De kudde beschermingshond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Skyla

De kudde beschermingshond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 12:26

Hierbij open ik een info en kletstopic over en voor kudde beschermingshonden. Ook al heb je geen KBH ben je hier nog steeds welkom!

De bedoeling is dat we hier onze vragen, kennis, ervaringen,.. ect delen. Van waar we hen laten slapen, hoe we ze laten wennen aan onze grote paarden, hoe we alles voor hen omheinen, wat ze te eten krijgen tot waar er eventueel interessante pups beschikbaar zijn.

Er is op het internet al veel te vinden over KBH voor schapen en geiten en deze zijn hier zeker ook welkom maar ik wil het hier vooral meer hebben over de honden die onze paarden en pony's beschermen. Hoe we hen laten wennen aan onze paarden en hen leren dat dit de dieren zijn die ze moeten gaan beschermen. Want pups die echt tussen de paarden geboren worden en opgroeien zijn nog erg zeldzaam.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 12:57

Ik zal al de eerste post doen.

Tot vorig jaar zaten we nog goed met maar 1 wolf die af en toe eens in de regio was als hij van het ene natuurpark naar het andere ging. Maar vorig jaar is hier een 2e wolf bijgekomen en begin dit jaar hebben ze samen 4 pups gekregen.
Momenteel zijn de aanvallen nog een redelijk eind van ons maar ik wil er niet op wachten tot een van de pups bedenkt dat de bossen achter ons een perfecte woonplaats is.

Onze paarden staan verspreid over een domein van bijna 30 hectare in verschillende kudde's. We hebben ook geen plaats om alle volwassen paarden volledig binnen op te sluiten maar kunnen wel voor de merries afgesloten paddocks maken. Maar dan zitten de hengsten nog onveilig.

Kennissen van ons hebben Pyrenese berghonden en plannen volgend jaar een nest maar die groeien enkel op tussen geiten en schapen. Plus na een goed gesprek met hen is het introduceren van deze honden in je kudde een heel werk (of toch bij ons) en moet je echt een deftige omheining of ze kiezen zelf de grenzen van hun domein.

Dus hoe en wat is nog een groot vraagteken voor ons.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:59

Maar dat is wel DE juiste manier, het geboren worden en op groeien tussen het vee.
Niet met de mens er bij die alles denkt te kunnen regelen.

Ik denk dat dit hier in ons land onmogelijk is. Deze honden pakken alles wat te dicht bij komt. Dat is levens gevaarlijk in ons dicht bevolkte land.
Dat is mooi op de uitgestrekte toendras waar verder geen kip loopt!

Hier verderop zit er 1 en dat is echt een kalf van een beest met een enorme kop. Moet er niet aan denken dat hij de tuin ontglipt als ik langs wandel. Hij gaat vreselijk te keer.

Vee kun je hier enkel goed beschermen tegen predators door ze binnen te zetten. Hekwerk helpt immers ook niet.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 13:15

Ik zeg niet dat deze pups in huis geboren moeten worden. Ik bedoel net dat ik pups wil die buiten geboren worden tussen paarden. Die dus voor ze vertrekken al een paard gezien hebben. Want paarden zijn aanzienlijk groter dan een geit of schaap en de pup/hond moet er zich dan ook goed bij voelen om er tussen te lopen en ze te willen beschermen.

Dat deze honden alles nemen wat dichtbij komt klopt niet. De KBH'en die ik ken kunnen andere mensen zo de wei bij in. Ja sommige gaan blaffen maar meer ook niet. En ja er zijn er inderdaad ook die jou zouden aanvallen. Maar ook dat ligt echt volledig aan de opvoeding.

En een kleine KBH zal nu ook niet echt handig zijn. :+

Overigens is dit topic niet bedoeld om de discussie wel/geen kudde beschermingshond te gaan houden maar is dit topic bedoeld voor de mensen die er een hebben of van plan zijn te nemen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:23

Omdat dit topic op BB thuishoort ga ik het daarheen verplaatsen.

VSW --> BB

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:25

Skyla schreef:
Ik zeg niet dat deze pups in huis geboren moeten worden. Ik bedoel net dat ik pups wil die buiten geboren worden tussen paarden. Die dus voor ze vertrekken al een paard gezien hebben. Want paarden zijn aanzienlijk groter dan een geit of schaap en de pup/hond moet er zich dan ook goed bij voelen om er tussen te lopen en ze te willen beschermen.

