hij heeft ook een wit zusje, en deze verhaart nauwelijks.

Ik heb even geen tijd om overal op te reageren. Maar wat ik uit de meeste reacties lees rijdt hij door stress. Als hij al enige stress zou hebben is het enige wat in mij opkomt stress door dat hij last heeft van zijn hormonen. Dus niet rijden door stress, maar stress van het ‘rijden’ andersom dus eigenlijk als jullie snappen wat ik bedoel.

Hij is inmiddels heel sociaal, wat ze bij het pension ook aangeven. Hij vind spelen geweldig, en hun zouden het ook jammer vinden als hij door zijn rij obsessie niet meer in de groep kan. Want hij is voor de rest totaal niet agressief of dominant.

Ik ga de trimsalon hier eens in de buurt contacten. Bij onze petsplace kan je ook zelf je hond wassen en föhnen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 17:40

Zijn hormonen kunnen in de war zijn. Dat geeft stress en daardoor gaat hij rijden.
Dat is niet seksueel, geen dominantie maar stress.
Zichzelf bevredigen is stress. Punt. Kan het niet mooier maken eigenlijk.

Dus ja, het kan absoluut komen door de hormonen en het kan ook absoluut verbetering geven na een castratie.
Maar je hond is niet stress vrij. (En dat is niet erg of wat dan ook maar wel belangrijk om te realiseren).
Stress en hormonen spelen op de vacht. Dus dat kan na de castratie ook zeker veranderen en hopelijk verbeteren.
Zelf föhnen zou ik niet doen, ik zou kiezen voor een goede waterblazer die een trimster heeft staan.

Scheutje zalmolie over zijn brok is ook altijd een goede optie

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 18:18

Sommige honden verharen ook gewoon meer dan een ander en zelfs dat kan binnen een ras verbazend verschillend zijn.

Mijn vorige hond was een Sheltie waarvan je veel haar verwacht. D'r was ook naar mijn idee veel haar. Best veel onderhoud ook.

Nu heb ik een kortharige Hollandse herder en die heeft ook een dubbele vacht maar ik verwachtte minder losse haren dan van de sheltie.

Ik heb me daar toch enorm in vergist. Of ben erin verrast. 't is meer dat m'n sheltie abnormaal weinig verhaarde... Ik heb overal haar. Altijd en in de rui nog veel meer. Die grappige filmpjes van huskies die uitgeblazen worden op insta zijn er niets bij :')

Maar wat ze doen op die filmpjes is wel hier de oplossing. Ik heb geïnvesteerd in een goede waterblazer. Dat werkt gewoon 100 keer beter dan welke borstel dan ook en uiteindelijk goedkoper om zelf te blazen elke week dan elke keer naar de trimsalon brengen voor precies 't zelfde. Gelukkig vind ie 't zelf ook erg lekker

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 20:24

Hij krijgt dagelijks wat zalmolie over zijn brokken.

Het lijkt hier ook wel alsof een een roedel husky’s in huis hebben :')
Welke waterblazer heb jij?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:32

Kwa verharing de witte herders verhaarden 24 uur per dag 7 dagen in de week jaarrond en in de rui periodes nog wat meer :))

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:37

karuna schreef:
Kwa verharing de witte herders verhaarden 24 uur per dag 7 dagen in de week jaarrond en in de rui periodes nog wat meer :))

Dit herken ik van de witte herder van m’n moeder :+

Mijn husky verhaard echt maar 2x per jaar, dat valt reuze mee. Die was ik dan even en dan blaas ik alles er uit

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:40

Alle drie de witjes waren zo. Grote plukken tot heel grote plukken iedere dag jaarrond, :')