Play spray voor katten, waarom werken ze niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2025

Play spray voor katten, waarom werken ze niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 14:06

Hoi!

Wij hebben sinds een maandje weer een kat. Hij doet het heel goed, is blij, eet goed, speelt met zijn muisjes en went rustig aan de honden.

Nu hadden wij vroeger altijd een spray om de krabpaal interessant te maken. Play spray of catnip spray etc. Die werkte altijd zeer goed om onze kat te motiveren om de krabpaal te gebruiken ipv bijv. De bank.

Alleen heb ik al verschillende sprays geprobeerd maar niks vind hij echt interessant -O- de spray lijkt niks los te maken bij hem. Ervaren jullie dit ook zo met die sprays? Hebben ze de samenstelling verandert of heb ik een kat die immuun is voor geurtjes? :')

En vooral natuurlijk de vraag, welke moet ik dan hebben?

Nog een foto van de lieverd
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:20

Ongeveer de helft van de katten is ongevoelig voor catnip/kattenkruid. (Geldt voor huiskatten t/m leeuwen aan toe.)
Dus ja, het kan heel goed zijn dat je nieuwe huistijger hier ongevoelig voor is.

Ik heb wel eens gehoord dat je zelf een paar keer je handen moet afvegen aan de krabpaal. Dan komt jouw geur eraan en zal de kat eraan willen krabben om die geur eraf te krijgen.
Geen idee of het werkt.

Maar maak vooral een filmpje als je aan de krabpaal krabt en plaats die hier O:) :+

Lexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:02

Je kunt valeriaan poeder proberen, hier reageren ze vaak een stuk sterker op dan catnip

Hannanas

Re: Play spray voor katten, waarom werken ze niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:44

Of matabi stokjes.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:31

Vroeger was se samenstelling van de sprays anders en werkten echt.
Ik heb ondertussen ook een aantal geprobeerd en nog mijn katten thuis, nog de stalkater nog de zwerfkater vinden het wat - in tegendeel.
Mij is opgevallen, dat ze allemaal n beetje naar alcohol ruiken, en dat blieft de beestjes dus niet.
En wat catnip (kruid, gesneden of pulver)betreft : het meeste wat er verkocht wordt is geen "echte" dus niet Neptea catera / wild kattenkruid .

Hier is de renner : valeriaankruid gesneden en dus wild kattenkruid gesneden.
Kost geen drol bij de kruidenapotjeker.

Ik naai vaker voor de SZN kattenholletjes enz. In t voorjaar een proef gemaakt met snuffelkussens. Mijn eigen beestjes waren en gek op en inmiddels zijn en gigantisch success bij de stichting.
Kittens, schuwe katten ,enz.

Als je niet eerst kruiden wil bestellen... een slaap-lekker-thee-zakje met valeriaan doet ook al wonderen :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:32

Hier van de 3 katten, 1 die er ook totaal niet op reageert.
Ook niet op de speeltjes

2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 19:51

Ah ja als de helft van de katachtigen ongevoelig is voor catnip dan kan dat al wel wat verklaren.
Als ik ga paaldansen met de krabpaal zal ik dat zeker even filmen voor jullie _O-

Ik heb valeriaan in sokjes gedaan. Daar heeft hij 1 x wat mee gedaan maar dat was het dan ook.
Los kattenkruid idd gekocht maar het rook veel te fris muntig ofzo. Ik zal eens de echte kattenkruid zoeken.

Het matatabistokje heeft hij 1 keer op geknaagd.

Misschien is het gewoon een hele luie kat? :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:53

Opvoeden :))

Leren waar ze wel mogen krabben, afleren/ niet toestaan waar ze het niet mogen.

Die van ons kunnen zelfs zitten en liggen en wachten op commando :')

Onze reageren wel op catnip :') worden helemaal leip.
Wist helemaal niet dat niet alle katten er gevoelig voor zijn.

