Welk hondenras of kruising heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Welk hondenras of kruising heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 11:40

Ik lees vaak met veel plezier en interesse de topics over “welk hondenras past bij mij”. Daarin komen tips over rassen voorbij waar ik nog nooit eerder van heb gehoord. Die topics zijn logischerwijs toegespitst op een bepaalde zoektocht.

Nu vroeg ik me hierdoor af: welk hondenras (of kruising) heb jij en waarom heb je hiervoor gekozen?

Dat is misschien ook meteen een leerzaam topic voor anderen, dus wat minder bedoeld als advies- of discussietopic (vragen stellen mag natuurlijk altijd). Daarom doe ik wat suggesties voor vragen, maar voel je vrij om je eigen verhaal te vertellen:

Bij rashond(en)
- wat voor ras heb je of heb je gehad?
- voldoet jouw unieke exemplaar qua karakter aan de omschrijvingen die horen bij het ras?

Bij kruising:
- heb je geen ras, maar een kruising of buitenlander, waarom heb je hiervoor gekozen?
- heb je een idee uit welke rassen je kruising bestaat? En herken je dit ook?

Wat ook leuk is om te weten (indien van toepassing)
- aan wie zou je dit ras / kruising aanbevelen?
- aan wie absoluut niet?
- waarin blinkt jouw hond uit? (Dus waar is hij geschikt voor: bv sport, jacht, hulphond, bankliggen, bewaking).
- kwam deze hond op je pad of heb je hier bewust voor gekozen?
- zou je dit ras/kruising nog eens kiezen?

En een foto maakt het natuurlijk af!

Ik ben heel benieuwd naar de honden van Bokt *\o/*

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:17

Wij hebben een Parson Russel Terrier.
Ik wou een stoere hond, maar wel handzaam zodat die makkelijk mee kan in de auto en op visite.

Stoer is ze zeker, mensen vinden haar allemaal erg schattig en leuk waardoor ze overal mee weg komt.
Maar zoals een terrier kan zijn is het een volhoudend typje met grootheidswaanzin en soms wat bananen in haar oren :j :') . Ze gaat makkelijk mee in de auto als ik moet werken, ik kan haar zo bij iemand anders achter laten en dat vind ze reuze gezellig.

Afbeelding
Afbeelding

Zou ik het weer doen?
Geen idee, gelukkig worden ze vaak makkelijk een jaar of 12, of nog ouder, en is ons meisje pas 3.
Iets minder intens en makkelijk overprikkeld had wel fijn geweest, en makkelijker met andere honden. Terwijl ze vandaag dus weer een heerlijk luie zondag heeft omdat ze niet van vies weer houd ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:20

Pyreneese herdershond. Door ons ook wel 'Duracell konijn' genoemd, want ze gaan maar door.

30 jaar geleden op basis van de beschrijving in een hondenencyclopedie uitgekozen, waarbij we heel verbazingwekkend ook vrijwel direct een pup konden kopen. Er zijn er niet zoveel van, zeker niet in NL.
Sinsdien altijd minimaal 2 exemplaren in huis, net afgelopen voorjaar nummer 7 als pup uit Frankrijk gehaald, en nummer 8 komt begint volgend jaar.
Geweldig ras, heel actief, heel vrolijk, goed te trainen, niet zo groot, geen genetische ziektes, langlevend.

Afbeelding
Bijschrift foto: "Ik heb een handdoek van de werkbank gejat, goed hè?"

Het is een beetje de Franse evenknie van de Border Collie, maar niet zó erg 'moet aan het werk gehouden worden anders gaat-ie zelf dingen uitvreten'. Desalniettemin, een hond voor actieve mensen, grote tuin is een pré, ik zou er geen op een flat houden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:30

Ik heb een sheltie (Shetland sheepdog)

Hiervoor een kruising sheltie x border collie

Handzaam formaat,
Fysiek in principe gezond ras,
Doorgaans 'safe' in de omgang met andere dieren, mensen, honden kinderen (hoewel ze niet per se altijd gek zijn op mensen die ze niet kennen. De mijne is uitzondering, die vindt iedereen leukleukleuk :') )
Uit de veedrijvers hoek, wat gehoorzamer en meer op de baas gericht dan bijvoorbeeld molossors of zelfstandig werkende jachthonden.

