Teefje VS reutje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Teefje VS reutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 12:06

Benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Mijn vriend heeft altijd reutjes gehad en mijn hond is een teefje… en nu aan twijfelen wat we willen. Merk dat vaker teefjes beschikbaar zijn en opzich is mijn hond geweldig, “behalve” dat ze een giga mannengek is :’) binnen 2 tellen wisselt ze mij in voor een vent :’) toch benieuwd of dat een teefjes ding is of mijn hond ding _O-

juval

Re: Teefje VS reutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:09

ik heb altijd teefjes gehad, die waren erg op mij gericht. (labrador, aussie, stabij), en nu heb ik een reu puppie, (kruising toller), die lijkt wat meer sociaal, allemansvriend, maar die is nog geen 4 maanden, dus dat kan je misschien nog niet helemaal zeggen.

allebei hebben voor en nadelen, loopsheid, overal de poot optillen etc.

Mijn ervaring uit mijn nestjes is juist dat de reutjes overblijven en meer mensen liever een teefje willen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:13

Wij hebben nu een teefje. Ik wilde eigenlijk een reutje, alleen hoorde ik (in ieder geval bij het ras dat wij wilden maar goor het ook wel bij andere rassen) dat heg bij de reutjes heel vaak voorkomt dat ze over hun eigen voorpoten en buik heen plasten. Omdat ik geen zin had om dat elke keer schoon te maken heb ik voor een teefje gekozen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:20

Ik ben iets meer reuen mens. Maar heb nu twee teven en èèn gecastreerd reutje.
Ik vind reuen iig van de rassen die ik heb gehad doorgaans wat makkelijker van karakter. Accepteren nee heel snel mijn beide tevens bijv als ze iets van het bord willen pakken bij nee toch nog een keer proberen.
Ik heb wel altijd sociale reuen gehad op een tijdelijke oppasser na dat was een tervuer die was naar mensen sociaal maar niet naar honden. Mijn teefjes zijn ook sociaal (Saartje moet altijd eerst even laten horen dat ze de baas is, Sophietje is naar alles en iedereen altijd lief en enthousiast)

Ik heb makkelijker een connectie ofzo met reuen. Als enige hond zou ik zelf sneller gaan voor een reu. Maar uiteindelijk vind ik teven ook leuk en maakt het niks uit.

Teven worden loops. Dat is opzich geen punt maar is wel opletten geblazen. Maar dat gaat voorbij.

Teven zijn voor mijn gevoel naar de baas toe wel aanhankelijker waar reutjes ook knuffelig zijn maar ook wat meer hun eigen plekje willen. Zitten de teefjes aan mij vast gekleefd.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 20-10-25 12:23, in het totaal 3 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:21

Wij hebben een reu en een teefje.

Overdag kan ik niet gaan of staan of de reu is bij mij.
Teefje ook wel, maar die kan ook nog eens lekker buiten in het zonnetje gaan zitten, even kijken waar ik ben en weer buiten gaan zitten of snuffelen oid.

Maar is mijn vriend thuis dan is de reu bij hem.
dat is zijn grote vriend.
En het teefje gaat dan al sneller aan mij hangen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:26

Wij hebben ook gekozen voor twee teefjes, puur uit gemak. De reutjes die ik ken plassen bijna allemaal in huis/tegen banken/gordijnen enzovoorts en daar had ik echt geen zin in. Qua karakter kan ik niks zeggen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:30

Ik heb reutjes, whippets.
Beide enorm verschillend in karakter. De ene plakt volledig aan mij, de ander veel zelfstandiger. Ze zijn beide enorme knuffelkontjes en liggen het liefst de hele dag op schoot onder een dekentje :j

Ze zijn beide enigszins eenkennig, maar komen wel los als ze eenmaal comfortabel zijn in de situatie. Dat is meer een ras”trekje” denk ik.

Denk dat niet perse gelinkt is aan geslacht, maar eerder aan het karakter van de hond :j

Oh en voorpoten onder piesen / buik plassen doet er hier 1 van de 2, maar dat is omdat hij zijn poot niet goed meer kan liften met momenten vanwege een nekhernia. De andere heeft dit probleem niet :))

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:43

Ik heb beide.. Volle broer en zus.. (Nee, niet samen uit 't nest gehaald.. Zus is erbij gekomen toen ze bijna 2 waren, omdat eigenaren gingen scheiden en wij zouden haar TIJDELIJK opvangen.. :)) )

Onze reu Aquilo is ontzettend stabiel, makkelijk van karakter en schikt zich prima naar mijn wil, of die van mijn man..

