Witte kat met roze huid snel jeuk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Witte kat met roze huid snel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 18:02

Wij hebben sinds november een witte kat geadopteerd, waarschijnlijk een kruising Turkse agora.

Al vanaf het begin valt het ons op dat hij zich veel vaker zit te wassen en krabben dan onze vorige kat deed. Hij had ook al snel kale en wat open plekjes boven zijn ogen en op zijn oren.
We hebben dit voorgelegd aan de dierenarts en kattenkapper.
Die gaven beide aan dat zijn vacht en huid en prima uit zien en dat de plekjes die soms stuk gaan ook precies de plekjes zijn die heel gevoelig zijn met een dunne huid.
Dus geen groot alarm.

De vorige eigenaar had al wel aangegeven dat hij geen vlooiendruppels mocht vanwege zijn gevoelige huid maar vlooientabletten moest krijgen, dat hebben wij vanaf het begin ook keurig gedaan.

We zijn ook gaan zoeken naar zuiverder voer, best lastig want het is geen hele makelijke eter en laat snel iets staan wat hem niet zint.
Het liefst eet hij iets met vis.

Op dit moment ben ik verschillende soorten voer van Almo Nature aan het uitproberen, zowel nat voer als brokjes.
Zijn huid en vacht gaan op zich nog prima, op de af en toe kleine plekjes na boven zijn ogen en op zijn oren.
Maar het blijft mij opvallen dat hij zich heel veel blijft wassen en toch ook vaker krabt dan ik bij onze vorige kat zag.
Volgens de kattenkapper en de dierenarts kan het ook aangewend gedrag zijn, door bijv stress of iets anders.

Ik vroeg me af of iemand dat vele wassen en krabben herkent en of er tips voor zijn, en of we ons zorgen moeten maken of dat het gewoon is zoals het is.
Het is verder een leuke gezonde en actieve kat, die graag rent en speelt en het liefst ergens bij je in de buurt is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:27

Door de zon? Ik weet niet hoeveel hij buiten komt, maar bij zo'n roze huid kan hij daar misschien op reageren.

Wij hebben ook een kat met grotendeels wit hoofd en ik herken het probleem helaas. Wij hebben destijds ook ander voer (hypoallergeen) geprobeerd om voedselallergie uit te sluiten. Dat maakte geen verschil. Bij onze kat, die dagelijks buiten komt, denk ik zelf aan iets seizoensgebonden. Misschien UV, of iets in de tuin waar hij gevoelig op reageert o.i.d. Helaas niet kunnen achterhalen wat nou precies de trigger is.

Little_Gift

Re: Witte kat met roze huid snel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:35

Kan zomaar mijt zijn.
Er zijn veel soorten mijten en om uitsluitsel te hebben, moet je eigenlijk afkrabsels nemen en onder de microscoop bekijken.

Het is niet omdat de vacht er op het oog ok uit ziet, dat het ook ok is.
Best bijzonder dat een dierenarts dat adviseert.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 20:34

Ik heb ook een witte kat, en zij krabt ook erg veel. Ik heb nu hypoallergeen voor besteld van purina om te proberen. Ze is sowieso gevoelig voor allerlei dingetjes...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 09:01

Bedankt voor het meedenken!

Voer zijn we inderdaad ook zoekende mee, naar zo zuiver mogelijk wat hij ook wel wil eten.

Zon zou inderdaad ook wel te maken kunnen hebben met plekjes op zijn oren en boven zijn ogen, omdat zijn huid daar zo dun is. Nou zit hij niet heel veel in de zon, hij zoekt meestal wel zelf de schaduw op.
Maar of dat ook te maken heeft met het vele wassen betwijfel ik dan weer, hij deed dit in november al toen hij kwam.

Mijt zie je toch wel plekjes van denk ik, als hij over zijn hele lijf mijt zou hebben?
Zijn oren zijn schoon en dierenarts heeft dat niet aangegeven als optie bij hem, ik zal het nog eens navragen.

Roquen, ik ben benieuwd naar je ervaring met het voer, of het goed gegeten wordt en of het krabben minder wordt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:34

Nouvel schreef:
Bedankt voor het meedenken!

Voer zijn we inderdaad ook zoekende mee, naar zo zuiver mogelijk wat hij ook wel wil eten.

Zon zou inderdaad ook wel te maken kunnen hebben met plekjes op zijn oren en boven zijn ogen, omdat zijn huid daar zo dun is. Nou zit hij niet heel veel in de zon, hij zoekt meestal wel zelf de schaduw op.
Maar of dat ook te maken heeft met het vele wassen betwijfel ik dan weer, hij deed dit in november al toen hij kwam.

