1 of 2 honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

1 of 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 17:06

Goedemiddag,

Vraagje aan diegene die honden hebben..

Wij twijfelen tussen 1 of 2 honden.. wij hebben altijd honden gehad maar nu hond loos.. m'n man zegt 1 ik zeg 2..

Ik ben merendeel van de dag thuis, vaak wel de ochtend weg, en soms in de weekenden een aantal uur weg...

Help?

MarlindeRooz

Re: 1 of 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:14

Beginnen met 1 en dan kijken hoe het gaat? Twee tegelijk lijkt me niet zo handig.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:15

Beginnen met 1 als je dat leuk aan
kan en merk dat het mee valt.... kan je nr 2 er bij nemen...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:20

Wil je pups of oudere honden?
Soms zitten in het asiel honden die ze samen plaatsen.

Mijn hond zou een 2e hond erbij niks vinden.
Aandacht delen met de katten vindt hij al erg genoeg.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:24

Ik kan ook sterk afraden om 2 pups tegelijkertijd te nemen, zoek maar eens op littermate-syndrome.

Als het 2 volwassen honden zijn die altijd samen hebben gewoond en samen een nieuw huisje zoeken, dan zou ik het wel aandurven. Zeker omdat jullie altijd honden hebben gehad.

Maar als het echt om een pup of jonge hond gaat, dan inderdaad eerst met 1 beginnen. En zodra deze stabiel is, eventueel een tweede er bij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:26

Ik heb er 2, maar zou dat niet meer doen eerlijk gezegd.
Dus ik zou zeggen; neem er 1.
Maar goed, daar moet je samen uitkomen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:33

MarlindeRooz schreef:
Beginnen met 1 en dan kijken hoe het gaat? Twee tegelijk lijkt me niet zo handig.

Mee eens
Gelijk 2 zou ik niet doen. Krijg er nu al stress van _O-
Ik heb er twee nu, een 1,5 jarige en een 4 jarige. Ik denk dat ik hierna gewoon een wil. Vooral omdat ik een jonge dochter heb en in maart nog een zoontje. Dan wordt het echt wel erg druk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:36

Tja, paarden zijn kuddedieren, dus daar zeggen we altijd van: moeten een soortgenoot hebben, een geit is geen vervanging.
Hond is een roedeldier, en dan zeggen we opeens: mens is een prima vervanger van een soortgenoot.

Really?

Ik heb er altijd minimaal 2 gehad, nu één (maar nummer 2 komt er aan) omdat mijn 2 oude honden kort na elkaar zijn overleden en je merkt gewoon in alles (en wij zijn zo goed als 24/7 thuis, werken niet meer) dat hij een soortgenoot mist, hoe leuk wij ook met 'm spelen. Dus ga voor 2, hoewel je idd geen 2 pups uit hetzelfde nest moet nemen, maar 2 pups met een paar maanden ertussen gaat echt ook meer dan prima, en 1 of 2 jaar ertussen is natuurlijk ook goed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:39

Onze eerste hondjes waren 2 jackrussell puppies. Uit hetzelfde nest.
En daar hebben we intens van genoten.
Juist met 2 konden ze heerlijk spelen en ravotten ipv dingen slopen :D

Later zijn we verhuisd naar hier en is er een herdershond van 1 jaar oud bij gekomen.
En ook dat ging prima.

Door de jaren heen door ouderdom hondjes verloren, en hondjes gekregen maar minimaal altijd 2 gehad. Als roedel genootjes.

Maar ik geef toe, nu ik toch altijd thuis ben.
En de de dierenartskosten niet meer leuk zijn.
Dat we niet weten als er 1 overlijd er nog 1 terug komt daarvoor.
terwijl ik eigenlijk de mening heb een hond hoort een hondenmaatje te hebben

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:42

Wij hebben er altijd twee gehad. Vorige maand helaas de grootste in moeten laten slapen. Ondanks dat de kleine dus altijd samen is geweest met een andere hond, heb ik niet het idee dat ze het heel erg vindt om nu alleen te zijn. Denk dat ik daar meer last van heb want ik twijfel nog heel erg om er toch weer een bij te nemen. Ik denk dat het dus ook sterk afhankelijk is van de hond.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:43

Wij hebben altijd 2 tegelijk, niet als pup tegelijk want dat wordt een hele grote opvoedklus, je hebt je handen aan 1 al vol vind ik. Nu weer 2, 1 van 4 en een pup van 5 maanden. Het voordeel van een iets oudere goed opgevoede hond is makkelijk met een pup, deze neemt vaak veel over van de ander, ook de dingen die je soms minder leuk vindt :)) , net ook met uitlaten op het belevingsveld naast ons huis, even met de frisbee gooien, onze oudste kent dat, de pup nog niet, hij neemt het direct over, even rond sturen bij de pionnen, hij kijkt en volgt vanzelf. Dat is erg makkelijk met dingen aanleren. Maar ook de interactie die ze samen hebben vind ik leuk. Plus als je al weg bent hebben ze elkaar.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:45

