Inspiratie konijnen houden buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Inspiratie konijnen houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 13:35

Hoi allemaal,

Al een tijdje denken wij na over het houden van 2 konijnen buiten. Misschien hebben we komend jaar tijd om een mooi hok/ren in te richten. Ik ben met zwangerschapsverlof dus heb tijd om wat research te doen. Ik begreep al dat voor 2 konijnen minimaal 4 m2 wordt aangeraden. Wat ik zo vreemd vind is dat in mijn research je eigenlijk alleen standaard hokken tegenkomt die alsnog (veel) kleiner zijn dan dat. Vaak ook vrij laag waarbij ik dan denk kan het konijn wel fijn rechtop staan en een keer rondspringen. Toen heb ik wel hoge rennen gevonden waar je zelf ook in kunt lopen maar ik schrok een beetje van de prijs waarbij het oppervlak nog steeds net niet was..

Ik dacht dan kunnen we het misschien nog beter zelf maken. Dus dacht misschien is er wel mooie inspiratie op bokt te vinden. Ben benieuwd hoe jullie je konijnen buiten houden en welke do’s en don’ts jullie hebben. Heb je het hok zelf gemaakt of gekocht? Heb je bvb gaas ingegraven? Is je hele ren afgesloten? Wij hebben bij de kippen wel eens een marter op bezoek gehad bvb.. en de buren een vos.

Mocht je foto’s erbij hebben nog leuker natuurlijk :)

Eliana

Re: Inspiratie konijnen houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:12

Bij ons lopen ze in een weitje van 30 bij 5,5 meter samen met kippen en loopeenden.
Gaas is een stuk ingegraven en we hebben wat boompjes en struiken.
We hebben een kleine blokhut ingericht als verblijf.
Afbeelding
We zijn het voorste deel nu aan het herinrichten, dat is nu gestraat.
Afbeelding
Afbeelding

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:14

Wat leuk dat je konijnen wil houden! Omdat ik kant en klaar niks naar mijn zin kon vinden hebben mijn vader en ik zelf een hok gebouwd. Ongeveer 14m2 voor 6 konijnen.
Afbeelding
Deel van de bovenverdieping waar hooi te vinden is. En 2 grote bakken ook m het schoonmaken makkelijker te maken.
Afbeelding
Totaal
Afbeelding
Hier net af
Afbeelding

Voordeel is alle ruimte voor de konijnen, kan er zelf in staan, makkelijker schoonmaken, volledig afgesloten.
Met goed weer kunnen ze in de tuin lopen. Ondertussen zijn de meeste tegels weg en kunnen ze lekker gras eten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:19

Ik heb er zelf een gemaakt en een topic over geopend [BB] Diy buitenverblijf voor konijnen

Ondertussen is het één hok en hebben we een binnenverblijf gemaakt Afbeelding

Heb je ervaring met konijnen houden? Ik ga na het lezen van je post uit van niet maar correct me if I'm wrong. [BB] Konijnen!
Er is een konijnen topic waar je misschien bij kan lezen, hij is niet heel actief meer.

De maten die op internet genoemd worden zijn eigenlijk allemaal te klein voor konijnen om echt los te gaan. Groter is altijd beter en zorgt er ook voor dat er minder spanningen is tussen de konijnen.
Voor jezelf is een hok waar je kan staan heel fijn, ook met schoonmaken en als je konijn ziek is. Martergaas is belangrijk want die knagen zo door dunner gaas heen.

Verder is dit een hele fijne groep met veel kennis. Het is ook heel actief https://m.facebook.com/groups/277322291605208/

Als je vragen hebt stel ze gerust

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:39

Wij hebben een kleiner hok, wel geïsoleerd, zelf gebouwd door iemand .

Maar de ren kunnen ze de hele dag in. In de avond heb ik ze wel in het hok ivm roofdieren hier.

Afbeelding

Ze kwamen bij mensen weg die hadden ze standaard alleen maar in een hok zitten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:20

Mellow schreef:

Maar de ren kunnen ze de hele dag in. In de avond heb ik ze wel in het hok ivm roofdieren hier.