Grootste nadelen van het ras,
Ze kunnen stevige blaffers zijn, opvoeden doet echt wel wat maar als je er 1 treft waar het blaffen echt in zit is zo een zelfs met opvoeding luidruchtiger dan een hond waar het blaffen van nature minder in zit.
En ander nadeel is eventueel de vacht.
De laatste tientallen jaren wordt er steeds meer vacht op gefokt.
De van nature wat lange, zeer weersbestendige harde outdoorvacht
(Werkhonden van de shetlandeilanden)
wordt steeds vaker en meer een extreme fluffy vacht waar veel werk in zit.
Het is wat momenteel op keuringen vaak hoog eindigt, persoonlijk vind ik het zonde.

Zeer trainbare honden die graag bezig zijn met de baas, en dat eigenlijk ook meestal nodig hebben om echt happy te zijn

Klein genoeg om in een fietsmand te kunnen, sportief genoeg om probleemloos een hele dag mee te kunnen wandelen in bijvoorbeeld bergen
En dan weer klein genoeg om haast onzichtbaar onder een tafel te liggen als je eens een terrasje pakt of wat gaat eten in een restaurantje.

Dit is Percy
Iets meer dan 40 centimeter op zijn schouder (hij is aan de grote kant voor dit ras)
En rond de 10 kilo.
(Schommelt tussen de 9.5 en 11 kilo)
Redelijk ouderwets type vacht.
Officieel horen de oren te tippen, in de praktijk zijn er ook veel zoals Pers waar de oren overeind staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:38

Wij hebben altijd herdershonden gehad. Eerst een halve mechelaar, daarna ruim 20 jaar Shelties. Heerlijke hondjes, en ga nooit naar de fokker als er een nest is...dan kom je met meer honden thuis. Maar al dat haar... na de laatste een kortharige hond, ander type, heerlijk, geen haren meer in huis. Maar eigenlijk...
Of er weer een hond komt is de vraag, maar dan toch wel weer een Sheltie vrees ik...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:42

Dalmatier.
We wilden een gezelschapshond, actieve hond, geen jachtinstinct en waakzaam.
Ze blinkt uit in bankhangen, maar is buiten goed actief. Waakzame mocht wat minder, ze blaft ook als er fietsers of wandelaars op straat lopen terwijl de poort waar ze dan achter staat 30 meter daarvan af staat.
Ze is ook verrassend goed in detectiespeuren, hoewel ze er soms ook haar eigen feestje van kan maken.
Wij hebben bewust voor een Dalmatier gekozen en zouden het zo weer doen.

Een Dalmatier is niet geschikt voor een gezin met kleine kinderen want iets te lomp, en ze moeten een grote tuin hebben.

Ze voldoet aan de eisen van het ras qua karakter, niet helemaal qua uiterlijk. De prachtige blauwe ogen die ze heeft mogen niet.

Afbeelding
Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 12:54

Leuk om te lezen! Ik zou bij Parson terriër dus denken dat het een langharige Jack Russel is :-). De Pyrenees kende ik ook niet. De Sheltie en dalmatiër wel, maar de beschrijving is leerzaam.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:59

Wij hebben een kangal
Ik ben altijd enorm fan geweest van grote honden en met de komst vd wolf wouden we toch gaan voor een echte kuddebeschermhond. Veel rassen overwogen maar de kangal is voor ons persoonlijk de mooiste <3

Ondanks hun enorm zelfdenkend vermogen zijn het ook echte teamplayers. Cody werkt graag met je, niet voor je. Hij moet het nut er van in zien want anders doet die het niet. Een spelletje apport zit er dus niet in want dat is niet nuttig.

