welk hondenras past het beste?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ppdreamer

welk hondenras past het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 12:29

Hoi allemaal,

Een vraagje voor degenen die het leuk vinden mee te denken. :)

Wij zijn ons aan het oriënteren op hondenrassen omdat we graag een pup aan ons gezin zouden toevoegen, maar ik merk dat ik het knap lastig vind om "in te zoomen" op het juiste ras. Natuurlijk weet ik dat er ook binnen de rassen verschillen te vinden zijn, maar met een rasbeschrijving en hun oorsprong in het achterhoofd heb je tenminste iets van een leidraad.

Onze wensen: een in de basis gezond ras, een middenmaat of grote hond, niet blafferig, langharig, zachtaardig/ vriendelijk/sociaal en tegelijkertijd in staat om enkele uren alleen te kunnen zijn (na training).

Over ons: wij zijn een gezin van vier personen, twee volwassenen en twee tieners, en we houden van wandelen. Naast wandelingetjes voor de uitlaatrondes zal er iedere dag een uur tot twee uur met de hond gewandeld worden. (Puppy)trainingen en borstelen vinden we leuk, dat is allemaal geen probleem.
De hond zal het grootste deel van de tijd gezelschap hebben, maar twee dagen in de week zal hij uiteindelijk enkele uren alleen zijn. Dat gaat om een dag van zeven uur (waarbij ik hem tussendoor wel even een half uur kan uitlaten, dus zeg maar twee blokjes van 3,5 uur) en een dag van vijf uur (aaneengesloten). Natuurlijk nemen we de eerste maanden de tijd om de pup daarin te begeleiden en zal hij niet direct alleen komen te zitten, maar uiteindelijk is het wel essentieel dat hij even alleen zal kunnen zijn.

Er zijn rassen die ons aanspreken, maar waarbij ik toch op een bepaald vlak twijfel. Aangezien de hond hopelijk een maatje zal zijn voor de komende vijftien jaar doen we het graag goed. Ik zal wat voorbeelden geven van onze denkrichting.
De newfoundlander, landseer en leonberger spreken ons aan qua karakter en uiterlijk (dat knuffelbare en zachtaardige/ evenwichtige), maar daarbij lijkt hun levensverwachting en gezondheid niet echt heel best. Om diezelfde redenen is een berner sennenhond al afgevallen, dat schijnt qua gezondheid namelijk nog erger te zijn.
Ook de samojeed lijkt ons leuk én gezond, maar die zijn weer erg vocaal, wat in een woonwijk niet ideaal is en het ras lijkt ook niet zo goed alleen te kunnen zijn. Ook dat ras valt daarmee af, want ik wil zowel hond als mens recht doen.
Zoals jullie kunnen lezen vind ik het behoorlijk lastig :') Ik hoop dat jullie me wat verder op weg kunnen helpen :)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Sterrebell

Re: welk hondenras past het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:42

Een eurasier?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:45

Ik denk aan een flatcoat of golden retriever.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:51

De Finse Lappenhond voldoet op het blaffen na. Het is net als de Samojeed een vocaal beestje. Onze hond kan prima een aantal uur alleen zijn. Zelfs een uitzondering van 5+ uur gaat goed (maak ik hem wel goed moe van te voren). Verder een actief, en super sociaal dier naar zowel mensen als honden, knuffelbaar en en middenmaat hond, en een gezond ras dat de 15 jaar wel kan halen.

Ik heb geen persoonlijke ervaring met de Eurasier, maar ik ken er twee die heel veel op mijn hond lijken qua uiterlijk/grootte (wel ander kleurtje), en deze waren wel heel stil. Maar ook veel meer afwachtend. Mijn hond vindt iedereen leuk. :')
Laatst bijgewerkt door Century op 17-10-25 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:52

Wij hebben een Berner Sennen kruising, misschien is dat een optie? Of een kruising met de rassen die je noemt?

Afbeelding

Bowie is half Wetterhoun maar zie genoeg kruisingen met Berner Sennen voorbij komen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:53

Sastaic schreef:
Ik denk aan een flatcoat of golden retriever.

Idd de flatcoat dacht ik ook direct aan.

Andere rassen die in jullie lijstje passen zijn geen beginnershonden. Dus afhankelijk van jullie ervaring zou ik gaan kijken naar evt eurasier.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:06

ik heb een kruising Golden retriever/labrador gehad, echt een geweldige hond, past helemaal in jouw wensenlijstje.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:07

Nou is de flatcoat geen aanrader qwa gezondheid in het ras.
Ik vind het geweldige honden maar gezond zijn ze niet.

