Koeien in Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Koeien in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 09:41

Gisteren zag ik op het Belgische nieuws dat Franse boeren aan het protesteren zijn omdat de regering ,nu er een koeienziekte is, al hun koeien wil doden, ook de gezonde, wat die boeren niet willen. Als ik zelf koeien of andere dieren zou hebben die men ondanks dat ze gezond zijn zou willen "ruimen", dan zou ik me zeker ook daartegen verzetten. Ik ben blij dat die boeren trachten hun gezonde koeien te redden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:45

anjali schreef:
Gisteren zag ik op het Belgische nieuws dat Franse boeren aan het protesteren zijn omdat de regering ,nu er een koeienziekte is, al hun koeien wil doden, ook de gezonde, wat die boeren niet willen. Als ik zelf koeien of andere dieren zou hebben die men ondanks dat ze gezond zijn zou willen "ruimen", dan zou ik me zeker ook daartegen verzetten. Ik ben blij dat die boeren trachten hun gezonde koeien te redden.

Dat is toch niet anders dan hier, voor mijn gevoel, aan de lopende band met pluimvee gebeurt?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:49

Het schijnt heel random te gebeuren, ze overvallen boeren in kamikazi stijl en schieten dan alles zo beetje dood en de dode dieren blijven liggen...Ook honden en andere dieren worden neer geschoten...Ik kreeg het bericht van een franse vriendin doorgestuurd maar geen idee hoe ik het hier moet plaatsen...hele nare foto,s bij het bericht ook.

Zat het bericht nog eens te lezen, ook paarden worden mee dood geschoten de overvallen gebeuren voor al snachts...Misschien dat franse bokkers meer duidelijkheid kunnen geven.
Laatst bijgewerkt door haha1995 op 14-12-25 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:51

Ik heb er nog niets overgehoord hier. Terwijl ik toch koeien rondom heb. Vreemd :?

Maar in nederland met bv mkz alles werd gedood voor het geval dat. En vogelgriep idem.

prompter

Re: Koeien in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:55

Ik kan alleen vinden dat er knobbel ziekte in Frankrijk zou zijn, maar dat het alweer op zijn retour lijkt te zijn? Ging het daarover? Er schijnt een vaccin voor te bestaan gelukkig.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:03

karuna schreef:
Ik heb er nog niets overgehoord hier. Terwijl ik toch koeien rondom heb. Vreemd :?

Maar in nederland met bv mkz alles werd gedood voor het geval dat. En vogelgriep idem.

Ik kreeg het bericht door gestuurd het is van een Corinne Coco met in haar profiel foto een koe zo blond/witte..

Ik heb trouwens in nederland geen honden en paarden weten te doden...
Het zou over de lumpy skin disease gaan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:05

haha1995 schreef:
Het schijnt heel random te gebeuren, ze overvallen boeren in kamikazi stijl en schieten dan alles zo beetje dood en de dode dieren blijven liggen...Ook honden en andere dieren worden neer geschoten...Ik kreeg het bericht van een franse vriendin doorgestuurd maar geen idee hoe ik het hier moet plaatsen...hele nare foto,s bij het bericht ook.

Zat het bericht nog eens te lezen, ook paarden worden mee dood geschoten de overvallen gebeuren voor al snachts...Misschien dat franse bokkers meer duidelijkheid kunnen geven.

BS.

De koeien worden idd ter plekke geeuthanaseerd en daarna afgevoerd vanwege een tropische ziekte die plots in Frankrijk is opgedoken.
En het stuit idd op veel protest omdat de maatregelen niet goed begrepen worden, of iig niet goed uitgelegd door de overheid waarom ze kiezen voor volledig ruimen. Ze proberen zich te verschuilen achter Europese regels en wetten uit de jaren 50 maar dat is dus niet echt overtuigend.

Andere dieren worden niet geslacht. Al kunnen die idd wel soms collateral damage hebben, wanneer het ongeveer oorlog is op de boerderij en er traangas rondvliegt. Blijkbaar heeft er idd een pony traangas gekregen in de vuurlinie. Die heeft er verder niets aan overgehouden.

Het is een ziekte die voorlopig alleen in bepaalde regio's voorkomt. Ze wordt via vliegen verspreid. En ondanks dat het putje winter is krijgen ze de ziekte niet onder controle.
Houd je vast voor het voorjaar.

