Hond jaagt op kat, toch kitten? Ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

midori

Hond jaagt op kat, toch kitten? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 23:09

Hallo hallo,

Wij wonen op een boerderij (van mijn schoonvader) en hebben een 1.5 jaar oude herdershond. Toen wij de hond als pup namen, speelde hij vanaf het begin met de kat. Maar al gauw werd dit (begrijpelijk) te veel voor de kat en nam ze letterlijk de benen. Ze scharrelt nog ergens rond op het erf want ik zie haar af en toe, maar komt niet meer naar onze deur e.d. en geen idee of de boerderij nog steeds haar thuisbasis is.

Onze hond is opgegroeid met de dieren en gaat dus heel goed met de koeien, paarden en kippen. Het erste wat hij heeft gedaan is een kip zo uitgebreid likken dat ik dacht dat de kip verdronken was :+ Ik ben helemaal niet bang dat hij de kittens wat aan doet op die manier. Maar hij is zó ontzettend speels... En groot. Dus als het rent wil hij spelen.

We zouden het eigenlijk leuk vinden om toch weer twee boerderijkatten te hebben en de catteries zitten hier helaas vol met kittens die een huisje zoeken. Maar we vinden het niet verantwoordelijk om katten te nemen and Bjorn (de hond) ze weer weg jaagt. Heeft iemand ervarig met het nemen van kitten i.c.m een hele speelse grote hond? Zo ja, hoe hebben jullie het aangepakt?

Een foto van de mafkees die niks van knuffels wil weten maar wel overal bij wil zijn en het liefst de hele dag door speelt :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Ezellover25

Re: Hond jaagt op kat, toch kitten? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 01:28

Met juiste begeleidjng zou het toch moeten kunnen?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 04:57

Ik zou er voorzichtig mee zijn. Herders hebben een hoge drive en als de kat dan wel eens gaat rennen, natuurlijk wilt hij spelen maar dat kan ook snel omslaan in jagen of als hij sneller is dan de kat, dat hij het per ongeluk iets te hard met zn tanden vastpakt.
Dat is niet zijn schuld maar de aard van het ras.

Loopt hij ook zonder toezicht over het erf heen?
Als hij enkel buiten loopt onder jullie begeleiding, kun je het misschien nog proberen maar als hij de hele dag los mag lopen, zou ik het niet aandurven met zo'n jonge, speelse hond.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:16

Kittens worden groot, gaan spelen, rennen en jagen.
Jullie hond is met een kat groot geworden en toch begonnen haar te jagen. Hij heeft de kat de veilige thuisbasis genomen en die moet zich nu maar zien te redden- of niet.

Als je nu 2 kittens erbij haalt, dan heb je niet alleen kans dat met hun hetzelfde gebeurt als met kat nummer 1 maar je geeft kat nummer 1 NOG een dumper - namelijk 2 concurententen.

Heeft dat beestje dat verdient ?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:23

Niet doen. Mijn kat is als kitten door een hond opgejaagd, en is de rest van zijn leven doodsbang gebleven voor honden.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:33

sasja0705 schreef:
Kittens worden groot, gaan spelen, rennen en jagen.
Jullie hond is met een kat groot geworden en toch begonnen haar te jagen. Hij heeft de kat de veilige thuisbasis genomen en die moet zich nu maar zien te redden- of niet.

Als je nu 2 kittens erbij haalt, dan heb je niet alleen kans dat met hun hetzelfde gebeurt als met kat nummer 1 maar je geeft kat nummer 1 NOG een dumper - namelijk 2 concurententen.

Heeft dat beestje dat verdient ?

Nou dit, arme kat is al naar buiten verdreven en krijgt met een beetje pech straks ook nog concurrentie toegeworpen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:43

Wij hebben een groep echt wilde/verwilderde katten op de boerderij waar onze paarden staan. Geen van die katten of kittens gaat aan de kant voor de honden. Niet voor de terriers en niet voor de herder puber. Wat betreft de hond neem dus kittens die met honden opgegroeid zijn en stevig op hun pootjes staan. Mijn herder laat het wel om katten op te jagen. Ik zou wel de kittens een fijne eigen plek geven. Grote bench oid zodat je wel de eerste periode regelmatig kan scheiden.
Is kat 1 kat sociaal trekt hij misschien zich wel op

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:50

Bij de huidige kat hebben jullie dit niet goed genoeg aangepakt, terwijl de start zoals het klinkt helemaal niet slecht is gegaan.