Mijt zie je toch wel plekjes van denk ik, als hij over zijn hele lijf mijt zou hebben?
Zijn oren zijn schoon en dierenarts heeft dat niet aangegeven als optie bij hem, ik zal het nog eens navragen.

Roquen, ik ben benieuwd naar je ervaring met het voer, of het goed gegeten wordt en of het krabben minder wordt.

Allergie ook... Is maar net welke plek gevoeliger is en mijtuitslag begint vaak met korstjes op de oren.
Er bestaat allerlei mijtsoorten, de binnenkant van de oren zullen enkel aangetast raken door oormijt. Als die schoon zijn, dan heeft hij geen oormijt maar dat wil niet zeggen dat hij geen vachtmijt, huidmijt enz heeft...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:37

Het MCD in Amsterdam heeft een dermatologie afdeling, misschien kunnen zij wat voor je betekenen? Als dat bereisbaar is voor je.

En voedselallergie geeft ook jeuk. Een strikt uitsluitingsdieet kan helderheid geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:02

Ik zou ook denken zon/UV-straling of mijten. Zon of UV vanwege de lichte vacht. Mijten omdat ik een kat heb gehad met een mijtenallergie die ook zo krabde. De stukken huid lagen soms in het rond op de vloer. Bij haar wilde de dierenarts een uitsluitdieet doen met hypoallergeen voer. Maar uiteindelijk bleek het een allergie te zijn voor de hooimijt. Mijn paard was onlangs verhuisd van 24/7 weide naar een plek waar hij 's nachts op stal stond. Toen ik mijn jas en laarzen buiten de voordeur begon uit te trekken en mijn broek, sokken en trui zodra ik binnen was en die ergens neerlegde waar ze er niet mee in aanraking kon komen, en daarna handen wassen, was het probleem opgelost.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 15:06

Dieren met een lichte huid zijn over het algemeen gevoeliger.

Heb je het idee dat de kat echt jeuk heeft? Onze double merle hond had echt jeuk, als je haar kriebelde over de rug verkrampte ze helemaal van de jeuk zeg maar. Dus zie je dat ze mee gaat jeuken als je op die plekjes zit?
We hebben haar toen op allergieën laten testen, van buitenaf, daar kwam een waslijst uit waar je u tegen zegt, nu was dat ook deels het double merle gen, maar lichte huid helpt niet mee. Hiervoor zou je een allergie test kunnen doen. Uitkomsten kunnen uiteenlopen van stofmijt tot onkruid in je tuin.

Qua voer, ken je Ziwi Peak? Dit is het enige voer dat ik mijn (darm) gevoelige katten probleemloos kan voeren én kan switchen tussen smaken. Maar daar zit wel een prijskaartje aan vast.
Via Kim's Kattenweetjes, als je op fb lid wordt, kan je lijsten van voer analyses in zien voor nop, heel leerzaam - vond ik zelf.

Als je stress uit wilt sluiten zou je eens feliway verspreidt op kunnen hangen door het huis (elke etage 1), daarvan laten ze makkelijker hun stress los. Dan zou je ook verschil moeten merken in jeuk, als dat het is.

Jeuk is lastig in ieder geval, er is medicatie voor. Bij ons was de oplossing (na vele dingen geprobeerd te hebben) citopoint. Er zijn ook dermatologische shampoos die de jeuk van buitenaf kunnen verminderen, maar een kat vindt wassen minder prettig dan een hond.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 15:46

Thanx voor het meedenken!
We zijn nu begonnen met even alleen vis voeren, omdat er vaak allergie voor kip schijnt te zijn, en zo dingen uit te kunnen sluiten.
Ook werd de feliway geadviseerd voor als het toch nog deels stress gerelateerd zou kunnen zijn.
Werkt dit beide niet gaan we weer verder kijken en de eerst volgende keer dat we een dierenarts afspraak hebben zal ik ook nog een keer vragen of het geen mijt zou kunnen zijn.

Ik zie niet echt dat hij jeuk heeft in de zin van trekken met zijn vacht of rare plekken in zijn vacht.