Verder is het idd een algemene ruiming zoals bij mkz en vogelgriep.
Voor vogelgriep zijn er recent ook nog een paar duizenden eenden geruimd. Enige zorg daar was of er dan wel genoeg foie gras voor kerst zal zijn.

Maar voor DNC (de nieuwe ziekte) wordt het ruimingsbeleid niet aanvaard en het wordt ondertussen ook flink gemediatiseerd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:06

Speelt in het zuiden van Frankrijk. Dat verhaal van 's nachts overvallen en alles doodschieten klink wel heel gek als overheidsmaatregel.

Ziekte wordt overgebracht door vliegen of muggen. Heeft ruimen dan wel zin?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:07

Ik heb even wat gezocht en tf1 heeft er een bericht over. In een aantal departementen gaat er sinds juni een virale ziekte rond die 10% dood. Om verspreiding te voorkomen moeten er net als bij vogelgriep of mkz hier zones gecreeerd worden. En helaas net als bij mkz moeten alle koeien van een besmette boerderij gedood worden. Levend de boerderij verlaten naar een slachthuis mag niet om besmetting te voorkomen. Dus ja vergelijkbaar aan andere ziektes.

Er zijn nu verplichte spoedvaccinaties die toegediend worden.

Maar random binnenvallen en alles afknallen is het zeker niet :n

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:26

karuna schreef:
Ik heb even wat gezocht en tf1 heeft er een bericht over. In een aantal departementen gaat er sinds juni een virale ziekte rond die 10% dood. Om verspreiding te voorkomen moeten er net als bij vogelgriep of mkz hier zones gecreeerd worden. En helaas net als bij mkz moeten alle koeien van een besmette boerderij gedood worden. Levend de boerderij verlaten naar een slachthuis mag niet om besmetting te voorkomen. Dus ja vergelijkbaar aan andere ziektes.

Dat is wel wat jij zegt ,dat het dat niet is...Er zijn toch mensen die het anders beleven.Er schijnt erg slecht gecommuniceerd te worden met de boeren...Dat juist jij dit minimaliseert valt me van je tegen, juist jij hebt het hier continu over slechte communicatie van overheden...

Ik snap best dat je als lezer dit minimaliseert...Maar het zal je boerderij en dieren maar zijn..en het mee doden van paarden en honden zal toch ook niet geheel uit het niks gegrepen zijn?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:32

karuna schreef:

Dat is wel wat jij zegt ,dat het dat niet is...Er zijn toch mensen die het anders beleven.Er schijnt erg slecht gecommuniceerd te worden met de boeren...Dat juist jij dit minimaliseert valt me van je tegen, juist jij hebt het hier continu over slechte communicatie van overheden...

https://www.youtube.com/watch?v=zi66oGEAY_k

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:33

Wat ik terugvind is dat de ruimingen door sommige boeren overbodig gevonden worden. Net zoals hier toen bij de mkz nu narigheid. Ik weet niet hoe er gecommuniceerd wordt. Ik meld alleen wat er gezegd werd in het tf1 item. En heb dus geen oordeel over welke communicatie naar wie ook

Maar nachtelijke razzias waarin alles maar wordt gedood zonder aankondigen lijkt me niet heel logisch eigenlijk. Daar schiet namelijk ook een overheid niks mee op :n

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 12:35

mysa schreef:
Speelt in het zuiden van Frankrijk. Dat verhaal van 's nachts overvallen en alles doodschieten klink wel heel gek als overheidsmaatregel.

Ziekte wordt overgebracht door vliegen of muggen. Heeft ruimen dan wel zin?

Het zou ook overgebracht kunnen worden door injectienaalden en sperma. Ik vind dit heel erg. Inderdaad worden er ook vaak andere dieren zoals pluimvee "geruimd" en dat zou ik ook niet willen. Ik ken zelfs iemand die in de gevangenis is beland wegens verzet tegen de ruiming van haar gezonde kippen.In Nederland. Maar ik begrijp dat het doden van dieren als koeien nog een veel grotere impact kan hebben omdat veel mensen daar een grotere emotionele connectie mee hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:40

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:55

De waarschuwing voor meer sub - en tropische ziekten wordt al lang afgegeven. Langere warme vochtige periodes… Goed dat de agrarische sector het niet zomaar accepteert. Er gaat genoeg geld richting de farmaceutische industrie om goede medicijnen en voldoende middelen te produceren. Vanguard, BlackRock… mensen ….zijn die dat geld opmaken … en die zijn heeeeellll dorstig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:04

Minder rondzeulen met levende dieren anders dan voor fok zou al een heel groot verschil maken. Er gaan nogal wat slachttransporten o.a. ook over de middellandse zee naar het midden-oosten en dan is een windje met tussenlanding goede kans voor mug om vanuit afrika over te steken ...