Ik raad ze niet veel mensen aan, enkel personen die wel een bepaalde kennis hebben van honden en tijd en ruimte ervoor hebben. Ze hebben hun job wel echt nodig en nemen deze heel serieus. Hier komt geen auto, fietser, wandelaar onopgemerkt de oprijlaan op en dat zal luid en duidelijk zijn dat er wat aan komt.

Voor ons wordt het zeker niet onze laatste turk, we zijn dol op het ras! hij is heerlijk zelfstandig, regelt alles zelf op zijn erf. Maar toch een heerlijke knuffel die geniet van zijn aaitjes, aandacht en liefde. Echt een stabiele factor.

Afbeelding
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:01

Wat is ze prachtig met haar blauwe ogen Neonlight!! Echt een plaatje!

Ik heb een driejarige Australian Shepherd reu. Vrij grote reu, sportief gebouwd.

We wilden graag een middelmaat actieve hond, die moeiteloos mee zou kunnen met kamperen, lange wandelingen (ook in de bergen bijvoorbeeld) en ik wilde graag een hond zonder uitgesproken jachtinstinct en die erg baasgericht is.

Mijn hond voldoet zeker aan die verwachtingen. Hij is overal voor te porren, gaat mee naar de paarden en dus ook op vakantie. Hij is een hond die AAN staat als het moet maar ook heel goed UIT. Thuis is hij een echte bankhanger en zeggen we geregeld dat we de luiste Aussie van het ras hebben. :+
Hij vergt wel training en management maar dat is imo voor iedere hond aan de orde en vind ik met hem niet excessief.
Zijn grootste nadeel is verlatingsangst, maar met training is dat nu met 2 uur acceptabel voor ons.

Fitz en ik sporten samen recreatief; canitrail/cross (1 a 2x per week) en sinds deze zomer detectie. Verder houden we van lange wandelingen, hersenwerken, en vinden we af en toe een dogsurvival of een workshop erg leuk.

Zeker geen ras voor iedereen. Ook echt een hond waar je mee moet samen werken. Wil en kun je daar tijd en energie in steken, heb je een wereldhond aan een Aus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Leo op 26-10-25 13:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:04

Een Parson is een hoog benige versie, vaak ruw harig, maar glad of broken kan ook.

Omdat de beesten hier in en uit lopen (op stal, in het land) wou ik een makkelijke vacht. Quinn word 2x per jaar geplukt, als ze stinkt gaat ze onder de douche en verder heb ik er geen omkijken naar (heel soms tussendoor haar bibs bijwerken als ik pony's toiletteer, als ik dan toch aan het knippen en scheren ben ;) ).

I

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:08

Ik wilde een herder, maar wel een compacter formaat. Eentje die overal voor te porren is en graag samenwerkt, geen couch potato. En dan liefst ook nog een beetje een gezond ras en niet langharig. Dat werd een Kelpie.

Heel eerlijk, ik heb me in het begin wel eens afgevraagd waar ik aan begonnen was. Ze was mijn eerste hond en je kunt je inlezen en voorbereiden wat je wil, maar zonder ervaring zijn Kelpies best een heleboel hond en dan had ik ook nog best een pittig exemplaar qua karakter. Maar het bleek wel een schot in de roos te zijn geweest, ze was echt fantastisch <3 En ondanks dat ik door de jaren heen heel veel rassen heb leren kennen blijf ik bij de Kelpie.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door black_kelpie op 26-10-25 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:15

Ik heb een American Hairless Terriër.
En nee ik zou het niet weer doen, hoe verzot ik ook op hem ben.
Hij is fel, actief, altijd aan, reactief en neemt moeilijk rust.

