check je chip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

check je chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 15:32

naar aanleiding van een nieuwsbericht, waarbij paarden zijn gevonden waarbij de chips niet op de juiste manier geregistreerd stonden, dit topic.

Ik zie regelmatig berichten van de dierenambulance voorbij komen van gevonden (dood of levend) dieren waarbij de chipnummers niet correct geregistreerd staan. Dat is zo jammer eigenlijk. Het is een kleine moeite om even te controleren en op de juiste manier te registreren. Helaas kost dat soms wel een paar euro.

Ik heb al mijn dieren gechipt, honden, katten, en voorheen paarden. Ook bij de pups die ik verkocht, heb ik er bij de nieuwe eigenaren op aangedrongen de chips goed te registreren en dit heb ik ook gecontroleerd.

Controleren jullie de chips van jullie dieren wel eens?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: check je chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:33

Mijn 2 kittens worden gechipt bij de sterilisatie in januari. Ze komen niet buiten. Natuurlijk ga ik de chip dan goed registreren, ik neem aan dat je alle info daarvoor bij de DA krijgt?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:34

Toen we vorige jaar een nieuwe kat kregen de boel nog weer even gedubbelcheckt. Toen stond alles goed geregistreerd. Wat me wel opviel is dat je soms de optie hebt om je gegevens af te schermen. Ik weet niet of zoiets ook voor DAen etc geldt (of zij wel die afgeschermde gegevens kunnen inzien), maar dan zijn je gegevens dus niet openbaar zichtbaar en dat lijkt me juist in zo'n situatie eigenlijk niet heel handig := Je wil toch immers dat ze je kunnen vinden, lijkt me.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:46

In België doen ze het omgekeerd: staat standaard afgeschermd, en je moet het zelf gaan laten openzetten ...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:48

Best krom. :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:55

Mijn nestje kittens heeft een chip (en vaccinatie) gekregen toen ze 9 weken oud waren.
Chips staan op mijn naam. Nieuwe eigenaar kan het kosteloos overzetten op eigen naam.

Rest van mijn huisdieren is ook gechipt. Ik heb een chiplezer in huis.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:57

luuntje: wat kost een chipreader?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:04

Als fokker kun je er ook voor kiezen om de jonge dieren op je eigen naam te registreren en op moment dat het dier opgehaald wordt, meteen met de nieuwe eigenaar pup of kitten op diens naam te zetten.
Dan weet je zeker dat de registratie klopt.

Ik deed dat destijds 2006 met onze raskatten.
Nieuwe eigenaar had kitten niet op hun naam laten zetten. 1,5 jaar na verkoop kitten belletje van een asiel 100 km verderop dat kat van ons in het Gelredome gevonden was.
Het klopte dat er een kitten aan iemand in Arnhem verkocht was.
Kitten was ook bij rasvereniging niet over geschreven.
Ben volgende dag in de auto gestapt en heb de kat inclusief 2 jonkies op gehaald.
Als je zo met beesten omgaat, verdien je ze niet.
Helaas kittens volgende dag en dag erop overleden.
Waarschijnlijk had ze vier jonkies. Dierenambulance had er twee gevonden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:35

Hier zijn mijn kittens ook gechipt. Ook al komen ze niet buiten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:41

Je hoeft de chip zelf niet perse te controleren, tenminste je hoeft geen chipreader te kopen om te weten of vreemden jouw dier thuis kunnen brengen.

Stel je weet welk chipnummer jouw dier heeft kun je kijken op: https://chipnummer.nl/ dan kun je kijken welke info je kan vinden. Dan klik je op de database waar hij zou staan en dan zie je of je ook de informatie van de eigenaar kan zien.

Heb je het nummer niet, dan kun je eventueel bij de volgende afspraak bij dierenarts dit laten uitlezen.

Andere tip.. Hang het dier een penning om met nummer. Dat scheelt best wel wat tijd voor een eventuele vinder en je bent sneller op de hoogte of jouw dier gevonden is en veilig is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:46

Blacky94 schreef:
Toen we vorige jaar een nieuwe kat kregen de boel nog weer even gedubbelcheckt. Toen stond alles goed geregistreerd. Wat me wel opviel is dat je soms de optie hebt om je gegevens af te schermen. Ik weet niet of zoiets ook voor DAen etc geldt (of zij wel die afgeschermde gegevens kunnen inzien), maar dan zijn je gegevens dus niet openbaar zichtbaar en dat lijkt me juist in zo'n situatie eigenlijk niet heel handig := Je wil toch immers dat ze je kunnen vinden, lijkt me.

Ik heb het toentertijd noodgedwongen gedaan ivm de stalkende oud-eigenaren van mijn hond.
Hulpdiensten etc kunnen die gegevens gewoon inzien, particulieren etc die toevallig een chipreader hebben niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:52

Ik heb de chips van de honden een tijdje terug nog geüpdate.
Bleek niet meer in één vd databanken te kunnen, die beweerde dat mijn gegevens daar helemaal niet geregistreerd staan terwijl één van mijn honden daar wel met mijn gegevens geregistreerd staat. :roll:
Had nog een account bij een andere database en daar de boel geüpdate.