[ Afbeelding ]

Je kan ook een groter nachthok maken, een kinder speelhuisje bijvoorbeeld of een tuinhuisje. Ik denk dat bijna alles al beter is dan dit.

Dat ze hiervoor alleen maar in het hok zaten maakt het niet goed om het nu nog in de nacht te doen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:29

Ik heb geen super duidelijke foto's, maar ik had mijn konijnenren helemaal rondom met volieregaas dicht gemaakt, en dat gaas ook ingegraven. In de stal zat een kattenluikje waar ze doorheen konden naar hun binnenverblijf.
Later, toen de konijntjes overleden waren, heb ik er een kippenren van gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:30

Afbeelding
Het ligt een beetje aan de omgeving waar je woont. Er heeft wel eens een torenvalk op onze nijnen geloerd. We hadden er een tijd 4. Ze hadden een groot hok, met een etage en trap naar boven zodat ze warm en droog in het hooi en stro konden zitten. Het maakte ook heel makkelijk schoon op hoogte.
De uitloop (helemaal met gaas afgezet) had wat speeltjes, een paar blokken voor hoogte, en een schuilplek. Deze was voor het grootste deel bestraat, 2m2 en met een deurtje naar de tuin die ook helemaal afgezet was.
Ze konden vrij in de tuin rondstruinen als we thuis waren. 's Avonds gingen ze wel 'achter slot en grendel' in de ren. Ook omdat er steenmarters in het dorp zaten.
Af en toe waren we er 1 kwijt, meestal een moertje die dan een gang had gegraven. Maar over het algemeen viel het mee met de grondwerken.
Konijnen houden van ruimte en een niet al te nette tuin. Het was soms echt uitkijken als ze weer eens een rondje scheurden door de tuin.
Weer naar 'huis' was geen enkel probleem; ze wisten precies wanneer het tijd was om weer terug naar het hok te gaan.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:40

Vroeger liepen ze gewoon los in de tuin met een standaard hok erbij. Moesten ze om een of andere reden opgesloten dan hadden we een panelenren. Nu wonen we in buitengebied en wonen ze in een soort van fort. We hebben een hooiberg model hok gemaakt van 1 bij 1, bovendin zit het binnenhok en de onderkant zit vast aan een ren van 3 bij 1. Ze hebben dus 4 vierkante meter begane grond en 1 vierkante meter nachthok op de verdieping.
We hebben dit als inspiratie gebruikt: https://www.rtl.nl/lifestyle/wonen/arti ... nhok-maken Perfect project tijdens de lockdown toen met covid.
Onderin is het open en de ren is lager (ongeveer 1 meter hoog) en de panelen erop zitten met scharnieren, ik kan met wat moeite van bovenin de ren in stappen. Voor de ren hebben we ongeveer 20 cm alles uitgegraven, martergaas erin, betonnen opsluitbanden erop. De zijpanelen staan op die opsluitbanden. Om de ren heen staan wat fruitboompjes en staat schapenhekwerk wat ook gaas heeft dat deels is ingegraven, ze mogen daar overdag los als wij in de tuin zijn. Ik dacht dat kan altijd wel overdag, maar er zat vrij snel een buizerd te loeren dus nu mogen ze daar alleen los als wij zelf buiten zijn.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 16:01

Amber_anne schreef:
Mellow schreef:

[ Afbeelding ]

Je kan ook een groter nachthok maken, een kinder speelhuisje bijvoorbeeld of een tuinhuisje. Ik denk dat bijna alles al beter is dan dit.

Dat ze hiervoor alleen maar in het hok zaten maakt het niet goed om het nu nog in de nacht te doen

Nou kom op zeg. Je doet net of ze het zo slecht hebben. Ze kunnen van 7.00 tot in de avond 19.00 vrij in de ren van 4 bij 2. En in de zomer nog langer.

En in de zomer tot in de avond laat. Wij wonen in buitengebied. Vossen, wolven, marters, buizerds alles loopt hier/vliegt. Dus nee dan zitten ze in de nacht in hun hokje.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 16:06

Je kan het ook omdraaien. Ze zitten 12 uur lang in een hok wat veel te klein is en waar ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen laten zien.

Ik zeg ook niet dat ze je ze niet veilig moet laten overnachten maar veilig kan ook met meer ruimte. Daar zijn hele makkelijke oplossingen voor. Vergelijk het zelf met 12 uur lang in een wc hokje zitten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 16:07

Voor mijn konijnen heb ik een klein hondenhok als nachthok, een overdekte ren op betegelde grond en overdag krijgen ze een gedeelte van de tuin erbij. Hier hebben we kunstgras ingelegd omdat ze anders tunnels gingen graven naar de buren toe. :P

Inmiddels zijn ze aardig oud aan het worden (bijna 10) en vooral aan het grote konijn merk ik dat ze wat strammer wordt. Ik heb daarom een stretcher voor honden neergezet om zacht op te kunnen liggen. Met een ombouw van hout eromheen zodat ze de stretcher niet kapotknagen (was nog een goede tip van een Bokker). Gaat al jaren goed zo!

Inmiddels mag het dak van het nachthok wel eens vervangen worden en het ziet er allemaal niet geweldig meer uit.. Maar functioneert nog prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 16:20

Amber_anne schreef:
Je kan het ook omdraaien. Ze zitten 12 uur lang in een hok wat veel te klein is en waar ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen laten zien.

Ik zeg ook niet dat ze je ze niet veilig moet laten overnachten maar veilig kan ook met meer ruimte. Daar zijn hele makkelijke oplossingen voor. Vergelijk het zelf met 12 uur lang in een wc hokje zitten

Maar dan moet ik ze gewoon loslaten dan kunnen ze hun natuurlijke gedrag laten zien. Dan ook maar geen paarden houden want die staan ook vaak 12 uren in de wc dan.

Ze hebben een prachtig grote ren waar ze zo lang mogelijk op een dag in kunnen maar voor de nacht gaan ze dan inderdaad in de wc zoals jij dat noemt.

Een grote betegelde ren is ook niet waar ze hun natuurlijke gedrag kunnen laten zien.
Verder wil ik dit topic niet besmeuren met deze discussie, hopelijk doet TS haar inspiratie ee beetje op.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 17:06

Wat veel reacties al! Dank allemaal!
Er zijn twee opties voor ons. We hebben een tuin met meerdere delen. Aan onze achterdeur zit een stuk tuin met deel bestraat en deel wat straks gras is. Op het gras zouden we dan een nachthok met ruim voldoende ren maken die helemaal afgesloten is ivm roofdieren. Als wij thuis zijn zouden ze dan los op dat deel kunnen lopen. We hebben vanuit de keuken zicht op dat deel en kunnen het dus goed in de gaten houden. De afgedekte ren zou dan een vierkante meter of 4-6 zijn en de vrije uitloop in de tuin iets van 50 m2.

De andere optie is dat we de moestuin ombouwen tot konijnenren. Deze is 55 m2 dus wel een behoorlijke klus om goed konijnproof te maken. De moestuin. Ligt aan de kippenren, dus die kunnen eventueel ook nog aan elkaar verbonden worden, maar ik lees gemengde verhalen over kippen en konijnen samen. Het nadeel van de huidige moestuin is ook dat deze vrijer in het zicht aan het weiland achter ons huis ligt, wat het kwetsbaarder maakt voor de konijnen. Wel veel ruimte en mogelijkheid tot het houden van meer konijnen. Maar minder contact, waardoor het wennen aan mensen misschien wat langzamer gaat.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 17:10

Amber_anne schreef:
Ik heb er zelf een gemaakt en een topic over geopend [BB] Diy buitenverblijf voor konijnen

Ondertussen is het één hok en hebben we een binnenverblijf gemaakt [ Afbeelding ]

Heb je ervaring met konijnen houden? Ik ga na het lezen van je post uit van niet maar correct me if I'm wrong. [BB] Konijnen!
Er is een konijnen topic waar je misschien bij kan lezen, hij is niet heel actief meer.

De maten die op internet genoemd worden zijn eigenlijk allemaal te klein voor konijnen om echt los te gaan. Groter is altijd beter en zorgt er ook voor dat er minder spanningen is tussen de konijnen.
Voor jezelf is een hok waar je kan staan heel fijn, ook met schoonmaken en als je konijn ziek is. Martergaas is belangrijk want die knagen zo door dunner gaas heen.

Verder is dit een hele fijne groep met veel kennis. Het is ook heel actief https://m.facebook.com/groups/277322291605208/

Als je vragen hebt stel ze gerust

Bedankt voor het delen van het topic en de groep. Zeker goed om meer in te lezen! Weinig ervaring met konijnen. Mijn vriend had vroeger als kind een konijn op de ouderwetse manier waarop wij het natuurlijk niet meer willen. Buiten in een hokje en dan af en toe mee naar binnen.

Wat is trouwens de ervaring met dwergrassen buiten houden? Lees dat het formeel wordt afgeraden maar ook dat als je goede maatregelen treft dat ze in de winter buiten ook goed kunnen?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 18:15

Ik zou als de ruimte niet groot is kippen en konijnen in elk geval niet een hok laten delen, maar apart huisvesten. Het stof en poep van de kipjes kunnen bij konijnen longontsteking veroorzaken, dus niet samen huisvesten. Buiten kunnen ze wel samen als ze elkaar verdragen.
Wij hadden dwergen en grote konijnen. Ze kunnen mits een warm hok met goed stro en hooi prima tegen kou, maar slecht tegen nattigheid en vocht.
Daarom is het aan te raden het hok op pootjes te zetten/niet op de grond te zetten. Je zou zeggen; maar ze graven holen; dat doen ze ook maar hun hol is altijd droog, en het vriest er nooit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 18:40

Afbeelding
Afbeelding

ik heb een ren van ca 1,5 x 4 meter. Half betegeld, en de andere helft zand. Daaronder heb ik wel gaas ingegraven. De konijntjes hebben het zelf inmiddels aardig verbouwd, ze graven veel, dat kan gelukkig. Op dit moment heb ik 3 zijkanten met afdekzeil bedekt tegen de harde wind en kou. Ze hebben een dikke vacht en in het hok zit veel hooi/stro, dus ze zullen het niet koud hebben.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 19:00

Lindsey_99 schreef:
Ik zou als de ruimte niet groot is kippen en konijnen in elk geval niet een hok laten delen, maar apart huisvesten. Het stof en poep van de kipjes kunnen bij konijnen longontsteking veroorzaken, dus niet samen huisvesten. Buiten kunnen ze wel samen als ze elkaar verdragen.
Wij hadden dwergen en grote konijnen. Ze kunnen mits een warm hok met goed stro en hooi prima tegen kou, maar slecht tegen nattigheid en vocht.
Daarom is het aan te raden het hok op pootjes te zetten/niet op de grond te zetten. Je zou zeggen; maar ze graven holen; dat doen ze ook maar hun hol is altijd droog, en het vriest er nooit.

Ik denk dat het inderdaad toch niet handig is om de kippen en konijnen bij elkaar te zetten. Op zich zouden we in totaal wel iets van 90 m2 kunnen creëren met aparte nachthokken, maar de kippen zijn echt viespeuken en de poepjes aan de poten van de konijnen lijkt me geen top plan.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:01

Wij hebben ons konijn los in de tuin op 25m2. Nachthok staat in de schuur en kan hij zelf in en uit.
Als ik zie hoeveel gebruik hij maakt van de volledige ruimte, vind ik 2 konijnen op 4m2 oprecht heel zielig: dat is een ruimte voor een paar uurtjes in de nacht, en niet voor hele dagen. :o

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 19:01

juval schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

ik heb een ren van ca 1,5 x 4 meter. Half betegeld, en de andere helft zand. Daaronder heb ik wel gaas ingegraven. De konijntjes hebben het zelf inmiddels aardig verbouwd, ze graven veel, dat kan gelukkig. Op dit moment heb ik 3 zijkanten met afdekzeil bedekt tegen de harde wind en kou. Ze hebben een dikke vacht en in het hok zit veel hooi/stro, dus ze zullen het niet koud hebben.

Dat ziet er heel mooi uit! Heb je het idee dat ze gras missen? Of is het met konijnen eigenlijk net als met kippen. Gras is binnen no time omgeploegd?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:03

Hier 2 dwerg konijnen die van 6.45u tm ca 22u ca 22m2 hebben. Deels bestraat, deels gras, we delen namelijk het terras. Vol met tunnels, schuilhokjes enz. En voor de nacht helaas een hok met een overdekte ren van een kleine 3m2. Ook hier omdat we wat buitenuit wonen en er bij tijd en wijlen een marter wordt gesignaleerd.
De nijntjes weten precies wat er van ze verwacht worden als ze "naar bed" gaan. Dat commando werkt ook als er 1 ontsnapt door de schuttingdeur.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 19:05

absque_dubio schreef:
Wij hebben ons konijn los in de tuin op 25m2. Nachthok staat in de schuur en kan hij zelf in en uit.
Als ik zie hoeveel gebruik hij maakt van de volledige ruimte, vind ik 2 konijnen op 4m2 oprecht heel zielig: dat is een ruimte voor een paar uurtjes in de nacht, en niet voor hele dagen. :o

Hoe gaat dat bij jullie met roofdieren? Hier zitten valken, marters, vossen en de katten van de buren zijn regelmatig op doortocht in onze tuin. Vandaar beetje de afweging van een gesloten ren als we er niet bij zijn.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:34

Los van alle tips die al gegegeven zijn, ben ik wel voorstander van gaas ingraven. Onze bunny was anders in zijn jonge jaren zo bij de buren beland. En hij sprong ook vrolijk op een hok van 1m hoog. Die haalde de bijzonderste fratsen uit...
Inmiddels is hij alleen over, nadat zijn vriendinnetje overleed. Hij heeft nu wel de hele tuin tot zijn beschikking.
Waar ik maar mee wil zeggen: huisvesting moet je soms ook aanpassen aan je konijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:35

Ga naar een opvang en zoek daar een koppel uit of laat daar twee konijnen koppelen, dat is het makkelijkste is en weet je zeker wat je krijgt. Dan kun je er ook voor kiezen om tammere konijnen te adopteren, die hoeven niet aan mensen te wennen dus dat probleem heb je niet

Ik heb zelf dwergen buiten gehad, hangoor en normale dwergen en dat ging prima. Ik heb nog een dwerg dame zitten van 9, het enige wat ik begin te merken is dat ze wat slechter tegen kou en regen kan en dus liever binnen zit.

Dwergen staan er wel om bekend om feller te zijn dan grotere rassen. Houd daar dus rekening mee

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:07

Ik heb inmiddels geen konijnen meer, maar in die tijd hadden ze voor de nacht een kippenhok met een ren er aan vast welke we aan de boven- en zijkanten dicht hadden gemaakt. Deze stond op een verhard stuk zodat roofdieren er niet onderdoor konden graven.
Overdag konden ze los door de hele tuin, en als ik zie hoe vee plezier ze daar aan hebben beleefd, zou ik het nooit meer anders doen.

Let wel op met het graven in de tuin. Hier hadden ze op een gegeven moment een giga tunnel gegraven. Dat was in principe geen probleem, vermaak je wat, alleen kwamen ze er op een gegeven moment 's avonds niet meer uit om naar hun hok te gaan. Het konijnenverhaal is daardoor ook een beetje triest afgelopen. Zorg echt dat ze 's avonds achter slot en grendel zitten waar roofdieren niet doorheen of onderdoor kunnen. Ik zou dat of op een verhard stuk doen, of een stuk gaas ingraven.