Een vraagje voor degenen die het leuk vinden mee te denken.

Wij zijn ons aan het oriënteren op hondenrassen omdat we graag een pup aan ons gezin zouden toevoegen, maar ik merk dat ik het knap lastig vind om "in te zoomen" op het juiste ras. Natuurlijk weet ik dat er ook binnen de rassen verschillen te vinden zijn, maar met een rasbeschrijving en hun oorsprong in het achterhoofd heb je tenminste iets van een leidraad.
Onze wensen: een in de basis gezond ras, een middenmaat of grote hond, niet blafferig, langharig, zachtaardig/ vriendelijk/sociaal en tegelijkertijd in staat om enkele uren alleen te kunnen zijn (na training).
Over ons: wij zijn een gezin van vier personen, twee volwassenen en twee tieners, en we houden van wandelen. Naast wandelingetjes voor de uitlaatrondes zal er iedere dag een uur tot twee uur met de hond gewandeld worden. (Puppy)trainingen en borstelen vinden we leuk, dat is allemaal geen probleem.
De hond zal het grootste deel van de tijd gezelschap hebben, maar twee dagen in de week zal hij uiteindelijk enkele uren alleen zijn. Dat gaat om een dag van zeven uur (waarbij ik hem tussendoor wel even een half uur kan uitlaten, dus zeg maar twee blokjes van 3,5 uur) en een dag van vijf uur (aaneengesloten). Natuurlijk nemen we de eerste maanden de tijd om de pup daarin te begeleiden en zal hij niet direct alleen komen te zitten, maar uiteindelijk is het wel essentieel dat hij even alleen zal kunnen zijn.
Er zijn rassen die ons aanspreken, maar waarbij ik toch op een bepaald vlak twijfel. Aangezien de hond hopelijk een maatje zal zijn voor de komende vijftien jaar doen we het graag goed. Ik zal wat voorbeelden geven van onze denkrichting.
De newfoundlander, landseer en leonberger spreken ons aan qua karakter en uiterlijk (dat knuffelbare en zachtaardige/ evenwichtige), maar daarbij lijkt hun levensverwachting en gezondheid niet echt heel best. Om diezelfde redenen is een berner sennenhond al afgevallen, dat schijnt qua gezondheid namelijk nog erger te zijn.
Ook de samojeed lijkt ons leuk én gezond, maar die zijn weer erg vocaal, wat in een woonwijk niet ideaal is en het ras lijkt ook niet zo goed alleen te kunnen zijn. Ook dat ras valt daarmee af, want ik wil zowel hond als mens recht doen.
Zoals jullie kunnen lezen vind ik het behoorlijk lastig

Alvast bedankt voor het meedenken!