Snelheid slachtlijn omlaag en dus kleinere slachthuizen rendabel(er) houden ook. Dan kan er meer lokaal geslacht en blijft er enkel vleestransport over, dat is wel vacuum in plastic te verpakken voor hygiene en dus buitenhouden van ziektes. Wordt dan wel over gepiept, want reli-slachtregels, enz. maar dat is ook aan te passen als er geen andere optie meer is wegens mag niet van dat land of er is niks te koop.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:48

het betreft LSD, en nee, niet de drugs ;)
Dat staat voor lumpy skin disease. Er ontstaan uiteindelijk een soort pokken op de huiderg pijnlijk voor de dieren. Het is extreem besmettelijk (niet naar de mens) Er geldt een ruimingsplicht, ook in Nederland, met ook nog een ruime cirkel er omheen
https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Dier ... in-disease

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 17:42

Citaat:
De Franse boeren komen in opstand.

Al sinds vijfendertig jaar woon ik in Frankrijk, nu eens hier dan daar, en waar het ook was, ik kwam altijd graag bij boeren op bezoek. In Picardië, in Lotharingen, in de Sud-Ouest – het ritueel was altijd hetzelfde.

Monsieur en Madame ontvangen je in de keuken, rondom een tafel overdekt met plastic. ‘s Morgens, ’s middags, het maakt niet uit, er wordt een fles tevoorschijn gehaald, je krijgt een glaasje voorgezet, even proosten met Monsieur: “Santé!” Madame kijkt toe, doet niet mee – maar praat voor twee.

Dan volgt een toer over het terrein, het voorerf met de kippen, de schuur met de tractor, de stal met de koeien - en wanneer je dan samen met Monsieur weer de warme keuken binnenstapt, stopt Madame je een kartonnen doos met eieren toe. Soms met wat groente, aardappelen of knoflook erbij. Je gaat nooit met lege handen weg.

Een Frankrijk zonder boeren kan ik me niet voorstellen. Ja, en wat zou het Franse landschap zijn zonder de boerenbedrijven? Hoe lang nog?

De nodulaire dermatose (Lumpy Skin Disease) is een ziekte die bij koeien een huiduitslag veroorzaakt. Er is tien procent kans dat ze eraan sterven, meestal gaat de ziekte na een tijdje vanzelf over. De ziekte is besmettelijk, maar niet voor mensen.

De maatregelen die de Franse regering heeft getroffen – in overeenstemming met een bindend Brussels reglement – zijn excessief. Wanneer in een kudde gezonde koeien één aan nodulaire dermatose lijdt, moet de hele kudde worden geëlimineerd.

Meerdere boeren hebben de laatste weken van de ene dag op de andere hun hele veestapel zien uitroeien.
Reactie bleef om te beginnen uit - kwam pas twee weken geleden op gang.

Toen de kudde van tachtig koeien van een boer in het departement van de Doubs aan de beurt was, kwamen uit de wijde omgeving mensen samen om het sanitaire personeel dat de ‘euthanasie’ moest uitvoeren de toegang tot de stal te beletten.

De politie moest eraan te pas komen, in groten getale, om de actievoerders het veld te doen ruimen. Vorige week was een bedrijf met tweehonderd prachtige koeien, van het ras ‘blonde d’Aquitaine’, de klos - één zieke koe, de hele kudde moest dood.

Terwijl nota bene de koeien waren gevaccineerd. Ja maar, tussen de datum van de vaccinatie en die van de geldigheid ervan moeten drie weken zitten…

De verontwaardiging bij de boeren, en niet alleen de boeren, heeft intussen een kookpunt bereikt. Op hun tractoren kwamen ze toegestroomd. De wegen rondom het dorp Bordes-sur-Arize, in de Ariège, werden versperd, bomen langs de weg werden daarvoor omgezaagd.

Ze waren met zeshonderd. De gendarmerie, die niet lang op zich liet wachten, bestond uit maar liefst driehonderd man. Ze hadden vanwege de versperringen de grootste moeite de boerderij te bereiken, zelfs met de twee zware tanks (van het type Centaur) waarover ze beschikten.