Mijn hond voldoet wel aan je lijstje en is een xtervurense herder . Groot veel vacht waaks maar niet overdreven

Maar is een tweede kansje dus ivm erfelijke ziektes heb ik er geen zicht op. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:08

Harlekijn koningspoedel? Bevat veel van wat je zoekt. Gezinshond, zachtaardig, zelfstandig, binnen rustig en buiten lekker actief, vinden het geweldig om dingen samen te ondernemen ( cursus, denkspellen dat soort dingen), maatje, verharen niet, niet overmatig vocaal, kunnen wel aanslaan maar zijn over het algemeen rustig. De harlekijn vind ik fijner dan de effen kleuren, zit wel degelijk verschil in wat karakter betreft.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:14

Normaal ben ik niet zo van het aanbevelen van kruisingen maar mogelijk inderdaad een boulab/labernese, kruising labrador/berner sennen. In amerika wordt deze kruising veel toegepast voor geleidehonden volgens mij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier niet super goed in verdiept hebt dus zou wel even goed uitzoeken hoe deze kruising in nederland zit en of het ook daadwerkelijk de gezondheidsrisico’s verbetert.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:33

Ik lees graag mee, zit zelf op het spoor van de golden retriever.

Eigenlijk heb ik mijn keuze al gemaakt, maar de gezondheid is toch iets wat voor twijfel(s) zorgt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:34

Als je binnen de Retrievers zoekt: Chesapeake bay Retriever, Curly Coated Retriever, Duck Tolling Retriever.
Of binnen de Sennenhonden: Grote Zwiterse Sennenhond. De Entlebucher Sennenhond en Appenzeller Sennenhond voldoen niet aan je eisen; zij blaffen graag en veel (en hard :D ).

dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:04

Al aan een bouvier gedacht?
Moet je wel goed kijken wat je er mee wil doen.
De showlijnen zijn vaak wat makkelijker in de omgang.
Werklijnen zijn soms wat lastiger, omdat ze vaak wat energie te over hebben. Oftewel ze staan erg snel "aan"
Heb zelf al 40 jaar werklijnen en op dit moment een teef van 7 en herplaatser reu van bijna 3.
De reu is een hele klus. Want een bouvier vergeet niet en je moet er echt boven staan.
Maar het zijn geen blaffers, zelfs niet als de bel gaat of als iemand het erf op komt. Terwijl ze wel pakwerk doen waarbij ze dan moeten blaffen.

ppdreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 14:17

Wauw wat een hoop reacties al! Bedankt allemaal :)

Eurasier klinkt met de eerste info die ik erover gelezen heb inderdaad als een hele goede match. Ik ga me daar wat verder in verdiepen, bedankt!
Afwachtend naar vreemden is wat mij betreft prima, zolang het maar niet angstig wordt.

De flatcoat en golden retriever zijn qua gezondheid allebei een net wat minder aantrekkelijk ras.

Een kruising met een minder gezond ras geeft het risico dat je de rasproblemen mee kruist, dus dat heeft niet perse mijn voorkeur.

Wij hebben weinig ervaring als hondeneigenaar, dus we zoeken geen ras dat bekend staat als 'moeilijk' of 'ervaring vereist'.

Poedel is niet direct een ras dat me aanspreekt, al kun je die natuurlijk ook in een wat 'stoerder' model laten trimmen. De barbet bijvoorbeeld spreekt me wel aan. Al staan die er geloof ik ook niet om bekend om heel goed alleen te kunnen zijn? Heeft iemand daar ervaring mee?
Het nadeel van een waterhond vind ik dan weer dat je het vachtonderhoud niet zomaar zelf kan doen. Je moet ze toch regelmatig laten trimmen.

De duck tolling retriever lijkt op het eerste oog ook een aardige match, maar is misschien iets te vocaal als ik dat zo lees.

Nogmaals bedankt allemaal, als jullie nog meer suggesties hebben dan hoor ik het graag :)

ppdreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 14:20

Bouvier is misschien iets te veel waakhond voor wat we zoeken. Ik heb liever een wat zachtaardiger ras dan een ras waar je echt 'boven moet staan'. Maar toch bedankt! :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:25

Ik dacht gelijk aan de Leonberger, tot ik verder las.
Ik zou die toch echt wel overwegen, volgens mij bij uitstek dé geschikte hond voor jullie.

Qua gezondheid doet die niet onder voor een flatcoat, integendeel.

Chesepeake Bay retriever en Curly Coated Retriever zijn redelijk geharde karakters voor de retrievers.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:25

Ik vind de duck tollers allemaal wel wat uhm, bijzonder in gedrag. Ze hebben ook allemaal zo’n binnensmondse grom wat ze zeker niet boos bedoelen maar het klinkt wel heel eng. (Voor een niet kenner). Ik heb er 4 in de opvang en eigenlijk hebben ze allemaal een behoorlijke handleiding.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:26

Ik dacht ook gelijk aan een toller! Wij hebben er ook een en het is zo’n geweldig beest. Ze wil heeeeel graag voor ons werken buiten, maar binnen is het een ongelofelijk lui varken 8-) Ze is niet blafferig, alleen als er iemand durft ons tuinpad op te lopen :D ik moet bekennen dat ik niet helemaal weet of dat geluk hebben is of dat het niet in het ras zit.

Ik kwam veel bij de fokker over de vloer. Haar honden waren rustig, tot er signalen waren van wandelingen. Dan lieten ze meer horen dat ze er zin in hadden, maar alsnog niet storend.

