Mijn huis blijft naar kattenbak ruiken, oplossing?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Mijn huis blijft naar kattenbak ruiken, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 20:30

Wie o wie weet de oplossing?

Ik heb 2 Peewee bakken met al verschillende merken houtkorrels gehad. Ik houd ze netjes bij. 2 x per week de onderlaag eruit en iedere dag zeven en de poepjes eruit.

En toch is het eerste wat ik ruik als ik binnen kom de kattenbak -O-
Ik word hier echt niet blij van.

Maar voordat ik nu allemaal andere dingen ga proberen gewoon klonterend grit of bv iets met mais, wil ik jullie ervaringen weten met de verschillende kattenbakvullingen.

Qua voer staan ze op diabetesvoer en daar mogen ze ook niet vanaf.

Gnome

Re: Mijn huis blijft naar kattenbak ruiken, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:32

Misschien een automatische kattenbak? Die ruik ik alleen als de opvangbak bijna vol zit.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:32

Ik heb klontvormend kattengrit, schep mijn bakken 2x per dag leeg en ruik ze echt nooit. Ik heb Biokat’s classic 3 in 1.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:34

Ruik je echt de kattenbak of is er ergens in huis geplast?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:37

Ik vond die houtkorrels ook ruiken, ze absorberen lang niet zo goed als gewoon klonterend grit. Ik heb ook de Biokat's en ik ruik ze alleen als ik een dagje het scheppen heb overgeslagen :o

Wat Goof zegt is ook een goede, weet je zeker dat het de bak is en niet dat er ergens anders iets ligt?

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:44

Ruik je poep/plas of ruik je grit/muffe lucht? Hier gebruiken we biokats ekoplus, 1x p dag scheppen, en t ruikt alleen naar poep als er net eentje geweest is. Plas ruik ik nooit vanaf de bak, als ik t ruik is het een oepsie ergens anders (net twee nestjes gehad dus toen waren er wel wat oepsjes her en der soms).
Wel ruikt het soms naar, tja, uh stoffig hout (de korrels). Maar das eigenlijk alleen als de bakken net geschept zijn en t gestoft heeft.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:46

Wij gebruiken klontervormende vulling van Almo Nature, plantaardig en zand structuur. Ik ruik het alleen heel af en toe als ze net gepoept heeft en niet goed ingegraven heeft maar voor de rest ruik je echt niks hier - ook bezoek ruikt nooit iets. wij scheppen dagelijks 1x uit en doen wekelijks tot 2 wekelijks de bak uitpoetsen.

En wat hier al vaker aangegeven werd; weet je inderdaad zeker dat het de bak is en dat er niet op andere plekken is geplast? En wat gebruik je nu als vulling in de bak? Ligt er ook genoeg in? Zodat de kat genoeg mogelijkheid heeft om goed in te graven?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:49

Waar laat je het vuil wat je uit de bak schept?
Ik heb klontvormend grit en schep zeker 2x per dag en doe dat in plastic zak (zoals dikkere broodzak) en als die nog niet vol is gooi ik m nog niet weg maar zet m naast kattenbak in emmer.
Als het wat langer duurt voor die zak vol is gaat hij wel ruiken. Dus zoiets kan het ook zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:52

Hier ook de peewee. Houtkorrels van de animalcenter. Grote groene zakken.
Ik ruik houtkorrels wel sneller dan ander grint. Kort geleden daarom op 1 bak de overstap terug naar grint gemaakt om te proberen. Maar ik vind de houtkorrels toch fijner.. ook qua hoeveelheid gebruik

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:58

Hier merkte ik met de Peewee bakken duidelijk verschil in geur als ik na het verschonen nog wat extra door de houtkorrels roerde zodat er onderin weer zaagsel lag voordat ze weer op de bak plaste. De plas wordt in de bak dan direct geabsorbeerd als dat in de onderbak terecht kwam, dat rook ik veel minder dan als ik geen zaagsel onderin had. Overigens vonden ze hier de korrels niet fijn dus ben er niet mee doorgegaan, maar dat laagje zaagsel onderin de schone bak maakte hier wel degelijk verschil in geur.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:09