De avond viel, nog was niets beslist - en toen was daar plotseling een ronken te horen in de lucht, een ronken dat aanzwol. Apocalypse now! Helikopters.

Ze lieten de ene traangasbom na de andere vallen, rook overal, net een veldslag zeiden de getuigen – en zeggen de beelden.

En toen was het afgelopen.

De dieren, gezonde koeien, en kalfjes, kregen de volgende morgen hun lethale prik.

En de boer?

Zo’n kudde is het resultaat van tientallen jaren zorg en arbeid. Hij was zo loyaal geweest de dierenarts erbij te roepen toen hij merkte dat een van zijn koeien koorts had. En de dierenarts had de helse machine in werking gezet. De koeien waren gevaccineerd – ja, maar het reglement zegt…

Zeven gendarmes hebben gedurende de actie hun helmen, knuppels en schilden neergelegd, ze konden het handelen dat van hen werd verwacht niet met hun geweten overeenbrengen.

Reacties vanuit de politiek worden steeds luider. De zogenaamd ‘extreem’ linkse Le Front Insoumis van Jean-Luc Mélenchon was er als eerste bij om de boeren te steunen.

In het parlement werd de Minister van Landbouw Annie Genevard fel aangevallen door het LFI Kamerlid Manon Meunier. Van hun kant proberen extreemrechtse krachten de zaak van de boeren natuurlijk aan een bloed-en-bodem thematiek te koppelen.

Wat de boeren zelf betreft, ze kijken wat de politiek betreft de kat uit de boom.
Natuurlijk moet een dierenziekte worden bestreden, daar zijn de boeren het allemaal over eens. Maar vanwege één zieke koe (met een stervenskans van één op de tien) een hele kudde gezonde, en bovendien gevaccineerde, koeien afmaken!

Wat zei Kant? Ja, ‘wie wreed is voor dieren, wordt ook hard in zijn omgang met mensen’.

En de ergste soort wreedheid, is de geïnstitutionaliseerde wreedheid van kille technocraten achter bureaus, de wreedheid van cijfers, tabellen, ratio’s.

De wreedheid van een president die zijn falen op alle fronten overschreeuwt door zich hard op te stellen.

Tanks, helikopters, traangas – in de nacht – om hoogst verontruste boeren uiteen te drijven – kom op!

Het enige wat ze deden, was de weg versperren. Ze hebben het toch maar een hele dag uitgehouden.

Want ze zijn verontrust, ook vanwege Mercosur, het handelsverdrag tussen Europa en Zuid-Amerika dat deze week al dan niet zal worden getekend.

Wordt het getekend – ondanks de oppositie van zowat het gehele Franse parlement - en treedt het in werking, dan is het met de Franse veeteelt gedaan.

Een Frans bedrijf met honderd koeien kan niet opboksen tegen een gigantische mega-stal in de Mato Grosso. En waar in Frankrijk de boeren zich aan allerlei sanitaire regels hebben te houden, zit het vlees uit Zuid-Amerika vol antibiotica en chemische groeiproducten.

En als zeggen van niet – zie dat maar eens te controleren! Gezond kwaliteitsvlees zal worden vervangen door ongezonde troep, en het Franse landschap veranderen in een steriele Mid-West of Oekraïne. Jammer, Frankrijk was zo mooi...

Auteur: Caspar Visser 't Hooft

Dit lijkt wel een slechte film

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 17:52

Klopt dat is de vertaling van het stuk dat ik in het Frans kreeg. Voor die boeren een nachtmerrie...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:47

Wat een drama weer. Doet toch ook denken aan de MKZ-periode. Daarover wordt nu gezegd (door voormalige bewindslieden) dat ze het nu anders aan zouden pakken.

Ik hoor nog het protestlied: hey hey LJB, how many cows did you kill today?

(LJB was Laurens Jan Brinkhorst, de toenmalige minister van landbouw).