Dat deze honden alles nemen wat dichtbij komt klopt niet. De KBH'en die ik ken kunnen andere mensen zo de wei bij in. Ja sommige gaan blaffen maar meer ook niet. En ja er zijn er inderdaad ook die jou zouden aanvallen. Maar ook dat ligt echt volledig aan de opvoeding.

Overigens is dit topic niet bedoeld om de discussie wel/geen kudde beschermingshond te gaan houden maar is dit topic bedoeld voor de mensen die er een hebben of van plan zijn te nemen.

Heb jij zelf ervaring met kbh ?
Want het ligt niet volledig aan opvoeding.
Het zijn rassen die er op gefokt zijn om zelfstandig te werken en ligt het dus ook een groot gedeelte bij uit welke werklijn ze komen.

Ik heb ervaring met pyrs en paarden en ook al zijn ze er niet tussen geboren ze weten enorm snel wat hun kudde is.

En hoeveel kbh neem je dan? Want 1 of 2 zijn echt niet opgewassen tegen een roedel wolven. 1 misschien maar meer. Echt niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:30

Qua hekwerk zit je al dichterbij werkend wolfwerend dan de hoogte voor paarden en advies (gedoog hoogte ook trouwens). Gallagher zegt voor paarden 1.35m hoog, ww 1.2m (ambtenaren besluit, want max wat mag is 90cm-1m). KBH wil je achter 1.60+m hebben en net als wolven zijn het gravers.
Verschil tussen schapen/geiten en paarden/koeien is veel minder problematisch dan tussen vee en gevogelte als kippen. Die veren fladderen teveel om te negeren zonder goede training en niet alle dieren zijn er ooit betrouwbaar mee.
Dus wat heb je op je erf lopen buiten de paarden?
En afhankelijk van ras en individu willen ze patrouille lopen en dat is een straal van 3-5km (of mijl, mijn info komt bij amerikaanse homesteaders vandaan) om de kudde. Als het goed heb onthouden zijn maremma's de stilste en dichtst op de kudde honden van de kbh-rassen. Al blaft alles wel en zeker 's nachts.

De overstap naar paard om te beschermen zou ik mij nog het minste zorgen om maken, maar honkvast maken als in dit is nu mijn kudde en niet die waar ik geboren ben kan een uitdaging zijn. Nieuwe dieren invoegen trouwens ook !! inclusief veulens/kalveren/lammeren !! , wat auw/stress veroorzaakt verwijderen omvat ook geboorteproces en dus pasgeboren dieren, want gaf mama auw en is onbekend. Bij schapen en geiten is het een stuk meer gebruikelijk om ze op te stallen, ook omdat (ivm nog geen maagdarmparasieten bv) ze vaak jan/feb lammeren en dan is het buiten te koud (zeker als mama ze niet rap droog likt).

Opstallen ivm wolf tussen zeg 1 uur voor zonsondergang en 1 uur na zonsopgang is zeker aan te raden, maar wolf is al op meerdere plekken komen lunchen (incl. hups over ww omheining).

En dan nog afgezien van de mogelijke geluidsoverlast voor jouwzelf en je buren : afschrikken van een zwerver heb je goede kansen op (zeker met 2+ honden), maar een wolvenroedel leert ze afleiden, doden (en opeten) en alsnog achter je vee aan gaan. Komt bij dat het de vraag is om je paarden niet op hol gaan dwars door je omheining door de stress als er meerdere wolven druk zetten op je kudde vanachter je goede omheining.

Het is een optie in een land met een lage bevolkingsdichtheid, een volwassene met kunde en rechten qua ondersteunen honden bij wolfconflict met vuurwapen, maar hier in dichtbevolkte gebieden? Je kan alsnog niks als je hond zich moet bewijzen en je hebt er een forse kluif aan qua veiligheid garanderen van alles dat niet op het terrein hoort (+ alles er omheen waar hond bij kan komen en dus naar mening van ook verantwoordelijkheid hond is).

Je moet een gevorderde hondeneigenaar/trainer zijn om wat met deze zeer zelfstandige rassen wat te kunnen aanvangen en zeker omdat je een bewezen werkende hond nodig hebt ipv de ziet er uit als huisdier variant die hier gefokt wordt.

