Ethische vraag: wat te doen met bejaard huisdier van overleden baasje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Ethische vraag: wat te doen met bejaard huisdier van overleden baasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 15:48

Ik merk dat ik wat vastloopt in mijn gedachten en vind het fijn als anderen meedenken dus even dit topic.

Het zit zo. Een buurtgenoot is onverwacht overleden en deze laat een zeer geliefd, bejaard huisdier na. Naast de zeer hoge leeftijd en wat ouderdomskwaaltjes is het dier gezond. Wel is het dier complex in de omgang. Gaat goed met mensen maar slecht met andere dieren en heeft een specifieke omgeving en verzorging nodig.

Baas had de wens dat na overlijden het dier ingeslapen moest worden. Want de vraag is of je voor een bejaard ingewikkeld dier een passende plek vind en het idee dat dier dan een paar keer moest verhuizen vond hij vreselijk.

Nabestaanden staan nu voor een afschuwelijk dilemma!

Ja, herplaatsen betekent verhuizen, meerdere keren opnieuw wennen, onrust en stress. Is er überhaupt een geschikte plek en hoe lang heeft dier nog te leven? Je laat hem door ellende gaan mogelijk voor nog een paar dagen?

Aan de andere kant heb ik vanochtend met dier liggen knuffelen en zou bij leven van het baasje er zeker geen reden zijn voor inslapen.

Vreselijk dit!

Er is in de familie/ vriendengroep geen geschikte plek.

Iemand met goed advies?

L_iek

Re: Ethische vraag: wat te doen met bejaard huisdier van overleden baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:50

Ik zou de wens van de baas accepteren mits een dierenarts daar akkoord mee gaat. Lastige beslissing en heel triest natuurlijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:51

Is inslapen in dit geval dan te vroeg?
Wel heel moeilijk dit zeg...

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:52

Ik zou ook de wens van het overleden baasje respecteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:53

Ik zou toch een goed tehuisje proberen te zoeken nog.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:53

Bellatrix schreef:
Is inslapen in dit geval dan te vroeg?
Wel heel moeilijk dit zeg...

Voor het dier ben je nooit te vroeg, die leeft in het hier en nu.
Als je gaat verhuizen en het dier kan niet wennen/krijgt heimwee ben je te laat..

Baasje heeft het niet voor niets in zijn testament gezet, dus inslapen. :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:55

inslapen. Het beestje heeft er geen weet van dat hij er morgen niet meer is, wel als hij moet verhuizen en moet wennen en als het dan toch niet lukt, weer moeten verhuizen.

Als je nu, acuut, zonder 'tussenhuisje' een plek weet waar hij zeer hoogstwaarschijnlijk op zijn plek zit, zou je dat kunnen proberen. Maar ook echt alleen dan en ook alleen 1 plek, meer niet. Maar ik begrijp dat die plek er niet is. Ga dan niet nu met zo'n beestje lopen zeulen.....

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:10

Ben hier wellicht wat makkelijk in, maar absoluut inslapen. Het was de wens van het baasje, die het dier goed kende.

Het dier zelf maakt het mee. Dus nu ineens vanalles onbekend, al die stress? Of een laatste knuffel en dan rust?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:11

Om wat voor dier gaat het? Kan nog uitmaken voor het antwoord..

Moeilijk, jammer dat er bij familie/vrienden geen plek is. Ik denk dat ik toch zou proberen een nieuwe thuis te vinden, op voorwaarde dat het écht een plek/persoon is die je kan vertrouwen.

Wij hebben zo de kippen overgenomen van iemand die zeer onverwacht overleden was. Stond niet op de planning maar we konden in nood wel ruimte maken en zijn nu alweer drie jaar verder. Nu is een kip wel een totaal ander dier dan een hond bv, vandaar m'n eerste vraag..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:13

Dierenartsen laten (gelukkig) niet zomaar inslapen.

TS, hoe 'slecht' is het dier? Als ik het zo lees gaat het goed, want als de eigenaar nog zou leven zou het niet ingeslapen worden.

Ik zou zeker herplaatsen, hoe complex ook, een dier went echt wel weer, ze leven in het 'nu', niet in herinneringen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:15

Ik zou niet ontzettend gaan leuren ermee, maar wel een oproepje plaatsen om te kijken of er misschien een heel leuk, passend huisje tevoorschijn komt.

En ik zou contact opnemen met de huidige dierenarts vd hond. Is die bijv bereid om de hond in te slapen en zijn daar afspraken over gemaakt tussen de eigenaar en de dierenarts?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:15

Elisa2 schreef:
Ik zou toch een goed tehuisje proberen te zoeken nog.

Ik ook...