Verder is hij zo makkelijk als het kan, hij luistert enorm goed, is met een blik te sturen, loopt nooit weg, onverschrokken, sociaal met andere honden, een absolute recall zit erop en is mega baasgericht.

Mijn andere is een Cesky Fousek.
Veel hond met een baasgericht maar zelfstandig karakter, snel verveeld en gaat dan zelf dingen bedenken (niet wenselijk) neemt veel afstand tijdens het lopen, moet veel gewerkt worden aan gehoorzaamheid, mentaal veel uitdaging nodig, staat zn mannetje tegen andere reuen.

Verder gaat hij door het vuur voor zn baas, heeft maar 1 echte baas, is een gouden waakhond alleen bij echte onraad slaat hij aan.
Heel tolerant naar zn gezin, draait feilloos mee in een druk gezin.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:19

Bij rashond(en)
- wat voor ras heb je of heb je gehad?

Wij hebben een Amerikaanse Schotse collie gehad, een galgo en een greyhound.
Nu hebben we 2 Engelse Schotse Collies :)

- voldoet jouw unieke exemplaar qua karakter aan de omschrijvingen die horen bij het ras?

Engelse Schotse Collies worden vaak bestempeld als angsthazen en bankhangers.
Ja mijn honden liggen al eens graag mee op de bank, maar zijn allesbehalve angsthazen!

Wat ook leuk is om te weten (indien van toepassing)
- aan wie zou je dit ras / kruising aanbevelen?

Mensen die tijd hebben om hen elke dag ruim te wandelen en minstens 3x per week extra in beweging te zetten.
Ook elke week vachtonderhoud nodig

- aan wie absoluut niet?

Mensen die het huis spik en span willen houden, voltijds werkende mensen die dan ook echt hele dagen weg zijn van huis,
mensen die geen zin hebben om elke dag meer dan het kwartiertje rond het blok te wandelen

- waarin blinkt jouw hond uit? (Dus waar is hij geschikt voor: bv sport, jacht, hulphond, bankliggen, bewaking).

Agility, perfecte weidehond, gaat vlot mee kilometers de bergen in, waaks, beschermend

- kwam deze hond op je pad of heb je hier bewust voor gekozen?

mijn man groeide op met een Amerikaanse Schotse collie.
Toen we samen een huis kochten, moest het dus ook een Amerikaan zijn.
I fell in love too :') We hebben nu 2 Engelse omdat Amerikaanse niet gefokt werden in België.
De volgende wordt een Amerikaanse, ondertussen is er in België een fokker bij gekomen

- zou je dit ras/kruising nog eens kiezen?

zeer zeker, zonder twijfel!

Afbeelding

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:27

Alaskan malamute x Border Collie

- heel zelfstandig (malamute)
- wil graag helpen (Collie)
- blaft niet maar huilt (malamute)
- knuffelt graag :)
- heeft VEEL ruimte nodig (7000m2 tuin)
- is graag buiten vooral met ijs en sneeuw,maar regen vind hij niks

Kwam op ons pad en we hebben zeker niet naar zo'n kruising gezocht. We keken naar retrievers en retriever kruisingen.
Volgende keer zou ik denk ik weer naar retrievers kijken en wie weet waar we dan mee thuis komen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:34

Ik heb een Windsprite en een whippet.

Afbeelding
Otje de Windsprite

Afbeelding
Appa de whippet

Afbeelding

——

Beide voldoen ze zeker aan het beeld van een windhond. Thuis echte couch potatoes, buiten lekker actief, en ze houden niet van regen en kou :')

Mijn Windsprite is opgeleid als hulphond en is echt onverstoorbaar en verschrikkelijk braaf. Ze werkt nu niet veel meer buiten de deur omdat het me niet helemaal gebracht heeft wat ik hoopte, maar ze geeft zich altijd voor de volle 110%. Ze is heel eenkennig, maar wel vriendelijk naar vreemden, gewoon afstandelijk. Ze heeft een klein groepje mensen en dieren die ze lief vindt en voor de rest hoeft het van haar niet zo. Ze kan overal los, blijft dicht bij me in de buurt en is een ontzettende knuffelkont.
Ze heeft af en toe wat ik noem “puppy uitbarstingen”, dat ze ineens ontzettend wild wil spelen :')