Qua ervaring : ik heb mij een stuk ingelezen ivm destijds nog schapen hebben en wolf kwam toen al dichterbij. Al met al was mijn conclusie : geen optie voor mijn capaciteiten of de omstandigheden in NL.

dierenfan

Re: De kudde beschermingshond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:22

Als mensen schrijven dat agressief gedrag van een kuddebewakingshond volledig ligt aan de opvoeding....echt begin er dan niet aan alstublieft want dat gaat fout!! Met opvoeding kun je een hond sturen tot op bepaalde hoogte.
Dat de gemiddelde border collie drijft is geen opvoeding. Dat een jachthond jaagt is geen verrassing. Dat een bewakingshond bijt kennelijk wel en dat een vechthond hond agressief is kennelijk ook. Mensen het is grotendeels genen en karakter aanleg. Opvoeding is leuk om gedrag enigszins bij te sturen maar vergeet het dat je met opvoeding van een border collie een sublieme jachthond maakt dat je van een pittbull een schaapshond maakt/drijver maakt en dat een kuddebewakingshond een fijn leven kan leiden in een flatje.
Uitzonderingen daar gelaten maar ga er nooit vanuit dat je die uitzondering treft. Dat voorkomt weer een heel deel bijtincidenten 'dat deed hij anders nooit, ik heb hem echt opgevoed'.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:55

Ik heb een Maremma teefje van 1 jaar en over 3 weken komt er een pup bij.
Wij wonen op een boerderij in Noord Frankrijk en onze honden hebben ruim een hectare tot hun beschikking. Als er een gat in de omheining zit, dan vindt ze hem en gaat er doorheen. Het is geen wegloper gelukkig, maar als ze door het hek heen kan vindt ze dat ze de koeien van de buren ook moet beschermen.... Tegen de buurman :+
Dus wordt de omheining iedere dag gecontroleerd, zowel door Nova (onze Maremma) als door ons.

Wij hebben katten, paarden, kippen en eenden lopen. Dit gaat goed. Maar als er een nieuwe kip bij komt, gaat de kip eerst in een afgesloten ren. De hond gaat aangelijnd een aantal dagen mee met het verzorgen van de kip, zodat ze weet dat deze nieuwe kip er ook bij hoort. Zo dus met alle nieuwe dieren.
Wilde konijnen in de wei vangt ze, ook vogels probeert ze te vangen.

Opvoeden is wel iets anders als bij een gemiddelde hond, ze is graag bij me en loopt graag met me mee als ik buiten bezig ben. Maar als ik haar roep is het afhankelijk van waar ze mee bezig is of ze gelijk komt of niet.
Ze komt uiteindelijk altijd, maar ze heeft een taak en die moet eerst afgemaakt worden. Dus als er een vogel de wei in dreigt te vliegen, heeft ze geen tijd om naar mij te komen.

Verder blaft ze veel, wij wonen aan een rustige doodlopende weg. Maar iedereen die langs komt, wordt weg geblaft. Ik kan me voorstellen dat je daar knettergek van wordt als je langs een fietspad of wandel pad zit.
Maar misschien kun je de hond dan ook wel leren dat ze daar niet op hoeft te reageren.

Ik heb mijn hond niet als bescherming tegen wolven. Ze is hier als waakhond en ze beschermd de kippen en eenden tegen vossen en andere kleinere roofdieren. 's nachts slaapt ze gewoon binnen in huis bij ons.
Als het echt tegen wolven is, moet je wel een aantal honden hebben. Eigenlijk meer dan de wolven die er zitten.

Verder moeten de honden het wel leren om de kudde te bewaken. Dit leren ze het beste van hun ouders/andere honden die bij de kudde leven. Pas als ze een jaar of 3 zijn, zijn ze mentaal volwassen en kunnen ze het aan om volledig een kudde te bewaken. Goede kudde bewakers zijn dan ook erg duur.

Mijn hond is gewoon huishond die daarnaast als taak heeft om de kleine dieren te beschermen. Maar dit kan zij niet alleen en helemaal zelfstandig, daar is ze te jong voor. En ze is hier niet op getraind.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:01

Ik weet niet hoe het geregeld is buiten Nederland. Maar naar mijn overtuiging is het houden van een KBH in Nederland in strijd met artikel 2.14 van de Wet dieren.