2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 19:55

Ja ik zeg uiteraard gewoon wat niet mag. En daar luistert hij uitstekend aan maar dan is het wel fijn voor hem als de krabpaal aantrekkelijk wordt natuurlijk. Dus als je daar nog tips voor hebt?
Ander slaat je opmerking de plank een beetje mis.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:56

Hannanasjuh schreef:
Ja ik zeg uiteraard gewoon wat niet mag. En daar luistert hij uitstekend aan maar dan is het wel fijn voor hem als de krabpaal aantrekkelijk wordt natuurlijk. Dus als je daar nog tips voor hebt?
Ander slaat je opmerking de plank een beetje mis.

Wat goed!

Niet alle katten vinden een paal leuk/interessant. Sommige hebben behoefte aan een krabton..of een plank aan de muur..of juist op de vloer.

Zoek uit waar jouw kat graag zn nagels in zet.

2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 19:58

De bank dus...
Sorry maar niet echt helpend. Krabpaal., plank en andere spullen heeft hij. Het is sowieso niet echt een krabber lijkt het

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:03

Een kat is hier wel goed in te trainen hoor, alleen zijn ze vaak wat minder volgzaam zoals bv honden. Direct alternatief geven werkt beter dan straffen.

Bij mijn kittens heb ik elke keer als ze ergens krabten ze daar vanaf gehaald en meteen op die plek op een krabpaal of plank gezet. Dus die echt op/bij je bank zetten waar ze krabben.
Uiteindelijk als ze dan aan die krabben kan je hem steeds verder weg zetten.
Het is is kwestie van snel zijn en heel veel herhalen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:07

Hannanasjuh schreef:
De bank dus...
Sorry maar niet echt helpend. Krabpaal., plank en andere spullen heeft hij. Het is sowieso niet echt een krabber lijkt het

Dan is het dus een kwestie van opvoeden.
Je hoeft dingen niet leuker of aantrekkelijker te maken.

Je moet hem afleren zn nagels in die bank te zetten...

Voorbeeld : als jouw kind de was steeds op de grond gooit, leer je dat toch af?
Dan ga je toch niet de wasmand interessanter of aantrekkelijker maken?

Ik schaar dit onder het kopje : opvoeding.

Natuurlijk kan je kijken of je een krabton naast de bank kunt zetten, in de hoop dat ze die dan pakken..

Maar het hoofdprobleem moet opgelost worden en niet de symptomen.

2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 20:09

Het is geen kitten maar een herplaatser uit het asiel. Hij heeft een tijd op straat geleefd dus oppakken ed vind hij niet tof.
Hij is hier nu een maand en is goed aan het wennen. Ik ga hem niet oppakken en hem de stuipen op het lijf jagen.

Vandaar mijn vraag voor een spray om de krabpaal aantrekkelijk te maken. Opvoedings tips zijn niet nodig. Het is niet onze eerste kat.

Ik maak liever de krabpaal gewoon aantrekkelijker dan de bank.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:09

Hannanasjuh schreef:
De bank dus...

Hihi, wel een krabber, want de bank pakt hij wel....
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de krab spullen die hij heeft :-)

Onze grote kat had bijvoorbeeld de voorkeur voor een ton zodat hij helemaal rechtop uitgestrekt kon gaan staan.... En eigenlijk ook alleen als de ton op bepaalde plekken stond.

Katten zijn soms,(lees vaak ) eigenwijze dieren :-p

2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 20:10

Sjonge jonge mensen ik vraag alleen of de sprays veranderd zijn. Geen les in hoe voed ik mijn kat op. Ik heb er al weer spijt van dat ik dit topic geopend heb. Weet je wel hoe betweterig je overkomt joh -O-

2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 20:11

Sky_As schreef:
Hannanasjuh schreef:
De bank dus...

Hihi, wel een krabber, want de bank pakt hij wel....
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de krab spullen die hij heeft :-)

Onze grote kat had bijvoorbeeld de voorkeur voor een ton zodat hij helemaal rechtop uitgestrekt kon gaan staan.... En eigenlijk ook alleen als de ton op bepaalde plekken stond.

