Kippen beschermen tegen roofvogels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annikab

Kippen beschermen tegen roofvogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 09:52

Toen wij dit huis kochten met de mooie grote tuin was al snel de wens er om kippen te houden. Wat zijn ze leuk en wat is het heerlijk om ze te zien scharrelen door de tuin. Maar het wonen in de natuur brengt wel wat uitdagingen met zich mee...

De vorige toom Brahma's groothoenders is vermoord door een vos. En dat terwijl we een hok hadden met een automatische deurtje. Dus we hebben nu ook een ren aan het hok waar we ze ruim na zonsopgang uit laten en ruim voor zonsondergang weer in doen. Maar we vonden de Brahma's echte drama's, dus we zijn nu voor 3 verschillende soorten krielen gegaan.

En nu dient zich het volgende probleem aan... Afgelopen zaterdag vond mijn zoon één van de kippen dood in de tuin. Na een beetje googelen over hoe de kip erbij lag etc. kwam eruit dat een roofvogel dit gedaan moet hebben. Dus de kipjes hebben nu ren-arrest, maar zijn daar natuurlijk niet gelukkig mee, aangezien ze normaal mogen rondscharrelen op zo'n 1000m2.

Maar wij zijn vast niet de enige met deze uitdaging. Internet geeft 1001 opties om roofvogels weg te houden, maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen wat echt werkt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Kippen beschermen tegen roofvogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:54

Je ren aan de bovenkant dichtmaken?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:57

Wij wonen in het buitengebied en mijn kippen lopen nu ivm opknappen van de ren tijdelijk los op het erf. Maar normaal hebben ze een ren van 15x15 meter ongeveer. Wij hebben Brahma's maar ook een paar krieltjes, en ons erf en de ren staat vol met heggen, struiken, bomen etc. In het begin was ik ook bang voor roofvogels want die hebben we hier véél, maar ik ben er de afgelopen 4 jaar nog geen een aan verloren. Ik durf wel te zeggen dat dit komt door alle begroeiing en beplanting. Daardoor kunnen niet alleen de kippen schuilen, maar ook een roofvogel weer slecht wegvliegen. Je merkt ook dat de kippen uit zichtzelf maar zelden ergens in het "midden" lopen bij ons maar vrijwel altijd van boom naar boom, langs een hek of haag lopen. Dus hoe ziet je tuin eruit? Is het alleen een open grasveld bijvoorbeeld? Of heb je al veel begroeiing, of zou je dat kunnen aanplanten? Wie weet helpt dat bij jullie ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:02

Toen ik nog cavia's had liepen deze o.a. in een ren van 5x15 mtr. Hierboven had ik een zwarte draden gespannen die ong. 20/25 cm tussenruimte hadden. Hierdoor konden kleine vogels er nog gewoon tussen door, maar een grotere vogel zou bij een duik zeker eerst de draden raken en dan uit balans zijn en de cavia's de tijd geven om weg te komen/schuilen.
Om de draden strak te houden had ik de einden met elastiek vastgebonden aan de palen/latten.

Dit zal voor 1000 m2 wel een te groot project worden, maar misschien kun je iets verzinnen om iets verplaatsbaars te maken of iets met veel schuilmogelijkheden.

Toen ik nog een kip bij de paarden had lopen wist die al heel snel dat ie onder/bij het paard veilig was (ze sliep ook op stal onder de voerbak ;) )

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:03

De kippen in een ren houden is de enige manier om roofdieren buiten te houden, maar het haalt wel veel van het scharrelplezier/gezellige uitzicht weg. Bij ons lijkt de toom in de afgelopen jaren slimmer geworden, als er iets groots vliegt duiken ze met zijn allen onder de bosjes. Ook een haan lijkt te helpen. In de zomer zien we minder aanvallen, mogelijk doordat roofvogels genoeg ander eten hebben of minder zicht hebben op de kippen doordat alles groen is, mogelijk doordat de hond buiten loopt en de toom ook in de gaten houdt. Uit mijn hoofd zijn we de afgelopen 5 jaar 3 kippen verloren (2x buizerd, 1x marter).

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:15

Ik denk dat dit ook heel verschillend is per plek. Ik heb grote brahma's in een grote ren waar ik eerst geen net overheen had. Ik heb op verschillende plekken de kippen gehaald en daar liepen ze allemaal in een open ren zonder problemen. Het is hier eerst een hele tijd goed gegaan, maar na een half jaar was er toch een gepakt door een roofvogel.