Ik heb er 2, plus een oppashond en ik kan je zeggen dat 2 ontzettend leuk is maar daarnaast ook wat nadelen kan meebrengen.
Denk aan dingen als meenemen op visite, dat is met 1 hond vaak wel oké maar met meer wordt het regelmatig wat lastiger.
Oppas/opvang etc moet in mijn geval vaak apart omdat degenen die goed met de ene uit de voeten kunnen gillend gek worden van de andere of überhaupt niet meer dan 1 hond willen opvangen.
Kosten verdubbelen als je kijkt naar voer, dierenarts, evt hondenbelasting, opvang/oppas als je daar gebruik van maakt.

De voordelen zijn weer dat ze altijd gezelschap aan elkaar kunnen hebben, met een beetje mazzel ook echt maatjes zijn, samen rennen , samen spelen etc.
En als je er één hebt die wat onzekerder is, kan die zich optrekken aan de ander. :)
Je kunt vaak ook makkelijker iets langer weg zonder honden omdat ze elkaar hebben.

De kosten en het praktische wb meenemen, opvang/oppas etc zijn voor mij wel redenen om in de toekomst geen 2 honden meer te houden. :o
Nu scheelt het natuurlijk dat er normaal minimaal 2x per week een oppashond rondloopt en dat mijn sociale kring ook honden heeft waardoor een hond alleen hier niet vereenzaamt op gebied van contact met andere honden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:49

Ibbel schreef:
Tja, paarden zijn kuddedieren, dus daar zeggen we altijd van: moeten een soortgenoot hebben, een geit is geen vervanging.
Hond is een roedeldier, en dan zeggen we opeens: mens is een prima vervanger van een soortgenoot.

Really?

Eens. Ook al heb ik er nu nog maar 1. Dat heeft meer te maken met financiën, mijn gezondheid en dat hij ook al op leeftijd is.

Het is geen hond die van andere honden houdt. Wandelen met andere honden doe je hem geen plezier mee, maar de honden die we thuis hadden kon hij wel heel goed mee juist. Ik had er eerst 1, daar een 2e bijgenomen en later zelfs een 3e. Door scheiding ging er 1 weg en hield ik er 2. Toen helaas heel onverwacht de oudste binnen een dag in moeten laten slapen. Ging van de ene dag nog heerlijk gerend samen en gespeeld naar volgende ochtend beetje te rustig voor haar doen en binnen paar uur ingeslapen door tumor die geknapt was en ik niet eens van wist dat ze die had.

Ik heb nooit last gehad dat de pups dingen over namen van de oudere honden. Ze hadden allemaal hun eigen karakter en moeilijke trekjes, maar niks overgenomen. 1 was doodsbang voor vuurwerk, de andere 2 sliepen er gewoon doorheen. 1 blafte als een gek als ze honden hoorde of zag, de andere hebben dat nooit gedaan, 1 was er enorm waaks, de andere 2 niet, 1 sloopte als de malle, de andere 2 niet, 1 had geen uitknop, de andere wel :')

Helaas was het verstandiger om geen 2e hond meer te nemen, maar ook honden zijn roedeldieren. Als ik kon kiezen en weer kon beginnen zou ik er altijd weer 2 nemen. Wel wat ertussen qua leeftijd en echt wel uitzoeken dat de 2e bij de 1e past qua karakter en geslacht.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:58

Hier eigenlijk altijd 2 (niet tegelijk genomen), onze reu heeft er al een paar (uit het asiel) overleefd en wordt echt ongelukkig als enige hond.
Anders hadden we het misschien langer bij hem alleen gehouden, maar persoonlijk mis ik de onderlinge interactie dan ook wel erg en vind ik het "kaal" voelen.

Op dit moment hebben we er 3 en dat voelt echt als een gezellig gezin. :D

Ik vind het ook wel echt afhangen van de hond(en) in kwestie, er zijn ook honden die op hun best zijn als enige hond...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:50

Ibbel schreef:

Really?

Ik heb er altijd minimaal 2 gehad, nu één (maar nummer 2 komt er aan) omdat mijn 2 oude honden kort na elkaar zijn overleden en je merkt gewoon in alles (en wij zijn zo goed als 24/7 thuis, werken niet meer) dat hij een soortgenoot mist, hoe leuk wij ook met 'm spelen. Dus ga voor 2, hoewel je idd geen 2 pups uit hetzelfde nest moet nemen, maar 2 pups met een paar maanden ertussen gaat echt ook meer dan prima, en 1 of 2 jaar ertussen is natuurlijk ook goed.