Citaat:
Artikel 2.14. Verbod op dierengevechten
1 Het is verboden dierengevechten te organiseren of dieren aan dierengevechten te doen deelnemen.
2 Het is verboden bij dierengevechten aanwezig te zijn.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/2025-01-01#Hoofdstuk2_Paragraaf1_Artikel2.14

Met het houden van een KBH in wolvenomgeving weet je dat er een gevecht kan ontstaan tussen wolf/wolven en KBH('s). Je laat je KBH dus opzettelijk deelnemen aan een dierengevecht.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 15:09

Dan zijn de honden die ik ken blijkbaar dus allemaal uitzondering op de regel.
Die kennissen van ons hebben er momenteel nu 4 lopen. Zij hebben van elks type boerderij dier wel wat lopen maar hoofdzakelijk schapen en geiten. Ze zijn een soort van kinderboerderij maar enkel in de vakanties doen ze activiteiten. De kinderen en hun ouders kunnen daar zo tussen de honden en dieren lopen.

Wij wonen in Frankrijk dus kwa buren geen probleem. Kwa alles goed omheinen voor deze honden wel. Het domein is zo groot. Opstallen in de nachten is gewoon niet mogelijk bij ons. We hebben teveel dieren en geen grote gebouwen of mogelijkheid deze te plaatsen. Merries met veulens gaan wel steeds op stal.

1 hond vind ik niets maar het grootste probleem hier is dat niet alles samen in 1 weide loopt.

We hebben al een hond die afstamt van kudde beschermingshonden en hier als pup toegekomen is. Zij heeft als taak de kippen en eenden te beschermen en heeft dit al meermaals goed gedaan en neemt dit ook serieus. Regelmatig horen we haar 'snachts alarm slaan en 2x heeft ze ook al met wat gevochten. Zij is inderdaad ook een hele intelligente hond die zelf gaat denken en linken leggen. Ze gaat echt situaties gaan analyseren en neemt veel zelf het initiatief. Soms zeg je haar te blijven en wachten maar komt ze toch af om te helpen. Heel wat anders dan onze Mechelaar die niets doet zolang hij geen commando gekregen heeft.

@Roodvos, zou dit ook echt als hondengevechten aanzien worden? Want je zet ze niet express samen om te vechten. Zo mag je dan op zich ook niet meer buiten komen met een hond die andere honden uit angst of agressie aanvalt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:13

Frankrijk is wat anders dan nederland he dus die discussie gaat hier gewoon heel ergens anders over.

Meen wel gelezen te hebben er vorig jaar een wandelaarster in frankrijk door een aantal van die honden gepakt was en ze dat niet kon na vertellen!? Stond in het wolven topic.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 15:21

Dit is een algemeen KBH topic dus het is wel handig om ook over de Nederlandse regelgeving te spreken. Ik ken zo ook mensen in Nederland die KBH'en hebben vanwege de wolf.

Ik denk dat ik dat ook gelezen heb. Er zijn er inderdaad die hun taak echt serieus nemen. Met helaas voorvallen als dit. Maar ik ben zelf toch ook wel zeker dat dit echt wel nog per ras/hond en opvoeding afhangt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:21

Skyla ze willen in Nederland niet aan geven of jij als eigenaar gerechtelijk achtervolgd wordt als jou hond een wolf vermoord. Als mens mag je wolven niets aan doen. Als eigenaar ben jij volledig verantwoordelijk voor jou dieren. Het kan heel goed zijn dat als jou hond een wolf vermoord jij als eigenaar voor de rechtbank mag verschijnen. Ze willen er geen antwoord op geven voordat het daadwerkelijk gebeurd is. LID en 144 benaderd maar ze willen het niet eens zwart op wit beantwoorden (schriftelijk gevraagd). Kreeg enkel telefonisch uitleg. Oftewel je kan vanalles verwachten wat voor mij een extra reden is er nooit aan te beginnen. Ik ben een enorme hondenliefhebber en ontzettend veel jaren met werkelijk alle rassen gewerkt. Ontzettend weinig rassen waar ik geen ervaring mee heb. Ik zou zo'n hond voor 99% van Nederland af raden. Een roedel al helemaal. Al zal het goed houden van een roedel kuddebewakingshonden in Nederland je al arm maken vrees ik qua normale onkosten alleen al.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:22

Skyla schreef:
@Roodvos, zou dit ook echt als hondengevechten aanzien worden? Want je zet ze niet express samen om te vechten. Zo mag je dan op zich ook niet meer buiten komen met een hond die andere honden uit angst of agressie aanvalt?

Nee hoor.

De wet omschrijft dat het verboden is te organiseren of te DOEN deelnemen.
Jij doet je hond helemaal niet deelnemen als die zelfstandig zijn kudde bewaakt.
Klopt niets van, geen zorgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:29

Skyla schreef:
Dit is een algemeen KBH topic dus het is wel handig om ook over de Nederlandse regelgeving te spreken. Ik ken zo ook mensen in Nederland die KBH'en hebben vanwege de wolf.