Toen heb ik allemaal spiegels en glitterdingen opgehangen en ging het weer 2 maanden goed, maar na 2 maanden toch weer een kip gepakt.

Toen tijdelijk een klein stuk ren afgezet en net er over gedaan zodat ik een definitieve oplossing kon bedenken, maar de havik had de smaak te pakken. Hij landde naast de ren en kroop ergens naar binnen. De haan is toen gepakt.

De ren is ook heel goed begroeid, genoeg schuilmogelijkheden, maar toen de havik ze wist te vinden was het hek van de dam.

Ik heb nu over de hele ren een net, nu zijn er geen problemen meer. Een zwart vogelnet vind ik mooier dan gaas, je kijkt hier zo doorheen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:20

Hadden jullie zonder volledig dichte ren niet ook veel last van marters?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:22

Die stelen toch alleen eieren? We hebben ze hier wel, ook weleens gezien overdag, maar nee geen last van. Misschien dat de haan ze op afstand houdt oid. We hebben binnenin de ren ook een nachthok met automatisch luik overigens.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:52

Veel beschutting helpt wel heb ik het idee tegen roofvogels. Wij hebben nog een flinke klus gehad tegen marters. Heb je er een haan bij? Die hebben ook wel de functie om te alarmeren en de toom te beschermen.

De andere optie is de hele ren dicht, ook van boven. Dat hebben wij niet en nog geen kippen door roofvogels gepakt. De kippen van de buren zaten meer in het zicht tegen het weiland aan en die hebben met enige regelmaat een vos op bezoek. Terwijl 15 meter verder die van ons zitten en die worden niet gepakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:55

Hier in de buurt ook regelmatig aanvallen door roofvogels en vossen. Bij een buur zat de roofvogel gewoon in de boom te wachten tot ze 's ochtends de kippen uit het nachthok liet ;(

Ik heb een paar keer een geknapte/losgeschoten draad gehad, maar geen gegrepen cavia's meer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:08

Een sperwer of havik maakt tijdens het jagen juist gebruik van struiken en andere beschutting, dus dat is niet altijd handig.
Ik denk dat het beste is om draden over de ren te spannen of aan de bovenkant overdekken met gaas.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 11:12

We hebben een compleet dichte ren inderdaad, dus het vossenprobleem lijkt opgelost. Ook hebben we best veel begroeiïng, veel bomen en bosjes, maar in het midden is wel een wat meer open plek. Ik denk dat eentje net iets te langzaam was bij het oversteken...

We zaten zelf al te denken aan hoge draden spannen met cd's eraan, zodat de schittering de roofvogels wellicht wegjaagt.
Google wees mij nog op deze hulpmiddelen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Afbeelding

Afbeelding

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:15

Ik heb niet alle reacties gelezen. Wij wonen midden in het bos. Wij hebben ook kipjes. In een dichte ren (eigenlijk bedoelt al volière)op tegels. Er kan nergens iets in of onderdoor. Roofvogels proberen het een enkele keer. Gisteren hoorde mijn partner herrie bij de kipjes en toen bleek er een buizerd in het gaas te hangen. Gelukkig kunnen ze er dus echt niet bij. Vind ik hier toch de meest veilige optie. Kipjes mogen regelmatig buiten de ren scharrelen. Altijd onder toeziend oog van ons. Gelukkig zijn de kinderen gek op ze dus die laten ze er vaak uit en beschermen ze met hun leven.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:16

Wij hebben hier relatief veel lage struikjes waar de kippen onder schuilen in geval van roofvogels.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:35

Wat bij ons goed geholpen heeft is naast is naast de Coshin kippen een paar Plymouth Rock kippen en haan te houden.
Ook dit zijn grote kippen maar dan niet fluffig, minder vriendelijk en vrij territoriaal. De buizerd had de lol er heel snel af toen hij het een paar keer moest afleggen tegen de haan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:54

Die 'bollen met gezichten' heb ik niet eerder gezien, die vogel-aan-een stok wel, maar als het hard waait overleefd die het niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:00

Maar schrik je daar je eigen kippen niet mee af?

Die vogel aan een stok zie ik hier in de buurt al jaren een staan, maar geen idee of hij werkt en of hij hem vaak moet vernieuwen.