De hond kan ook gewoon grenzen leren, persoonlijk zou ik ervoor kiezen om de hond te leren dat de katten off-limits zijn, als je ze als kitten krijgt kun je dit direct aanleren.

De kittens leren dat de hond ze negeert maar ook geen gevaar is en de hond leren dat de katten niks voor hem zijn en dit consequent volhouden, vergt een flinke tijd investeren en op verschillende momenten meer dan anders maar dan kunnen ze imo prima samen.

Als je dat niet van plan bent en de kittens hetzelfde lot wacht als de kat die er al is, dan zou ik het niet doen. Wordt die kat niet verzorgd? Ik heb op best wat boerderijen gewerkt waar er (meerdere) stalkatten waren, en die werden toch nog altijd voorzien van water, voer & een warm huisje. Die kwamen dus meestal wel even inchecken als je hun plekje bezocht, daardoor kon de kat ook altijd even nagekeken worden op wondjes en dergelijke.

Het waren zeker geen knuffeldieren maar ook niet dusdanig verwilderd dat je ze zelden tot nooit zag.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:54

Ben ik de enige die de weggejaagde kat heel zielig vind?

Ik zou het in ieder geval niet doen. Hier blijft de hond (labrador kruising) achter de katten aanjagen, hoe goed ik mijn best ook heb gedaan bij de introductie. Het erg is simpelweg zo groot, dat ik niet altijd op tijd ben om in te grijpen.
De katten blijven vooralsnog op onze boerderij komen, maar ze moeten soms wel sprinten. En dat vind ik eigenlijk niet oke.
Ze zoeken de hond met slapen trouwens wel weer op en liggen vaak samen in de mand. Maar toch..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:06

Nee ik vind de weggejaagd kat ook heel sneu. Ik snap ook niet waarom een hond belangrijker is dan de kat die er al was

Ik zou in jullie geval zeker geen kittens nemen want het gaat heel veel tijd en energie kosten om alles goed aan elkaar te laten wennen. Waarom zouden jullie dat nu wel doen ?

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:10

Hoe leuk wordt dit voor de kittens?
Zorgt er eigenlijk nog wel iemand voor de eerste kat?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:31

Simbaa schreef:
Ben ik de enige die de weggejaagde kat heel zielig vind?

Ik zou het in ieder geval niet doen. Hier blijft de hond (labrador kruising) achter de katten aanjagen, hoe goed ik mijn best ook heb gedaan bij de introductie. Het erg is simpelweg zo groot, dat ik niet altijd op tijd ben om in te grijpen.
De katten blijven vooralsnog op onze boerderij komen, maar ze moeten soms wel sprinten. En dat vind ik eigenlijk niet oke.
Ze zoeken de hond met slapen trouwens wel weer op en liggen vaak samen in de mand. Maar toch..

Nee, ik ook. Ik vraag me af hoe het met die kat gaat en of ze nog wel verzorgd wordt, omdat het klinkt alsof ze ts dat ook niet weet.

Niet aan de kittens beginnen. Zoals iemand al zei heeft nummer 1 er dan ook nog eens 2 concurrenten bij.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:44

Ik weet eigenlijk niet wat ik lees. De vorige kat is ervandoor door jouw hond. Je hebt eigenlijk geen idee of ze nog op het erft woont. Maar hey kittens zijn zo leuk. Misschien trekken deze wel het gedrag van jouw hond :') als je katten zo leuk vindt, probeer dan de vorige kat weer terug te krijgen. Of accepteer dat jouw hond niet samengaat met andere katten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:46

KikiCelinevs schreef:
Ik weet eigenlijk niet wat ik lees. De vorige kat is ervandoor door jouw hond. Je hebt eigenlijk geen idee of ze nog op het erft woont. Maar hey kittens zijn zo leuk. Misschien trekken deze wel het gedrag van jouw hond :') als je katten zo leuk vindt, probeer dan de vorige kat weer terug te krijgen. Of accepteer dat jouw hond niet samengaat met andere katten.