Ik denk dat ik dat ook gelezen heb. Er zijn er inderdaad die hun taak echt serieus nemen. Met helaas voorvallen als dit. Maar ik ben zelf toch ook wel zeker dat dit echt wel nog per ras/hond en opvoeding afhangt.

Wat denk je met opvoeding af te leren aan onafhankelijke, eigengereide honden? Ik heb altijd meerdere honden gehad. Ik had een zeer stabiele roedel van 6 ruim volwassen honden. Daar is een duits/mechel/hollander pup bij gekomen. Goede fokker, fijne herhaling combinatie, goed opgegroeid. Uit het nest naar ons met bakken ervaring en 6 fijne, sociale honden. Met 6 maanden leeftijd ging hij opeens interesse krijgen in de wereld om ons heen. Niet leuk geïnteresseerd maar alles wat leefde kon dood. Mens en dier. Door opvoeding en begeleiding heeft hij nooit schade veroorzaakt. Door zijn karakter is hij levenslang agressief gebleven voor alles wat leeft buiten eigen roedel. Wij konden wel dieren toevoegen aan de roedel met veel beleid maar op straat was en bleef hij onbenaderbaar. Zoiets is gewoon niet met opvoeding weg te krijgen. Wel te begeleiden. Voor zijn kruising op zich geen heel abnormaal gedrag. Gewenst gedrag eigenlijk ook niet meer tegenwoordig maar vele generaties lang zijn wel zo gefokt dus je kan het zo treffen.
Nu een 100% werklijn Duitse herder uit werkende ouders. Inmiddels ruim 7 maanden en giga lui, verre van energiek en een knuffel voor iedereen die leeft. Gisteren stond hij nog te zoenen met een schaap haha. Tja zo kan het ook ;) maar dit vind ik oprecht een uitzondering! Wel zeer fijne uitzondering :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:31

Little_Gift schreef:
Skyla schreef:

Nee hoor.

De wet omschrijft dat het verboden is te organiseren of te DOEN deelnemen.
Jij doet je hond helemaal niet deelnemen als die zelfstandig zijn kudde bewaakt.
Klopt niets van, geen zorgen.

De wet zegt nog veel meer dan dat...ik zou zo snel niet roepen om geen zorgen te maken. De wet is zo ingewikkeld dat ze het altijd wel om weten te draaien.

Een agressieve hond mag overigens zeker wel buiten komen maar als hij wat veroorzaakt ben jij als eigenaar gewoon verantwoordelijk. Ook op eigen terrein! Ook als dat gebeurt tegen een ongewenste indringer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:39

Ik heb zelf een para presa de canario gehad. Deze beschermen hun eigenaren en terrein. Als een paard lastig deed wilde zij die corrigeren om mij te beschermen.
Dat leer je niet af, daar zijn ze op gefokt.
Ze gaan door het vuur. Dat maakt ze zo gevaarlijk in verkeerde handen of ongeschikte omgevingen.
Wil je een hond die naar jou commandos luisterd koop dan een mechelaar o.i.d
Verwacht dit niet van deze honden!

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 15:41

dierenfan schreef:
Skyla ze willen in Nederland niet aan geven of jij als eigenaar gerechtelijk achtervolgd wordt als jou hond een wolf vermoord. Als mens mag je wolven niets aan doen. Als eigenaar ben jij volledig verantwoordelijk voor jou dieren. Het kan heel goed zijn dat als jou hond een wolf vermoord jij als eigenaar voor de rechtbank mag verschijnen. Ze willen er geen antwoord op geven voordat het daadwerkelijk gebeurd is. LID en 144 benaderd maar ze willen het niet eens zwart op wit beantwoorden (schriftelijk gevraagd). Kreeg enkel telefonisch uitleg. Oftewel je kan vanalles verwachten wat voor mij een extra reden is er nooit aan te beginnen. Ik ben een enorme hondenliefhebber en ontzettend veel jaren met werkelijk alle rassen gewerkt. Ontzettend weinig rassen waar ik geen ervaring mee heb. Ik zou zo'n hond voor 99% van Nederland af raden. Een roedel al helemaal. Al zal het goed houden van een roedel kuddebewakingshonden in Nederland je al arm maken vrees ik qua normale onkosten alleen al.