Ik ga even kijken naar dat voer, thanx!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:03

Kijk eens bij https://www.huidadviesvoordieren.nl/
Een allergie kan verschillende oorzaken hebben. Ik heb er helaas ook al een hele zoektocht opzitten.
Afbeelding

En qua voer bij vis, kip en rund heb je de meeste kans op allergie.
Begin met een eliminatiedieet, dus voer 1 eiwitbron die onbekend is voor de kat, zoals paard, konijn of eend. Dus een mono proteïne. Dit doe je minimaal 6-8 weken. Wordt de jeuk veel erger, dan gelijk stoppen.
Na 8 weken pak je een andere eiwitbron en hou je in de gaten hoe de kat reageer. Gelijk stoppen zodra je iets aan hem ziet, kan bijv al een wat viezer oog zijn oid
En almo is niet het meest “gezonde” voer. Kijk eens bij catmoneo of het poezenparadijs.
Er is niet een perfect voer, het moet bij je kat passen en dat kan wat uitzoek werk zijn. Let er in Ieder geval op dat er veel eiwitten inzitten en weinig koolhydraten (en die staan niet op de verpakking).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 06:54

Esther dank je!
Daar zijn we nu inderdaad mee begonnen, nu echt alleen vis en dan kijken wat er gebeurt en dan weer iets anders proberen.
Vis omdat hij geen makkelijke eter is en dat over het algemeen wel goed eet.

Ik dacht dat almo nature wel aardig zuiver was… niet dus?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:01

Zijn er nog andere dieren in huis? Het kan ook stress zijn. Komt wel vaker voor dat katten door stress overmatig gaan poetsen, krabben en likken aan de vacht. Dan is de huid inderdaad gezond, maar het brein niet ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:18

Morrie hier op Bokt heeft ook een Turkse Angora Van gewoof ik. Die heeft ook heel lang met huidproblemen geklooid. Volgens mij heeft zij nu wel iets dat werkt.
Je zou haar eens kunnen pb-en?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:43

Nouvel schreef:
Esther dank je!
Daar zijn we nu inderdaad mee begonnen, nu echt alleen vis en dan kijken wat er gebeurt en dan weer iets anders proberen.
Vis omdat hij geen makkelijke eter is en dat over het algemeen wel goed eet.

Ik dacht dat almo nature wel aardig zuiver was… niet dus?

Heb je wel 1 soort vis? Want op zalm kunnen ze weer anders reageren dan bij haring.

Het natvoer van Almo is qua ingrediënten niet heel duidelijk. Er staat bijv. Kabeljauw op het blik, bij de ingrediënten staat dat 4% vis en een deel vlees en dierlijke bijproducten. Dan weet je dus nog niet wat je voert. Want dat kan ook gewoon kip zijn. En kun je een allergie dus niet uitsluiten. En niet al het voer is compleet voer, en een aantal zijn te laag in eiwitten.
En misschien ook nog belangrijk, almo is in verhouding duur.

De brok van Almo is veel te hoog in koolhydraten.

En vis vinden de meeste katten heerlijk, en daardoor kunnen ze kieskeurig worden qua ander voer.
En het ene merk is het andere niet. Onze kater krijgt konijn, vrijwel alle merken lust hij, maar bijv het natvoer van Hermann’s eet hij met lange tanden, terwijl het ook alleen konijn is zonder toevoegingen. Dus ook daar kun je dus proberen uit te zoeken welke wel en welke niet voor je kat passend zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:04

Vlooientabletten zijn net zo erg als druppels ik geef alleen natuur producten. Je kan een allergietest laten doen bij maasduyn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:35

ElCamino schreef:
Morrie hier op Bokt heeft ook een Turkse Angora Van gewoof ik. Die heeft ook heel lang met huidproblemen geklooid. Volgens mij heeft zij nu wel iets dat werkt.
Je zou haar eens kunnen pb-en?

Klopt! Ik heb een Turkse Van die na 3 jaar tobben eindelijk redelijk stabiel is met jeuk, krabben enz.
Ze is op een strikt dieet van Purina. Welk merk maakt niet veel uit zolang het gehydroloseerde eiwitten zijn. Verder hou ik haar uit de zon, zon is een trigger voor jeuk voor haar. Helaas is Pamuk een moeilijke eter, dus heel veel proefzakjes dieetvoer aangevraagd tot ik iets gevonden had wat ze wel eet.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:00

Hele gekke vraag - is dit S Eyerock's Number One?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:14

thnx Morrie!!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:31

Ik voer Purina Proplan Veterinary Diets Hypoallergenic - Kattenvoer
Ik zoek altijd de goedkoopste op en laat het bezorgen

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:44

Hypoallergeen voer kan werken, maar is helaas echt geen gezond voer.
Te laag in eiwitten en veel te hoog in koolhydraten. Zeker in het geval van Purina zijn de koolhydraten met 37% heel hoog.

Langdurig teveel koolhydraten kunnen leiden tot onder andere diabetes en overgewicht. Een kat haalt namelijk zijn energie uit eiwitten en vetten. En hebben dus weinig koolhydraten nodig. De grens ligt op ongeveer 25% koolhydraten, het meest ideale is tussen de 12 en 15%.

