Super tof, ze heeft altijd honden gehad in het verleden (cocker spaniel kruising) en vond een wat actievere hond wel leuk, zodat ze echt lekker lange wandelingen ed kan maken. Gezien ze met pensioen is en alleen heeft ze ook veel tijd. En ik hou ook erg van sporten en hardlopen, dus t idee was dat hij daar op termijn ook mee zou kunnen.
Uiteindelijk is er een hond op haar pad gekomen, kruising uit Bosnie van 6 maanden oud, geen heel bijzonder verleden voor wat er natuurlijk bekend is. Voor ons wel nog een ander gezin gehad (die brachten hem na 2 weken terug wegens niet aankunnen) en natuurlijk in de opvang gezeten.
Bij de kennismaking trok de hond meteen naar haar toe en ze was verkocht. Hij moest nog veel leren, maar er zat absoluut geen kwaad in. Prima, tijd hebben we..
We zijn vrijwel direct gestart met puppycursus, hij leert mega snel, alle kunstjes kan hij wel, maar in huis is hij niet onder controle te krijgen. Hij slaapt veel te weinig, is continue overprikkeld en dan gaat de sloop modus aan, hij bijt in alles wat hij tegen komt, inclusief ons, we zijn intussen bont en blauw, hij accepteert geen grenzen, en als je er tegen in gaat, dan word hij boos, hij voelt zich duidelijk onbegrepen, en het lastige is, wij begrijpen hem ook niet goed..
We hebben ondertussen boekwerken gelezen over hondengedrag, voor mij is het nieuw, voor mijn moeder niet, maar haar vorige hond was heel makkelijk, liep altijd en overal los mee en ervaarde ze geen "problemen" mee. Dit gedrag is voor ons dus moeilijk om te begrijpen en toen ze een hond nam was dit natuurlijk ook niet het beeld dat ze in gedachten had.
We zijn ondertussen zo'n 4 maanden onderweg, hij is een echte puber dus, logisch dat dit geen makkelijke tijd is, maar inmiddels durft mijn moeder haast niet meer in haar eigen huis aanwezig te zijn.
Naast de cursus en tips die we daar gevraagd hebben, hebben we er inmiddels ook al 3 externe gedragstherapeuten bij gehad, allemaal vinden ze wat anders, de een zegt hard aanpakken (geprobeerd, leidde tot agressie, dus zijn we maar mee gestopt) ondertussen zijn we over op iemand met een holistische aanpak, doet reiki en coaching voor baas en hond, maar ook zij krijgt duidelijk geen grip op hem. Wel hebben we van haar goede tips gehad voor trainingen die hem bezig houden, dan heeft hij focus en dat doet hij weer heel goed, maar zodra er ruimte is voor eigen invulling gaat het mis. Hij pakt geen rust, je ziet zijn brein gewoon op hol slaan en hoe leg je hem uit dat het belangrijk is om rust te pakken?
We hebben al van alles geprobeerd, veel denk spelletjes/mentale uitdaging geven of juist minder, veel wandelen, weinig wandelen, meer prikkels en uitdaging geven, of juist minder, dingen wel aandacht geven, of dingen juist negeren. Hoewel negeren ondertussen lastig is, want als je hem negeert vind hij dat niet leuk, dan bijt hij je en dat doet zeer, moeilijk dus om geen reactie op te geven, en als je hem dan bijvoorbeeld even op de gang zet voor een "time-out" dan eet hij de deur op en gaat in volle sloop modus, ook erg moeilijk te negeren, het huis gaat er namelijk aan.. Hij is ook mega slim, 2x op de gang en hij weet precies wat er dan gaat gebeuren, dus dan loopt hij gewoon de gang niet meer op, dwing een 30kg maar eens.. Riem om, heel leuk geprobeerd, hij heeft al meer dan 15 riemen gesloopt en doorgebeten in onder 10 seconden..
Ik ben eigenlijk op zoek naar tips van mensen die een zelfde ervaring hebben, onzekere en onbegrepen overprikkelde hond, heel reactief, weinig komt binnen, hoe krijg je er grip op?
Of is er misschien iemand bekend met en goede gedragstherapeut omgeving Arnhem? Wij zijn wel van de zachte aanpak, je hond leren begrijpen en samen werken aan training en communicatie, niet dwingen dmv een slipketting of boos worden oid. Hij is best onzeker en wij hebben al snel ervaren dat we het daarmee meer kwaad doen dan goed en dat dat risico geeft voor onze eigen veiligheid, maar hij er zelf niks van leert.
Ze is ondertussen op het punt dat als er geen verbetering in komt de hond weg moet, ik geloof er in dat het wel kan, maar wij weten simpelweg niet meer hoe.
Hieronder een foto van het betreffende monster.