Mijn whippet is ook een echte whippet. Thuis lui, buiten actief en hij vindt alles leuk. Beide zijn het wel ontzettend gevoelige hondjes. Als je iets wil maar het niet op de juiste manier vraagt kan je op je kop gaan staan.
Maar weet je het goed te vragen, doen ze altijd hun best.

Mijn whippet is ook bloedsnel, op de renbaan loopt hij bijna 60 km/u. Hij is erg goed op de baan, heeft al veel prijzen gewonnen, maar hij vindt met 6 honden tegelijk lopen heel erg spannend en loopt liever met maximaal 2 honden. Dus we doen geen wedstrijden meer maar gewoon alleen trainen voor de fun.
(In Nederland is de renbaan sport heel anders als in Engeland bv, dus geen zorgen, hij wordt niet mishandeld)

Hij kan los, maar niet overal. Als er ergens veel wild zit kan hij niet los. Hij is 1x achter een konijntje aan gegaan en kwam toen wel weer keurig gelijk terug toen ik hem riep, maar ik wil toch het risico niet lopen. Hij is totaal niet eenkennig en vindt iedereen, mens en dier, leuk en lief.

Ze slapen beide bij ons in bed, liefst onder de dekens tegen je aan. Beide zijn ze super aanhankelijk en gek op knuffelen <3

Oh en ze zijn totaal niet waaks. Ze blaffen soms wel hoor, maar meer van excitement, bijvoorbeeld op de renbaan. Op de deurbel reageren ze wel blij, maar niet met blaffen.

Edit: aan wie zou ik ze aanraden -> aan mensen die gewoon een leuk fijn maatje willen en evt op gewoon hobby niveau willen sporten.

Aan wie niet -> mensen die echt perse enorm willen uitblinken in een sport (oke mss behalve de renbaan) want meestal zijn ze daar veel te eigenzinnig voor :)) al lopen er wel whippets op hoog niveau in flyball.
Appa vindt agility vooral een leuk feestje om overal overheen te springen! En verhef je stem maar niet want dan is het gelijk klaar :+
Laatst bijgewerkt door Warboel op 26-10-25 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:38

Europese sledehonden aka European Sleddogs, ook wel als Scandinavian hound bekend.
Is geen erkend ras en dat willen we graag zo houden dit 'ras' is een gebruikshond en gefokt op prestaties en het soort gebruik, niet op uiterlijk, en ze zijn dus heel verschillend.
In het warmere gedeelte van Europa zie je vooral veel snelle Duitse Staande-achtige honden met kort haar, gefokt voor korte sprintafstanden, in gebieden met veel sneeuw zie je meer husky-achtige types die meer geschikt zijn voor lange afstanden.
In een hound zit over het algemeen Duitse Staande, Greyhound en Alaskan husky.

- aan wie zou je dit ras / kruising aanbevelen? > aan niemand, behalve de mensen die in de sledehondensport zitten. Deze honden zijn echte werkhonden en ondanks dat ik er bewust voor koos heb ik er ook weleens spijt van. :')

- aan wie absoluut niet? > mensen die een normaal leven willen. :+

- waarin blinkt jouw hond uit? (Dus waar is hij geschikt voor: bv sport, jacht, hulphond, bankliggen, bewaking). > uiteraard vinden ze de sledehondensport fantastisch, ik step, canicross en doe bikejoring met ze, maar voornamelijk mijn jongste hond is echt voor alles in.