Mee eens. Heel sneu voor de eerste kat dat ze haar veilige haven kwijt is en dan komen er ook nog kittens?
Ik zou eerst aan de slag gaan met de huidige kat op het erf en er voor zorgen dat het voor haar weer veilig bewoonbaar is. En ondertussen je hond leren om ze met rust te laten.
Maar geen kittens erbij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:56

Je hebt geen idee of de eerste kat nog jullie boerderij als thuisbasis heeft? Maar wil nu weer aan kittens beginnen?

Écht..... wat bezielt sommige mensen
toch???????? Denk nou eens heeeeeeeel goed na over je eigen vraag!!!!!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:07

Ik heb eroverheen gelezen dat de kat wel nog op de boerderij is maar niet meer thuis durft te komen...
Dan zeg ik ook echt een harde nee tegen nog een onzekere situatie te creëren die hetzelfde kan uitpakken. Dat is niet eerlijk tegenover zowel de oude als de nieuwe kat :n

Prioriteit 1 moet zijn; zorg ervoor dat je de oude kat terug krijgt/kan vangen en deze gaat herplaatsen in een ander, veilig thuis. Hij heeft zorg nodig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:22

Ik snap niet zo goed waarom jullie die hond niet hebben geleerd dat katten geen speelgoed zijn. Je staat toch niet lachend toe te kijken terwijl hond 'tikkertje' speelt met arme kat?

Verder, als kat af en toe nog op het erf scharrelt zou ik daar eerst werk van maken. Geef het beest de lekkerste hapjes, een veilig (zonder hond!) plekje bij de verwarming en veel tlc.

Volgens mij hebben jullie wat goed te maken bij dat beestje..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:23

SayaJones schreef:
Ik heb eroverheen gelezen dat de kat wel nog op de boerderij is maar niet meer thuis durft te komen...
Dan zeg ik ook echt een harde nee tegen nog een onzekere situatie te creëren die hetzelfde kan uitpakken. Dat is niet eerlijk tegenover zowel de oude als de nieuwe kat :n

Prioriteit 1 moet zijn; zorg ervoor dat je de oude kat terug krijgt/kan vangen en deze gaat herplaatsen in een ander, veilig thuis. Hij heeft zorg nodig.

Hier ging het als volgt. Onze buren hadden al lang een (volwassen) kat. Toen ineens wilden ze ook nog honden hebben er er kwamen een paar jachthonden. Die gingen natuurlijk achter de kat aanzitten. Die kat durfde toen niet meer naar huis en kwam naar ons gevlucht. Wij hadden op dat moment geen andere dieren. Toen hebben die buren het paspoort van de kat gebracht en zijn nog resterende blikjes voer en hem officieel aan ons overgedragen. Iedereen blij.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:37

Ik zou eerst voor de kat die er al is gaan zorgen. Zij verdient het niet om als derderangs opzij geschoven te zijn. Je ziet haar nog af en toe maar hebt verder geen idee, ik vind dat heel erg triest.

Zorg dat zij kan wonen zonder hond: oftewel richt een deel van het erf of een mooie schuur in zonder hond; hond kan daar niet komen. En dat de kat daardoor weer vervulde basisbehoeften heeft: warmte, ligplaats, drinken en eten en elke dag gezondheidscontrole plus aandacht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:23

Ik ga mee met m'n voorgangers: zorg dat kat nr één een beter leven krijgt. Herplaats het arme dier, en neem er een hond bij als speelgenoot voor je herder. Kan je herder z'n ei kwijt op een soorteigen manier.