Ook wel eens hiermee. Ik kan het helaas niet terugvinden, maar ik kan nog een onderzoek herinneren waaruit bleek dat eigenlijk geen enkele hond geschikt is om alleen te houden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:50

Ik probeer altijd wel passende en aanvullende karakters te vinden als er een andere hond bij komt omdat er 1 is weg gevallen. Onze Taco was er 1 die alles leuk vond, alles onderzocht en overal naar toe ging in het bos, onze Mila is juist meer afwachtend. Als Taco dan dacht van hey die hond of persoon wil ik wel eens dichterbij zien dan ging hij er naar toe ( was altijd netjes terug te roepen) en dan keek hij of Mila mee ging of niet, het remde hem zeker af om niet overal enthousiast naar toe te gaan. Andersom maakte het Mila weer vrijer als hij wel zeker wist dat hij ging omdat hij de baas of de hond kende, dan ging ze toch mee ipv bij mij te blijven en te wachten dat ik haar aanmoedigde om toch even te gaan kijken. Nu met Mila merk ik het ook weer, zij is niet bang van vuurwerk of onweer, de pup ervaart dat allemaal voor de eerste keer, hij kijkt wat zij doet, o ze reageert niet dan zal het wel niets zijn zie je hem denken. Net als met mensen begroeten in het losloopgebied, Mila gaat alleen naar de mensen/honden die ze echt kent en naar vreemden gaat ze niet, de pup neemt dit over.
Mila is waaks en mag graag uit het raam kijken naar de weg, de pup niet zo, die vindt dat minder interessant, als er iemand bij ons het terrein op komt slaat ze aan, de pup doet dat niet in eerste instantie als deze eerder iemand aan ziet komen, maar slaat wel mee aan als Mila dat doet.
Ik vind het mooi om te zien hoe ze elkaar aan kunnen vullen maar ook dingen kunnen leren.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:05

Ik zeg 4 en als het aan mij lag, was de 5e er ook al geweest _O-

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:16

Wij hebben 2 honden, en ze hebben echt veel aan elkaar. :)
Met het wandelen, slapen, spelen, alleen thuis blijven.
Ze zijn beide ook echt op ons gericht, maar ze hebben desondanks ook veel aan elkaar.
Het zijn echt vrienden voor het leven.
Toch kunnen we ze makkelijk apart van elkaar meenemen, dat zijn ze vanaf het begin af aan gewend.
Maar ze spreken allebei dezelfde hondentaal, wat wij nooit kunnen nabootsen.
Daarom vind ik zelf het hebben van 2 honden geweldig leuk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:21

Wij hebben er twee. Eerst een pup, daarna een volwassen hond erbij. Hangt wellicht ook van de honden zelf af. Moet eerlijk zeggen dat ik had verwacht dat ze meer samen zouden spelen, dacht dat de eerste zo veel sliep uit verveling, maar nu slapen ze allebei 90% van de tijd :')

Overigens hebben ze wel veel steun aan elkaar, wat mij ook weer rust geeft. Ik zou zelf niet meer terug willen naar 1 hond.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:27

Minimaal 3 zodat als je er eentje meeneemt er nooit eentje alleen thuis zit :7

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:28

Ik ben pro meer dan 1 hond maar niet tegelijk 2 pups in huis. Als ik zie hoe mijn honden (3 stuks en binnenkort 4) zich onderling gedragen en spelen kan ik fat never nooit vervangen

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:34

Wij hebben er momenteel 6 lopen, waaronder er 1 toch echt wel liever enigst hond zou zijn geweest...Ik heb vroeger nog eens een hondje gehad die heel blij was toen de roedel rond hem stierf en hij als enigste overbleef...Dus niet alle honden zitten op een roedel genoot te wachten,je kan paarden ook niet met honden vergelijken..Honden zijn bij hun mens,dat is ook een roedel genoot...Een paard staat 22/23 uur alleen te verpieteren... Maar om te starten is 1 hond gewoon handiger of je moet idd een stelletje uit het asiel halen wat al jaren samen is.Het scheelt ook hoeveel je van honden weet en of je honden eerder gehad hebt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:44

Toen wij 4 honden hadden lagen er ook geen 4 in de schuur :D

1 was wel liever buiten, de herder die wij gekocht hebben met zijn 1 jaar. Die was buiten gewend en vond binnen even fijn. Maar een kwartiertje was meer dan lang genoeg.
Maar ook binnen in de schuur wilde hij niet.
Die wilde op het erf zijn.

Edit geloof dat het bericht waarop ik reageer weg is.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:53

Ik heb er 2 en had er 4 maar heb nooit 2 pups tegelijk gehad ca 1,5 jaar ertussen.
Maar verder zeg ik wel echt 2 alleen even de tijd nemen om op te voeden 2 lijkt me echt hel :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:32

Ik zeg twee. Ik vind het een prettig idee dat ze gezelschap hebben aan elkaar als ik er niet ben. Ze hebben zat plek buiten om te rennen, spelen óf elkaar te ontlopen.