- kwam deze hond op je pad of heb je hier bewust voor gekozen? > ik heb na een paar jaar in de sport met mijn Podencootje bewust voor een oudere hound gekozen. Toen dat beviel kwam er een jongere hond bij en daarna een pup.

- zou je dit ras/kruising nog eens kiezen? > absoluut, zolang ik zelf fit genoeg ben om de sport te blijven doen, want als je dit 'ras' neemt en ze niet voor de sport gebruikt worden ze doodongelukkig.

Mijn mannen, 3 en 6 jaar oud.
Afbeelding
Afbeelding

Warboel

Re: Welk hondenras of kruising heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:41

Wat een fantastische foto’s Borisje _O- prachtige honden!

Ik ken wel de Greyster en als ik al zie hoe snel mijn whippet is is het echt mijn grootste nachtmerrie om daarmee te moeten hardlopen met greyhound erin, ik zou binnen 2 passen de grond kussen denk ik :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:42

Wij hadden een langharige Hollandse herder.
Deze is maarliefst 15 geworden.
Maar deze was een allemansvriend en weinig bewaking.

Daarom wilde ik graag een kortharige HH omdat die bekend staan dat ze feller zijn dan de langharige.

Mijn vriend wilde graag een Rottweiler. Maar ik weer niet omdat ze vaak niet zo oud worden.

En toen kwam op marktplaats een nestje voorbij van Rottweiler x Hollandse Herder.

Daar moest wel een pup voor ons bijzitten. :)

En zo is Kaj hier gekomen.
Super lieve hond voor ons.
Maar echte terein bewaker. Je loopt hier het erf niet op.

Helaas zijn wij een half jaar geleden er per ongeluk achter gekomen dat hij ernstige spondylose heeft.
*afkloppen* hij toont dit nog niet.
Maar ben bang dat hij niet heel oud word.

Hij heeft op de club t/m gedrag en gehoorzaamheid 4 gedaan. En dat vond hij super leuk.
Hij houd er echt van opdrachten te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:47

Ik heb een Duitse dog, hiervoor ook Duitse doggen gehad

Ja het ras voldoet echt aan de beschrijving qua karakter. Hij is echt een enorme knuffelkont en loopt het liefste de hele dag achter me aan. Het is een held op sokken, een schoothondje in grote verpakking. Echt een zacht karakter. Je moet hem zeker ook niet hard aanpakken, dan kruipt ie in elkaar. Ook zijn het geen buitenhonden in de zin van in een kennel buiten slapen/verblijven. Liefste de hele dag bij de baas op schoot/bank/bed. Oja en het zijn echte grappenmakers, kan erg lachen om hem.

Ik ben echt dol op hem! Hij is mijn grote vriend
Afbeelding
Hij heet Dozer (van het woord bulldozer)
Laatst bijgewerkt door fjordjes op 26-10-25 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:48

Ik heb een (stamboom) rottweiler en een (stamboomloze) husky.

De husky is een nichtje van mijn vorige husky. Die mocht helaas maar 1 jaar worden door een exotische soort van Weil (kan je dus niet tegen enten, helaas). Ik vond dat een erg leuke hond dus wou graag nog een uit die ‘laag’. De broer van mijn overleden husky kreeg een nest en daar kwam Ylva uit. Ik ben enorm blij met haar en ze is een super gevoelig en lief hond’je’. Ze weegt maar 17 kilo en is een erg zinnige eter :+ Of ik hierna weer een husky wil weet ik nog niet. Ze kan prima los maar ook vaak bananen in de oren. Behendigheid vind ze fantastisch. Maar ik weet dat niet alle husky’s makkelijk zijn en aangezien ik op de boerderij woon moeten ze niet weg lopen. Destijds gekozen voor de husky omdat bokker KarmaChansy zo’n geweldig nest had en ik verliefd was geworden op Fizzy. En daarna dus zijn nichtje uit Zweden heb opgehaald (komen beide uit Zweden). Nestje van karmachansy was destijds een oeps nestje waarna ze alle gezondheidstesten nog heeft gedaan. Papa was een pomsky. Dus in Ylva zit deels pomsky. Aan moederskant lopen ze in de sneeuw voor de slede. Dus zit zeker werklijn in