Dus zoals ik al eerder aangaf, het voer wat bij kat X goed werkt, hoeft niet voor kat y goed te zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 17:25

Onwijs bedankt voor het meedenken en alle tips!
Ik ga me er nog eens goed over buigen en naar de ingrediënten van de blikjes kijken.
Ik heb gisteren wel andere brokjes gehaald, want in de vis brokjes bleek toch kip te zitten…

We hebben geen andere dieren in huis,
We hebben hem vanaf november, en hij is de zomer 8 jaar geworden.
Hij was van iemand die hem vanaf heel jong had maar een kindje had gekregen en daardoor te weinig tijd voor hem had. Ik denk dat hij daar ook veel stress van had en dat het een goede keuze is geweest om een andere plek zonder kinderen voor hem te zoeken.
Hij heeft erg moeten wennen de eerste maanden maar is nu echt een open, gezellige en actieve kat.
Het is geen hele makkelijke eter, dus dat is wel even zoeken in combi met het wassen, krabben en evt jeuk.

Soepblik schreef:

Waar wij hem vandaan hebben heette hij Joey en zo hebben we het maar gelaten.
Hij is niet raszuiver, waarschijnlijk een kruising met een Turkse angora.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:34

Als de huid niet geïrriteerd is en als je geen jeuk reactie krijgt op aanraken, dan denk ik eigenlijk wel dat het heel erg mee valt en dat het jou op dit moment vooral zorgen geeft dan dat het de kat last bezorgd.

Ik zou rustig eens die feliway proberen voor stress. Bij mijn blauwe rus heeft dit echt verschil van dag en nacht gemaakt.

Qua voer lijsten biedt Kim ze gratis aan - in tegenstelling tot Catmoneo. Als je dieper wilt kijken raadt ik wel Catmoneo aan, maar Kim is prima voor een basis analyse en geeft tools om zelf je voer te beoordelen. Ik kan de fb groep niet terug vinden alleen. https://kimskattenweetjes.com/voerlijst ... Q&sfnsn=wa

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 18:14

Nouvel schreef:
Onwijs bedankt voor het meedenken en alle tips!
Ik ga me er nog eens goed over buigen en naar de ingrediënten van de blikjes kijken.
Ik heb gisteren wel andere brokjes gehaald, want in de vis brokjes bleek toch kip te zitten…

We hebben geen andere dieren in huis,
We hebben hem vanaf november, en hij is de zomer 8 jaar geworden.
Hij was van iemand die hem vanaf heel jong had maar een kindje had gekregen en daardoor te weinig tijd voor hem had. Ik denk dat hij daar ook veel stress van had en dat het een goede keuze is geweest om een andere plek zonder kinderen voor hem te zoeken.
Hij heeft erg moeten wennen de eerste maanden maar is nu echt een open, gezellige en actieve kat.
Het is geen hele makkelijke eter, dus dat is wel even zoeken in combi met het wassen, krabben en evt jeuk.

Soepblik schreef:

Waar wij hem vandaan hebben heette hij Joey en zo hebben we het maar gelaten.
Hij is niet raszuiver, waarschijnlijk een kruising met een Turkse angora.

Haha, Hij lijkt echt sprekend op onze oude kat die we ooit naar het Noorden van Nederland verkocht hebben. Was een Noorse boskat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 07:50

KellyR schreef:
Als de huid niet geïrriteerd is en als je geen jeuk reactie krijgt op aanraken, dan denk ik eigenlijk wel dat het heel erg mee valt en dat het jou op dit moment vooral zorgen geeft dan dat het de kat last bezorgd.

Ik zou rustig eens die feliway proberen voor stress. Bij mijn blauwe rus heeft dit echt verschil van dag en nacht gemaakt.

Qua voer lijsten biedt Kim ze gratis aan - in tegenstelling tot Catmoneo. Als je dieper wilt kijken raadt ik wel Catmoneo aan, maar Kim is prima voor een basis analyse en geeft tools om zelf je voer te beoordelen. Ik kan de fb groep niet terug vinden alleen. https://kimskattenweetjes.com/voerlijst ... Q&sfnsn=wa

Dank voor je reactie!
Hij reageert inderdaad niet op aanraken en de huid op zijn lijf ziet er goed uit, boven zijn ogen en op zijn oren waar het haar heel dun is gaat het dus wel eens stuk, maar dat is wisselend wanneer, daar kan ik nog geen pijl op trekken…
Ik ga even kijken op de site!

Wat hierboven ook genoemd wordt, invloed van de zon, zou er ook mee te maken kunnen hebben. Al let ik wel op dat hij niet teveel in de zon is, hij ligt meestal tussen de struiken of ergens in de schaduw.

Ik zag trouwens dat de HFC blikjes die ik heb van Almo nature echt alleen vis bevatten en geen kip erbij of ander vlees, de paté blikjes wel.