Ik ben echt verliefd op het ras en zou voor nu nooit meer anders willen

Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:29

Tollers kunnen best wel nerveus zijn. Zou ik ook niet per se aanraden als beginners hond.

Zoals Century aangaf zou een Finse lappenhond ook erg goed in jullie situatie kunnen passen. Ze staan wel bekend als blafferig maar in mijn ervaring is het erg verschillend per lijn en hond. Er zit grote variatie in. In mijn ervaring is het bij de meesten ook goed te trainen. Onze finse lap is eigenlijk helemaal niet zo blafferig en hij is sowieso 1000x minder blafferig dan de samojeed van vrienden van ons. Wij zijn vanaf het begin ook wel erg consequent geweest qua blaffen. Buiten blaffen betekende naar binnen. Doorslaan in blaffen tijdens spel betekende dat het spel stopte etc. Verder zijn ze wel erg expressief en maken ze met geluiden duidelijk dat ze iets willen. Dat vind ik juist ook wel leuk.

We hebben 2 finse lappen in de hondensport cursus en die zijn veel stiller dan de tekkel en boomer die meedoen :p
Laatst bijgewerkt door Gaabje op 17-10-25 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:30

De drie bouviers (ik wilde die ook aanbevelen)die wij gehad hebben en die we nog hebben zijn voor ons gezin fantastisch honden (geweest).
wel waaks, maar in mijn ogen zeker geen hond waar je meer 'boven' moet staan dan de gemiddelde grotere hond. Ze hebben natuurlijk allemaal gewoon opvoeding nodig en daarin zijn de bouvier geen uitzondering.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:33

Maar ook een Bouvier moet naar de trimmer (wil je het juist doen toch) en dat staat TS aan de poedel ook tegen dus dan is dat voor een Bouvier net zo helaas...

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:33

Een Soft Coated Wheaten terrier? Of Briard?
Zijn dat rassen die je aanspreken? Hovawart misschien ook een optie, alhoewel ook niet heel simpel richting vreemden, zijn ook wel echt "buiten-" erfhonden.

Qua gezondheid, hier een rashond (héél gezond, niet doorgefokt oerras)met aandoening, waarbij ze als pup negatief beoordeeld is en dit uiteindelijk toch tevoorschijn kwam op latere leeftijd, simpelweg pech. Voordeel van rashonden is dat er veel bekendheid is over de generaties heen en je duidelijker weet wat je krijgt. Denk dat ik een golden of flatcoat wel aan zou durven bij een fijne fokker vandaan. Maar... ik zit niet heel erg in de ziekteproblematiek bij honden. Tollers schijnen niet heel gemakkelijk te zijn, ik denk dat het meer werkhonden zijn dan dat de mensen tevoren inschatten.

dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:37

Ik had het over de werklijn bouviers.
Omdat mensen die soms wat te makkelijk aanschaffen en niet weten wat een werklijn nodig heeft.

De showlijnen zijn meestal hele zachtaardige familie honden, die het liefst bij je op de bank hangen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:39

Gaabje schreef:
Tollers kunnen best wel nerveus zijn. Zou ik ook niet per se aanraden als beginners hond.

Zoals Century aangaf zou een Finse lappenhond ook erg goed in jullie situatie kunnen passen. Ze staan wel bekend als blafferig maar in mijn ervaring is het erg verschillend per lijn en hond. Er zit grote variatie in. In mijn ervaring is het bij de meesten ook goed te trainen. Onze finse lap is eigenlijk helemaal niet zo blafferig en hij is sowieso 1000x minder blafferig dan de samojeed van vrienden van ons. Wij zijn vanaf het begin ook wel erg consequent geweest qua blaffen. Buiten blaffen betekende naar binnen. Doorslaan in blaffen tijdens spel betekende dat het spel stopte etc. Verder zijn ze wel erg expressief en maken ze met geluiden duidelijk dat ze iets willen. Dat vind ik juist ook wel leuk.

We hebben 2 finse lappen in de hondensport cursus en die zijn veel stiller dan de tekkel en boomer die meedoen :p

De twee broertjes van mijn hond zijn ook heel anders; één blaft nooit en de ander is heel stil (maar wel energiek). Eén van zijn zusjes is net zoals de onze, heel vocaal.
Ik vind het blaffen nog wel lastig te trainen, zeker omdat het ook zo in het ras hoort om overal op te blaffen. Overigens is het blaffen alleen bij waaks en buiten, binnen is hij vrij stil.
Dus inderdaad, kan best wel verschillen per hond en lijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:42

Uit een wat andere categorie,

1 van de grotere setters?

Gordon Setter,
Ierse Setter?

Die zie ik beide wel passen in dit plaatje.

In huis -volwassen- prima bank en schoothanghonden, vinden ze zelf...
Buiten vaak enthousiast, maar niet onstuurbaar en doorgaans normaal sociaal.
Wel advies om al jong te trainen op een goede recall.
Maar goed, voor ieder ras geldt eigenlijk dat je al jong moet investeren in training en opvoeding.
Laatst bijgewerkt door F_T op 17-10-25 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt