Ik heb een kat uit het asiel geadopteerd begin augustus 2025. De afspraak, en zo ook in het contract, met het asiel was dat ik de kat na verloop van tijd zou buiten laten. Hun argumentering dat ik de kat mocht meenemen was ook omdat ik de kat een mooie loop zou kunnen aanbieden, omdat de kat namelijk wel wat platteland & stalletjes tot zijn rijk kreeg.
Echter nu na de tijd die ik met de kat samen heb, twijfel ik enorm om haar buiten te laten. Ik heb nog nooit zo'n dappere kat gehad en als ze ergens nieuwsgierig naar is, dan gaat ze er ook gewoon helemaal achter. Ik heb 2 pogingen gedaan om haar buiten te laten en dat was steeds met angst rond mijn hart
. De kat loopt overal naartoe en wil overal in, onder of op. Het probleem zoals ik zie, is dat dit een kat is die hier op platteland binnen de 3 maanden verongelukt. Of ze komt ergens vast te zitten of ze wordt aangereden door een auto. En dat wil ik natuurlijk helemaal niet.de kat is als vondeling in het asiel terecht gekomen in een vangkooi, en werd op een leeftijd van +- 1 jaar geschat. Dus ze kent het concept buiten wel, want zo is ze ook gevangen. Ze zou ook wel graag buiten gaan denk ik, want als ze niet slaapt of speelt zit ze wel voor het raam naar de vogels te kijken.
Door ze binnen te houden, breek ik al eigenlijk mijn contract met het asiel maar ik weet ook niet of ik tekort doe aan de kat dan. Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Wat zouden jullie doen?
). Blijkt hij nog op 2 punten eruit te raken wat niet eenvoudig te fixen is... In het begin probeerde ik dan krampachtig hem 's nachts binnen te hebben met als gevolg dat hij soms niet wou komen en juist langer wegbleef. Inmiddels heb ik het losgelaten. Enkel als de vogels broeden gaat hij enkel in de avond of onder toezicht buiten en voor de rest mag hij het helemaal zelf weten. Nu het koud is zit hij veel binnen, vindt ook veel beter zijn rust maar loopt regelmatig buiten. Pakt ook veel muizen en ratten buiten dus is geliefde gast in andere tuintjes gelukkig.