Mag je meer informatie delen TS?
In dat geval zou ik de kracht van bokt gebruiken om een goed thuis te vinden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:26

Zo'n oud dier kan bij een plotselinge verhuizing ineens heel erg verslechteren, zeker als het een exemplaar met een handleiding betreft, die al heel lang op dezelfde plek zat.

Een hond zou ik heel misschien nog rechtstreeks durven herplaatsen naar een 5-sterren huisje zonder tussenstation. Een kat zou ik dat zelf niet meer aan doen, die zijn toch vaak wat sneller van de leg.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:30

Overleg inderdaad met de dierenarts.

Mijn oma haar poedel werd ook direct ingeslapen nadat zij was overleden.
Ik begreep er niks van als jonge tiener, maar nu begrijp ik dat het voor het beestje beter was.
Hij was al oud, dacht 15/17 jaar oud, enorme staar en soms incontinent.
Mijn ouders zijn na overleden direct naar de dierenarts gegaan voor de controle (hondje kon ook slecht zonder mijn oma) en daar was geen twijfel bij de dierenarts dat het beter voor het diertje was om in te slapen.

Dus advies overleg met de dierenarts, zij laten echt niet zomaar een dier inslapen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:33

Wij hebben hier ook bijna voor gestaan. Mijn moeder had een oude hond, ook met genoeg dingen in zijn rugtasje, wij zouden zorgen dat als mijn moeder er niet meer zou zijn dat hij bij ons zou komen, wat ook de afspraak was toen ze aan de hond begon, het zou voor de hond geen pretje zou worden om te verkassen op zijn oude dag. Nu is het anders gelopen dan gedacht, mijn moeder had besloten om de hond in te laten slapen, was voor de hond beter. Voor ons onverwachts maar goed dat doet er niet toe. Kort daarna heeft mijn moeder euthanasie gepleegd, ze had alles al geregeld zonder overleg met ons. Mijn man en ik hadden samen overlegd dat we de hond ook in zouden laten slapen. Een dier wat zo lang op 1 plek heeft geleefd, wat karakter betreft zo ontzettend lastig ( geworden ) en ook de nodige kwalen vonden wij dat voor de hond het meest eerlijke. Onze dierenarts kende de hond ook en was het daar mee eens.

In het geval van dit huisdier zou ik in overleg gaan met de dierenarts. Wat vindt deze ervan? Is het eerlijker naar het dier toe of ziet deze nog wel mogelijkheden?
Ik merk dat velen graag een dier willen redden, op zich een mooie eigenschap, maar vaak gaan ze daar wel het dier voorbij in of iets nog wel zo leuk is voor deze. Ze zeggen niet voor niets dat je een oude boom niet moet verplaatsen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:48

Ik zou ook niet gaan leuren, inslapen zou in dit geval voor mij volledig gerechtvaardigd zijn.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:00

Ik snap niet zo goed waarom dit dier moet worden ingeslapen…

Ik kan wel de andere kant van het verhaal belichten. Ik heb een hoogbejaarde kat (16 jaar) uit het asiel gehaald van wie het baasje ook was overleden. Ze kon ook niet met andere dieren en had ook specifieke zorg nodig. Vanaf dag één was het gelijk een match.

Ze heeft nog 2 heerlijke jaren gehad met heel veel knuffels, thuiswerkdagen en goede zorg. Uiteindelijk met 19 jaar ingeslapen…

Ik zou eerst kijken of er een geschikt plekje is voor dit dier, inslapen kan altijd nog.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:04

Spoiler:
Nee, een oud maar nog gezond dier niet inslapen omdat de eigenaar dat zou vinden! Ik vind dat nogal primitief eerlijk gezegd, net of een dier maar mee moet met zijn overleden baas en geen recht heeft op zijn eigen natuurlijke levenstijd. Tja "vroeger" ging de hele hofhouding van een overleden rijke persoon mee het graf in. Ook zijn vrouwen en slaven.En paarden en honden. Ik zou dat nooit willen en heb daarom een testament gemaakt dat de dieren die ik dan zou hebben financieel verzorgd worden. De kat van Karl Lagerfeld erfde zelfs alles meen ik, een villa met een verzorgster erbij.Een vriendin van me zei ook ooit dat haar kat moest worden ingeslapen als zij zou overlijden. Ik zei toen nee, dan neem ik hem wel. Dat is dan afgesproken zei ze. Maar toen ze ineens dood was heeft haar familie alles afgehandeld en de kat meegenomen. Er stond niets op papier, wie denkt daar nou aan als men nog gezond is.Overigens is er altijd vraag naar rustige oudere herplaatsers, vooral honden, die zijn zo weg.Niet iedereen wil een drukke puppy of een sterke lastpak met gedragsproblemen waar de asielen mee vol zitten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:09