Ik heb ook een jonge hond, én twee katten, en no way dat de hond de katten mag pesten. Al moet ik 'm 20 keer op een dag corrigeren...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:39

troi schreef:
Ik snap niet zo goed waarom jullie die hond niet hebben geleerd dat katten geen speelgoed zijn. Je staat toch niet lachend toe te kijken terwijl hond 'tikkertje' speelt met arme kat?

Verder, als kat af en toe nog op het erf scharrelt zou ik daar eerst werk van maken. Geef het beest de lekkerste hapjes, een veilig (zonder hond!) plekje bij de verwarming en veel tlc.

Volgens mij hebben jullie wat goed te maken bij dat beestje..

Dit inderdaad. En gezien de leeftijd van de hond zou ik daar nu alsnog werk van maken voor je besluit om weer kittens erbij te nemen. Niemand kan je dat verbieden, maar zo te lezen raden veel mensen het je wel af omdat de hond (nog) niet geleerd heeft om respect voor de kat te hebben.
Bij ons was dat destijds regel 1: kat laat je met rust. De kat had bij ons ook plekken waar onze hond niet kon of mocht komen (boven bij de slaapkamers, op de bank, etc.). Hond had zoveel respect dat zelfs de bakjes kattenvoer op de grond konden blijven staan en de kat liep het laatste rondje met de hond mee.

Gezien de leeftijd van de hond is het nog een jonge hond, mogelijk ook wat lomp. Daar moet je een kat echt tegen beschermen. Doe je dat niet, dan zal hij de nieuwe kittens weer als speelgoed zien en kan je het gevolg daarvan al aardig inschatten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:08

Als je al niet in staat bent tot het correct begeleiden van de hond met kippen èn de vorige kat, wat dus reeds is gebleken, dan zou ik het absoluut afraden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:09

Ibbel schreef:
Ik ga mee met m'n voorgangers: zorg dat kat nr één een beter leven krijgt. Herplaats het arme dier, en neem er een hond bij als speelgenoot voor je herder. Kan je herder z'n ei kwijt op een soorteigen manier.

Ik heb ook een jonge hond, én twee katten, en no way dat de hond de katten mag pesten. Al moet ik 'm 20 keer op een dag corrigeren...

Dit soort mensen kun je beter ook afraden om er nòg een hond bij te nemen, want ze hebben duidelijk te weinig leiderschap en inzicht om dit succesvol te laten zijn.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:18

Jij ziet het als spelen maar ik denk dat de kip en de kat het anders zien :(:)

Hier ook een boerderijkat die is opgroeid met 1 hond. Ze slapen vaak samen in de mand en eten ook samen uit 1 voerbak maar af en toe gaat ze ook 'spelen', als in blaffen en met 2 poten op de kat springen zodat die gaat rennen. Vindt Poes echt niet leuk dus krijgt de hond gewoon op haar kop.

De andere 2 honden die niet met poes zijn opgegroeid staan vooral te staren en ook dat doorbreek ik. Enige wat ik er niet uit krijg is dar als poes smorgens een auto zit na een nacht buiten er 3 honden op de auto afrennen om dan weer door te gaan. Dan gaat poes lekker rustig naar binnen zijn bak leegvreten.

Hier hebben we dus 1 kat die uberchill van zichzelf is. Hij snapt dat als er 3 neuzen op 2cm staan hij gewoon moet blijven liggen chillen en niet rennen. Verder staat zijn voerbak op een tafel achter dozen en heeft hij een lekker mandje in de stelling. Ondertussen staan er kennels en kan hij tussen de spijlen door. Dus vaak als de honden loslopen ligt Poes in een hondenmand in een dichte kennel.

Ik zou dus eerst zorgen voor een goede situatie voor de katten waaron je hond niet kan 'spelen' met ze.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:38

Ik ben lang gastgezin geweest voor het asiel en heb helaas twee keer meegemaakt dat een kitten is overleden door het lompe spelen van de hond des huizes. Beide keren echt niet vanuit gemenigheid maar echt omdat de hond gewoon 20x zo groot is als de kat.

Daarnaast vraag ik me af waarom je nog een kat wil als je, je al geen zorgen maakt over de where abouts en het welzijn van de vorige.