Sanna, onze teef daarentegen.. Heb je ff? :))

Ze is ook ontzettend lief, maar veel drukker.. Oren zijn er voor de sier, want luisteren is absoluut optioneel.. Ze is wel ook heel sociaal naar mens en dier, maar zo gruwelijk eigenwijs..

Nu speelt de opvoeding waarschijnlijk ook wel mee.. Aquilo heeft met ons als pup alle trainingen gedaan en daarna ben ik zelf ook altijd met hem bezig gebleven met shows en detectiewerk.. Sanna kwam uit een gezin met jonge kinderen en dus een wat minder uitgebreide opvoeding dan Aquilo..

Dus ja.. Nature VS nurture zal ook wel meespelen.. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:04

Ik ben een tevenmens, ik vind reuen allemaal even onnozel. _O- Ik vind het extra pit en spice die teven hebben echt heerlijk. 'Mijn' laatste puppy die blijven steken is een reu, ongewenst en onbedoeld maar mijn hemel, die tere zieltjes van die kerels is niet aan mij besteed. Daarnaast hebben ze niks te vertellen en de drie hersencellen die hij heeft staan of niet op één lijn of hij heeft ze niet bij zich. :+

Het grappige is dat er een aantal puppykopers zich bij mij gemeld hebben voor een eerste hond en altijd de horrorverhalen hadden gehoord over reuen, terwijl reuen juist vaak veel makkelijker en meegaander zijn. Na overleg hebben die ook wel gewisseld van een teef naar een reu en nog steeds heel blij daarmee.

Teven zijn echt niet voor iedereen weggelegd, daar moet je echt iets voor in je mars hebben en daarnaast als je een of meerdere honden hebt moet je goed kijken of het past en hoe stabiel je honden zijn. Je kunt beter een roedel reuen stabiel houden dan een gemengde of tevenroedel. Als jij een onstabiele hond hebt en je zet daar een teef bij kun je lachen, dat slaat in een keer door en dan kun je je borst nat maken en een flink reactieve of zelf agressieve teef krijgen. Wat normaal is want ze compenseren maar zeker niet zomaar gewenst.

Als je daarentegen een stabiele teef hebt, dan maken ze je leven met meerdere honden zoveel makkelijker, ik zou niet meer zonder mijn teven in de roedel kunnen. :+

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:10

Ansich maakt het mij niet uit. Alleen ik werk ook met mijn honden en vind de teven wat serieuzer en plichtsbewuster met werken als reuen...De reuen werken ook wel goed ,maar zijn net iets vaker afgeleid door andere honden en moeten net iets vaker wat vinden van iets uit de omgeving..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:18

Ik heb een teefje, en dat is wel echt een mannen-hond :)) Helemaal gek op mijn vriend, terwijl ik degene ben die altijd voert en ermee wandelt enz ^)
Ze is hartstikke lief, maar heeft ook wel eens echte bitch-momenten gehad haha. Een allemansvriend, maar kan ook prima langere tijd alleen blijven, ze geeft nergens wat om.
De loopsheid vond ik wel vervelend. Twee keer per jaar, en vooral tijdens de schijndracht was ze echt heel zielig. Veel slapen en jammeren.. Ze hield zichzelf wel prima schoon.
En buiten vindt mevrouw het nodig om regelmatig bij paaltjes en struikjes te plassen ^) En dan ook echt als een reu, met een pootje in de lucht _O-

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:19

Wij hebben beide en in het verleden ook verschillende combinaties gehad.

Persoonlijk ervaar ik dat onze reuen vaak stabieler en meegaander (dus makkelijker) zijn, maar de meest diepgaande connectie heb ik tot nu toe altijd met onze (complexe) teven gehad.

We hebben hier nu 2 reuen en 1 teef en zij is veruit de 'moeilijkste' van het stel, maar ook wel echt mijn lieve meisje!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:24

Vraag je een mening/voorkeur voor reu of teef of advies wat je het beste er als 2e hond bij kan zoeken?
Want als ik mijn voorkeur geef dan is het een reu. Eigenlijk bij alle dieren gaat mijn voorkeur uit naar mannen. Ook katten en paarden, hoewel we tegenwoordig 2 poezen hebben.