Katten zijn soms,(lees vaak ) eigenwijze dieren :-p

Nou die ene keer na 4 weken vergeef ik hem wel hoor dat hij ff een keer zijn nagel in de bank zet

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:14

Mijn asielproject wilde ook geen krabpaal of plank.
Ze wilde een kokosmat....
Van alle meubels overigens netjes afgebleven.
Krabkarton vond ze ook acceptabel.
Na 4 jaar bleek ze toch interesse in een goedkope krabpaal van de Action en nu heeft ze een degelijke krabton.

Het heeft hier veel tijd nodig gehad.
Ook op luchtjes, speeltjes en dergelijke begon ze pas na een heke tijd te reageren.
Ze leek wel te bescheiden ofzo.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:23

Waar in huis staat je krabpaal? Het beste is het als je die op een aantrekkelijke plek zet, bijvoorbeeld in een loop route of voor het raam.
Daarnaast is het belangrijk wat voor krabpaal je hebt. Alleen een paaltje zonder huis etc is niet aantrekkelijk, wankele krabpalen willen ze ook niet op

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:37

Hannanasjuh schreef:
Sjonge jonge mensen ik vraag alleen of de sprays veranderd zijn. Geen les in hoe voed ik mijn kat op. Ik heb er al weer spijt van dat ik dit topic geopend heb. Weet je wel hoe betweterig je overkomt joh -O-

Ik koppel hem even terug :))
Sjonge jonge...weet je wel hoe eigenwijs jij overkomt ?

Als je het allemaal zo goed weet...dan had je dit probleem niet gehad.

Mail de leverancier)producent, die kan je exact vertellen hoe en wat

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:58

Hier geven ze ook niets op catnip :( (en heb ik dus zo'n geweldig rad voor ze gehaald, die er nu voor de sier staat) Hier zitten ze overigens niet aan de bank maar echt de meest saaie krabpaal (gewoon die staaf met touw eromheen zeg maar) is de favoriet. En soms ook het kraskartonnetje...

(Hier hier van verschillende merken catnip geprobeerd, tis kansloos ;)) Maar je kan zelf kennelijk ook spray maken, iemand ging het uitleggen maar ik luisterde niet zo goed :o

2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 23:33

Jolliegirl schreef:
Hannanasjuh schreef:

Ik koppel hem even terug :))
Sjonge jonge...weet je wel hoe eigenwijs jij overkomt ?

Als je het allemaal zo goed weet...dan had je dit probleem niet gehad.

Mail de leverancier)producent, die kan je exact vertellen hoe en wat

Ga lekker een ander topic verkloten ipv continue offtopic te reageren in deze.

Ik zeg nergens dat ik een probleem heb met mijn kat. Ik vraag of de sprays veranderd zijn.

2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 23:49

Amber_anne schreef:
Waar in huis staat je krabpaal? Het beste is het als je die op een aantrekkelijke plek zet, bijvoorbeeld in een loop route of voor het raam.
Daarnaast is het belangrijk wat voor krabpaal je hebt. Alleen een paaltje zonder huis etc is niet aantrekkelijk, wankele krabpalen willen ze ook niet op

Het is er een van petrebel voor grote katten dus stevig sowieso. Ook genoeg wegkruip mogelijkheden en genoeg hoogte.
Voor het raam is niet handig met hem want dat vind hij juist nog eng. Hij staat naast een stoel waar hij veel op ligt te slapen.
Verder heeft hij nog een groot krabkarton op de grond en een hoge grove houten plaat van mijn stabureau waar hij helemaal tegenaan kan rekken en aan mag krabben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 01:16

De mijne koos voor de deurmat, en heel soms het behang }>
De klim-en krabpaal is geëindigd als plantentafeltje. :D

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 01:23

Heeft je kat interesse in een laserlampje?
Mijn katten vinden dat geweldig, richt ik hem op de krabpaal, hangen ze daarin om het lampje te pakken.
Misschien kan je het hem zo aanleren?