Tevens hebben ze allebei een halsband met hun naam en mijn telefoonnummer om en hangt er een penning aan hun tuigen met wederom hun naam en mijn telefoonnummer.
Dit omdat mijn reutje een tijdje wist te ontsnappen (dit is inmiddels opgelost) en de buren mij dan direct konden bellen ipv de dierenambulance in te schakelen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 18:02

[VN] Ontsnapte paarden op N290, politie zet achtervolging in

naar aanleiding van dit bericht en de oproep van de politie.
Voor zover ik weet staat een chip van een paard geregistreerd op een UBN nummer van de stalling. Daar staat geen naam en telefoonnummer van een eigenaar bij, alleen een locatie. Zijn er nog andere platformen waar je paarden kan registreren?

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:07

Mijn katten komen niet buiten maar wel gechipt en goed geregistreerd mochten ze ooit perongeluk de deur uit glippen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:18

juval schreef:

Voor zover ik weet staat een chip van een paard geregistreerd op een UBN nummer van de stalling. Daar staat geen naam en telefoonnummer van een eigenaar bij, alleen een locatie. Zijn er nog andere platformen waar je paarden kan registreren?

Ik weet dat je honden en katten bij oa de Virbac BackHome club kunt registreren, zou dat niet ook voor andere dieren kunnen?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:16

lor1_1984 schreef:
juval schreef:

Ik weet dat je honden en katten bij oa de Virbac BackHome club kunt registreren, zou dat niet ook voor andere dieren kunnen?

Mijn pony staat daar idd ook bij geregistreerd. Ze staat niet als pony maar een vinder kan aan de hand van chipnummer wel bij mijn gegevens komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:18

Ik zie inderdaad vaak katten en honden voorbij komen op de socials die wel een chip hebben maar die is niet geregistreerd. Goed om dat inderdaad na te kijken en indien nog niet gebeurd wel te registreren. Hier is alles voorzien van een geregistreerde chip.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:29

Onze papegaai is ook gechipt en geregistreerd en zijn chipnummer is bij zowel de verzekering als de dierenarts bekend.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:43

Toevallig heb ik paar weken geleden alles gecontroleerd van mijn 4 katten en hondje.
Ik heb als extra telefoonnummer het gsm nummer van mijn moeder erbij staan en die heeft een nieuw nummer en bij alles moest die inderdaad verandert worden.
Dus nu is alles weer up-to-date.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:53

Hier ook de kat gechipt en geregistreerd.
Elk jaar rond haar verjaardag krijgen we mail met het verzoek te controleren of het klopt en dat kijk ik dan altijd even na.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:27

lor1_1984 schreef:
Blacky94 schreef:

Ik heb het toentertijd noodgedwongen gedaan ivm de stalkende oud-eigenaren van mijn hond.
Hulpdiensten etc kunnen die gegevens gewoon inzien, particulieren etc die toevallig een chipreader hebben niet.

Ah ja dan snap ik dat idd. Maar als hulpdiensten het wel kunnen zien is het goed, maar dat vroeg ik me idd wel af.

@hierboven ergens, ik heb mijn paard geloof ik wel ergens bij een (gratis) chipinstantie geregistreerd staan, maar moet ook heel eerlijk zeggen dat ik zo snel even geen idee heb welke eigenlijk :=

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:39

Kun je opzoeken via https://chipnummer.nl/. Nummer invoeren en die geeft aan welke database er geregistreerd staat. Ook kun je via daar zien wat zichtbaar is voor “vreemde” als ze het chipnummer in voeren.

Al mijn kittens worden gechipt en geregistreerd door de dierenarts. Die chipnummers worden op de stamboom geplaatst. Zodra ik een kitten naar het nieuwe personeel breng schrijven we de chip over. Ik check ze soms nog wel eens om te controleren. Via backhomeclub.nl kun je gratis overschrijven en adres wijzigen. Daarom laat ik ze niet meer bij de NDG registreren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 22:33

juval schreef:

Petbase heb ik ook de chipnummers van de paarden geregistreerd .

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 23:54

Ik had de chips van mn paarden ook bij een huisdierendatabank laten registreren zodat mn telefoonnummer zou oppoppen als ze los ergens zouden lopen. Maar uiteindelijk stond de oudste blijkbaar niet goed geregistreerd bij de rvo? Geen idee het is best een zoektocht om dat goed te regelen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 02:58

Van onze honden krijg ik op hun verjaardag een mailtje van NDG, zolang dat gebeurt klopt alles nog. Van de pups registreer ik ze ook zelf op de gegevens van de nieuwe baasjes en die controleer ik ongeveer één keer per jaar, daar staat mijn nummer ook als laatste optie bij, uiteraard met toestemming van de nieuwe baasjes.

De katten zijn niet gechipt, dat was toendertijd helemaal nog niet zo'n issue. Maar die komen ook niet buiten dus dat is verder niet zo'n probleem.