Inderdaad vele stukken grond met paarden zijn in Nederland te klein om voor die hoeveelheid wolven deftig kuddehonden te houden. Of op zich gewoon normaal deze honden te houden. Maar er zijn mensen die het doen en die hoopte ik hier te kunnen vinden. Maar hier lijkt iedereen er precies volledig tegen te zijn los van hoeveel terrein, ervaring met honden,..ect. je hebt.
Dus misschien is dit dan toch het verkeerde forum om hierover te gaan praten.
Al dat ik tot nu toe nog geen actieve pagina gevonden heb waar gepraat kan worden over het houden van deze honden.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 15:43

Popstra schreef:
Ik heb zelf een para presa de canario gehad. Deze beschermen hun eigenaren en terrein. Als een paard lastig deed wilde zij die corrigeren om mij te beschermen.
Dat leer je niet af, daar zijn ze op gefokt.
Ze gaan door het vuur. Dat maakt ze zo gevaarlijk in verkeerde handen of ongeschikte omgevingen.
Wil je een hond die naar jou commandos luisterd koop dan een mechelaar o.i.d
Verwacht dit niet van deze honden!

Een Mechelaar hebben we al maar die gaat niet mijn paarden gaan beschermen tegen de wolf. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:49

Ik heb een keer kennis gemaakt met een paar beschermingshonden. En wat voelde ik me onveilig. Zowel wijzelf als mijn meer dan hoogbejaarde jack russelkruising. %) deze drie honden liepen mee met de schaapskudde die samen met een ezel en een paar geiten het restaurant passeerden waar we op een terras zaten nietsvermoedend.

De camper stond op het parkeerplaats aan de andere kant van de weg en de drie honden zaten daar ook met een deel van de schaapskudde. Voorzien van een pinnenband om de nek en een stekelhesje om het lichaam.

Ze waren alle drie gefixeerd op mijn hoogbejaarde hondje en we zijn op dringend advies van de restaurant eigenaar (die dit advies kreeg van de schaapsherder) met hondje naar binnen gegaan en hebben daar gewacht met nog een stel met een hond tot de kudde met honden wegwaren. We hadden gewoonweg niet veilig bij de camper kunnen komen. :n

Dus als je ze aanschaft lijkt het me voor ieders veiligheid beter dat de honden niet kunnen ontsnappen of er onschuldige voorbijgangers op het domein kunnen komen.ik weet niet of dat zo heel goed afloopt
Laatst bijgewerkt door karuna op 10-11-25 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:50

Er is hier een IJslanderfokker met zulke honden (4-6?), maar die zit buiten het dorp, dus buren op iets meer afstand. Soms gaan ze aantal nachten tekeer en dan is het weer tijdje stil.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:54

Skyla schreef:

ander negatief punt is ook dat je je paarden leert grote honden te vertrouwen dus als de grote wolf erbij komt zien je paarden niet echt verschil ook.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 16:00

speurneusc schreef:
Skyla schreef:

ander negatief punt is ook dat je je paarden leert grote honden te vertrouwen dus als de grote wolf erbij komt zien je paarden niet echt verschil ook.

Denk dat dit sowieso al om zeep is door onze eigen honden en alle honden van de jacht. :') Die zijn ze al zo gewoon. En gelukkig maar, wil niet dat ze iedere keer de jacht hier is door de draad gaan en een hartaanval krijgen.

@Karuna, tegenwoordig denk ik dat ik het niet erg zou vinden moesten ze ook mensen die zonder ons de weide op komen verschrikken. De hoeveelheid paarden die soms gestolen worden, en al zeker met dat wij ook mini's fokken die snel even een camionette ingeduwd zijn. Zou me op dat gebied ook al een stuk gerust stellen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:43

ik weet niet hoe het met andere rassen zit, maar de Mastin Espanol staat erom bekend dat ze als de schemer invalt extra waakzaam worden en daarbij hoort dan ook blaffen…en daar zit flink wat lawaai in. Onze vorige hond was een Mastin, dus ik weet hoeveel decibellen daar in zitten :D Ik weet niet of je buren hebt en hoever die dan bij eventuele KBH's vandaan zitten, maar bij 30 hectare zul je een flink aantal moeten hebben. Zou ik dan als eventuele buur niet blij mee zijn.
Ze leren het waken en hoe ze moeten reageren op belagers van de ouderdieren. Je tovert niet zomaar een goed opgeleide KBH tevoorschijn. En dan ook nog, hoe bescherm je die honden dan? Met speciale halsbanden en verdere speciale outfits? Want mochten ze in gevecht moeten, dan zullen ze toch zeker verwondingen op gaan lopen