Maar in tijden van een uitbraak van vogelgriep moeten de prive kippen ook afgeschermd zitten, dus met een net er boven.
Dus daar nu iets voor maken is altijd wel handig.

Ik zie wel eens van die hele grote netten, is dat iets?

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:04

Wij wonen aan het duin en houden onze kippen in een ruime afgesloten ren. Er waren 3 hanen gedumpt op een parkeerplaats en die liepen door de buurt en kregen bij ons op het erf eten en drinken. Wij hebben best veel struiken en bomen waar ze kunnen schuilen en ook een kas die open staat aan 2 kanten waar ze in kunnen, maar na ruim een half jaar was er toch een haan gegrepen door een roofvogel. Een paar dagen erna nummer 2. We hebben toen nummer 3 gevangen en bij onze kipjes gezet. Mijn ervaring is dat vroeg of laat ze toch worden gegrepen en daarom laat ik ze niet meer vrij los lopen hoe leuk dat ook is.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:22

Hier ook een open ren van ongeveer 10 x 10, maar geen last van roofvogels. Wij hebben struiken/bomen in de ren en ik denk dat dit wel scheelt.
Een roofvogel zal duiken om zijn prooi te vangen, dat kan niet met begroeiing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:28

Wij hebben een pergola van 3x4 mtr met daarop gaas van 15/15 cm en daarop groeien druiven. Afgelopen week zat er een vogel vlak voor de schuifpui wat afgevallen druiven te eten en een roofvogel kwam schuin onder het afdak gedoken en greep hem alsnog. Dus het zijn wel echt kunstenaars in duikvluchten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:20

Ik ken je dilemma! Ik heb zo'n 900m2 voor de kippen. Ging jaren goed en toen was er eentje gepakt. De rest was toen erg alert, maar dat nam langzaam weer af. Ging weer een tijd goed en toen had een roofvogel het helemaal door en die had er drie gepakt in twee weken (ik had eerst de hoop dat met weer meer alertheid het weer goed zou gaan, maar dat bleek niet zo te zijn). Toen in een noodren en binnen twee weken had ik van marktplaats een aantal grote palen en een groot net gehaald (van een kersenkweker die er mee stopte). Nu heb ik zo'n 200m2 overdekt met palen (van 4m) en net. Daarin zijn ze veilig.
Ik ga dit nog iets uitbreiden maar de gehele 900m2 gaat niet helemaal lukken vanwege de begroeiing, maar het is goed genoeg, ze kunnen weer heerlijk scharrelen en kip-zijn, en in leven blijven.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:21

XladyX schreef:
Die stelen toch alleen eieren? We hebben ze hier wel, ook weleens gezien overdag, maar nee geen last van. Misschien dat de haan ze op afstand houdt oid. We hebben binnenin de ren ook een nachthok met automatisch luik overigens.

Zeker niet :n Hij heeft hier de haan gepakt midden op de dag. Bij de buurman alle kippen onthoofd.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:31

He wat vervelend zeg!

Wij wonen in een bosrijke omgeving. Onze ren hebben wij afgedekt met een net en de kippen hebben een automatisch deurtje zodat ze in de nacht veilig in het nachthok zitten. In de ren hebben ze ook meerdere struikjes en dergelijke. Wij hebben nog nooit last gehad van dieren die onze kippen aanvallen, maar ik klop dat gelijk heeeeel gauw af!

We hebben een Amrock, Harco en een Bleu de Landes. Ze zijn alle drie super lief maar best wel fel als er iets in de tuin komt dat daar niet hoort. Vreemde katten komen de tuin ook niet meer in, die zijn doodsbang voor de dames :') misschien dat dat karakter dus ook nog wel verschil maakt? Ja en wij hebben er dus ook maar 3.

Hopelijk vind je een oplossing!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:39

Ik heb nep vogels/ vliegers in mijn ren. Werkt echt super.

Nu 1 van internet, maar ook zelf geknipt van zwart zeil.
flappert zo hard dat niks meer in de buurt komt. Zo groot als een roofvogel zelf ook geknipt.

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:54

pinto_1 schreef:
Hier ook een open ren van ongeveer 10 x 10, maar geen last van roofvogels. Wij hebben struiken/bomen in de ren en ik denk dat dit wel scheelt.
Een roofvogel zal duiken om zijn prooi te vangen, dat kan niet met begroeiing.

Oh jawel hoor. Een sperwer duikt recht de begroeiing in.
No problem.