Maar als je mij vraagt wat de veiligste keus is om bij een teef te zetten dan zeg ik een reu. Teven onderling kan goed gaan, gaat het ook heel vaak. Zeker bij rassen met een niet al te pittig maar wel wat socialer karakter. Maar als teven elkaar niet liggen is dat een blijvend iets. En watin hetbegin goed gaat kan omslaan als de jongste volwassen gaat worden en probeert hogerop in het roedel te komen. Twee reuen kunnen ook wel een keer met elkaar in de clinch liggen, maar als het duidelijk is hoe de verhoudingen liggen is het goed. Wat dat betreft zijn mannen een stuk rechtlijniger.
Daarom is de veiligste keuze om voor een reu te gaan als je al een teef hebt. Alleen dan wel opletten als je teef loops wordt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:24

Ik merk er niet perse verschil aan. We hadden eerst een gevoelige, superlieve reu. Hij was bang van mannen maar dat ging na een jaar of twee over.

Daar kwam een heel drukke flapperdeflap reu bij, waarbij sowieso niet heel veel dingen blijven hangen want hij is druk met wat anders _O- wel heel lief en het wordt beter met tijd.
Nu is de eerste reu overleden en is er een gevoelige teef bijgekomen, oorspronkelijk op straat geboren en ze was ontzettend bang van vanalles maar vooral van kinderen en grote honden. Dat gaat nu ook goed. Voor het gezin is ze ontzettend makkelijk, lief en zacht maar je moet haar echt even leren kennen. Als er vreemde mensen bezoek komen doen we haar ergens anders want dat kan ze niet goed handelen. Maar dat is heus niet omdat het een teef is

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:26

Team reu. Sowieso. Ik ga daar veel beter op. Maar zo vind ik dat bij paarden ook. Ruinen/hengsten kan ik alles mee. Merries meestal niet zo _O-

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:32

Ik ben heel blij met mijn reu, maar als hij bij het zoveelste plasje zijn nagels in de grond zet en zijn 40kg in de strijd gooit om maar te kunnen snuffelen en likken verlang ik toch naar een teefje :roll:

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:44

JudithGigi schreef:
Ik ben heel blij met mijn reu, maar als hij bij het zoveelste plasje zijn nagels in de grond zet en zijn 40kg in de strijd gooit om maar te kunnen snuffelen en likken verlang ik toch naar een teefje :roll:

Dit is overigens wel ook een heel groot deel opvoeding. Mensen vinden dit vaak bij reuen horen maar dat is zeker niet zo, als je van pup af aan duidelijke grenzen stelt dan krijg je niet zo'n pisreu. Onze reuen mogen wildplassen wanneer ze willen als ze los zijn maar verder wordt er aan de riem niet gepist tenzij er toestemming voor is gegeven. Dus niet in woonwijken, langs auto's, voortuinen, elektriciteithuisjes etc etc. Met vier reuen (ofja, nu drie...) wil ik dat gezeik letterlijk niet hebben.

Daarmee suggereer ik niet dat jouw reu niet opgevoed is, ik wil alleen ter sprake brengen dat het overal snuffelen en poot tillen niet per definitie bij een reu hoort.

Daarnaast, loops teven (of loopse teef in wording) kunnen dat ook ontzettend goed maar ook dat is binnen te perken te houden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:53

Ik ben meer een teven mens, maar ik heb ook wel reuen gehad.
Op het moment hebben we 2 teven, ik had verwacht dat dat een prima combinatie zou zijn omdat ze ze niet echt dicht bij elkaar zitten kwa leeftijd en gewicht. Maar ik moet ze goed in de gaten houden, de jongste wil de leiding over nemen maar de oudste is het daar nog niet mee eens. Maar de oudste is echt geen partij voor de jongste, die is echt zoveel groter en sterker.

Maar dat vind ik wel echt een nadeel van teven, als de vlam in de pan slaat is het vaak wel heftig bij teven.

Over een maand krijg we er een pup bij, een reu. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat. Nog een teef erbij durf ik niet aan omdat het hetzelfde ras is als onze jonge teef. En het is een vrij pittige dame.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:54

Van bijna alle diersoorten kies ik vaak voor het mannetje, maar mijn hondjes zijn altijd een vrouwtje.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:55

KimD schreef:
JudithGigi schreef:

Dit is overigens wel ook een heel groot deel opvoeding. Mensen vinden dit vaak bij reuen horen maar dat is zeker niet zo, als je van pup af aan duidelijke grenzen stelt dan krijg je niet zo'n pisreu. Onze reuen mogen wildplassen wanneer ze willen als ze los zijn maar verder wordt er aan de riem niet gepist tenzij er toestemming voor is gegeven. Dus niet in woonwijken, langs auto's, voortuinen, elektriciteithuisjes etc etc. Met vier reuen (ofja, nu drie...) wil ik dat gezeik letterlijk niet hebben.