Ik heb in onze woonkeuken (16 m2) 2 kattenbakken staan (kleine en een grote).
Als ik 's morgens wakker wordt maak ik ze schoon en strijk ze glad en kan dan zien als ze erop gezeten hebben. Meestal doe ik het dan 3 keer per dag. Ik gebruik BioKat klonter. Maak hem eens in de 3 maand helemaal schoon en de rest doe ik er grit bij als ik denk dat ze niet goed meer kunnen krabben.
Wij ruiken ze eigenlijk niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 21:46

Het zijn echt de kattenbakken zelf, gelukkig plassen/poepen ze daarin en niet ernaast.
Als ik de bakken leeg breng ik het gelijk naar de container, dus daar komt het niet van.

Die Biokat, mag dat ook in de groen container?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:11

Doe je wel (nieuwe) korrels onderin na het schoonmaken?

Ik ruik zelf weinig dus ik heb er weinig last van :+ Maar als de oppas dat vergeten is te doen ruik ik ze zeker wel.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:31

Maak je de bak zelf wel is schoon dus volledige vulling eruit en dan met sopje schoonmaken.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:32

Ik reinigde ook vaak de bal zelf met bv azijn. Had het gevoel dat de urine geur in het plastic trok van de bodem.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:33

Het magische grit/korrel wat echt 0% ruikt heb ik ook nog niet gevonden. Je ruikt eigenlijk altijd wel iets.
Daarom zou ik het over een andere boeg gooien: dagelijks ventileren (ook nu het kouder wordt) en/of een luchtfilter plaatsen zo dicht mogelijk bij de kattenbak.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:43

Ik lees even mee voor tips. Kan je dus niet helpen sorry.

Maar geen enkele kattenbak vulling mag in de groen container. Omdat de uitwerpselen niet in de groene bak mogen :o

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:50

Ik zou je juist nav de titel een peewee aanraden maar die heb je dus al. Leg je wel korrels in de onderste bak? Zodat de urine ook bij het eerste plasje wordt geabsorbeerd? Hoeveel katten heb je?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 23:05

Ik heb 2 katers. En uiteraard gaat er eerst een laagje korrels op de bodem.
Ik maak de bakken altijd schoon inderdaad.

Het is wel een idee om met nog een bak te gaan werken met bv die Biokat. Eens kijken hoe dat bevalt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 23:16

Wij hebben grit met lavendel geur volgens mij, wat klontert en dat ruikt ook nauwelijks. Nu hebben wij ze ook niet in huis, maar toch.

Wij zeven iedere dag alles eruit, vullen wekelijks een nieuwe laag en één keer per maand de hele bak leeg en vers erin. Zo werd het ook geadviseerd en werkt eigenlijk heel erg goed omdat het goed klontert.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 23:16

Ik schep de bakken elke dag uit en wekelijks helemaal leeg. Ik gebruik biocats. Ruik de bakken niet.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 23:54

Hier een ouderwetse dichte bak met klep.
Ik gebruik picnic's merk kattengrit (klontvormend), en als ik daar niet bestel gebruik ik de Schep & schoon 4-voudige hygiëne van AH.
Dagelijk schep en zeef ik, en wekelijks gaat de hele bak leeg en word deze grondig gewassen.

Ik zie dat je al dagelijks schept dus misschien komt omdat je houtkorrels gebruikt. Misschien nemen die de geurtjes niet zo goed op.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 23:55

Ik gebruik de goedkoopste klont vormende korrels van de AH. Ik heb mn bak nog nooit geroken..

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 00:05

Ik heb ook de peewee bakken en rook ze ook met 4 katten in huis...Ik heb de zeef er uit gehaald en gebruik dit kattengrit https://www.bol.com/be/nl/p/flamingo-ka ... c8EALw_wcB Niet goedkoop maar wel geurloos,klontert goed ik schep 1x per dag de klonten er uit....Vreemde die binnen komen zeggen pas als ze de katten zien ...o je hebt ook katten....Terwijl er gewoon in de kamer,wel verscholen ivm de honden bakken staan.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 06:40

Ik herken je probleem en heb daarom een kattenren waar de bak in staat.

Ik gebruik nu sillica korrels en heb wel het idee dat die de geur goed binden. En missxhien een oude krant onderop zodat de geur niet in de bak trekt.