En ik heb een rottweiler. Hiervoor een rottweiler gehad zonder stamboom. Destijds voor dit ras gekozen omdat mijn ex gek op dit ras was. Mij maakte het niet zoveel uit. M’n vorige rottweiler was fantastisch. Ik kon er mee lezen en schrijven. Maar zoveel (erfelijke) gezondheidsproblemen omdat het ‘gewoon een nestje’ bij een boer was. Honden nergens op getest dus. Ze is dan ook op 4 jarige leeftijd aan een inwendige bloeding gestorven. Ik vermoed een geknapte tumor. Dat hele nest is vroeg overleden aan allerlei nare gezondheidskwalen. Die ellende wou ik niet weer. Dus besloten voor een stamboom rottweiler waar tenminste zoveel mogelijk aan getest is. Deze heeft wel een enorm verschillend karakter en moet eerlijk zeggen dat we elkaar nog wel moeten vinden. Ze is echt enorm lief en heeft een fantastisch karakter. Maar ze heeft ook zo enorm veel schijt aan je. Het interesseert haar zeer weinig wat de consequenties voor haar acties zijn. Ze is heel erg claimerig en eist alle aandacht. Ze beukt de husky omver of gaat er bovenop zitten (nee bedoel niet rijden, gewoon met het hele gewicht erop zitten/liggen). Ze is nog jong (1,5) maar we moeten haar nog erg vaak begeleiden in gedrag. Maar zoals ik zei, ze is wel echt enorm lief. En buiten luisterd ze wel super. Houdt de baas altijd in de gaten, gaat er niet vandoor, komt mooi voor, haalt hoge punten op cursus en hondenshow. Dat doet ze erg goed

Of beide honden bij iedereen zou passen? Nee. Het zijn wel rassen waarbij je erg consequent, streng en duidelijk moet zijn. Al hebben alle honden daar wel baat bij. Dan heb je er geweldige maatjes aan :j

Huidige duo , Alayna Ylva en Chiara Faiza
Afbeelding
Vorige toppers, Fizzy en Fenna
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 26-10-25 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:50

Warboel schreef:
Wat een fantastische foto’s Borisje _O- prachtige honden!

Ik ken wel de Greyster en als ik al zie hoe snel mijn whippet is is het echt mijn grootste nachtmerrie om daarmee te moeten hardlopen met greyhound erin, ik zou binnen 2 passen de grond kussen denk ik :')

Mijn jongste is een halve Greyster, 36 kg met de drive van een Mechel op ketamine. :') Ik kan daar dan ook niet mee canicrossen, want hij trekt me doormidden. Hij is wel Nederlands Kampioen dogscooter. :D

Met de oudste (30 kg, houdt meer van energiebesparend rennen) kan ik het wel maar het vergt zeker wel krachttraining en looptechniek om goed te kunnen canicrossen, anders scheur je alles af.
Laatst bijgewerkt door Borisje op 26-10-25 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Re: Welk hondenras of kruising heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 13:51

Wauw Borisje wat een kanonnen! Echt waanzinnig!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:00

Jouw hond zou ik niet graag tegen het lijf lopen DuoPenotti :=
Hij is wel prachtig om te zien, het beste van beide rassen zeg maar!

Die dog <3 Wat een lieve snoet.

Wij hebben een labradoodle. Daar kun je niets zinnigs over zeggen, want ze zijn allemaal zo anders door de grote aantallen waarin ze worden gefokt en de verschillende rassen die erin zitten.

Ze worden verkocht als de ideale gezinshond, maar persoonlijk denk ik dat er veel geschiktere gezinshonden zijn, die minder vachtverzorging en vooral minder management vereisen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat hij niet lief of leuk is, wel dat de informatie vaak gekleurd en niet altijd volledig is.