Daarmee suggereer ik niet dat jouw reu niet opgevoed is, ik wil alleen ter sprake brengen dat het overal snuffelen en poot tillen niet per definitie bij een reu hoort.

Daarnaast, loops teven (of loopse teef in wording) kunnen dat ook ontzettend goed maar ook dat is binnen te perken te houden.

Oh nee ik heb het echt over de plasjes van (vaak) loopse teefjes. Daar raakt hij zo van in trance dat zijn laatste hercencel ook op inactief wordt gezet. Als dat opvoedkundig aangepakt kan horen hoor ik het graag :D

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:03

Heb zowel tevens als reuen gehad, maar voorkeur gaat absoluut uit naar reuen.
Meeste teefjes (die ik nu nog ken) zijn van die mieperds, instabiel.
De reuen hebben over het algemeen meer karakter en dat vind ik leuk.

Ik zie heel veel verschillende soorten honden dagelijks ivm werk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:10

JudithGigi schreef:
KimD schreef:

Oh nee ik heb het echt over de plasjes van (vaak) loopse teefjes. Daar raakt hij zo van in trance dat zijn laatste hercencel ook op inactief wordt gezet. Als dat opvoedkundig aangepakt kan horen hoor ik het graag :D

Als hij vooral heel hormonaal reageert en echt gefixeerd is en daardoor onbereikbaar zou je eens een PUUR middel kunnen proberen of dat de scherpe randjes eraf haalt, daar hebben wel meer reuen last van, vooral als ze jonger zijn.

Ook dit is wel te trainen, maar dan moeten ze zichzelf niet met hormonen in de weg zitten want dan is het wel een heel stuk lastiger. Ik sta het zelf niet doe, dat likken en snuiven aan die plasjes. We hebben zelf een berg teven en dan zou het heel ongemakkelijk worden aangezien onze teven ook gewoon in de tuin plassen. Het is wel makkelijker te trainen als je de combinatie in huis hebt dan alleen een of meerdere reuen trouwens maar dat is omdat ze er dan meer aan blootgesteld worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:11

Wij hebben per toeval een teefje gekregen, eerste hond, stonden op de lijst als 'geen voorkeur', flinke wachtlijst voor teefjes, dus gingen uit van een reu. En toen kwam er een nest met 5 teefjes en 1 reu.

Maar als ik de reuen om mij heen zie, en ik zie ons meisje denk ik dat we hier echt blij mee zijn.
Zoals hier boven genoemd, reuen hebben vaak tere zieltjes en niet zo veel hersencellen en dat zie ik ook.

Ik kan ook beter met merries dan met ruinen, zelfde idee als bij reutjes.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:12

Ik ben eigenlijk een reuen mens, ook altijd gehad maar sinds twee jaar toch een teefje.
Ik denk dat het ook erg per ras verschilt.
De reuen van mijn ras (Rottweiler) zijn echt een heel stuk uitdagender dan teefjes.
Vind het opvoeden van de reuen ook een hele kluif.
Zijn erg goed te trainen maar als een hond het bij ze komt halen kunnen ze het altijd vinden bij een rottie reu.
Ik vind reuen over het algemeen makkelijker met dingen aanleren, doen het ook graag voor je.
Teefje daarentegen moeten altijd eerst eens kijken wat er voor hen uit te halen is en neemt het dan in overweging.
En vind Ze juist meer hun eigen plan trekken dan de reuen.
Maar naar soortgenoten zijk ze z,on stuk gemakkelijker.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:13

Ik heb 2 reutjes (ruwhaar teckels) De jongste loopt, zit of staat waar ik ben. Ligt op mijn voeten, of tegen mij aan. Is ook dol op mijn kinderen maar hee, ik zorg voor de brokjes ;-)
De ander is meer op andere honden gericht ipv de mens. Al ligt hij vaak in zijn mand bij mijn voeten.

Beiden plassen nooit in huis of tegen hun buik (? heb al 22 jaar reutjes en tegen de buik plassen uberhaupt nog nooit meegemaakt)
De 1 is een intacte reu en de ander vorig jaar gecasteerd om medische redenen.