Ligt eraan of iemand anders dan de zorg of de verantwoordelijkheid wil nemen om dit dier nog een goed leven te geven. Naar een asiel zou ik bijvoorbeeld weer geen optie vinden. Dus als ik tegen de wil van de overledene in wil gaan dan houd ik de kat zelf of tot ik een hele goede andere plek heb met daarbij ook de afspraak dat de kat weer terugkomt bij mij als deze toch geen match blijkt te zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:10

lies_sparkle schreef:
Ik snap niet zo goed waarom dit dier moet worden ingeslapen…

Ik kan wel de andere kant van het verhaal belichten. Ik heb een hoogbejaarde kat (16 jaar) uit het asiel gehaald van wie het baasje ook was overleden. Ze kon ook niet met andere dieren en had ook specifieke zorg nodig. Vanaf dag één was het gelijk een match.

Ze heeft nog 2 heerlijke jaren gehad met heel veel knuffels, thuiswerkdagen en goede zorg. Uiteindelijk met 19 jaar ingeslapen…

Ik zou eerst kijken of er een geschikt plekje is voor dit dier, inslapen kan altijd nog.

Maar dat is wel het voorbeeld waarin het goed gegaan is. Er zijn tal voorbeelden waarin het niet goed gaat. En dat is een gok en een risico. Terwijl het diertje er niks van merkt als hij 2 jaar korter leeft. Hij merkt het wel als de verhuizing niet goed uitpakt. En als ze nou zouden zeggen 'we hebben een plek voor hem waar hij nu meteen naar toe kan en waarvan we verwachten dat het goed komt', dan zou mijn advies anders zijn. Maar de plek is er niet. Dat betekent op zijn minst een tijdelijke opvang ergens, en dan nog een keer verhuizen. Hoop stress voor zo'n diertje, terwijl er niet eens gezegd is dát er een geschikte plek voor hem gevonden wordt. En dan? Wat doe je hem daarmee aan?

Een jong, gezond dier zonder al te veel handleiding zou ik ook een ander advies geven. Maar in specifiek deze situatie? Ik zou het risico op ellende voor het beestje niet willen lopen. In mijn optiek is de kans op ellende vele malen groter dan de kans op succes.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:14

Het is duidelijk dat de meningen er hier over verschillen, ik vind het zelf lastig in te schatten… Wat zegt de eigen dierenarts van het dier?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:41

Ik vind het een lastig iets en ik vindt het ook afhankelijk per dier. Ik werk in de wijkverpleging en onlangs overleed een cliënt van ons. Deze had een ontzettend leuk en lief klein hondje. Wel een jaar of 10/11 maar nog super gezond, enthousiast en energiek.
Bij navraag of er al een huisje gevonden was voor het hondje bleek dat de familie het al jn hadden laten slapen. Volgens de familie naar de wens van het baasje omdat ze niet zonder elkaar zouden kunnen. Hondje was tijdens ziekenhuis opnames alleen thuis en werd door buren verzorgd. Niks aan de hand. Ik en m'n collega's zijn hier wel van geschrokken en vonden er ook wel wat van. Meerdere collega's hadden het hondje zo op willen vangen. Bedoel, als het beestje ongelukkig is dan kan je hem altijd nog in laten slapen toch? We waren er in ieder geval erg van ontdaan en konden ons in dit geval ook niet voorstellen dat een dierenarts hiermee akkoord zou gaan.

We hebben ook andere gevallen meegemaakt waarbij ik inslapen wèl zou begrijpen. 23 jarige kater die al ziek was, duidelijk pijn had en bijna blind en mogelijk dementerend was.

Of de 13 jarige labrador van een cliënt waar pas nog een tumor verwijderd was en die regelmatig omviel, omhoog gehezen moest worden en incontinent was geraakt. Helemaal te begrijpen. Vind het dus moeilijk en pet geval weer anders. Zou het ook met de dierenarts bespreken.

Om wat voor een dier gaat het? Leeftijd enz?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:09

Ik zou het dier ook laten inslapen en niet meer een hoogbejaard dier (met blijkbaar een handleiding) verhuizen.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:28

Ik zou overleggen met de dierenarts die het beste vaker gezien heeft.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:30

Ik vind het zelfs respectloos naar de oude eigenaar om zijn wens niet in vervulling te laten gaan, inslapen dus.
Iedereen hier vindt dat je oude paarden niet moet verhuizen/verkopen enzo. Waarom moet dit oude beestje dat dan wel? Hij kan dan nog redelijk vitaal zijn, maar wat doet dit mentaal voor zo'n hond..