Onze is een hele actieve hond, die veel uitdaging nodig heeft, maar ook snel overprikkeld raakt van ogenschijnlijk kleine dingen. Hij accepteert moeilijk nee en pakt nooit zelf zijn rust.
Je moet niet teveel op een dag plannen, want hij is overal voor in, om vervolgens 's avonds met zijn overlopende emmertje de boel op stelten te zetten :=

Hij is wel echt een allemansvriend, iets té naar mijn zin zelfs, want hij zou op straat zo met een ander meelopen :')
Bijten of lelijk doen zit er echt niet in, maar een kind pijn doen omdat hij overenthousiast en lomp is zou wel kunnen. Met kleine kinderen raad ik het dus af. Grotere kinderen hebben er wel een leuk maatje aan denk ik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:19

Wij hebben een Finse Lappenhond; niet heel bekend in Nederland, maar je ziet ze steeds meer. We hebben bewust voor de Finse Lap gekozen omdat we een sociale familiehond zochten, waar je ook actief mee bezig kan zijn, en die knuffelbaar is en mooi uiterlijk heeft.
Meeko voldoet goed aan deze eigenschappen, ook qua uiterlijk is het een echte Finse Lap. Wel is hij wat drukker en blafferiger dan de meeste andere Finse Lappen die ik ken. Hij is niet snel bang en vindt iedereen en alles leuk, en is altijd bereid mee te doen/gaan, ongeacht wat het is. Kan snel van 0 naar 100 zeg maar :') Hij kan wel erg eigenwijs zijn, maar dat hoort ook wel bij de Finse Lap.
Ik wandel graag met hem en we doen af en toe behendigheid en proberen wat workshops uit, zoals speuren, schapenhoeden etc. Los lekker rennen en ontdekken en met andere honden spelen doet hij het liefst.

Ik zou dit ras aanbevelen aan iemand die een sociale familiehond zoekt, maar wel de ruimte heeft om de hond elke dag te laten rennen en ook tijd om met hem bezig te zijn. Verder moet je wel consequent zijn in de opvoeding. Ze zijn eigenwijs en als ze het nut van iets niet in zien, zijn ze minder geneigd te doen wat je vraagt. Maar ze zijn wel te trainen. Ook zijn ze snel verveeld, het is niet een ras waar je uren mee een balletje kan gooien of steeds hetzelfde parcours kan afleggen of elke dag hetzelfde blokje om.

Vacht is goed te doen mits je het bij houdt, zeker in de rui.

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:19

black_kelpie schreef:
Ik wilde een herder, maar wel een compacter formaat. Eentje die overal voor te porren is en graag samenwerkt, geen couch potato. En dan liefst ook nog een beetje een gezond ras en niet langharig. Dat werd een Kelpie.

Heel eerlijk, ik heb me in het begin wel eens afgevraagd waar ik aan begonnen was. Ze was mijn eerste hond en je kunt je inlezen en voorbereiden wat je wil, maar zonder ervaring zijn Kelpies best een heleboel hond en dan had ik ook nog best een pittig exemplaar qua karakter. Maar het bleek wel een schot in de roos te zijn geweest, ze was echt fantastisch <3 En ondanks dat ik door de jaren heen heel veel rassen heb leren kennen blijf ik bij de Kelpie.

[ Afbeelding ]

Ooit kwam ik op training ook een kelpie tegen, jaaaren geleden. Een bruine. Na even een poosje observeren heb ik de eigenaar gezegd dat als hij ooit zijn hond wilde wegdoen ik vooraan in de rij sta, en ook op plaats twee en drie. Wat een geweldige hond was dat, en helaas vond hij dat zelf ook... hij had al jaren honden maar had nog nooit zo'n fantastische hond gehad zei hij :j