Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Skyla schreef:Ik zeg niet dat deze pups in huis geboren moeten worden. Ik bedoel net dat ik pups wil die buiten geboren worden tussen paarden. Die dus voor ze vertrekken al een paard gezien hebben. Want paarden zijn aanzienlijk groter dan een geit of schaap en de pup/hond moet er zich dan ook goed bij voelen om er tussen te lopen en ze te willen beschermen.
Dat deze honden alles nemen wat dichtbij komt klopt niet. De KBH'en die ik ken kunnen andere mensen zo de wei bij in. Ja sommige gaan blaffen maar meer ook niet. En ja er zijn er inderdaad ook die jou zouden aanvallen. Maar ook dat ligt echt volledig aan de opvoeding.
En een kleine KBH zal nu ook niet echt handig zijn.
Overigens is dit topic niet bedoeld om de discussie wel/geen kudde beschermingshond te gaan houden maar is dit topic bedoeld voor de mensen die er een hebben of van plan zijn te nemen.

Citaat:Artikel 2.14. Verbod op dierengevechten
1 Het is verboden dierengevechten te organiseren of dieren aan dierengevechten te doen deelnemen.
2 Het is verboden bij dierengevechten aanwezig te zijn.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/2025-01-01#Hoofdstuk2_Paragraaf1_Artikel2.14
Skyla schreef:@Roodvos, zou dit ook echt als hondengevechten aanzien worden? Want je zet ze niet express samen om te vechten. Zo mag je dan op zich ook niet meer buiten komen met een hond die andere honden uit angst of agressie aanvalt?
Skyla schreef:Dit is een algemeen KBH topic dus het is wel handig om ook over de Nederlandse regelgeving te spreken. Ik ken zo ook mensen in Nederland die KBH'en hebben vanwege de wolf.
Ik denk dat ik dat ook gelezen heb. Er zijn er inderdaad die hun taak echt serieus nemen. Met helaas voorvallen als dit. Maar ik ben zelf toch ook wel zeker dat dit echt wel nog per ras/hond en opvoeding afhangt.
maar dit vind ik oprecht een uitzondering! Wel zeer fijne uitzondering
Little_Gift schreef:Skyla schreef:@Roodvos, zou dit ook echt als hondengevechten aanzien worden? Want je zet ze niet express samen om te vechten. Zo mag je dan op zich ook niet meer buiten komen met een hond die andere honden uit angst of agressie aanvalt?
Nee hoor.
De wet omschrijft dat het verboden is te organiseren of te DOEN deelnemen.
Jij doet je hond helemaal niet deelnemen als die zelfstandig zijn kudde bewaakt.
Klopt niets van, geen zorgen.
dierenfan schreef:Skyla ze willen in Nederland niet aan geven of jij als eigenaar gerechtelijk achtervolgd wordt als jou hond een wolf vermoord. Als mens mag je wolven niets aan doen. Als eigenaar ben jij volledig verantwoordelijk voor jou dieren. Het kan heel goed zijn dat als jou hond een wolf vermoord jij als eigenaar voor de rechtbank mag verschijnen. Ze willen er geen antwoord op geven voordat het daadwerkelijk gebeurd is. LID en 144 benaderd maar ze willen het niet eens zwart op wit beantwoorden (schriftelijk gevraagd). Kreeg enkel telefonisch uitleg. Oftewel je kan vanalles verwachten wat voor mij een extra reden is er nooit aan te beginnen. Ik ben een enorme hondenliefhebber en ontzettend veel jaren met werkelijk alle rassen gewerkt. Ontzettend weinig rassen waar ik geen ervaring mee heb. Ik zou zo'n hond voor 99% van Nederland af raden. Een roedel al helemaal. Al zal het goed houden van een roedel kuddebewakingshonden in Nederland je al arm maken vrees ik qua normale onkosten alleen al.
Popstra schreef:Ik heb zelf een para presa de canario gehad. Deze beschermen hun eigenaren en terrein. Als een paard lastig deed wilde zij die corrigeren om mij te beschermen.
Dat leer je niet af, daar zijn ze op gefokt.
Ze gaan door het vuur. Dat maakt ze zo gevaarlijk in verkeerde handen of ongeschikte omgevingen.
Wil je een hond die naar jou commandos luisterd koop dan een mechelaar o.i.d
Verwacht dit niet van deze honden!
deze drie honden liepen mee met de schaapskudde die samen met een ezel en een paar geiten het restaurant passeerden waar we op een terras zaten nietsvermoedend.
Skyla schreef:Ik zeg niet dat deze pups in huis geboren moeten worden. Ik bedoel net dat ik pups wil die buiten geboren worden tussen paarden. Die dus voor ze vertrekken al een paard gezien hebben. Want paarden zijn aanzienlijk groter dan een geit of schaap en de pup/hond moet er zich dan ook goed bij voelen om er tussen te lopen en ze te willen beschermen.
Dat deze honden alles nemen wat dichtbij komt klopt niet. De KBH'en die ik ken kunnen andere mensen zo de wei bij in. Ja sommige gaan blaffen maar meer ook niet. En ja er zijn er inderdaad ook die jou zouden aanvallen. Maar ook dat ligt echt volledig aan de opvoeding.
Overigens is dit topic niet bedoeld om de discussie wel/geen kudde beschermingshond te gaan houden maar is dit topic bedoeld voor de mensen die er een hebben of van plan zijn te nemen.
speurneusc schreef:Skyla schreef:Ik zeg niet dat deze pups in huis geboren moeten worden. Ik bedoel net dat ik pups wil die buiten geboren worden tussen paarden. Die dus voor ze vertrekken al een paard gezien hebben. Want paarden zijn aanzienlijk groter dan een geit of schaap en de pup/hond moet er zich dan ook goed bij voelen om er tussen te lopen en ze te willen beschermen.
ander negatief punt is ook dat je je paarden leert grote honden te vertrouwen dus als de grote wolf erbij komt zien je paarden niet echt verschil ook.
Die zijn ze al zo gewoon. En gelukkig maar, wil niet dat ze iedere keer de jacht hier is door de draad gaan en een hartaanval krijgen.
Ik weet niet of je buren hebt en hoever die dan bij eventuele KBH's vandaan zitten, maar bij 30 hectare zul je een flink aantal moeten hebben. Zou ik dan als eventuele buur niet blij mee zijn.