Maar LJB had het over krokodillentranen omdat die koeien toch bij de slacht zouden belanden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 09:31

Het is vreselijk. Je kunt tegenwoordig eigenlijk geen dieren meer hebben als je er niet tegen zou kunnen dat ze verplicht gedood zouden worden. Kort geleden zag ik in het nieuws dat : "het gratis is om je hond of kat te laten testen op mogelijke vogelgriep".En dan he, stel dat die positief zou testen, ik vrees dat je hem dan verplicht zou moeten laten afmaken. Dat werd er niet bijgezegd trouwens. Ik zou echt niets meer laten testen als ik een verdacht dier zou hebben, tenzij bij een DA die ik vertrouw en er net zo over denkt als ik (geen afmaken van gezonde dieren) en die me niet zou aangeven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 12:35

Vaak zijn ziektes wel te behandelen of voorkomen met entingen, maar omdat dan niet meer goed is aan te tonen of het dier geënt is of juist de ziekte bij zich heeft (omdat de enting dan een vals positief kan geven op een test ofzo) accepteert de handel (vlees) dat enten niet.
Zoiets.

En het is ook allemaal vreselijk. Dat dieren toch al voor de slacht zijn doet daar imo niks aan af: wij gaan immers ook allemaal dood dus gooi de bom maar?
Komt toch op hetzelfde neer?

En als je dus je dieren niet opgeeft bij besmetting, dan moeten er straks weer nog veel meer dieren dood.
Je gaat je afvragen wat eigenaarschap nog voorstelt bij verplicht laten afmaken.
Het is sowieso voor mij net als wat Little Gift al schreef, een reden om er echt een diepgrondige hekel aan te hebben mens te zijn, te weten wat we wereldwijd de dieren aandoen.
Ik heb momenteel een logeer fretje en het is zo’n ontzettend leuk en slim diertje.. heel gevoelig ook en erg op zijn routines gesteld.
Hoe hij na het eten en spelen weer lekker zijn nestje inkruipt om uren te slapen. Ik doe er alles voor om hem veiligheid en vertrouwen te bieden.

Het is hartbreaking te bedenken hoeveel van zulke diertjes voor de pels in hokken leven en al geleefd hebben. |(

Soms denk ik, ik houdt er maar mee op, me te hechten aan dieren. En laat die bom ook maar vallen. Al dat leed, het is gewoon niet te overzien.
Nu weer deze toestanden dus in Frankrijk. Al die onschuldige beesten die niet aan deze horror ontkomen.

Eerder hier die varkenspest bijvoorbeeld, ik heb via via later wel eens gehoord welk leed er schuilde achter gesloten slachterijen. Stagnatie in de stallen.

Ik vind sowieso dat we een groot risico nemen met de huidige inrichting van de landbouw, want als de stroom uitvalt en de melkrobotten het niet meer doen, wie melkt dan al die koeien? Als de voederaanvoer stokt, wat dan? Als de slachthuizen dichtblijven is er in no time een overschot aan levende dieren.
Er is helemaal geen zicht meer op het individu. Alles is zo erg doorgeschoten, man o man.

Ik hou erover op, doet mn humeur geen goed dit.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:24

Het is al een tijdje een ding in Frankrijk idd, vreselijk voor de boeren en mijn inziens niet goed te praten hoe alles loopt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:27

Het gaat om nodulaire dermatose, ern ziekte veroorzaakt door een pokkenvirus. De incubatietijd is heel lang, tot wel 28 dagen. Dus als er 1 koe de ziekte heeft, kunnen er al veel meer besmet zijn. Het wordt overgebracht door stekende insecten. Die zijn er nog, want het is momenteel erg warm.
Waar ik woon in de Lot et Garonne zijn ook demonstraties, ik zag vorige week in Bergerac allemaal hooibalen en banden op een rotonde. Die zullen boze boeren al snel in de fik gaan steken. Ik blijf dus voorlopig maar even in de buurt.
Dat ze in de nacht alles doodschieten heb ik nog nergens gehoord, lijkt mij sterk.
Er wordt trouwens wel gevaccineerd, in een bepaalde straal om het getroffen bedrijf. Er zijn niet genoeg vaccins om alle koeien in Frankrijk te vaccineren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 13:34

Volgens internet komt deze ziekte ook in India voor. In verschillende deelstaten in India, voornamelijk waar een Hindoe- meerderheid is, is het bij de wet verboden om een koe te doden. Daar staan zware straffen op , en daarbij is het ook nog mogelijk dat Hindoes die zien dat iemand een koe iets wil aandoen voor eigen rechter gaan spelen.Dat is een werkelijk volkomen ander wereldbeeld en totaal andere maatschappij\situatie dan wat er nu in Frankrijk gebeurt.