Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Furst schreef:Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar een bewuste krusing fokken is hier in Belgie verboden. .
KimD schreef:De rest ga ik niet op in maar je moet je denk ik nog wat verder verdiepen. Een COI is afhankelijk van een combinatie, niet perse van een ras, en hoewel het bij het ene ras veel moeilijker is dan bij het andere ras, is je OP statement niet correct.
Wij hebben zowel SC als BC en de SC zit van zichzelf al extreem laag maar ons BC's zitten ook onder die 5% op DNA puur door de combinatie. Tegenwoordig zijn er juist heel veel mensen die dit testen tegenover vijf jaar geleden.
Maargoed, voor een kruising is dat helemaal niet relevant.
Furst schreef:Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar een bewuste krusing fokken is hier in Belgie verboden. Als je dan toch een hondje wilt, kan je eens gaan kijken bij asielen. Daar hebben ze ook heel vaak puppy's.
Lukasje schreef:Furst schreef:Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar een bewuste krusing fokken is hier in Belgie verboden. .
Hoe bedoel je dat? Dus elke “fokker” van bv labradoodles is in overtreding? En hoe wordt dit dan opgevolgd en/of beboet?
Want, euh, tegenwoordig wordt ongeveer welk elk ras met een poedel gekruist.
Jokonootje schreef:Ik heb met mijn ene reu een weldoordacht kruising nest gefokt in het verleden. Met een duidelijk doel voor ogen.
Dat zijn uiteindelijk ontzettend leuke hondjes geworden en met het doel wat we voor ogen hadden.
Volledig op de foto gezet zowel reu als teef, dna test op alle erfelijke ziektes.
Heb ik er winst op gedraaid, Nee.
Zijn er 6 ontzettend blije baasjes die nu hun droom hondje hebben ja.
Maar die wachtlijst stond al vol voordat we überhaupt een loopsheid hadden
WillemijnL schreef:Lastig he, ik denk er ook zo over als jij, TO. Ik word echt treurig van alle doorfok bij sommige rasstandaarden en fokkers. Maar ik kon eigenlijk gewoon niet vinden wat ik zocht (een kruising/vuilnisbakkie van leuke ouderhonden qua eigenschappen, gezond en getest), dus uiteindelijk heb ik toch gewoon een geteste stamboekpup gekocht (IJslandse herder, lijkt overigens sprekend op ons boerderijkruisinkje van vroeger).
office schreef:Zo veel leuke hondjes die een huisje zoeken waarom nog meer fokken ?
https://ace-charity.org/zoek-hond/?wpv- ... v-land=all
Thioro schreef:Ik zou juist wantrouwig zijn voor 'type-fokkers'.
Dat zijn vaak 'fokkers' die 2 honden bij elkaar gooien zonder testen, stamboommatch etc.